نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

« خبر پذیرفته شدن برخی از خواسته‌های کارگران»

زمانه امروز بعدازظهر خبری را مبنی بر پذیرفته شدن برخی از مطالبات کارگران از سوی پیمانکاران به نقل از «شورای سازماندهی اعتصاب کارگران پیمانی نفت» منتشر کرد که به دلیل ابهام در باره منبع خبر و قطعی نبودن اعتبار آن را حذف کرد. کارگران پیمانکاری پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی‌های ایران از آخرین روز خرداد امسال در اعتراض به شرایط کاری سخت، دستمزد اندک با خواسته حذف شرکت‌های پیمانکاری، افزایش دستمزدها و کاهش روزهای کاری به بیست روز و افزایش روزهای استراحت به ده روز و افزایش دستمزدها دست به اعتصاب زدند و تا به حال کارگران بیش از صد مرکز در مناطق نفت و گاز، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه به اعتصاب پیوسته‌اند.

معترضان به بیکاری در ذی‌قار عراق در اصلی استانداری را مسدود کردند

در استان ذی‌قار عراق ده‌ها معترض خشمگین صبح یکشنبه ۲۰ تیر/۱۱ ژوئیه در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند. براساس گزارش رسانه عراقی شفق‌نیوز و به نقل از یک منبع امنیتی تظاهرکنندگان با پرتاب سنگ با نیروهای امنیتی درگیر شده و موفق شدند در اصلی ساختمان دولتی در شهر ناصریه، مرکز ذی‌قار را ببندند. براساس گزارش‌ها دست کم ۷ نفر در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند. تظاهرات‌ امروز یکشنبه در اعتراض به بیکاری صورت گرفت و معترضان خواستار فرصت‌های شغلی‌ مناسب‌اند. به گفته منابع امنیتی بخشی از معترضان که «فارغ التحصیلان بیکار» بودند، پس از تجمع در نزدیکی شرکت نفت، جاده «امام علی» را با آتش‌زدن لاستیک ماشین مسدود کرده و به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند. آن‌ها خواستار استخدام در شرکت نفت به‌عنوان کارکنان روزمزد بودند. تعدادی از معترضان نیز استاندار را به سرقت موتورهایشان متهم کردند. برپایه گزارش شفق نیوز، همزمان در مناطقی از کربلا نیز معترضان در اعتراض به این‌که زمین‌هایی که توسط رژیم بعثی عراق غصب شده بوده، هرگز به آن‌ها پس داده نشده است، تظاهرات کردند.

تداوم اعتصاب کارگران پیمانی نفت

خبر «پذیرفته شدن برخی از خواسته‌های کارگران» که امروز بعد از ظهر در بخش خبرهای کوتاه زمانه انتشار یافت به دلیل قطعی نبودن جامعیت و اعتبار آن حذف شد. آخرین خبرها حاکی از تداوم اعتصاب کارگران پیمانی نفت است. برخی وعده‌ها به معنای پذیرفتن عملی خواسته‌های کارگران نیست.

وزارت بهداشت ابتلای ۱۷ هزار و ۶۶۴ نفر دیگر به ویروس کرونا و از دست رفتن جان ۱۶۵ بیمار را گزارش کرد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران یکشنبه ۲۰ تیر/۱۱ ژوئیه از ابتلای ۱۷ هزار و ۶۶۴ نفر دیگر به کووید-۱۹ در ایران خبر داد. روابط عمومی وزارت بهداشت تعداد بیمارانی که در فاصله ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داده‌اند ۱۶۵ نفر اعلام کرد. وزارت بهداشت تاکنون ابتلای ۳ میلیون و ۳۷۳ هزار و ۴۵۰ نفر به ویروس کرونا و مرگ ۸۵ هزار و ۸۵۹ نفر را گزارش کرده است. آمارهای واقعی دست کم تا سه‌برابر بیشتر از آمارهای رسمی برآورد می‌شوند. بنابر گزارش وزارت بهداشت با بالاگرفتن دوباره شیوع کرونا در ایران تعداد شهرهای قرمز به ۱۴۳ شهر رسیده است. ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ایران هفدهمین کشور جهان در تولید زباله‌های پلاستیکی است

برپایه گزارش وبسایت « ‌World Population Review»، ایران با تولید سالانه ۳,۹۱۲ میلیون تن زباله پلاستیکی، هفدهمین کشور دنیا در تولید زباله‌های پلاستیکی است. خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گزارش کرده است نیم میلیون تن از از زباله‌های تولید شده در کشور به کیسه پلاستیکی اختصاص دارد به گفته این مقام مسئول هر ایرانی روزانه به‌طور متوسط سه کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند که ۹۶ درصد آن مستقیم وارد سطل‌های زباله می‌شود. پیام جوهرچی، معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ایران یک سال قبل از تدوین لایحه‌ای ۱۲ بندی برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در کشور خبر داده بود. این لایحه هنوز از سوی دولت به مجلس تحویل نشده است. براساس رتبه‌بندی کشورها در تولید زباله‌های پلاستیکی کشورهای صنعتی چین با تولید ۵۸,۹ میلیون تن، آمریکا با ۳۷,۸ میلیون تن، آلمان با ۱۴,۴۷ میلیون تن، برزیل با ۱۱,۸ میلیون تن و ژاپن با ۷,۹۹ میلیون تن زباله پلاستیکی در سال در رتبه‌های اول تا پنجم قرار دارند. پس از این کشورها نیز پاکستان، نیجریه، روسیه، ترکیه و مصر قرار دارند. میزان تولید زباله پلاستیکی در این کشورها ۴ تا ۶ میلیون تن در سال برآورد شده است. اندونزی، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، هند، آفریقای جنوبی، ایران، مکزیک، تایلند و ویتنام هم ۱۰ کشور دیگر هستند که تولید سالانه زباله پلاستیک در آنجا سه میلیون تا ۵ میلیون تن تخمین زده می‌شود. در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا به منظور کاهش تولید زباله پلاستیکی قوانین منع یا کاهش استفاده از کسیه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف تصویب و اجرا کرده‌اند.

سقوط اتوبوس پناهجویان در ترکیه؛ دست‌کم ۱۲ تن کشته و ۲۶ تن مصدوم شدند

سقوط یک اتوبوس در نزدیکی مرز ایران و ترکیه در شرق این کشور، سبب مرگ دست‌کم ۱۲ پناهجو و زخمی شدن ۲۶ تن دیگر شد. به گزارش خبرگزاری رویترز مقام‌های محلی ترکیه گفته‌اند که این اتوبوس که سرنشین‌های آن مهاجرانی از افغانستان، پاکستان و بنگلادش بودند، در منطقه مرادیه در استان وان ترکیه به داخل دره سقوط کرده و آتش گرفته است. هنوز هویت هیچ یک از کشته‌شدگان این اتوبوس فاش نشده. مقام‌های محلی از بازداشت راننده اتوبوس خبر داده‌اند. ترکیه یکی از گذرگاه‌های پناهجویان برای رسیدن به کشورهای اروپایی است. دولت ترکیه در سال‌های اخیر محدودیت‌های وسیعی برای جلوگیری از ورود پناهجویان به این کشور وضع کرده است. سخت‌گیری در مناطق مرزی، اقدام برای ایجاد دیوار مرزی و شلیک به پناهجویان بخشی از اقدامات دولت ترکیه علیه پناهجویان است.

ابی احمد نخست وزیر کنونی اتیوپی برنده انتخابات شد

ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی پیروز انتخابات این کشور شد؛ انتخاباتی که احزاب اپوزیسیون آن را تحریم کرده بودند. بر اساس اعلام کمیسیون انتخاباتی اتیوپی حزب رفاه که در حال حاضر قدرت را در دست دارد توانست در این انتخابات ۴۱۰ کرسی از ۴۳۶ کرسی پارلمان را در اختیار بگیرد. براساس نتیجه اعلام شده انتخابات ابی احمد برای یک دوره پنج ساله دیگر نخست وزیر اتیوپی، که در چند ماه اخیر صحنه درگیری استقلال‌خواهان تیگرای و دولت مرکزی بود، باقی می‌ماند. در تیگرای به دلیل تسلط جدای‌طلبان مخالف ابی احمد، رای‌گیری انجام نشد. همچنین در حدود یک پنجم از مناطق این کشور نیز به دلیل آنچه که «مشکلات امنیتی و پشتیبانی» عنوان شد، رای‌گیری به ششم سپتامبر سال جاری میلادی موکول شده است. ابی احمد در سال ۲۰۱۹ برنده جایزه صلح نوبل شد. او در آغاز به کار در سال ۲۰۱۵ توانست بخشی از وعده‌های خود مبنی بر مبارزه با فساد گسترده، آزادی زندانیان و اصلاحات سیاسی را عملی کند اما در ادامه از سوی احزاب اپوزیسیون به سرکوب معترضان متهم شد.

ایران تا نیمه تیر بیش از ۱۴۰ هزار مهاجر را «دستگیر و طرد» کرد

بابک دین‌پرست معاون امور هماهنگی اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور ایران از افزایش ۸۵ درصدی «دستگیری و طرد» مهاجران تا نیمه تیر امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ خبر داد. او که به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده بود، گفت: از ابتدای سال تا ۱۷ تیر، ۱۴۰ هزار و ۷۱۰ نفر از «اتباع خارجی» در سراسر ایران «دستگیر و طرد» شده‌اند. به گفته دین‌پرست در مدت مشابه سال گذشته نیز ۷۵ هزار و ۹۸۶ نفر از «اتباع خارجی» در ایران «دستگیر و طرد» شدند. این مقام مسئول از بیان اینکه چه میزان از مهاجرانی که دستگیر شدند از ایران اخراج شدند، خودداری کرد. ایران با دنبال‌کردن سیاست‌های ضدمهاجر و نژادپرستانه، در سال‌های اخیر محدودیت‌های بیشتری برای مهاجران که بیشتر آنان از افغانستان می‌آیند ایجاد کرده است. رئیس اداره مهاجران و عودت‌کنندگان هرات خرداد امسال گفته بود در دو ماه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰ هزار مهاجر افغانستانی «دواطلبانه» و یا به اجبار از ایران به افغانستان بازگشته بودند. به گفته او ۲۸ هزار و ۷۰۴ تن از این مهاجران به گونه‌ای اجباری از ایران اخراج شده بودند.

پس از راه آهن، وزارت راه و شهرسازی نیز هدف حمله سایبری قرار گرفت

به فاصله یک روز پس از حمله سایبری به شرکت راه‌آهن ایران، پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شنبه ۱۹ تیر از اختلال سایبری در سیستم‌های کامپیوتری کارکنان ستاد وزارت راه و شهرسازی خبر داد. برپایه این گزارش پورتال وزارتخانه و سایت‌های زیر مجموعه پورتال نیز از دسترس خارج شده‌اند. وزرات راه درباره عوامل این اختلال توضیحی نداد و تنها اعلام کرد کارشناسان فنی در حال بررسی موضوع هستند. پیش از این نیز روز جمعه حمله هکرها به راه‌آهن ایران به اختلال در حرکت قطارها منجر شد. اختلالی که بعدا از سوی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تکذیب شد. هکرهای ناشناس «تاخیر طولانی مدت به دلیل حمله سایبری» یا «لغو شده» را بر روی تابلوی اطلاعات ایستگاه‌های سراسر ایران درج کرده و شماره تلفن دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را روی تابلو اعلانات گذاشتند و از مسافران خواستند برای درخواست اطلاعات به آنجا بروند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

کارخانه سیمان پیوند گلستان به دلیل قطعی برق تعطیل شد و ۴۰۰ کارگر بیکار شدند

روابط عمومی کارخانه سیمان پیوند در استان گلستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به مشکلات اخیر محدودیت برق در کشور و با ابلاغ مقامات ذی‌ربط، فعالیت تولیدی این کارخانه سیمان به‌طور کامل متوقف شده است. سیمان پیوند تنها کارخانه سیمان استان گلستان است که تولید روزانه آن در شرایط عادی ۳۳۰۰ تن اعلام شده است. در اطلاعیه این کارخانه آمده است با تعطیلی آن علاوه بر ضرر و زیان جبران ناپذیر برای کارخانه موجب بیکاری ۴۰۰ نفر و کمبود سیمان در استان خواهد شد.