نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات #بلاروس: رهبر مخالفان به لیتوانی پناه برد

در پی اعلام پیروزی مجدد الکساندر لوکاشنکو در انتخابات بلاروس و دو شب تظاهرات اعتراضی مخالفان در این کشور که به کشته شدن یک نفر انجامید، سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر اپوزیسیون بلاروس اعلام کرد که کشور را ترک و به لیتوانی پناه برده است. تیخانوفسکایا در یک پیام ویدئویی گفت: «گمان می‌کردم که این کارزار من را استوار و مستحکم کند و قدرتی به من بدهد تا بتوانم همه چیز را تحمل کنم اما من همان زن ضعیفی هستم که از ابتدا بودم. خیلی‌ها من را خواهند فهمید، بسیاری من را محکوم خواهند کرد، بسیاری نیز از من متنفر خواهند شد. (...) آن‌چه اکنون رخ می‌دهد ارزش قربانی کردن زندگی را ندارد.» تیخانوفسکایا همچنین افزود این تصمیم را «کاملاً مستقل» گرفته است و دوستان و بستگان و همسرش نقشی در آن نداشته‌اند. سوتلانا تیخانوفسکایا نامزد اپوزیسیون در انتخابات روز یکشنبه ۱۹ مرداد / ۹ اوت تنها ۱۰ درصد آرا را به‌دست آورد. او پس از انتخابات خواهان برکناری لوکاشنکو شده بود.

وزارت خارجه ایران خبر لغو موقت #تحریم‌ها را تکذیب کرد

در حالی‌که در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر لغو موقت بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران منتشر شده بود، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی این خبر را تکذیب کرد و آن را «خبرسازی‌های غیرواقعی» دانست که «مشخص نیست با چه اهدافی صورت می‌گیرد». پیش از آن یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته بود: «برای نشان دادن حسن نیت و بازگشت به توافق ۲۰۱۵ این تحریم‌های غیرهدفمند موقتاً بسته می‌شود و اگر نتیجه‌گیری مثبت شد لغو آن‌ها همیشگی خواهد بود و حتی موضوعات مورد گفت‌وگو افزایش می‌یابد.» او افزوده بود: «تا جایی که بنده اطلاع دارم هشت تا ۱۰ روز دیگر ارزیابی واشنگتن در این موضوع به پایان برسد.» نشریه لبنانی النشره نیز به نقل از منابع دیپلماتیک که نامی از آن‌ها نبرده است، خبر داد، مذاکرات آمریکا و ایران با قدرت پیش می‌رود و دولت آلمان در این روند که پیشرفت قابل توجهی هم پیدا کرده نقش میانجی را ایفا می‌کند.

جانشین فرمانده ناجا بازهم «بدحجاب»‌ها را «اراذل و اوباش» و «مخلان امنیت» خواند

به گزارش خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده ناجا سه‌شنبه ۲۱ مرداد در دیدار با امام جمعه شهرستان ابهر، از عزم نیروی انتظامی برای برخورد ‌با بد‌حجابی در روزهای گرم تابستان ‌خبر داد. سردار رضایی با بیان این که در مقابله با بد‌حجابی و اجرای طرح ناظر، نیروی انتظامی به وظایف خود با جدیت عمل کرده است، با اراذل و اوباش خواندن بدحجاب‌ها گفت: «تعدی به ناموس و امنیت مردم جزو خط قرمز‌های نیروی انتظامی است و در این راستا با اراذل و اوباش و مخلان امنیت به شدت برخورد می‌شود.» او مدعی شد که دشمن از فضای مجازی «اعتقادات مردم» را هدف گرفته و باید در مقابل تهدیداتی که به گفته او حریم «محرم و نامحرم و حلال و حرام را نشانه گرفته، ایستادگی کرد.» همراه با تحمیل حجاب اجباری به زنان، هر سال در فصل گرما، طرح‌هایی مانند گشت ارشاد و مداخله ماموران نیروی انتظامی، نیروهای بسیج و سپاه پاسداران درباره نوع پوشش و رفتار شهروندان، تحت عنوان «مبارزه با بدحجابی» در اماکن عمومی شدت می‌گیرد.

موافقت دیوان عالی کشور با درخواست سعید مرتضوی برای «اعاده دادرسی» از #پرونده_کهریزک

خبرگزاری امنیتی تسنیم سه‌شنبه ۲۱ مرداد از برگزاری جلسه رسیدگی مجدد به پرونده کهریزک خبر داده است. این جلسه پس از موافقت دیوان عالی کشور با درخواست اعاده دادرسی سعید مرتضوی، دادستان پیشین دستگاه قضائی جمهوری اسلامی برگزار شده است. از جزئیات این جلسه که قرار بوده ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه برگزار شود، هنوز خبری منتشر نشده است. گفته می‌شود سعید مرتضوی و همچنین شاکیان پرونده از جمله عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده فعلی تهران در مجلس شورای اسلامی در این جلسه حضور داشته‌اند. مرتضوی در این پرونده به دو سال حبس محکوم شده بود. دادستان سابق تهران و رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی با اتهام‌های متعددی مواجه است که دستگاه قضایی ایران هنوز به برخی از آنها رسیدگی نکرده است. برخی از این اتهام‌ها عبارتند از مداخله در مرگ زهرا کاظمی، عاملیت در کور کردن سرنخ‌های پرونده فروش سوالات کنکور، نقش داشتن در کشتن بازداشت‌شدگان ۸۸ در بازداشتگاه کهریزک، پرداخت‌های غیر قانونی و همچنین واگذاری شرکت‌های سازمان تأمین اجتماعی به بابک زنجانی.

فرمانده ستاد مقابله با #کرونا در تهران: مدیریت کرونا در مدارس امکان‌پذیر نیست

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد که بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها از سال تحصیلی جدید مخاطره‌آمیز است و مدیریت کرونا در مدارس امکان‌پذیر نیست. زالی گفت: «اگر شرایط اپیدمی کرونا با همین روند فعلی پیش برود بسیار دور از انتظار است که بتوانیم مدیریت مناسبی برای کنترل اپیدمی حداقل در ترم اول پاییز داشته باشیم. با توجه به مفروضاتی که درباره افزایش خطر اپیدمی کرونا در پاییز داریم شرایط مطلوب‌تر از زمان فعلی نخواهد بود.» زالی افزود در صورت بازگشایی مدارس، «آرایش استفاده از حمل و نقل عمومی به شدت تغییر کند. بخش مهمی از تردد در ناوگان حمل و نقل عمومی به ترددهای تحصیلی و آموزشی تخصیص پیدا می‌کند» و شمار زیادی از افرادی که اکنون به محل کار نمی‌روند باید به محل کار بروند و باز هم بار تردد بیشتر می‌شود. به‌گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، تا زمانی که به‌شکل قطعی وضعیت بحرانی فعلی به یک وضعیت با ثبات و پایدار تبدیل نشده «هرگونه تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اقدام زودرسی است و می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد». زالی تأکید کرد که در سال تحصیلی جاری مدارس و دانشگاه‌ها عمدتاً باید روی فضاهای غیرحضوری و آموزش‌های آنلاین و مجازی یا از طریق تلویزیون سرمایه‌گذاری کنند. او برای تهران پیشنهاد داد که دست‌کم کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها به‌صورت حضوری برگزار نشوند.