ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ممنوعیت تبلیغ #کالاهای_آسیب‌رسان از جمله گز اصفهان، سوهان قم، روغن، نوشابه و غذاهای آماده ابلاغ شد

تصویری از یک ابلاغیه مربوط به فروردین امسال در رسانه‌های ایرانی منتشر شده که تبلیغ فهرستی از #کالاهای_آسیب‌رسان را ممنوع می‌کند. بر اساس ابلاغیه محمد حیدری، دبیر کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان از طریق صداوسیمای جمهوری اسلامی، مطبوعات، شهرداری و ... ممنوع شده است. سوهان قم و گز اصفهان، سوسیس کالباس و ژامبون، کباب‌های کوبیده و لقمه، غذاهای آماده مصرف مثل سالاد اولیه، نوشابه‌های گازدار، روغن‌های مصرفی، فرآورده‌های آرایشی رنگی، انواع سس‌های پرچرب، پنیرهای خامه‌ای و غیره از جمله این کالاها هستند. حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت طی نامه‌ای که اسفند گذشته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده بود، خواهان ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان شد. ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت نیز چندی پیش افزایش مالیات بر این دسته کالاها را ضروری دانسته بود. برخی منتقدان سیاست منع تبلیغات این کالاهای خوراکی را برای تولید ملی مضر توصیف کرده‌اند.

تماس تلفنی #ترامپ و #مکرون درباره ایران و سوریه

#دونالد_ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده با #امانوئل_مکرون، همتای فرانسوی‌اش جمعه ۱۰ اوت / ۱۹ مرداد به رایزنی تلفنی پرداختند. به گزارش کاخ سفید، این مکالمه درباره تحریم‌های ایران و جنگ سوریه و روابط تجاری بود. ترامپ خود در توئیتی نوشت که درباره «امنیت و تجارت» با مکرون صحبت کرده است. کاخ الیزه اما در بیانیه‌ای کوتاه بدون اشاره به تجارت، موضوع بحث دو طرف را سوریه، ایران و مسئله فلسطین عنوان کرد. فرانسه، یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران (#برجام) با خروج ایالات متحده از آن مخالف بود. شرکت‌های بزرگ نفتی و خودروسازی فرانسوی پس از اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه ایران از این کشور خارج شده‌اند و قرارداد فروش ایرباس به تهران نیز معلق شده است. ترامپ این هفته توئیت کرده بود که هر شرکتی با ایران تجارت کند، از تجارت با آمریکا محروم خواهد شد. نخستین دور تحریم‌ها سه‌شنبه گذشته آغاز شده و دومین دور تحریم‌ها که نفت ایران را هدف قرار می‌دهد، از چهارم نوامبر / ۱۳ آبان اجرایی می‌شوند. اتحادیه اروپا بسته‌ای پیشنهادی برای حفظ برجام ارائه داده اما این بسته مقام‌های ایرانی را هنوز راضی نکرده است. تهران اما از تلاش‌های سیاسی اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا قدردانی کرده است. پاریس و واشنگتن بر سر مسئله فلسطین و به‌ویژه انتقال سفارت آمریکا به #بیت‌المقدس (#اورشلیم) نیز اختلاف دارند. جنگ تجاری ترامپ با اتحادیه اروپا و نیز فشار او بر اعضای سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (#ناتو) از دیگر موارد اختلاف بین دو طرف است.

ادامه بی‌خبری از #نادر_افشاری، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها که در «خانه امن وزارت اطلاعات» تحت بازجویی است

#نادر_افشاری، فعال مدنی ۱۰ مرداد در جریان دور جدید اعتراض‌های خیابانی ایران در #گوهردشت_کرج از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. مریم سبزه‌پرور، مادر افشاری به وب‌سایت خبری «هرانا»، وابسته به فعالان حقوق بشر ایران گفته است که آنها هنوز از وضعیت او خبر دقیقی در دست ندارند و تنها تماسی «چندثانیه‌ای» با او داشته‌اند. به گفته سبزه‌پور، «بعد از ۶ روز بی‌خبری و مراجعه ما به تمام ارگان‌ها مثل پلیس امنیت، اطلاعات ملک شاه کرج، پایگاه بسیج قرارگاه ثارالله، نهایتاً در روز ۱۶ مردادماه در شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج، آقای ایوب ابراهیمیان ریاست شعبه به من گفتند که پسرم توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات در جریان اعتراضات اخیر کشور بازداشت شده و در یکی از خانه‌های امن وزارت اطلاعات در گوهردشت است و تا زمان اتمام بازجویی در آنجا نگهداری می‌شود و احتمالا بعد از پایان مراحل بازجویی قرار بازداشت وی صادر می‌شود.» نادر افشاری ۱۲ بهمن گذشته و پس از اعتراضات سراسری دی ۹۶ نیز همراه با شش فعال مدنی دیگر بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شد. او پس از ۴۸ روز با وثیقه ۱۰۰ میلیون‌ تومانی از زندان بیرون آمد. مادر او به هرانا گفته است که افشاری در طی بازداشت در اوین «تحت فشار و آزار و اذیت شدید» قرار گرفته بود و خانواده او نگران تکرار این اتفاق هستند. در دور جدید اعتراض‌ها در کرج یک معترض کشته شد و دست‌کم ۲۰ تن بازداشت شدند. سازمان عفو بین‌الملل از جمهوری اسلامی خواسته تا زندانیان اعتراض‌های اخیر را هر چه زودتر آزاد کند.

«خودکشی» کارمند شرکت هواپیمایی با هواپیمای خالی از مسافر در #سیاتل

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، کارمند یک شرکت هواپیمایی جمعه ۱۰ اوت / ۱۹ مرداد هواپیمایی خالی از مسافر را از فرودگاه بین‌المللی #سیاتل ـ تاکوما ربود. دو جنگنده F-15 به تعقیب او پرداختند. او پس از مدتی در جزیره پیوجت ساند در نزدیکی سیاتل سقوط کرد. مقام‌های پلیس می‌گویند نشانه‌ای از تروریستی‌بودن این حرکت نیست و کارمند ۲۹ ساله تمایل به خودکشی داشته است. مارس ۲۰۱۵ (فروردین ۹۴) نیز آندریاس لوبیتز، یک کمک‌خلبان آلمانی که به گفته مقام‌های آن کشور می‌خواست خودکشی کند، هواپیمای ایرباس ای‌۳۲۰ پرواز ۹۵۲۵ جرمن‌وینگز را با ۱۴۴ مسافر در دامنه کوه‌های آلپ فرانسه ساقط کرد.

رییس سازمان محیط زیست: آ‌تش‌سوزی در بخش عراقی #هورالعظیم عمدی بود

عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست درباره آتش‌سوزی در سمت عراقی تالاب هورالعظیم می‌گوید «این آ‌تش‌سوزی‌ها صد در صد عمدی بوده». او همچنین با انتقاد از دولت عراق گفت این کشور ۱۳ روز طول داد تا به هواپیماهای آبپاش ایران مجوز اطفای حریق بدهد. آتش سوزی هورالعظیم دو مرتبه خاموش شد اما باز زبانه گرفت. پیش از کلانتری، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز در اظهارات مشابه گفته بود «دولت عراق باید با افرادی که دست به چنین اقدامی می‌زنند برخورد لازم را انجام دهند». برآورد می‌شود دستکم حدود ۲۵ هزار هکتار از بخش عراقی تالاب هورالعظیم در آتش سوخته و از بین رفته است. شماری از کارشناسان معتقدند در فصل گرما شرایط برای وقوع آتش‌سوزی‌ در هورالعظیم مهیا است.

نوزادی که در یک کیسه زباله در #کرمانشاه رها شده بود، به شیرخوارگاه تحویل داده شد

یک نوزاد پسر ۷:۳۰ صبح جمعه ۱۹ مرداد (به وقت محلی) در پارکی در میدان آزادگان شهرستان #کرمانشاه پیدا شد. او را داخل یک کیسه زباله در این پارک نزدیک به ورودی شهر رها کرده بودند. به گفته امید قادری، مدیرکل #بهزیستی استان کرمانشاه، پلیس ۱۱۰ این نوزاد را به شیرخوارگاه آمنه کرمانشاه منتقل کرده است. از والدین این کودک خبری در دست نیست. سه ماه پیش نیز پیداشدن کودکی سه‌ماهه در تبریز خبرساز شد. مادر او در پیامی نوشته بود: «آواره خیابون‌ها هستم و هیچ کسی هم ندارم». کاربران شبکه‌های اجتماعی آن زمان نسبت به گسترش فقر و تکرار چنین صحنه‌هایی معترض بودند. بحران اقتصادی در ایران درصد جمعیت دچار به فقر مطلق را افزایش داده است. حسین راغفر، اقتصاددان فروردین امسال هشدار داد که یک‌سوم جمعیت کشور دچار فقر مطلق شده‌اند.