ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران وقوع «حادثه» در تاسیسات هسته‌ای #نطنز را «حرکت تروریستی» اعلام کرد

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یکشنبه ۲۲ فروردین/۱۱ آوریل در واکنش به وقوع «حادثه» در تاسیسات هسته‌ای نطنز، اعلام کرد در نظنز «حرکت تروریستی» رخ داده است. طبق گزارش خبرگزاری‌های داخلی، صالحی گفت:‌ «اقدامی که علیه مرکز غنی سازی نظنز انجام شد نشان دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم‌های ظالمانه است و جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی با این تروریسم هسته‌ای حق خود را برای اقدام علیه عاملین و آمرین و مباشرین محفوظ می‌دارد». رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنانش هم اتفاق رخ‌داده در نطنز را «حرکت تروریستی» خواند و گفت: «جمهوری اسلامی برای ناکام گذاشتن اهداف آمرین این حرکت تروریستی، جمهوری اسلامی ایران با جدیت، به گسترش فناوری هسته ای از یک سو و تلاش برای رفع تحریم های ظالمانه از سوی دیگر ادامه خواهد داد.» ساعاتی پس از ازسرگیری فعالیت مرکز غنی‌سازی تاسیسات هسته‌ای نطنز که تابستان ۱۳۹۹ به دلیل انفجار تخریب شده بود، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به خبرگزاری‌های داخلی ایران گفت: بامداد یکشنبه ۲۲ فروردین در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی سازی شهید مصطفی احمدی روشن نطنز «حادثه رخ داده است». مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در توییتر اتفاق رخ داده را «بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ» توصیف کرد و گفت مجلس دراین‌باره تحقیق می‌کند. همزمان رسانه‌های اسرائيل اعلام کرده بودند حمله سایبری دلیل وقوع «حادثه» در تاسیسات هسته‌ای نطنز بوده و احتمالا اسرائیل مسئول آن است.

سودجویی روحانیت از آشفته بازار مرغ: «ناظران بر ذبح شرعی» مرغ در ترکیه ۷۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرند

همزمان با گرانی افسارگیخته مرغ در ایران ایران تصمیم دارد از ترکیه مرغ ذبح شده وارد کند اما شرط صدور مجوز برای واردات مرغ تایید شرعی بودن کشتار مرغ‌ها در ترکیه است و برای همین کار هم قرار است «ناظرین شرعی» به ترکیه اعزام شوند. پیمان فلسفی مدیرعامل مرکز جهانی حلال در نامه‌ای به مدیران شرکت‌های واردکننده مرغ از آنها خواسته ۲۵۰۰ یورو به عنوان «اضافه‌کار و بهره‌وری ناظرین شرعی» به این مرکز بپردازند. با توجه به نرخ برابری یورو و ریال حقوق ماهانه ناظرین شرعی که قرار است «شرعی بودن ذبح» مرغ در ترکیه را تایید کنند به حدود ۷۵ میلیون تومان می‌رسد. علاوه بر این شرکت‌های متقاضی واردات مرغ همچنین مکلف هستند ۵ هزار یورو برای «بازرسی اولیه، ثبت، صدو کد و گواهی یکساله کشتارگاه» به مرکز جهانی حلال پرداخت کنند.

خبرگزاری‌های ایران از برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت خبر دادند

به گزارش خبرگزاری‌های ایران نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسن میرکاظمی، معروف به حسن رعیت برگزار شد. او که از چهره‌های شناخته شده در سرکوب اعتراضات مردمی است، به فساد مالی و جعل اسناد متهم است. خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از نماینده دادستان اتهام‌های حسن میر کاظمی را «مشارکت در اخلال عمده در نظام پولی و ارزی کشور از طریق اخذ مبالغ کلان ارزی و ریالی با تقلب از بانک‌ها، معادل ۴۰۰ میلیون دلار و بیش از ۵ هزار میلیارد ریال منجر به اخلال در نظام اقتصادی کشور با وصف سردستگی، مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای از بانک‌ها، مشارکت در جلب و استفاده از اسناد مجعول، مشارکت در پولشویی، مشارکت در پرداخت رشوه به علی دارابی‌نیا مدیرعامل و رییس هیات مدیره وقت چند بانک، اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی با سوءاستفاده از روابط خصوصی، و قطع و خشکاندن ۲۰۶ اصله درخت» اعلام کرد. میرکاظمی که تصاویر متعددی از او همراه با بابک زنجانی، متهمی که به دلیل فساد مالی از سال ۱۳۹۴ در زندان نگهداری می‌شود، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، روابط نزدیکی با بسیاری از مداحان و مقام‌های نظامی و قضایی جمهوری اسلامی داشت. قوه قضاییه جمهوری اسلامی مرداد ۱۳۹۸ پس از انتشار تصاویری از باغ شخصی حسن میرکاظمی که در آن چند قلاده ببر نگهداری می‌شود، او را بازداشت کرد. از او به عنوان مالک یا سهامدار شرکت‌های دنیای فلز، پارسیان فلز البرز، ذوب و فولاد ازنا و لوح فشرده پارس نام برده می‌شود. علیرضا زاکانی نماینده پیشین تهران در مجلس شورای اسلامی دو سال قبل در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه از ارتباط ویژه میرکاظمی با اکبر طبری معاون پیشین قوه قضاییه که به جرم فساد مالی و دریافت رشوه به زندان محکوم شده است، پرده برداشته بود. سعید مرتضوی دادستان اسبق تهران هم گفته بود که به واسطه حسن میرکاظمی با بابک زنجانی آشنا شده است. محاکمه میرکاظمی بخش دیگری از نمایش مبارزه با فساد گسترده در جمهوری اسلامی است که پس از قرار گرفتن ابراهیم رئیسی در راس قوه قضاییه در دستور کار قرار گرفته است.

همه‌پرسی پیش‌نویس قانون اساسی برای گسترش اختیارات رئیس جمهوری در #قرقیزستان به رای گذاشته شد

قرقیزستان یکشنبه ۱۱ آوریل/۲۲ فروردین پیش‌نویس قانون اساسی جدید را به همه‌پرسی گذاشت. براساس گزارش‌ها این پیش‌نویس با نزدیک کردن نظام سیاسی قرقیزستان به نمونه مشابه در همسایگانش از جمله قزاقستان و ازبکستان، اختیارات سدیر جاپاروف، رئیس جمهوری کنونی قرقیزستان را افزایش داده و به او این امکان را می‌دهد که در دوره‌های متوالی نامزد انتخابات شود. در «اصلاحات» پیشنهادی، اندازه پارلمان کشور نیز ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده و به ۹۰ کرسی می‌رسد. همزمان به رئیس جمهوری این اختیار داده می‌شود که قضات و رؤسای سازمان‌های اجرایی را تعیین کند. پارلمان قرقیزستان ۱۱ مارس به برگزاری این همه‌پرسی رای داد. جاپاروف و هوادارانش مدعی‌‌اند اصلاح قانون اساسی و اعطای قدرت بیشتر به رئیس جمهوری می‌تواند قرقیزستان را که رهبران سیاسی‌اش در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ با شورش‌های خشونت‌آمیز سرنگون شدند، به ثبات برساند. اما منتقدان او می‌گویند پیش‌نویس قانون اساسی کشورشان را از مسیر دموکراسی به عقب‌ می‌برد و جاپاروف باید به‌جای گسترش قدرتش، به موضوعات جدی‌تری از جمله بیکاری رسیدگی کند. همزمان سازمان امنیت و همکاری اروپا و کمیسیون ونیز شورای اروپا از طرح این همه‌پرسی بدون «رایزنی و بحث و گفتگوی عمومی معنادار و فراگیر در پارلمان» انتقاد کرده و نسبت به اعطای قدرت بیش از حد به رئیس جمهوری ابراز نگرانی کردند. جاپاروف سال گذشته به اتهام ربودن یک فرماندار منطقه‌ای در بحبوحه یک مناقشه بر سر معدن طلا به زندان افتاد اما طرفدارانش در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات پارلمانی در ماه اکتبر، او را آزاد کردند. جاپاروف بلافاصله پس از آزادی رئیس جمهوری پیشین را به کمک حامیانش بیرون راند و ضمن لغو محکومیتش، رئيس جمهوری موقت قرقیزستان شد. نتایج یک نظر سنجی اما نشان از محبوبیت روبه رشد او در میان رای‌دهندگان دارد. همه‌پرسی درباره پیش‌نویس قانون اساسی با مشارکت حداقل ۳۰ درصد رای‌دهندگان مشروعیت می‌یابد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به‌عنوان یکی از هم‌پیمانان اصلی قرقیزستان از «اصلاحات» مدنظر جاپاروف حمایت کرده است.

سازمان #بهزیستی کشور از افزایش #خشونت_خانگی در دوران شیوع #کرونا و ثبت روزانه تا ۴هزار درخواست کمک از اورژانس اجتماعی خبر داد

خبرگزاری دولتی ایرنا روز یکشنبه ۲۲ فروردین/۱۱ آوریل به نقل از سازمان بهزیستی کشور گزارش داد شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا به افزایش درخواست‌ کمک از سامانه اورژانس اجتماعی و برقراری روزانه تا ۴ هزار تماس با این سامانه منجر شده است. محمد علی‌گو، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی ایران اعلام کرد در سال ۹۹ تعداد تماس‌های که دلیل آن‌ها «همسرآزاری» و کودک‌آزاری بوده نسبت به سال ۹۸ افزایش پیدا کرده است. او در مصاحبه با ایرانا گفت:‌ بیشترین تماس‌های این مرکز در حوزه خشونت مربوط به آزار است مانند کودک‌آزاری، «همسرآزاری» و معلول‌آزاری و به طورکلی خشونت‌خانگی که بالاترین میزان تماس‌های ما را به خود اختصاص می‌دهد. وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور هم پیشتر اعلام کرده بود اورژانس اجتماعی در سال ۹۸ به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خدمات رسانده و این رقم تنها در ۹ ماهه ۹۹ به بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر رسیده است. سازمان بهزیستی آمار دقیقی از میزان خشونت ‌های خانگی منتشر نکرده است و در سطوح بالاتر نیز نشانی از واکنش به افزایش خشونت خانگی و اعمال سیاست‌های پیشگیرانه و حمایت‌کننده دیده نمی‌شود. سازمان ملل از همه کشورها خواسته‌ است به تشدید خشونت علیه زنان، کودکان و معلولان به‌خاطر تبعات اقتصادی و روانی ناشی از شیوع کرونا، توجه کرده، از خشونت‌دیدگان و افرادی که در معرض خشونت قرار دارند حمایت کنند.

#بازنشستگان معترض در تبریز در ساختمان تامین اجتماعی تحصن کردند

بازنشستگان معترض در تبریز ساختمان تامین اجتماعی در این شهر را اشغال کردند. این بازنشستگان که صبح یکشنبه همزمان با دیگر بازنشستگان در سراسر ایران در اعتراض به تحمیل فقر و اجرا نشدن قانون همسان‌سازی مقابل ساختمان تامین اجتماعی تجمع کرده بودند، به داخل ساختمان تامین اجتماعی رفتند و در آنجا تحصن کردند. بازنشستگان معترض در تبریز پیش از آنکه در داخل ساختمان تامین اجتماعی تحصن کنند، به نشانه اعتراض یک سفره خالی مقابل ساختمان سازمان پهن کردند و علیه محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شعار دادند و از او خواستند که از مقام خود استعفاء کند. همزمان با تبریز بازنشستگان در سایر شهرهای ایران هم تجمع کردند. تصاویر و ویدئوهایی از یورش ماموران امنیتی به بازنشستگان معترض در تهران و رشت منتشر شده است.

نخست وزیر کره جنوبی برای مذاکره درباره پول‌های مسدودشده ایران، عازم تهران شد

چانگ سای کیون، نخست‌وزیر کره جنوبی یکشنبه ۱۱ آوریل/۲۲ فروردین، دو روز پس از آزادسازی کشتی توقیف‌شده این کشور، سئول را به مقصد تهران ترک کرد. براساس گزارش خبرگزاری یونهاپ نخست‌وزیر کره جنوبی برای مذاکرات دوجانبه و حل تنش دامنه‌دار میان تهران و سئول بر سر آزادسازی پول‌های مسدودشده ایران در این کشور، به ایران می‌رود. طبق گزارش دفتر نخست‌وزیر کره جنوبی، چانگ سای کیون در سفر سه‌روزه خود به محض ورود به ایران با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و سپس با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و علی لاریجانی، مشاور علی خامنه ای، رهبر ایران و همچنین حسن روحانی، رئیس جمهوری ملاقات خواهد کرد. این نخستین بار در طول ۴۴ سال گذشته است که نخست‌وزیر کره جنوبی به ایران سفر می‌کند. چانگ قرار است با مقام‌های شرکت‌های کره جنوبی که در ایران فعالیت می کنند ، از جمله سامسونگ الکترونیک، ال جی الکترونیکس و شبکه SK دیدار کند. با از سرگیری مذاکرات برجام در وین، ایران بعد از سه ماه نفتکش کره جنوبی را که ادعا می‌شد به سبب آلوده کردن محیط زیست توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شده بود همراه با ناخدا و خدمه آن آزاد کرد. ایالات متحده آمریکا ایران را به گروگان‌گیری این نفتکش در قبال نزدیک به ۷ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران در کره، متهم کرده بود. برخی از گزارش‌های منتشر شده در روزهای گذشته از نزدیکی سئول و تهران به توافق بر سر آزادی هفت میلیارد دلار ایران خبر داده‌اند. یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی جمعه به خبرگزاری یونهاپ گفت: «اگر مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای به خوبی پیش برود، انتظار داریم که تأثیر مثبتی بر روند آزادسازی منابع مالی ایران در کره جنوبی داشته باشد.»

#محسن_رضایی برای تشکیل «دولت مردمی» اعلام آمادگی کرد و گفت برای اقتصاد ۱۰ هزار صفحه برنامه دارد

محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک سخنرانی که در رسانه‌های ایران به اعلام آمادگی او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تعبیر شده است، اعلام کرد برای «اقتصاد کل کشور» ۱۰ هزار صفحه برنامه دارد و چه او در دولت بعدی باشد چه نباشد این برنامه‌ها اجرا خواهند شد. رضایی که نامزدهای وابسته به سپاه پاسداران را با امیرکبیر مقایسه و از تشکیل دولت با رئیس جمهوری نظامی دفاع کرده بود، ضمن حمله شدید به دولت حسن روحانی از لزوم تشکیل «دولت مردمی» سخن گفت. طبق گزارش خبرگزاری‌ حکومتی فارس محسن رضایی شنبه ۲۱ فروردین در نشست بسیج اساتید دانشگاه های تهران گفت دولت روحانی اقتصاد را «دوقفله» کرده اما او برای «گشایش» و بازکردن این قفل‌ها از در سال ۱۴۰۰ برنامه دارد. سردار سابق سپاه پاسداران در سخنانی متاثر از جو انتخابات ۱۴۰۰ به نوعی وعده داد در مقابل «دولت‌های جناجی و شخصی»، «دولت مردمی» تشکیل دهد، فرهنگ و اقتصاد را «متحول» کند، بورس را نجات دهد، بازار، تورم و قیمت‌ها را کنترل کند، جاسوسان را «پاکسازی» کند، «گسست بین صنعت و فن‌آوری» را برطرف کند، از «جوانان انقلابی» در دولت استفاده کرده، جلوی «واردات فکر و اندیشه‌های غربی» بایستد و به زنانی که به گفته او در «خانواده‌سازی» و «خانواده‌داری» فعالیت دارند حقوق پرداخت کند. محسن رضایی طیفی از سپاه پاسداران را نمایندگی می‌کند که دست روی اقتصاد ایران گذاشته‌اند و از اقتصاد نفتی و غیرشفاف تحت تأثیر تحریم‌ها درآمدهای کلان به دست آورده‌اند. او بدون اشاره به نقش سپاه پاسداران در اعمال تحریم‌ها و وضعیت کنونی اقتصاد ایران گفت: «برنامه اینها مفصل است که در انتخابات ۹۲ حدود ۳۰۰۰ و خورده‌ای صفحه شده بود و الان حدود ۱۰ هزار صفحه این ها را درآورده ایم که انشاء‌الله در دولت مردمی چه ما باشیم و چه هر کس دیگر اجرا خواهد کرد.»