ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض کارگران پیمانی #پتروشیمی_تندگویان و #نفت_آغاجاری به دائمی‌نشدن قراردادهای کاری

خواست تبدیل قرارداد موقت به قرارداد دائم و استخدام مستقیم خواست عمومی کارگران پیمانی است. #کارگران_پیمانی صنعت نفت نیز از این قاعده مستثنی نیستند. چهارشنبه ۱۹ تیر در دو اقدام جداگانه در خوزستان، کارگران پیمانی #پتروشیمی_تندگویان و #کارگران_پیمانی_سایت_دو_آغاجاری خواستار تبدیل وضعیت خود به استخدامی شدند. گروهی از کارگران پیمانی بندر ماهشهر (پتروشیمی تندگویان) روز چهارشنبه ۱۹ تیر با خواست استخدام در پتروشیمی دست از کار کشیدند و در محل شرکت تجمع کردند. کارگران خواستار آن هستند که مشابه برخی پتروشیمی‌های منطقه طرح طبقه‌بندی مشاغل در مورد آنان نیز اجرا شود. آن‌ها گفته‌اند که اگر قرار است کارگران پیمانکاری، همیشه پیمانکاری باقی بمانند، باید حداقل در زمینه مزایای رفاهی میان آنها با کارگران دائم برابری باشد. کارگران پیمانی بهره‌برداری نفت شماره دو آغاجاری در استان خوزستان نیز با نوشتن نامه از مسئولان خواسته‌اند به وضعیت شغلی آنان رسیدگی کنند. این نامه در کانال تلگرامی نیروهای پیمانکاری نفت منتشر شده است. کارگران در این نامه به وعده‌های زنگنه وزیر نفت اشاره کرده اند که اردیبهشت سال جاری وعده اجرایی شدن طرح طبقه‌بندی تا شهریور امسال را داد. آنها از وزیر نفت خواسته‌اند که به وعده خود عمل کند.

شماری از #کارگران_پتروشیمی_اروند هنوز مطالبات سال گذشته را دریافت نکرده اند

گروهی از #کارگران طرف قرارداد شرکت پیمانکاری رامپکو در #پتروشیمی_اروند، به تعویق پرداخت مطالبات‌شان از سوی شرکت پیمانکاری قبلی خود در پتروشیمی اروند اعتراض دارند. این کارگران که اغلب آنان بیش از ۱۰ سال سابقه کار دارند، تا پایان سال ۹۷ طرف قرارداد شرکت اَکشن در پتروشیمی اروند بودند اما با گذشت پنج ماه از پایان قرارداد هنوز حق مرخصی، سنوات و عیدی آنان پرداخت نشده است. یکی از کارگران گفته است پیگیری‌های آنها تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته است. کارگران از اداره کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و شرکت پتروشیمی اروند خواسته اند که پیمانکار را وادار به پرداخت مطالبات کارگران کنند. شرکت پتروشیمی اروند زیرمجموعه هولدینگ خلیج فارس در دهه ۸۰ تاسیس شده و تولیدکننده PVC است.

#گرانی و #کمبود_کاغذ چاپ #کتاب‌های_درسی را دچار مشکل کرده است

علی باقرزاده، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش از گرانی و کمبود کاغذ به‌عنوان مشکلات چاپ کتاب‌های درسی یاد کرد و گفت: «قیمت کتب درسی نسبت به سال قبل در دوره ابتدایی حدود ۱۰ درصد، در دوره اول متوسطه ۱۰ درصد و در متوسطه دوم بین ۱۵ تا ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است». به‌گفته باقرزاده مسئله افزایش قیمت کاغذ و مشکلات مربوط به تأمین کاغذ برای سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ مطرح است. او گفت: «قاعدتاً تا این تاریخ باید کاغذ را تهیه و قیمت پایه آن را استخراج می‌کردیم، اما به دلیل این‌که نوع ارز تخصیص داده شده به کاغذ فعلاً روشن نیست، این مسائل همچنان نامعلوم هستند». گرانی کاغذ در ایران برخی از روزنامه‌ها را در آستانه تعطیلی قرار داده و مانع از نشر کتاب می‌شود. تابستان سال گذشته با سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، دولت کاغذ را جزو کالاهای استراتژیک قرار داد. اما به زودی معلوم شد که دو شرکت «هانا تجارت پرلیت» و «خدمات پشتیبانی صنعت پرشیا»، ۶۰ درصد کل ارز تخصیص‌داده شده به واردکنندگان کاغذ را دریافت کرده‌اند، بدون آنکه کاغذ را وارد بازار کنند.

نابودی محصولات #کشاورزی و اولین کشت تابستانه کشاورزان #خوزستان بر اثر #کم‌_آبی اعتراض کشاورزان را برانگیخت

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) پنج‌شنبه ۲۰ تیر گزارشی منتشر کرده و در آن گفته است با وجود سیلاب و بارندگی‌های اخیر، محصولات کشاورزی و اولین کشت تابستانه کشاورزان خوزستانی در هویزه، دشت آزادگان و روستاهای حاج‌بدر، علومی، سمیده، ملحیه، کوت سعد، فردوس۱ و ۲، سعیدیه ۱ و ۲، قیصریه به‌دلیل کم‌آبی بر باد رفت. بنا به این گزارش، پس از خشکی «کرخه نور» و عدم تأمین حقابه برای کشتِ شلتوک کشاورزان هویزه، رودخانه جراحی در مقطع شادگان و کانال‌های بتونی مربوط به طرح توسعه کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری نیز به گِل نشست و نخلستان‌های دورق و هزاران هکتار از اراضی زیر کشت تابستانه را در معرض آسیب قرار داد. شلتوک‌کاران شهرستان هویزه که از رودخانه کرخه نور برای آبیاری زمین‌های خود آب برداشت می‌کنند، به دلیل خشک شدن این رودخانه تجمع و خواستار تأمین آب کشاورزی شدند. کشاورزان شوشتر نیز یکشنبه ۹ تیرماه مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند و خواستار تامین آب مورد نیاز کشاورزان این منطقه شدند. در دشت آزادگان حدود ۱۵ هزار هکتار از زمین‌ها آسیب دیده است. حسین مرمضی، رئیس انجمن صنفی کشاورزی و منابع طبیعی دشت آزادگان دلیل مشکلات کنونی را عدم لایروبی رودخانه‌ها و سیاست‌های شرکت‌های نفتی دانسته و گفته است سازمان آب و برق دریچه‌های سمت روستای حمیدیه از کرخه کور را به دلیل ممنوعیت کشت بسته است. سازمان آب و برق هر ساله محدودیت کشت اعمال می‌کند. با این‌حال امسال به دلیل سیلاب‌های زمستان ۹۷ کشاورزان خیالشان راحت بود که آب هست. او وضعیت کنونی را بحرانی دانست و گفت موضوع خشکسالی برای کشاورزان خوزستانی سال‌هاست تکرار می‌شود اما امسال دیگر انتظار این بود که آب فراوان باشد.

یک #کارگر میوه‌چین در مشکین‌شهر و یک #کارگر_ساختمانی در خمین قربانی #حوادث_ناشی_از_کار شدند

یک #کارگر_کشاورزی در مشکین‌شهر و یک #کارگرساختمانی در خمین قربانی #حوادث_ناشی_از_کار شدند. یک کارگر میوه‌چین ۳۳ ساله‌ که نامش اعلام نشده است، چهارشنبه ۱۹ تیر حین کار از درخت سقوط کرد و جان باخت. حادثه در روستای انار مشکین‌شهر واقع در استان اردبیل روی داد و کارگر میوه چین در دم جان باخت. حادثه دوم در یکی از روستاهای شهرستان خمین در استان مرکزی و در نزدیکی اراک روی داد. در این حادثه کارگر ۲۰ ساله‌ای که مشغول حفر چاه بود بر اثر ریزش دهانه چاه زیر آوار ماند و جان باخت. روزانه در ایران ده‌ها حادثه کار روی می‌دهد که تعدادی از آن‌ها به مرگ کارگران می‌انجامد.

#جنتی : با ادامه این وضعیت مشکلات ما حل نمی‌شود، چرا بیشتر اقتصاد کشور باید دست دولت باشد؟

#احمد_جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری پنج‌شنبه ۲۰ تیر در ششمین جلسه مشترک هیئت رئیسه این مجلس با کمیسیون‌های داخلی دوره پنجم آن، از وضعیت اقتصادی کشور و «گرانی، تورم، فساد مالی و اداری» نالید و گفت: «با ادامه وضعیت موجود مشکلات ما حل نمی‌شود. امروز نیروهای جوان و آتش‌به‌اختیار آمادگی کامل برای فعالیت دارند. نیازی نیست که این نیرو‌ها را در پست‌های بالا و حساس به‌کار‌ گرفت ولی لازم شد باید آن‌ها را در یک مسیر تدریجی جایگزین نیروهای کنونی کنیم». او برای حل مشکلات اقتصادی به سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و «اقتصاد مقاومتی» او رجوع داد و راه حل را خصوصی‌سازیِ اقتصاد دانست: «چرا بیشتر اقتصاد کشور باید دست دولت باشد؟ این مسئله برخلاف عقل و قانون اساسی است. باید فکری به حال بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی و امید بستن به دشمن شود». در یک سال گذشته اعتراضات گسترده کارگری علیه خصوصی‌سازی در واحدهای تولیدی مختلف شکل گرفت. خصوصی‌سازی در جمهوری اسلامی به دلیل آن‌که در دایره افراد درون حکومت صورت می‌گیرد «خصولتی‌سازی» نامیده می‌شود. جنتی همچنین برجام را «مایه دردسر» خواند و گفت: «اگر آن روزی که رهبری فرمودند، ما آن را آتش می‌زدیم امروز با این شرایط مواجه نبودیم».

اعتصاب #کارگران_آب‌_معدنی_داماش در اعتراض به تعویق سه ماه مزد

کارگران #کارخانه_آب_معدنی_داماش در رودبار استان گیلان پنجشنبه ۲۱ تیر در اعتراض به تعویق در پرداخت سه ماه مزد خود دست به اعتصاب زدند. کارگران از فروردین تا کنون حقوق نگرفته‌اند و تولید کارخانه نیز در این مدت متوقف بوده است. کارفرما چهارشنبه ۱۹ تیر پس از یک وقفه سه‌ماهه در تولید بدون آن که مزد کارگران را بپردازد، از آن‌ها خواست کار را از سر بگیرند. کارگران می‌خواهند که لااقل بخشی از دستمزدشان پرداخت شود. شرکت آب معدنی داماش توسط گروه سرمایه‌گذاری مه‌آفرید خسروی، مشهور به امیر منصور آریا احداث شده است. خسروی سوم خرداد ۱۳۹۳ به اتهام فساد اقتصادی اعدام شد. شرکت آب معدنی داماش در بهمن سال ۹۵ بابت بدهی معوقه به بانک ملی واگذار شد و پس از ۹ ماه توقف فعالیت، تولید را با ۸۰ کارگر از سر گرفت.

رئیس شورای هماهنگی #مواد_مخدر استان تهران: زمان دسترسی به مواد مخدر ۵۸ دقیقه است

محمدعلی اسدی، رئیس شورای هماهنگی #مواد_مخدر استان تهران سخنان رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد این‌که زمان دسترسی به مواد مخدر ۶ دقیقه شده است را رد کرد و گفت: «بر اساس تحقیقات میزان دسترسی به مواد مخدر ۵۸ دقیقه است». اسدی افزود در تهران یک‌هزار زن معتاد متجاهر و ۱۵ هزار مرد معتاد متجاهر در استان تهران وجود دارد مراکز نگه‌داری معتادان یک‌هزار نفر کمبود ظرفیت دارند. براساس آمار شورای مواد مخدر در سه‌ماهه اول سال نسبت به سه ماه سال گذشته افزود: میزان کشفیات مواد مخدر ۳ درصد و میزان دستگیری‌ها ۱۰ درصد افزایش داشته است. تولید شیشه و هروئین ۱۰ درصد کاهش داشته که دلیل آن افزایش لابراتوارهای تولید شیشه در افغانستان عنوان شده است. قیمت مواد شیشه ۴۹ درصد کاهش یافته است، قبلاً کیلویی ۱۰۰ میلیون بود و اکنون ۳۰ میلیون.

جانشین فرمانده کل #سپاه_ پاسداران: مشکلات کشور به این دلیل است که در قاعده و فرامین الهی عمل نکردیم

#علی_فدوی جانشین فرمانده‌کل #سپاه_پاسداران، این‌که به گفته او ایران تاکنون در برابر آمریکا و «دشمنان» مقاومت کرده به دلیل آن است که «تکالیف الهی» را به خوبی انجام داده است. فدوی در همین حال درباره مشکلات اقتصادی و اجتماعی که گریبانگیر ایران است افزود: «مشکلات کشور به این دلیل است که در قاعده و فرامین الهی عمل نکردیم. خداوند در قرآن تمام مسائل و قاعده‌های مختلفی که بشر نیاز دارد را بیان کرده است، باید به فرامین الهی عمل کنیم تا خداوند توجه خود را دو چندان کند».

#سعید_طوسی قاری متهم به #کودک_‌آزاری جنسی در مورد بررسی مجدد پرونده‌‌اش: در این‌باره با وکیلم صحبت کنید

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیت جدیدی اعلام کرده که پرونده #سعید_طوسی قاری متهم به #کودک_‌آزاری جنسی بر اساس ماده ۴۷۷ آیین‌ دادرسی کیفری بار دیگر بررسی می‌شود و از این موضوع اظهار اطمینان کرد. سعید طوسی در این‌باره به اعتمادآنلاین گفت «با وکیلم صحبت کنید، ایشان اطلاعات دقیق‌تری از این مسئله دارند». هفته گذشته، بعد از انتشار خبر بررسی مجدد پرونده این قاری قرآن از سوی محمود صادقی، سعید طوسی گفته بود: «این صحبت‌ها دروغ است».او همچنین گفته بود قوه‌ قضائیه نیز این موضوع را رد کرده است. در ماده ۴۷۷ آیین‌ دادرسی کیفری گفته شده است: «در صورتی‌ که رئیس قوه قضائیه رأی قطعی صادره از هر یک از مراجع قضائی را خلاف شرع بیّن تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان‌ عالی کشور ارسال [می‌کند] تا در شعبی خاص که توسط رئیس قوه قضائیه برای این امر تخصیص می‌یابد رسیدگی و رأی قطعی صادر نماید.» بر این اساس رأی قبلی می‌تواند نقض شود. سعید طوسی قاری مشهور قرآن، کارشناس شورای عالی قرآن، مؤذن مصوب صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، عضو گروه ملی تواشیح پیامبر اعظم و آموزگار کلاس‌های قرآن با تمرکز بر آموزش نوجوانان است. او در سال ۱۳۹۰ به «ارتکاب به ارتباطات ناسالم با نوجوانان» متهم شد اما سرانجام اواخر سال ۹۶ دادگاه تجدید نظر او را از این اتهام تبرئه کرد.

#مولانا_صوفی_محمد، اسلام‌گرای تندروی پاکستانی در #پیشاور درگذشت

مولانا صوفی محمد، اسلام‌گرای تندروی پاکستانی که در سال ۲۰۰۱ برای مبارزه با نیروهای ناتو به افغانستان رفته بود، در نود و چهارسالگی در پیشاور پاکستان درگذشت. نیروهای امنیتی پاکستان این روحانی بانفوذ اسلام‌گرا را در سال ۲۰۰۹ هنگام بازگشت به این کشور بازداشت کردند. سال گذشته او به دلیل کهولت سن از زندان آزاد شد. صوفی محمد، پدرزن ملا فضل‌الله، رهبر طالبان در پاکستان است. از محل اختقای ملا فضل‌الله اطلاعی در دست نیست. احتمال می‌رود که او در افغانستان مخفی شده باشد. آمریکا پاکستان را بارها متهم کرده که به محلی برای فعالیت ستیزه‌جویان اسلام‌گرا تبدیل شده است. پاکستان اما این اتهام را همواره رد کرده.

اجبار #تراشیدن_موی_سر در #سربازی برای «افزایش نشاط» سربازان حذف شد

سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح پنجشنبه ۲۰ تیر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که برای «خوشایندسازی» خدمت سربازی و «افزایش نشاط» سربازان، الزام تراشیدن موی سر برای سربازان حذف شد مدل‌های نامتعارف مو اما همچنان ممنوع است و در دوران سربازی مدل اصلاح باید ساده باشد. تا پیش از این موی سربازان را با نمره چهار می‌تراشیدند. به گفته رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از این به بعد نمره موی سر کارکنان وظیفه دارای مدرک دیپلم و پایین‌تر در مراکز آموزشی ۱۰ و سرباز و سرجوخه در حین خدمت ۱۰ تا ۱۶ خواهد بود. سربازان دارای مدرک فوق دیپلم و بالاتر نیز نمره موی سرشان در مراکز آموزشی ۱۶ و افسر و درجه دار در حین خدمت نیز ۱۶ تا ۲۰ خواهد بود. به گفته سردار موسی کمالی اگر کسی همچنان اصرار داشته باشد موی سرش را بتراشد، مختار است.

در درگیری مسلحانه یک تیم کرد با سپاه پاسداران در #جوانرود، دست‌کم یک نفر کشته شد

چهارشنبه ۱۹ تیر ساعت ۲ بامداد در روستای بیوله جوانرود استان کرمانشاه در درگیری مسلحانه یک تیم کرد با سپاه پاسداران دست‌کم دو نفر کشته شدند. روابط عمومی قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه صبح پنجشنبه ۲۰ تیر در اطلاعیه‌ای از انهدام یک «تیم تروریستی» در منطقه عمومی جوانرود کرمانشاه خبر داد. سپاه در این اطلاعیه اعلام کرد که در این درگیری پاسداری به نام محمد خان سلیمانی‌نسب کشته شده است. عصر سه‌شنبه ۱۸ تیر در درگیری پیشمرگه‌های کرد و سپاه پاسداران در ورودی پیرانشهر از مسیر سردشت سه تن از نیروهای سپاه پاسداران کشته و یک نفر زخمی شدند. گروه «عقاب‌های زاگرس» که ظاهراً با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در ارتباط است مسئولیت این حمله را به عهده گرفته بود. توپخانه سپاه در یک اقدام تلافی‌جویانه دو مقر احزاب اصلی کردستان ایران در خاک اقلیم کردستان را گلوله‌باران کرد. در جریان این حمله دست‌کم یک نفر کشته شد.

وزیر خارجه #قطر: آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست، تحریم‌ها را کافی می‌داند

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در گفت‌و‌گو با روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست اعلام کرد که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از طرح پیشنهاد میانجیگری بین ایران و آمریکا صرف‌نظر کرد. به گفته وزیر خارجه قطر دولت ترامپ اعتقاد دارد که تحریم‌های اقتصادی سخت‌تر سرانجام ایران را پای میز مذاکره می‌آورد. محمد بن عبدالرحمان آل ثانی گفت: «آنچه که از آمریکا فهمیدیم این است که آنها خواستار جنگ (با ایران) نیستند. آنها، تحریم‌ها را برای آوردن ایران به میز مذاکره مناسب می‌دانند.» وزیر خارجه قطر در ادامه این گفت‌وگو وضعیت کنونی را یک بن‌بست دانست و گفت «ایران تحت این تحریم‌ها نمی‌تواند به میز مذاکره بازگردد.» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بعد از ظهر سه‌شنبه ۱۸ تیر / ۹ ژوئیه (به‌ وقت محلی) با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در واشنگتن دیدار کرد. در بیانیه کاخ سفید به تنش ایران و آمریکا اشاره‌ای نشده، بلکه تأکید بر قرارداد تسلیحاتی بین آمریکا و قطر است.

سفر #امانوئل_بون مشاور رئیس جمهوری #فرانسه به تهران به نتیجه نرسید

امانوئل بون، مشاور رئیس جمهوری فرانسه در سفر دو روزه‌اش به تهران طرحی را ارائه داد که بر اساس آن ایران فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را در حد فعلی نگه دارد و در مقابل آمریکا تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال نکند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران پنجشنبه ۱۱ ژوئیه/ ۲۰ تیر در حاشیه برگزاری همایش فرمانداران سراسر کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر مشاور رئیس جمهوری فرانسه به تهران و طرح "توقف در برابر توقف" این کشور گفت: «گفتند ما میانجی نیستیم. فکر کنیم راجع به راهکار. ما هم به آن‌ها گفتیم تا زمانی که آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ایران است نباید توقع داشته باشند که ایران اقداماتی را متوقف کند. یا اروپا باید اقدامات لازم را انجام بدهد و یا اینکه آمریکا باید از جنگ اقتصادی دست بردارد.» بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که چنانچه اتحادیه اروپا به تعهدات بانکی و نفتی خود عمل نکند، از ۱۲ شب ۱۶ تیر به بعد ایران در گام سوم غنی‌سازی ۲۰ درصد و سپس ۶۰ و ۹۰ درصد را آغاز خواهد کرد.