ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بانک جهانی: افغانستان به ادامه حمایت‌های مالی بین‌المللی نیاز دارد

هارتویگ شیفر، معاون بانک جهانی برای کشورهای جنوب آسیا در پایان سفر سه‌ روزه‌ خود به افغانستان اعلام کرد که این کشور برای احیای وضعیت اقتصادی خود که تحت تأثیر منفی شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است، به ادامه‌ حمایت‌های بین‌المللی نیاز دارد. شیفر در جریان سفر خود به افغانستان با محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی، محمدخالد پاینده، سرپرست وزارت دارایی، شماری دیگر از اعضای کابینه، کمیته رهبری صندوق بازسازی افغانستان و شرکای بین‌المللی افغانستان دیدار کرد. به‌گزارش بانک جهانی، هارتویگ شیفر بر تعهد و حمایت پایدار این بانک از افغانستان در راستای مقابله با پیامدهای منفی ویروس کرونا و تلاش‌ها برای رسیدن به آینده‌ای بهتر و صلح‌آمیز برای افغانستان تأکید کرد. به‌گفته او، به‌دلیل شیوع کرونا و ابهام در اوضاع سیاسی و امنیتی و همچنین کاهش احتمالی کمک‌های جامعه بین‌الملل، رشد اقتصادی افغانستان کُند شده است. بر این اساس انتظار می‌رود که رشد اقتصادی افغانستان در سال جاری میلادی به یک درصد و در سال ۲۰۲۲ میلادی به حدود سه درصد برسد. شیفر پیش‌بینی کرد که دولت افغانستان در سال‌های آینده نیز به‌منظور ادامه‌ ارائه خدمات در بخش‌های سلامت، آموزش، حمایت از بخش خصوصی، ایجاد زمینه‌ کار و کمک به مردم و اقشار آسیب‌پذیر به کمک‌های جامعه بین‌المللی وابسته باقی خواهد ماند.

نشست کمیسیون مشترک برجام از شنبه ۲۲ خرداد / ۱۲ ژوئن در وین از سر گرفته می‌شود

اتحادیه اروپا اعلام کرد که ششمین نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فردا، شنبه ۲۲ خرداد / ۱۲ ژوئن در وین از سر گرفته خواهد شد. این کمیسیون به ریاست انریکه مورا، دبیر سیاسی سرویس اقدامات خارجی اروپا برگزار خواهد شد. نمایندگان ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا نیز در آن شرکت می‌کنند. اتحادیه اروپا گفته است شرکت‌کنندگان با توجه به بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و چگونگی اطمینان از اجرای کامل مؤثر برجام، مذاکرات خود را ادامه خواهند داد. نشست‌های کمیسیون مشترک برجام از ماه گذشته جریان دارد. پنج دور مذاکره در وین برای احیای برجام میان ایران و ۵ کشور باقی‌مانده در برجام بعلاوه آمریکا برگزار شده است و هنوز چشم‌انداز روشنی برای دستیابی به توافق دیده نمی‌شود.

پیشروی طالبان در ولایت سرپل: تنها سه ولسوالی در کنترل دولت است

طالبان کنترل یک ولسوالی در ولایت سرپل را در اختیار گرفته است و مرکز سرپل را محاصره کرده است. عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون شورای عالی مصالحه ملی، وضعیت در ولایت سرپل را وخیم توصیف کرد و گفت: جنگ در کمربند مرکز ولایت سرپل جریان دارد و ولسوالی سوزمه قلعه با تمام تجهیزات نظامی در محاصره طالبان قرار دارد و نیروهای مستقر در این مناطق با کمبود مرمی و مواد غذایی مواجه هستند. شاهدان محلی هم به روزنامه هشت صبح افغانستان گفتند: کندک (گردان) چهارم ارتش در سرپل با تمام تجهیزاتش به دست گروه طالبان سقوط کرده است و ۴۷ سرباز مستقر در این کندک به طالبان تسلیم شده‌اند. طالبان در روز جمعه کنترل ولسوالی « سوزمه‌‎قلعه» در این ولایت را در اختیار گرفتند. اسدالله خرم، عضو شورای ولایتی سرپل هم از تنگ‌تر شدن حلقه محاصره در ولسوالی «سانچارک» و «گوسفندی» خبر داد و گفت: طالبان خواهان تسلیم نیروهای مستقر در این دو ولسوالی شده‌اند. به گفته او تنها سه ولسوالی سانچارک، گوسنفدی و بلخاب همچنان در کنترل نیروهای امنیتی است و طالبان مناطقی در مسیر شاهراه نمبردو را در اختیار گرفته‌اند.

مرگ یک کارگر ساختمانی در مریوان به علت سقوط از داربست

یک کارگر ساختمانی به نام یحیی محمدی خانقا روز پنجشنبه ۲۰ خرداد هنگام کار در ساختمانی نیمه کاره در مریوان از داربست سقوط کرد و جان خود را از دست داد. انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد در ارتباط با این حادثه نوشته است حادثه سقوط یحیی محمدی خانقا کارگر آرماتور بند و اهل روستای دانیکش در محله میدان شهر مریوان روی داده است. حوادث ساختمانی در راس حوادث کار منجر به مرگ کارگران در ایران قرار دارد.

پرویز کاردان بازیگر و کارگردان ایرانی در تبعید درگذشت

پرویز کاردان خالق شخصیت مراد برقی، ۲۰ خرداد / ۱۰ ژوئن در لس‌آنجلس آمریکا درگذشت. او که متولد ۱۳۱۶ در شیراز بود از سال ۱۳۳۸ فعالیتش در تلویزیون ملی ایران را آغاز کرد. ماندگارترین شخصیتی که او در نقش آن بازی کرد «مراد برقی» در فیلمی به کارگردانی خودش بود. علاوه بر «مراد برقی» و «هفت دخترون» او یک فیلم سینمایی دیگر با عنوان عمو یادگار را کارگردانی و در فیلم شیر تو شیر نیز بازی کرد. بیشتر نقش‌آفرینی‌های کاردان در تلویزیون ملی بود. او به عنوان بازیگر یا کارگردان در فیلم‌های تلویزیونی صندوقچه اشرفی (۱۳۴۵ کارگردان)، امیر ارسلان (۱۳۴۶ کارگردان)، سرکار استوار (۱۳۴۶ کارگردان مشترک)، اختاپوس (۱۳۵۰ کارگردانی مشترک با پرویز صیاد)، خانه‌به‌دوش (۱۳۵۲ کارگردان و بازیگر)، آدم کاغذی (۱۳۵۳ کارگردان و بازیگر)، مرد اول (۱۳۵۵ کارگردان) و تابستان، تابستان (۱۳۵۶کارگردان) حضور داشت. آقای کاردان پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران را ترک کرد و در شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج از کشور مشغول به کار شد.

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان: هیچ بانکی برای تبادل پولی تجار ایران و پاکستان تعیین نشد

محمود تهیدست، عضو هئیت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و پاکستان معتقد است برنامه تجارت ایران و پاکستان بر اساس برنامه پیش‌بینی شده محقق نشده است. او به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت: «ایران می‌تواند تا ۳۰ میلیارد دلار به پاکستان صادرات داشته باشد اما الان حجم صادرات به این کشور ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار است.» او مشکلات بانکی و تبادل مالی را یکی از موانع افزایش صادرات تجار ایرانی به پاکستان برشمرد و افزود: «چندین سال است که می‌شنویم به دنبال تعیین بانکی برای مبادلات پولی در پاکستان هستند. حتی قرار شد یک بانک در پاکستان باشد و بانک پارسیان در ایران برای این کار در نظر گرفته شود. متأسفانه یا نخواستند یا مشکلات و موانع باعث شد این برنامه عملیاتی نشود.» به گفته تهیدست، اتاق بازرگانی مشترک دو کشور پیشنهاد کرده بود در صورتی که بانکی برای تبادل مالی تجار تعیین نشد یک صندوق در ایران و یک صندوق در پاکستان در نظر گرفته شود تا از طریق آن بتوان تبادلی مالی کرد که این موضوع هم عملیاتی نشد و راه به جایی نبرد. تهیدست گفت به نظر او «در سیاست‌های بالادستی برای حل این موضوع تلاش زیادی نشد».

روزنامه الاخبار لبنان: رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران سفر می‌کند

روزنامه «الاخبار» لبنان از سفر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به ایران خبر داد. این روزنامه جمعه ۱۱ ژوئن / ۲۱ خرداد به نقل از منابع آگاه نوشت: هنیه که در حال حاضر در قاهره به سر می‌برد قصد دارد به برخی کشورهای عربی و منطقه سفر کند. به گفته این منابع، هنیه مقدمات سفر به لبنان و ایران را فراهم کرده است. او در لبنان علاوه بر مقام‌های حکومتی این کشور با رهبران حزب‌الله لبنان و رهبران برخی گروه‌های فلسطینی دیدار و گفت‌وگو می‌کند. در تهران نیز انتظار می‌رود رئیس دفتر سیاسی حماس با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس دولت، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و مقامات ارشد سپاه پاسداران دیدار و گفت‌وگو کند. رئیس دفتر سیاسی حماس آخرین بار دی ماه دو سال قبل پس از ترور قاسم سلیمانی برای شرکت در مراسم خاکسپاری او به تهران سفر کرده بود. هنیه چند روز قبل در رأس یک هیئت به قاهره، پایتخت مصر سفر کرد و در آنجا با رئیس سازمان اطلاعات این کشور به گفت‌وگو نشست. سفر منطقه‌ای هنیه اولین سفر مقام‌های حماس پس از حملات اسرائیل به غزه و راکت‌پراکنی‌های این گروه در ماه گذشته میلادی است.

فردی که به امانوئل مکرون سیلی زد به چهار ماه زندان محکوم شد

دادگاه فرانسه دامیان تارل ۲۸ ساله‌ را که در جریان دیدار این هفته امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه از منطقه دروم در جنوب شرقی فرانسه به مکرون سیلی زده بود به ۴ ماه زندان محکوم کرد. دادستان‌ها می‌خواستند این مرد را به ۱۸ ماه حبس محکوم کنند اما او در نهایت به ۴ ماه زندان محکوم شد. تارل زمانی که رئیس جمهوری فرانسه در شهر کوچک تن-ارمیتاژ به جمعیت مشتاق نزدیک شده بود به صورت او سیلی زد. مرد جوان‌، بیش از آن‌که به مکرون سیلی بزند، گفته بود: «مونت‌ژوا سنت-دنی، مرگ بر حکومت مکرونی». بخش اول این شعار، عبارتی قرون وسطایی است برگرفته از فریاد سربازان پادشاه فرانسه؛ نشانی روشن برای اینکه بتوان سیلی به مکرون را به حساب «راست افراطی سلطنت‌طلب» نوشت. با این حال بازرسان پرونده گفته‌اند که حرکت دامیان تارل از پیش طراحی شده نبوده است. فیلم این حمله در شبکه‌های اجتماعی به‌شکل گسترده‌ای منتشر شد.

وزیر دفاع آمریکا نسبت به «انتقال سلاح توسط ناوهای ایرانی به ونزوئلا» ابراز نگرانی کرد

دو ناو ایرانی در اقیانوس اطلس به سوی ونزوئلا در حرکت هستند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به کنگره این کشور گفت نسبت به ارسال سلاح با این ناوها نگران است. سناتور دموکرات ریچارد بلومنتال در نشست کمیسیون نظامی کنگره از محموله دو ناو ایرانی پرسید و لوید آستین اعلام کرد که در نشست دیگری به این پرسش پاسخ دهد. او افزود با رهبران دیگر کشورهای منطقه درباره حرکت ناوهای ایرانی صحبت نکرده است. هفته گذشته پولیتیکو گزارش داد که مقام‌های آمریکایی دو ناو نیروی دریایی ایران به نام‌های سهند و ناوبندر مَکران را رصد کرده‌اند که از ساحل شرقی آفریقا به سمت شمال غربی اقیانوس اطلس حرکت می‌کنند. پولیتیکو روز چهارشنبه گزارش داد، شواهدی در دست است که ناوبندر مَکران قایق‌های تند حمله‌ای را حمل می‌کند، که احتمالاً برای فروش به ونزوئلا در نظر گرفته شده‌اند. دولت بایدن از طریق دیپلماتیک از ونزوئلا و کوبا خواسته است که ناو‌ها را برگرداند، در حالی که گفته است ایالات متحده «اقدامات مناسب» برای جلوگیری از آن‌چه «تهدید» می‌داند انجام خواهد داد. ‌ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ورود ناوهای ایرانی به اقیانوس اطلس و حرکت به سمت ونزوئلا گفت: «ما آماده‌ایم از اختیارات موجود خود، از جمله تحریم‌ها، علیه هر عاملی که ایران را قادر به تأمین سلاح برای عوامل خشن و نیابتی‌اش می‌سازد استفاده کنیم.

اعرافی، عضو شورای نگهبان، اخبار نشستن‌اش بر کرسی ریاست قوه قضاییه به جای ابراهیم رئیسی را تکذیب کرد

علیرضا اعرافی، عضو فقه‌های شورای نگهبان در حاشیه نشست با کارآموزان وکالت در تهران گفت: انتصابش به عنوان جایگزین رئیس قوه قضاییه را تکذیب می‌کند. در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر اینکه اعرافی جایگزین ابراهیم رئیسی شده است، منتشر شده بود. ابراهیم رئیسی بدون اینکه از مقام خود، ریاست قوه قضاییه استعفاء کند نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری شد و در حال حاضر مشغول سفرهای تبلیغاتی است. او گفته که مسئولیت‌های خود را به غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون رئیس قوه قضاییه سپرده است. رئیسی، عضو هیئت مرگ در زندان‌های دهه شصت از سال ۱۳۹۷ پس از آنکه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ شکست خورد جایگزین صادق آملی لاریجانی شد.

یک کودک شش ساله بلوچ به نام یحیی بلوچ در هوتگ (گودال آب) غرق شد

به گزارش رسانک، رسانه فعالان سیاسی، مدنی و حقوق بشری بلوچ پنجشنبه ۲۰ خردادماه یک کودک شش‌ساله بلوچ در شهرستان دشتیاری واقع در استان سیستان و بلوچستان، هنگام برداشتن آب از «هوتگ» (گودال پر از آب) غرق شد. هویت این کودک شش ساله، یحیی بلوچ، اهل روستای «شیخان کرگ» از توابع بخش دشتیاری شهرستان چابهار اعلام شده است. بنا به گزارش‌ها، یحیی بلوچ حین بازی به داخل هوتگ افتاده و غرق شده است. بنا به گزارش رسانک، در طول شش ماه گذشته سه کودک اهل روستای شیخان کرگ در هوتگ غرق شده‌اند. در بسیاری از مناطق استان سیستان و بلوچستان به دلیل فقدان شبکه آب‌رسانی و لوله‌کشی، مردم از طریق هوتگ‌ها آب آشامیدنی موردنیاز خود را تهیه می‌کنند. هوتگ در زبان بلوچی به گودالی طبیعی یا دست‌ساز گفته می‌شود که آب باران در آن جمع شده و اهالی منطقه به‌صورت مشترک با حیوانات از آب آن استفاده می‌کنند. هوتگ‌ها و گاندوها (گونه‌ای از تمساح بومی) هرساله جان تعداد زیادی از کودکان و شهروندان بلوچ را هنگام برداشتن آب می‌گیرند. اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ نیز سه دختر دانش‌آموز به نام‌های منیره خدمتی، مریم خدمتی و یسرا دلشب که اهل روستای «کموبازار» از توابع دشتیاری چابهار بودند، هنگامی‌که برای برداشتن آب به هوتگ رفتند، در آب غرق شدند.

زهرا رهنورد: حاکمیت دارد جمهوریت را پیش چشم همگان سلاخی می‌کند

زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی که به همراه او در صف رهبران جنبش سبز بود و اکنون در حصر خانگی به سر می‌برد، در پیامی گفت جمهوری اسلامی در حال حذف جمهوریت است. او در پیامی که در «کلمه»، منتشر شد گفت که تاریخ دارد تکرار می‌شود و حکومت جمهوری اسلامی نه تنها مانند قبل زنان را از دایره قدرت حذف کرده بلکه این بار جمهوریت را هم دارد سلاخی می‌کند. پیام رهنورد روز (۱۰ ژوئن/۲۰ خرداد) در شبکه‌های اجتماعی و در «کلمه»، رسانه نزدیک به جنبش سبز، منتشر شد. در این پیام رهنورد با اشاره به رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، می‌نویسد: «شورای نگهبان با عنوان استصوابی شیوه‌ای را پیش گرفته است که انتخابات گویی دغدغه حاکمان است و احراز صلاحیت نورچشمی‌های برکشیده آنان.» او با گفتن اینکه مردم در این انتخابات هیچ‌کاره‌اند به این موضوع که حاکمیت زنان را در قدرت مشارکت نمی‌دهد هم اشاره کرد و نوشت: «در این میان، زنان نورچشمی هیچ دار و دسته‌ای از حاکمیت به حساب نمی‌آیند حتی اگر رجل سیاسی باشند.» او درنهایت دغدغه برخی دیگر از اصلاح‌طلب‌ها و میانه‌روهای سیاسی را تکرار کرد و نوشت جمهوری اسلامی در این انتخابات مشغول از این بردن جمهوریت مقابل چشم همه است: «نتیجه آنکه باز مردم هیچ کاره‌اند و جزو جمهور به حساب نمی‌آیند. وجمهوریت پیش چشم همگان و جهانیان در حال سلاخی و نهایتا در حال حذف کامل.‌» سیزدهمین دور از انتخابات‌های ریاست جمهوری در ایران قرار است روز ۲۸ خرداد برگزار شود. شورای نگهبان در این دور، صلاحیت مصطفی تاجزاده از اصلاح‌طلبان، اسحاق جهانگیری، معاون ریاست جمهوری در کابینه حسن روحانی، و علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و از جناح اصولگرایان را رد کرد.