ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیوان عالی کشور: تبرئه سعید مرتضوی کاملاً قانونی بود

در پی تبرئه سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و سرپرست پیشین سازمان تأمین اجتماعی ایران از اتهام اختلاس و تصرف غیرقانونی در این سازمان، روابط عمومی دیوان عالی کشور در اطلاعیه‌‎ای حکم برائت او را «کاملاً قانونی» خواند و گفت این حکم «همانند سایر پرونده‌ها کاملاً بر اساس مقررات قانونی صورت گرفته است و در صورت بررسی حقوق‌دانان مبرهن است که رأی صادره کاملاً مستند و مستدل و در چارچوب قوانین صادر شده است.» این اطلاعیه افزوده است که صدور رأی در شعبه‌های دیوان عالی کشور «منفرد نبوده و با ترکیب هیأت قضایی صادر می‌شود و این‌گونه نیست که یک نفر اقدام به صدور رأی نماید». همچنین این اطلاعیه رئیس شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور را از «قضات عالی‌رتبه و خوشنام» توصیف کرده و گفته است «در مظان اتهام بودن وی، که موجب سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه شده است، مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بوده و با شکایت شاکی قابل تعقیب است». سعید مرتضوی در هنگام سرپرستی سازمان تأمین اجتماعی، به درخواست عباسعلی علیزاده، رئیس هیأت مدیره «کانون نخبگان عدل» دستور پرداخت مبالغ هنگفتی را از صندوق سازمان تأمین اجتماعی به «کانون نخبگان عدل» صادر کرد. مرتضوی بعد به اتهام‌های «تصرف غیرقانونی» و «اهمال در انجام وظیفه» به ترتیب به تحمل ۷۰ و ۶۵ ضربه شلاق و رد مال محکوم شده بود اما شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور این حکم را روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت لغو کرد. مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع عده‌ای از کارکنان سازمان تأمین اجتماعی در توییتر نوشت رئیس شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور همان عباسعلی علیزاده است که در واقع شریک جرم مرتضوی بوده است.

استادان باستان‌شناسی دانشگاه‌ها به طرح جمعی از نمایندگان مجلس برای «خرید و فروش آثار باستانی و گنج‌ها» اعتراض کردند

۴۶ نفر از نمایندگان مجلس در روزهای اخیر طرحی با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» ارائه داده‌اند که واکنش‌هایی منفی در پی داشته است. در این طرح وزارت میراث فرهنگی موظف است به دارندگان مدرک مرتبط با باستان‌شناسی و تاریخ در سطح فوق لیسانس مجوز کاوش دهد. در حالی که حفاری در این محوطه‌ها باید زیر نظر وزارت میراث فرهنگی و دانشکده‌های باستان‌شناسی انجام گیرد. همچنین «تبدیل شدن ایران به هاب (کانون) منطقه‌ای خرید و فروش آثار باستانی و ورود ارز به کشور» یکی دیگر از موارد این طرح است که شرایط خروج قانونی این آثار از کشور را نیز فراهم می‌کند و آثاری که دارای ارزش کلان هستند باید توسط دولت خریداری شود. در پی ارائه این طرح، ۶۱ نفر از استادان باستان‌شناسی دانشگاه‌های ایران و اعضای هیئت علمی گروه‌های باستان‌شناسی کشور در نامه‌ای سرگشاده به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس خواهان لغو این طرح شدند. آن‌ها گفته‌اند تصویب چنین طرحی «رسمیت و وجاهت قانونی بخشیدن به حفاری و قاچاق غیرمجاز» است و «نفس درآمدزایی از مواریث ملی و فرهنگی کشور، از طرف هیچ فرد ایرانی باوجدان و آگاهی قابل پذیرش نبوده، نیست و نخواهد بود». آن‌ها همچنین «اشتغال‌زایی فراوان برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با تاریخ و باستان‌شناسی» را «خطرناک» توصیف کرده و گفته‌اند معلوم است که امضاکنندگان این طرح چیزی از باستان‌شناسی و حفاری نمی‌دانند. به‌گفته این استادان چنین طرحی «به سودجویان و عتیقه‌جویان در قبال اخذ مدرکی در ازای شرکت در دوره‌های کاوش اجازه خواهد داد تا این‌ بار رسمی و تحت نام قانون به غارت و آسیب‌رسانی به آثار باستانی و مواریث ملی کشورمان بپردازند.»

نامه فعالان مدنی ساکن ایران به گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌های قهری و یک‌جانبه: فقط درپی ملاقات با کارگزاران جمهوری اسلامی نباشید

پنج فعال مدنی ساکن ایران در نامه‌ای به آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مربوط به تحریم‌های قهری و یک‌جانبه از او خواستند که در ماموریت خود در ایران «فقط درپی ملاقات با کارگزاران جمهوری اسلامی و دیدار با نهادهای به‌ظاهر مدنی ولی حکومت‌ساخته نباشد». کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت گفته بود که آلنا دوهان از تاریخ ۱۸ اردیبهشت (۸ مه)، سفری ۱۱ روزه به جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت. گیتی پورفاضل، احمدرضا حائری، کیوان صمیمی، صدرا عبداللهی، و جعفر عظیم‌زاده در نامه خود همچنین خواهان دیدار این گزارشگر سازمان ملل با فعالان مدنی، اقتصادی و سیاسی مستقل از حکومت شده و نوشته‌اند: «بدیهی است که اطلاع یافتن از مواضع مقامات رسمی جمهوری اسلامی، بدون انجام این سفر و از طریق نمایندگان دیپلماتیک این حکومت در مقرهای سازمان ملل نیز امکان‌پذیر بود. اکنون که شما برای تهیه گزارشی همه‌جانبه به ایران سفر کرده‌اید لازم است با فعالان مدنی، اقتصادی و سیاسی مستقل از جمهوری اسلامی و همچنین مستقل از دولت‌هایی که در تقابل با ایران هستند هم دیدار کرده و نظرات آن‌ها را نیز جویا شوید.» به گفته امضا کنندگان «چنان‌چه این ملاقات‌ها انجام نشود و با توجه به سابقه‌ی ناراستی و عدم شفافیت حکومت اسلامی در دادن اطلاعات، این شائبه در افکار عمومی مطرح خواهد شد که جنابعالی نمی‌خواهید و یا اجازه ندارید نظرات منتقدان جمهوری اسلامی را بشنوید.» این فعالان مدنی همچنین درباره تشکل‌های مدنی ساخته حکومت نیز به گزارشگر سازمان ملل هشدار داده و نوشته‌اند: «در کشور ما ده‌ها تشکل به نام تشکل‌های (NGO) مدنی، صنفی، سیاسی، … وجود دارند که در عمل تشکل‌های حکومت‌ساخته بوده و صرفاً بازتاب دهنده مواضع جمهوری اسلامی هستند. بنابراین گفتگو با نمایندگان چنین NGOهایی نمی‌تواند شما را از وضعیت حقیقی جامعه و مردم ایران مطلع کند.» امضا‌کنندگان همچنین به این نکته اشاره کرده‌اند که «جمهوری اسلامی و نمایندگان آن، نمایندگان اکثریت مردم ایران نیستند زیرا جایگاه کنونی ایشان برآمده از سازوکاری دموکراتیک نیست.» پیشتر و در آستانه سفر آلنا دوهان ۱۱ سازمان حقوق بشری جمعه ۱۶ اردیبهشت / ۶ مه در بیانیه‌ای نسبت به استفاده ابزاری جمهوری اسلامی از این سفر هشدار داده بودند.

خبرنگار الجزیره در حمله اسرائیل کشته شد ــ عفو بین‌الملل: اسرائیل باید به کشتار غیرقانونی و آپارتاید پایان بخشد

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، شیرین ابوعاقله خبرنگار کهنه‌کار این شبکه تلویزیونی در حمله نیروهای اسرائیلی به جنین در کرانه باختری کشته شد. گلوله به صورت این خبرنگار ۵۱ ساله اصابت کرد. یک خبرنگار فلسطینی دیگر نیز با اصابت گلوله به پشت‌اش مجروح شد اما خطر از او رفع شده است. نیروهای اسرائیلی در آخرین خبرها به خانه ابوعاقله ریخته اند و پرچم‌های فلسطینی را ضبط کرده اند و جلوی پخش موسیقی‌های فلسطینی را گرفته اند. اسرائیل نقش خود را در کشته شدن ابوعاقله هنوز رسماً نپذیرفته است. الجزیره در بیانیه‌ای اعلام کرد که خبرنگار این شبکه «در کمال خونسردی» به قتل رسید و از جامعه بین‌الملل خواست تا نیروهای اسرائیلی را به پاسخگویی وادارند. همزمان سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل باید به کشتار غیرقانونی و دیگر جنایت‌های آپارتاید علیه فلسطینیان پایان دهد. سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری بین‌المللی بالاخره در سال‌های اخیر بر واقعیتی صحه گذاشتند که مبارزان فلسطینی‌ برای دهه‌ها به آن اشاره می‌کردند: اسرائیل علیه مردم فلسطین یک «نظام آپارتاید» برپا کرده است. ابتدا گزارش کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیای غربی سازمان ملل متحد به نظام آپارتاید تأسیس‌شده به دست دولت اسرائیل پرداخت اما زیر فشار ایالات متحده و اسرائیل وادار به پس گرفتن آن شد. چندین سال بعد سازمان حقوق بشری بتسلم در اسرائیل، دیده‌بان حقوق بشر، و سازمان عفو بین‌الملل در گزارش‌هایی جداگانه به فاصله چندین ماه اسرائیل را یک رژیم آپارتاید خواندند. افزایش محکومیت اسرائیل پس از تنش‌های سال گذشته رخ داد که دولت اسرائیل با مقاومت سرسختانه فلسطینی‌ها علیه تخلیه اجباری و پاکسازی آنها از بیت‌المقدس شرقی مواجه شد. این سرکوب و مقاومت علیه آن هنوز ادامه دارد.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری شیراز: «حقوق عادلانه، حق مسلم ماست»

صدها کارگر پیمانکاری فضای سبز و خدماتی شاغل در شهرداری شیراز در یک تجمع اعتراضی مقابل ساختمان شورای شهر، به تعویق پرداخت حقوق اعتراض کردند و خواستار افزایش دستمزد خود شدند. آن‌ها پلاکاردهایی حاوی مطالبات خود در دست داشتند و شعار می‌دادند: «حقوق عادلانه حق مسلم ماست». شهرداری شیراز حدود سه هزار کارگر فضای سبز و خدماتی را با قراردادهای موقت از طریق شرکت‌های پیمانکاری به کار گرفته است. کارگران می‌گویند در شرایط گرانی روز افزون کالاهای مصرفی، حقوق ماهیانه آن‌ها حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزارتومان است. همین دستمزد ناچیز نیز به موقع پرداخت نمی‌شود. کارگران به تازگی دستمزد بهمن ۱۴۰۰ را دریافت کرده‌اند و دو ماه حقوق معوقه دارند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از مسعود زارعی عضو شورای شهر شیراز نوشته است: «از نظر قانونی کارگران حجمی جز نیروها و کارکنان شهرداری محسوب نمی‌شوند زیرا این افراد از طریق شرکت‌های پیمانکاری جذب شده‌اند». عضو شورای شهر شیراز، پس از سلب مسئولیت از شهرداری در قبال وضعیت معیشتی کارگران، افزوده است که با این حال «مدیریت شهری شیراز رفع مشکلات آن‌ها را در اولویت کاری دارد.» به نوشته ایلنا، تجمع کارگران با وعده پیگیری، پایان یافته است.

غذای فاسد ۲۰ کارگر پتروشیمی مخازن سبز عسلویه را مسموم و راهی بیمارستان کرد

۲۰ تن از کارگران شیفت صبح یکی از شرکت‌های پیمانکاری پتروشیمی مخازن سبز عسلویه سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، پس از صرف غذا به مسمومیت دچار و راهی بیمارستان شدند. خشایار وطن‌خواه رئیس بیمارستان عسلویه مسمومیت غذایی کارگران را تائید کرده و درباره وضعیت جسمی آن‌ها گفته است حال کارگران مساعد است و آن‌ها از بیمارستان مرخص شده‌اند. کیفیت نازل غذا و عدم رعایت حداقل استانداردهای بهداشتی در غذاخوری و استراحتگاه، در سال‌های اخیر یکی از موارد اعتراض کارگران است. پیمانکاران علاوه بر بهره‌کشی از کارگران و پرداخت دستمزد پائین، برای افزایش سود خود مواد غذایی با کیفیت نازل که در مواردی تاریخ مصرف آن‌ها سپری شده را به عنوان غذا در رستوران‌های کثیف و غیر بهداشتی به کارگران پیمانی عرضه می‌کنند. کیفیت نازل غذا و عدم رعایت حداقل استانداردهای بهداشتی در غذاخوری و استراحتگاه‌ها، در برخی مراکز به موضوع اعتصاب و اعتراض جمعی کارگران پیمانی نیز منجر شده و خواست بهبود کیفیت غذا و بهداشت غذاخوری و استراحتگاه‌ها یکی از مطالبات اعتصاب فراگیر کارگران پروژه‌ای است.

کارگران پروژه‌ای پالایشگاه آدیش در کنگان به اعتصاب فراگیر کارگران صنعت نفت پیوستند

کارگران پروژه‌ای شاغل در شرکت پالایش میعانات گازی آدیش واقع در کنگان روز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت دست از کار کشیدند و با انتشار پیامی تصویری از پیوستن به اعتصاب فراگیر کارگران پروژه‌ای صنعت نفت خبر دادند. اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنعت نفت با خواست ۲۰ روز کار و ۱۰ روز مرخصی در ماه و افزایش دستمزد به میزان تعیین‌شده برای سال ۱۴۰۱ (۵۷ درصد افزایش به حداقل دستمزد و ۳۸ درصد افزایش برای «سایر سطوح مزدی») آغاز شده و به مراکز مختلف گسترش یافته است. برخی از پیمانکاران برای جلوگیری از طولانی شدن اعتصاب خواست‌های کارگران را پذیرفته‌اند اما اعتصاب در مناطق دیگر ادامه دارد و کارگران پروژه‌ای مراکز دیگری به اعتصاب می‌پیوندند.

‎بیانیه ۱۱ ناشر فارسی در تبعید، همزمان با نمایشگاه کتاب در تهران؛ آغاز به کار ششمین نمایشگاه کتاب «تهران، بدون سانسور» از لندن

۱۱ ناشر فارسی در خارج از ایران همزمان با آغاز به کار ششمین نمایشگاه کتاب «تهران، بدون سانسور» با صدور بیانیه‌ای نوشتند که «نشر کتاب فارسی در جامعه فارسی‌زبان، طی سال‌های اخیر،‌ در یکی از بحرانی‌ترین دوران خود بسر می‌برد.» نشر باران و ارزان در سوئد، نشر دنا، روناک و ایران آکادمیا در هلند،‎ نشر آفتاب در نروژ، نشر کتاب در آمریکا، نشر آیدا در آلمان، نشر نقطه فرانسه/ آمریکا، نشر مرکز آموزشی ایران در گوتنبرگ و نشر چراغ در اتریش این بیانیه را امضا کرده‌اند. به گفته ‎این ناشران «سانسور»، «نبود سیستم عادلانه حمایت دولتی»، «مشکلات اقتصادی روزافزون مردم و گسترش فقر»، «کم‌توجهی رسانه‌ها به کتاب و کتاب‌خوانی» و … سبب کاهش پیوسته و‌ روز افزون «سرانه مطالعه در جامعه فارسی‌زبان» و در نتیجه «کاهش تیراژ کتاب» و «افزایش قیمت» این کالای فرهنگی شده و شرایط بسیار هشدارآمیزی را برای جامعه رقم زده است. این بیانیه همچنین با اشاره به قدرت‌گیری طالبان در افغانستان از چشم امید بسیاری از نویسندگان فارسی‌زبان، به ناشران خارج از ایران و افغانستان سخن به میان‌‌آورده است. امضاکنندگان این بیانیه در نهایت از همه همکاران نشر، نهادهای فرهنگی و رسانه‌های فارسی‌زبان خواسته‌اند تا با ایجاد فضای بحث و همفکری، راهی برای خروج از بحران‌های موجود پیدا کنند و به نویسندگان فارسی‌زبانی که با سانسور روبه رو هستند و به این محدودیت تن نمی‌دهند، یاری رسانند. ششمین نمایشگاه کتاب «تهران، بدون سانسور» با همکاری ناشران مستقل خارج از کشور از ۱۱ مه/۲۱ اردیبهشت همزمان با آغاز به کار نمایشگاه کتاب در تهران کار خود را از لندن آغاز می‌کند و پس از آن در شهرهای دیگر اروپا، آمریکا و کانادا ادامه خواهد یافت. نمایشگاه کتاب «تهران، بدون سانسور» در روزهای ۱۳ و ۱۴ مه در پاریس و استکهلم و سپس در تورنتو و لس آنجلس ادامه می‌یابد اما هنوز برنامه‌های نمایشگاه در این شهرها اعلام نشده است. هم‌زمان سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب در تهران که برگزاری آن به دلیل شیوع ویروس کرونا برای دو سال به تعویق افتاده بود چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ آغاز به کار کرد و تا ۳۱ اردیبهشت به کار خود ادامه می‌دهد.‌

شورای امنیت سازمان ملل در مورد افزایش محدودیت‌ها علیه زنان در افغانستان نشست برگزار می‌کند

در پی افزایش محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی طالبان علیه زنان و دختران در افغانستان و گسترش انتقادها در این‌باره، شورای امنیت سازمان ملل به پیشهاد نروژ فردا پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت / ۱۲ مه در این مورد نشستی برگزار خواهد کرد. در این نشست دیبورا لاینز، نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان سخنرانی خواهد کرد. به‌دنبال اجباری کردن حجاب در افغانستان، شماری از زنان کابل در سه روز اخیر علیه تصمیم طالبان دست به راهپیمایی زدند و نیروهای طالبان نیز به مقابله با آن‌ها روی آوردند. طالبان رعایت حجاب زنان را «ضروری» اعلام کرده و گفته‌اند که بهترین نوع حجاب برقع است. براساس این تصمیم، «سرپرستان» زنان بی‌حجاب احضار، سه روز زندانی و حتی در دادگاه محاکمه و مجازات خواهند شد. پس از انتقادهای بسیار، طالبان کمی کوتاه آمدند و اعلام کردند که برقع اجباری نیست و زنان می‌توانند از حجاب سیاه عربی و سایر انواع چادر استفاده کنند. دختران دانش‌آموز مدارس متوسطه افغانستان نیز هنوز موفق نشده‌اند به تحصیل خود ادامه دهند.

معاون وزیر ورزش از تعیین «ضوابط ویژه» برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها خبر داد

سینا کلهر، معاون وزیر ورزش یک بار دیگر اعلام کرد که تا وقتی «ضوابط ویژه» برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها تدوین نشده ورود زنان به ورزشگاه‌ها به دلیل حساسیت «قشر مذهبی» در شهرهای مشهد، قم و شهر ری ممنوع است. کلهر درباره دلایل گزینش این سه شهر گفت: «با توجه به بافت اجتماعی، نظام عرفی و جریان‌های دینی و مذهبی حاکم تصمیم‌گیری شده است؛ در این راستا بین انتخاب شهرهای شیراز و شهر ری مسائل مختلفی مطرح شد اما در نهایت شهر ری به عنوان شهر سوم انتخاب شد و به صورت کلی در مورد این سه شهر، هویت اجتماعی - فرهنگی مدنظر قرار گرفته است.» به گفته این مقام مسئول وزارت ورزش در حال تدوین ضوابطی برای حضور زنان در ورزشگاه‌هاست. این ضوابط می‌بایست تعیین جایگاه مناسب برای حضور زنان، ارائه خدمات بهداشتی، نحوه ورود و خروج زنان به ورزشگاه، و ساماندهی ایاب و ذهاب آنان را ساماندهی کند. معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در ادامه افزود: «مورد بعدی تأمین امنیت افراد حاضر در ورزشگاه است و یگان ویژه در این زمینه باید به بهترین شکل عمل و اگر بنا باشد که شاهد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باشیم باید یگان ویژه با نیروی آموزش دیده شرایط را به خوبی فراهم کند و به صورت کلی شاهد رفتار متناسب یگان ویژه با افراد مختلف اعم از زن و مرد باشیم.» تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی خود از مرحله مقدماتی جام جهانی، سه‌شنبه ۹ فروردین سال جاری با نتیجه دو بر صفر تیم ملی لبنان را شکست داد. شمار زیادی از زنان که تعداد آن‌ها بیشتر از دو هزار نفر بود، بلیت خریده بودند اما از ورود آن‌ها به ورزشگاه جلوگیری شد. بر اساس فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، زنانی که پشت در ورزشگاه «امام رضا» مانده بودند شعار می‌دادند: «ما اعتراض داریم.» مأموران انتظامی با اسپری فلفل به زنان معترض حمله‌ور شده بودند. این درگیری‌ها واکنش خفیف فیفا را در پی داشت.

دو کارگر جوان در استان فارس به‌دلیل مشکلات معیشتی و فقر خودکشی کردند

دو کارگر شاغل به نام‌های سیروس حسین‌پور و کریم محمدی که در یک واحد نانوایی در روستان خومه‌زار از توابع شهرستان ممسنی استان فارس کار می‌کردند با مصرف قرص برنج خودکشی کردند و جان خود را از دست دادند. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) سن هر دو کارگر را ۲۰ سال اعلام کرده و نوشته است که آن‌ها روز شنبه ۱۷ اردیبهشت دست به خودکشی زدند. ویدئویی نیز از این دو جوان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن با همه خداحافظی می‌کنند. یک منبع آگاه به هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفته است: «علت خودکشی این کارگران مشکلات معیشتی و فقر مالی بوده است.» در سال‌های اخیر به‌ویژه به دلیل وضعیت بد اقتصادی در ایران خودکشی از جمله در میان کارگران افزایش یافته است. سازمان بهزیستی ایران تیرماه گذشته اعلام کرد که آمار مرگ بر اثر خودکشی در ایران به سالانه ۴۱ هزار نفر رسیده است.

بازداشت فیروزه خسروانی، مستندساز در تهران و انتقال به بازداشتگاه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اوین

ساعاتی پس از اعلام خبر حمله هم‌زمان ماموران امنیتی جمهوری اسلامی به منزل تعدادی از مستندسازان و فیلم‌سازان در صبح روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، مشخص شد که فیروزه خسروانی، مستندساز نیز در پی این یورش دستگیر شده است. سایت بیدارزنی در همین ارتباط خبر داد که فیروزه خسروانی در تماس کوتاهی که با خانواده‌‌اش داشته از حضور خود در بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین (بازداشتگاه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی) خبر داده است. صبح سه‌شنبه همچنین مینا کشاورز، مستندساز و یک روز قبل از آن نیز ریحانه طراوتی، عکاس با هجوم مأموران امنیتی به خانه‌‌هایشان بازداشت شدند. هنوز مشخص نیست که این افراد با چه اتهاماتی روبرو شده‌اند. فیروزه خسروانی با فیلم مستند «رادیوگرافی یک خانواده» برنده جایزه بهترین فیلم مستند بلند در سی‌و‌سومین دوره از جشنواره فیلم مستند آمستردام، ایدفا (آذر۱۳۹۹) شده است.

قیمت دلار به کانال ۳۰ هزار تومان نزدیک شد

بر اساس جدولی که ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۹ هزار و ۵۹۰ تومان، قیمت یورو به ۳۱ هزار و ۶۲۰ تومان و قیمت پوند انگلیس به ۳۶ هزار و ۹۶ رسید. بر اساس گزارش سایت‌های ارز و طلا، در روز چهارشنبه دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۲۹ هزار و ۹۳۰ تومان، یورو به قیمت ۳۱ هزار و ۵۹۰ تومان و پوند انگلیس به قیمت ۳۶ هزار و ۹۲۵ تومان به فروش رسید. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود کوچک‌ترین بحثی در برجام، در نرخ ارز تأثیرگذار است. همزمان با افزایش قیمت دلار، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد تهران شد و با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هیأت ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این سفر به عنوان «آخرین تیر در ترکش» برای خروج از بن‌بست مذاکرات یاد کرده بود. علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی سفر انریکه مورا به تهران را به طرح «تحول اقتصادی» دولت سیزدهم ربط داد که نشان دهد دولت برای اداره امور به رفع تحریم نفتی چشم ندوخته است.

سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز به کار کرد

سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که برگزاری آن به دلیل شیوع ویروس کرونا برای دو سال به تعویق افتاده بود چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ آغاز به کار کرد و تا ۳۱ اردیبهشت به کار خود ادامه می‌دهد.‌ به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مسأله نگران‌کننده در شروع کار نمایشگاه این است که با وجود همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر حاضران از ماسک استفاده نمی‌کنند. یاسر احمدوند، رئیس نمایشگاه و معاون فرهنگی وزیر ارشاد اسلامی روز گذشته در افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران گفت ۲۸۰۰ ناشر در این دوره از نمایشگاه حضور دارند که از آن میان ۱۷۰۰ ناشر در محیط مصلی مستقر شده‌اند و ۱۱۰۰ ناشر هم کتاب‌های خود را در فضای مجازی عرضه کرده‌اند. به گفته رئیس نمایشگاه کتاب تهران بیش از ۳۰ کشور و ۱۷۰ ناشر خارجی در این نمایشگاه حاضر هستند. قطر مهمان‌ ویژه نمایشگاه کتاب تهران است.