نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت کشور افغانستان از کشته شدن بیش از ۲۵۰ غیرنظامی به دست طالبان در طول ماه رمضان خبر داد

وزارت کشور افغانستان سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت / ۱۱ مه اعلام کرد که در طول ماه رمضان بیش از ۲۵۰ غیرنظامی در حملات و انفجارهای مین گروه طالبان کشته و نزدیک به ۵۰۰ غیرنظامی زخمی شده‌اند. طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفته است این تعداد غیرنظامیان در ۱۵ حمله‌ انتحاری و حدود ۲۰۰ انفجار مین‌ کنارجاده‌ای و مغناطیسی کشته و زخمی شده‌اند. آرین این حملات طالبان را «جنایت جنگی» نامید و گفت حملات اخیر در ولایت‌های لوگر و کابل نیز از حملات بزرگ طالبان بودند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان، سخنان طارق آرین را رد کرد و در مقابل گفت در جریان ۲۶ روز ماه رمضان، ۱۰۲ غیرنظامی در ۶۹ حمله‌ نیروهای دولتی در ۲۲ ولایت کشته و ۱۰۳ غیرنظامی نیز زخمی شده‌اند. در یکی از خونبارترین حملات که هیچ گروهی مسئولیت آن را به عهده نگرفته است، شنبه ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه دانش‌آموزان مدرسه دخترانه‌ای در غرب کابل هدف قرار گرفتند و ۸۵ دانش‌آموز که بیشترشان زیر ۱۶ سال سن داشتند کشته و دست‌کم ۱۱۰ نفر زخمی شدند. دولت افغانستان گروه طالبان را مسئول این حملات می‌داند اما طالبان این ادعا را رد می‌کنند.

مصطفی تاجزاده هم برای ثبت نام در انتخابات اعلام آمادگی کرد

مصطفی تاجزاده، از چهره‌های اصلاح‌طلب در ایران و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی (حزب منحل شده با حکم دادگاه انقلاب در سال ۱۳۸۹) با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، جمعه ۲۴ اردیبهشت ثبت نام می‌کند. تاجزاده نوشت: «به یاری خداوند و پشتیبانی مردم ساعت ۱۱ صبح روز جمعه برای ثبت نام در وزارت کشور حاضر خواهم شد.» شورای نگهبان چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت با هدف «ساماندهی پروسه ثبت نام کاندیدا‌های شرکت در انتخابات ریاست جمهوری»، شرایط حداقلی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را به وزارت کشور ابلاغ کرد. بر این اساس «تمام نامزدها باید عدم سوء پیشینه ارایه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.» تاجزاده در جریان رویدادهای پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸، یک روز پس از انتخابات بازداشت شد و پس از تحمل ۹ ماه زندان که چهار ماه آن انفرادی بود، بدون دریافت حکم از دادگاه یا پرداخت وثیقه آزاد گردید. در بند ۱۱ مصوبه شورای نگهبان مشخصا شرط وابسته نبودن به «گروه‌های غیرقانونی» و فقدان سوابق سوء امنیتی از جمله در سال ۱۳۸۸ آورده شده است. به این ترتیب چنانچه شورای نگهبان بر سر مصوبه فراقانونی خود بماند او رد صلاحیت خواهد شد. تاجزاده در ادامه پیامش در توییتر نوشت: «نیازمند دعای خیر همگان در انجام وظایف شهروندی و پیمودن این راه دشوار و ناهموار هستم.» تاجزاده در بیانیه‌ای که پنجم اردیبهشت منتشر کرد، اعلام کرده است با هدف «تغییر و برای اصلاحات ساختاری، رویکردی و رفتاری» و به عنوان فردی از «تبار مشروطه‌خواهان و اصلاح‌گران» وارد این کارزار می‌شود.

مهر: ورود لاریجانی به عرصه انتخابات حتمی است

به گزارش خبرگزاری مهر یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: «ورود لاریجانی به عرصه انتخابات حتمی است و احتمالا او در روز پنجشنبه برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور خواهد رفت.» ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم با دستور رسمی عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از ساعت هشت صبح سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در وزارت کشور آغاز شد و تا روز شنبه ۲۵ اردیبهشت، به مدت ۵ روز، از ساعت ۸ تا ۱۸ انجام خواهد شد. به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر قطعی شدن کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، یک نماینده ادوار مجلس در مصاحبه با مهر از تشکیل یک گروه در فضای مجازی متشکل از ۲۵۰ نفر از نمایندگان ادوار مجلس با هدف برنامه‌ریزی برای نامزدی علی لاریجانی در انتخابات خبر داد. نام این نماینده اعلام نشده است. خبرگزاری تسنیم، از خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران صبح سه‌شنبه نوشته بود: «حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی جمع‌بندی خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را نهایی کرده و به احتمال بسیار زیاد در روزهای آتی، برای ثبت‌نام به وزارت کشور خواهد رفت.» رجانیوز اما ادعا کرد که کاندیداتوری رئیسی قطعی نیست و او هنوز تصمیم خود برای حضور یا عدم حضور در انتخابات را با کسی در میان نگذاشته است. علی لاریجانی اسفند گذشته گفته بود نمی‌توان با دست بسته حکومت کرد.

قالیباف: چون رئیسی کاندیدا شد در انتخابات ثبت‌ نام نمی‌کنم

در پی‌ اعلام کاندیداتوری قطعی ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم از سوی اصولگرایان، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «با توجه به کاندیداتوری آقای رئیسی، بنده بنای ثبت‌نام در انتخابات را ندارم». بنا به گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی قالیباف که در جلسه یکی از فراکسیون‌های تخصصی مجلس صحبت می‌کرد افزود رئیسی، آخر هفته جاری برای ثبت‌ نام در انتخابات ریاست‌ جمهوری اقدام خواهد کرد. ثبت نام از داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از صبح سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در وزارت کشور آغاز شد و تا روز شنبه ۲۵ اردیبهشت، به مدت ۵ روز، انجام خواهد شد. شورای نگهبان نیز از صبح یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت تا عصر ۳۰ اردیبهشت به مدت ۵ روز صلاحیت کاندیداها را بررسی و احراز خواهد کرد.

تبادل زندانی با آمریکا؛ قوه قضاییه در جریان نیست

سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت در پاسخ به سوالی درباره تبادل زندانیان و اینکه آیا در روزهای اخیر تبادل زندانی با آمریکا انجام شده یا قرار است انجام شود، گفت در خصوص تبادل زندانی میان ایران و آمریکا هیچ موضوعی به این قوه منعکس نشده است. غلامحسین اسماعیلی گفت کسانی که در ایران پرونده اتهامی دارند، تصمیم‌گیری نهایی با قوه قضاییه جمهوری اسلامی است و این قوه فرایندی برای آن قائل است: «قبل از تصمیم نهایی توسط قوه قضاییه، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بایستی درخواست تبادل زندانیان را کارشناسی و اظهار نظر کند.» پیش از این شبکه المیادین از توافق ایران با آمریکا و بریتانیا بر سر تبادل زندانیان و پرداخت هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران خبر داده بود که آمریکا این موضوع را تکذیب کرد. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم بدون دادن پاسخی روشن در‌باره همین موضوع گفته بود: «همیشه ایده‌ها و طرح‌هایی در این زمینه مطرح بوده است.» سعید خطیب‌زاده دوشنبه ۱۳ اردیبهشت در نشست خبری خود گفته بود: «موضوع زندانیان یک موضوع انسانی بوده و هست و همواره در دستور کار ایران قرار داشته است و جدا از تمامی گفت‌وگوها و مسیرهای دیگری که در حوزه برجام یا موضوعات مرتبط بوده، این موضوع هم پیگیری شده است.»

خبرگزاری تسنیم: تصمیم رئیسی برای کاندیداتوری قطعی شد

خبرگزاری تسنیم، از خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران نوشت: «حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی جمع‌بندی خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را نهایی کرده و به احتمال بسیار زیاد در روزهای آتی، برای ثبت‌نام به وزارت کشور خواهد رفت.» ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم با دستور رسمی عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از ساعت هشت صبح سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در وزارت کشور آغاز شد و تا روز شنبه ۲۵ اردیبهشت، به مدت ۵ روز، از ساعت ۸ تا ۱۸ انجام خواهد شد. بر اساس گزارش تسنیم رئیسی یکی از وزرای دولت سابق را به‌زودی به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود منصوب خواهد کرد. پیش از این گفته شده بود که ابراهیم رئیسی «ولایت پذیر» است و تا وقتی که رهبر جمهوری اسلامی موافقت نکند برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ پا پیش نمی‌گذارد. از او به‌عنوان چهره‌ای که متضمن وحدت اصول‌گرایان است یاد می‌شود. پس از پایان ثبت نام‌ داوطلبان، شورای نگهبان از صبح یکشنبه ۲۶ اردیبهشت تا عصر ۳۰ اردیبهشت به مدت ۵ روز صلاحیت کاندیداها را بررسی و احراز خواهد کرد.

با پایان ماه رمضان قیمت کنسروها در ایران ۲۵ درصد افزایش می‌یابد

دبیر اجرایی سندیکای کنسرو ایران اعلام کرد به سبب مشکلات ناشی از تامین روغن برای صنایع کنسروی با پایان ماه رمضان قیمت کنسرو در ایران ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. محمد میررضوی در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «صنایع کنسروی کشور این روزها با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند. از مهم‌ترین این مشکلات کمبود روغن برای تولید محصولات است که تولیدکنندگان را با چالش روبه‌رو کرده است.» به گفته میررضوی در فروردین و اردیبهشت سال جاری صنایع کنسرو هیچ سهمیه روغنی دریافت نکرده‌اند. سهمیه روغن صنایع غذایی در اختیار اتحادیه و انجمن‌های مربوطه قرار می‌گیرد و آن‌ها موظف هستند با توجه به میزان تولید هر یک از اعضا آن را توزیع کنند. دبیر اجرایی سندیکای کنسرو ایران در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت: «با توجه به ذخایر رو به اتمام روغن صنایع کنسروی اگر تا هفته دیگر سهمیه آن‌ها تحویل داده نشود مجبور به تامین روغن مورد نیاز برای تولید از بازار آزاد هستند که موجب تحمیل نیاز جدید به بازار و گرانی روغن خواهد شد. برخی مولفه‌های تولید مانند هزینه کارگری و بیمه در سال جاری افزایش داشته است در صورت جبران نشدن آن با افزایش قیمت در محصول تولید دچار خلاء می‌شود.» میررضوی افزایش حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد محصولات کنسروی پس از ماه رمضان را قطعی دانست.

سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت ۱۶۱ وکیل و کارشناس دادگستری و بیش از ۲۰۰ کارمند قوه قضاییه در سال ۹۹ به اتهام تخلف خبر داد

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت در چهل و سومین نشست خبری خود با اشاره به مأموریت قضایی و وظیفه نظارتی دستگاه قضا در حوزه نظارت‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی، مدعی شد که ۷۱ درصد از مردم از رفتار کارکنان قوه قضاییه اظهار رضایت کرده‌اند. او در بخشی از صحبت‌هایش در همین زمینه گفت که با همکاری واحدهای حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، ۲۳۷ نفر از «کارچاق‌کن‌ها و دلالان» مرتبط با این قوه شناسایی شده‌اند: «همچنین دستگیری ۱۶۱ وکیل و کارشناس دادگستری، بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل متخلف بخش‌های مختلف قوه قضاییه و تعدادی از سردفتران اسناد رسمی از جمله اقدامات دستگاه قضا بوده است.» با وجود انتشار چنین خبرهایی، منتقدان قوه قضاییه در ایران فساد در دستگاه قضایی را سیستماتیک می‌دانند. بخش دیگری از انتقادها از این قوه نیز به مستقل نبودن آن برمی‌گردد. یک نمونه از موارد فساد گسترده در قوه قضاییه در پرونده اکبر طبری، معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه نمایان شد که در زمان صادق آملی لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضاییه رخ داده است. با آشکار شدن ابعاد این فساد، غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه گفت فساد طبری در زمان ریاست آملی لاریجانی بر قوه قضاییه محرز نشده بود. بازداشت شماری از قاضی‌های متخلف قوه قضاییه اما از سوی محسنی اژه‌ای هنگامی که او سخنگوی قوه قضاییه بود، اعلام شد.

در رابطه با فایل صوتی درز کرده از ظریف ۲۰ نفر به نهادهای امنیتی احضار و عده‌ای ممنوع‌الخروج شده‌اند

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ درباره نتایج تشکیل پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران در ارتباط با فایل صوتی «محرمانه» محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: «تیم‌های تخصصی از ناحیه مرجع قضایی و ضابطین متشکل از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه تشکیل شده و پیگیری پرونده در حال انجام است.» او گفت که «تقسیم کار» خوبی شده و بخشی از امور به وزارت اطلاعات و بخشی دیگر به سازمان اطلاعات سپاه محول شده است: «جمعی از کسانی که در این فرایند نقش داشتند دستور ممنوع الخروجی آنها صادر شده و قریب ۲۰ نفر احضار شدند.» به ‌گفته اسماعیلی، درباره این پرونده نتایجی به دست آمده اما به لحاظ اهمیت موضوع، کار تحقیقات، مجدانه ادامه دارد. روز چهارم اردیبهشت ‌ماه یک فایل صوتی سه ساعته از محمدجواد ظریف منتشر شد که در آن، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به دخالت‌های قاسم سلیمانی در سیاست خارجی گفت که او به ‌دلیل فشارهای فرمانده پیشین سپاه قدس، دیپلماسی را فدای میدان جنگ کرده است. برابر شواهد موجود در این فایل صوتی سه ساعته، این گفت‌وگو در اسفند ماه ۱۳۹۹ توسط سعید لیلاز، روزنامه‌نگار و تحلیلگر اقتصادی که در خبرها نامش به عنوان قائم مقام شرکت ایران خودرو دیزل هم به چشم می‌خورد و از چهره‌های نزدیک به جناح اصلاح‌طلب در حکومت جمهوری اسلامی‌ست، با جواد ظریف انجام شده است. انتشار این فایل صوتی واکنش‌های بسیاری را از سوی سران جمهوری اسلامی به دنبال داشت و رهبر جمهوری اسلامی هم بدون ذکر نام ظریف به آن واکنش نشان داد. حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری که مسئول این پروژه بود نیز روز ۹ اردیبهشت‌ ماه از ریاست این مرکز کنار رفت و با حکم حسن روحانی، جای خود را به علی ربیعی داد. هم‌زمان خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی به ‌نقل از یک منبع آگاه در قوه قضاییه نوشت «حدود ۲۰ نفر از عوامل مرتبط» با انتشار فایل صوتی ظریف از سوی دستگاه قضایی ممنوع‌الخروج شدند.

اولین محصول واکسن «کوو ایران برکت» رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) صبح سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت با حضور محمد مخبر، رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام» از اولین محصول تولید شده واکسن «کوو ایران برکت» به میزان ۳۰۰ هزار دوز واکسن در فاز یک کارخانه تولید واکسن رونمایی شد. قرار بود از پایان اردیبهشت ماه یک میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت تولید و تحویل وزارت بهداشت شود.