ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آلمان از ایران خواست به پای میز مذاکره بازگردد

هایکو ماس ، وزیر امور خارجه آلمان چهارشنبه ۲۰ مرداد / ۱۱ اوت از جمهوری اسلامی ایران خواست تا مذاکرات احیای برجام را از سر بگیرد. ماس گفت: «ما نمی‌خواهیم آنچه را که تاکنون در وین به‌دست آورده‌ایم به خطر بیندازیم، نباید مذاکرات را تا ابد ادامه دهیم. ایران در اسرع وقت به میز مذاکرات وین بازگردد و با انعطاف لازم برای دستیابی به توافق آماده باشد.» دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین یکشنبه ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن، همزمان با پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، پایان یافت و تیم‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و دریافت رهنمودهای لازم به پایتخت‌های سیاسی خود بازگشتند. تأخیر در از سرگیری مذاکرات احیای برجام برخی کشورهای سهیم در آن را نگران کرده است. فرانسه نیز از ایران خواست تا به سرعت به میز مذاکره بازگردد. رئیسی امروز کابینه خود را معرفی کرد. حسین امیرعبداللهیان که سال‌ها معاون عربی وزارت خارجه ایران و از مخالفان سرسخت رویکرد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کنونی بوده است، به‌عنوان وزیر پیشنهادی خارجه معرفی شده است. سیاست او در وزارت خارجه تقویت نیروهای شبه‌نظامی نیابتی در یمن، عراق و سوریه و دخالت بیشتر در منطقه خواهد بود. عبداللهیان در مذاکرات هسته‌ای نقش برجسته‌ای خواهد داشت. کابینه عضو هیئت مرگ هنوز به تصویب مجلس نرسیده است.

وضعیت اضطراری اقلیمی: گرمایش زمین امنیت غذایی بشر را در دو دهه آینده به خطر خواهد انداخت

بنا به بزرگترین گزارش علمی درباره تأثیرات گرمایش زمین که دانشمندان وابسته به سازمان ملل منتشر کردند، تغییرات اقلیمی باعث به خطر افتادن امنیت غذایی در دو دهه آتی خواهد شد. افزایش دمای پیش رو به این ترتیب خواهد بود که در مواقعی از سال دمای هوا فراتر از تاب‌آوری محصولات کشاورزی داغ خواهد شد. دانشمندان «هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم» (IPCC)، نهاد ارزیابی تغییرات اقلیمی سازمان ملل در گزارش جدیدشان که دوشنبه ۹ اوت / ۱۸ مرداد منتشر شد، به علوم فیزیکی بنیادین تغییرات اقلیمی پرداخته اند ــ یعنی چه اتفاقی برای اتمسفر، دریاها و خشکی‌ها خواهد افتاد. اما از دل این تحلیل می‌توان به آسیب قابل پیش‌بینی در صنعت کشاورزی پی برد. گزارش آنها نشان می‌دهد دمای هوای بسیار بالا برای کارگران زراعی و دهقان‌ها نیز خطرناک خواهد شد. به علاوه، تغییر نظام بارش بسیاری از مناطق را با خطر خشکسالی مواجه خواهد کرد و پدیده‌های حاد آب و هوایی از جمله سیل و طوفان و توفند نیز کار زراعت را هر چه سخت‌تر می‌کند و به محصولات آسیب خواهد زد. دانشمندان در گزارش اخیر خود درباره وضعیت کنونی بحران اقلیمی چنین هشدار داده‌اند: شماری از تغییرهای عمده در اقلیم اکنون دیگر غیرقابل اجتناب و «بازگشت‌ناپذیر» هستند. آنها پنج سناریو برای تغییرات اقلیمی بر أساس سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای پس از این توسط بشر پیش‌بینی کرده‌اند. حد بالا و بسیار بالا به افزایش دمای ۳,۶ و ۴,۴ درجه سانتگیراد نسبت به سطح دما قبل از انقلاب صنعتی خواهد انجامید و سطح متوسط نیز بیش از دو درجه، حد رسمی ذکر شده در توافق پاریس خواهد بود. بخش دوم گزارش آنها که به تأثیرات فروشکست اقلیم بر حوزه‌های کلیدی حیات انسانی و طبیعی و صدمات واردآمده بر آنها اختصاص دارد، سال آینده منتشر خواهد شد. تا کنون رهبران کشورهای مختلف جهان به این گزارش واکنش نشان داده‌اند. از رهبران جمهوری اسلامی واکنش خاصی دیده نمی‌شود.

حکم قطعی محکومیت عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی به اتهام «نشر اکاذیب» صادر شد

شعبه ۷۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران چهارشنبه ۲۰ مرداد حکم محکومیت قطعی عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی را تحت اتهام «نشر اکاذیب» صادر کرد. این حکم در پی شکایت سید مهدی هاشمی، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی و رئیس کمیسیون عمران مجلس صادر شده است. خبرگزاری امنیتی تسنیم بدون اشاره به رای نهایی نوشت رای قطعی در مورد آخوندی صادر شده و او در رای بدوی، به ۶۰ ضربه شلاق و ۳ ماه حبس محکوم شده بوده. خبرگزاری فارس اما تصویر دادنامه‌ای از این شعبه منتشر کرد که حاکی از آن است عباس آخوندی نهم به پرداخت ۸۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده و این مجازات به مدت یک سال معلق شده است. عباس آخوندی وزیر راه کابینه حسن روحانی بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ بود و بالاخره پس از اعتراض‌های دی ۹۶ و تعمیق بحران اقتصادی، مهر ۹۷ از کار کناره‌گیری کرد. آخوندی در متن استعفانامه‌اش با انتقاد از دولت دوازدهم نوشته بود با روشی که دولت برای ساماندهی امور اقتصادی برگزیده هماهنگ نیست. او در سال ۱۳۹۷ با انتشار نامه‌ای سرگشاده مهدی هاشمی را به جعل مدرک تحصیلی (دانشنامه) متهم کرده و خواهان ابطال پروانه اشتغال به‌کار مهندسی او شد. در بخشی از این نامه آمده بود: «این موضوع رسما از سوی دانشگاه امام حسین (ع) که دانشنامه ارایه شده به آن منتسب است طی شماره ۴۶۷۵۲ مورخ ۱۳۹۴.۶.۳۱ به ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اعلام شده است. مجددا این موضوع از سوی سرپرست حراست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از همان دانشگاه استعلام می‌شود. مدیرکل امور آموزشی آن دانشگاه طی نامه شماره ۹۲۰۶۹ مورخ ۱۳۹۷.۶.۲۴ ضمن تایید نامه پیشین مجددا اعلام داشته که مدرک نامبرده در رشته کارشناسی عمران-عمران موردتایید نمی باشد». قوه قضائیه جمهوری اسلامی پیشتر مهدی آخوندی، پسر عباس آخوندی را نیز به اتهام «کارچاق‌کنی و تخلفات مالی» دستگیر و اعلام کرد «او متهم است که با دریافت مبالغی از بعضی پیمانکاران برای آنها در وزارتخانه دستور گرفته یا کارسازی کرده‌ است.

وزیر کشور عزاداری در اماکن سربسته و «دسته‌روی» در خیابان‌ها را ممنوع اعلام کرد

به‌دنبال انتشار تصاویر منتشرشده از ازدحام در هیأت‌های عزاداری در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران و مشهد، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت حسن روحانی اعلام کرد برگزاری مراسم عزاداری در اماکن سربسته و دسته‌روی در خیابان‌ها با پیشنهاد وزارت بهداشت ممنوع خواهد بود. رحمانی فضلی چهارشنبه ۲۰ مرداد/ ۱۱ اوت در حاشیه جلسه قرارگاه ستاد ملی کرونا گفت: «گزارش‌های نامناسبی از رعایت نشدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برخی هیأت‌های عزاداری رسیده است که ضمن تشکر از مردم عزیزی که در این شب‌ها رعایت کردند، اما انجام آ‌ن (مراسم‌های عزاداری) در اماکن سرپوشیده ما را دچار مشکل می‌کند.» او افزود: «پیشنهاد جدید با شرایط جدید با پیشنهاد وزارت بهداشت در جلسه قرارگاه امروز مصوب شد که از امشب در اماکن سربسته مراسم عزاداری نباشد و همچنین دسته‌روی در خیابان‌ها نیز ممنوع خواهد بود.» در شرایطی که تشدید شیوع کرونا ایران را در آستانه یک فاجعه انسانی قرار داده، مقام‌های مذهبی با شروع ماه محرم در ایران با اعمال فشار مانع ممنوعیت برگزاری تجمع‌های مذهبی این ماه شده و از آن دفاع کرده‌اند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: کرونا مسأله اول و فوری کشور است اما ملت به «مجالس پربرکت» عزاداری نیاز دارد.

شفیق چنانی کارگر ۳۹ ساله نیشکر هفت‌تپه بر اثر ابتلاء به کرونا درگذشت

کارگران نیشکر هفت تپه از یک ماه پیش با خواست تعیین تکلیف خلع ید از کارفرمای خصوصی، بازگشت به کار کارگران اخراجی، پرداخت مطالبات معوقه و واکسیناسیون همگانی و رایگان در برابر کرونا در اعتصاب به سر می‌برند. روز سه شنبه ۱۹ مرداد، در بیست و نهمین روز اعتصاب شفیق چنانی یکی از کارگران در اثر ابتلاء به کرونا جان خود را از دست داد. او از فروردین ماه حقوق نگرفته بود و توان تهیه دارو نداشت. شفیق چنانی کارگر بخش زیربنایی نیشکر هفت تپه تنها ۳۹ سال داشت. فرزندش یک هفته پیش متولد شده بود. اتحادیه آزاد کارگران درباره شفیق چنانی نوشته است او پس از دوندگی فراوان موفق شده بود در یکی از خانه‌های سازمانی فرسوده ساکن شود. مسئولان شرکت که چهار ماه دستمزد این کارگر را نپرداخته بودند، پس از مرگ او تنها یک ماه از دستمزد معوقه او را به خانواده‌اش پرداخت کردند.

عامل ترور شهردار کربلا دستگیر شد

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، چهارشنبه ۲۰ مرداد / ۱۱ اوت در سفر به کربلا اعلام کرد که عامل ترور عبیر سلیم الجبوری، شهردار کربلا دستگیر شده است و به سزای عادلانه عمل خود خواهد رسید. او برای ابراز تسلیت به خانه شهردار کربلا رفته بود. نصیف الخطابی، استاندار کربلا نیز با انتشار بیانیه‌ای کوتاه این خبر را تأیید و در استان سه روز عزای عمومی اعلام کرد. عبیر سلیم الجبوری روز گذشته هدف گلوله قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. شهردار کربلا هنگام ترور برای «رفع تخلفات مسکونی» به محله مسکونی الزهراء رفته بود. پیکر او شب گذشته با حضور مقام‌های محلی و مردم در بین‌الحرمین تشییع شد.

تجمع آموزشیاران نهضت سوادآموزی در برابر مجلس: «تا حق خود نگیریم، از اینجا نمی‌ریم»

گروهی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی در تداوم اعتراضات خود، چهارشنبه ۲۰ مرداد مقابل مجلس تجمع کردند. آموزشیاران نهضت سواد آموزی امروز مقابل مجلس شعار می‌دادند: «ما در راه آموزش عمر و جوانی دادیم، تا حق خود نگیریم، از این جا نمی‌ریم.» آموزشیاران سواد آموزی سال‌ها با قراردادهای کوتاه مدت با دستمزد اندک و بدون بهره مندی از بیمه، عمدتا در مناطق دورافتاده برای آموزش و پرورش کار کرده‌اند و خواهان استخدام در آموزش و پرورش هستند. بخش قابل توجهی از آموزشیاران سواد آموزی زنان سرپرست خانواده هستند. وزارت آموزش و پرورش استخدام معلمان موقت را به قبولی در امتحان ورودی و گذراندن دوره یک ساله آموزش در دانشگاه فرهنگیان کرده است. اما برای ورود آموزشیاران نهضت سواد آموزی به دانشگاه فرهنگیان موانع بیشتری ایجاد کرده به نحوی که آن‌ها باید ابتدا در امتحان درونی وزارت آموزش و پرورش و سپس در آزمون دانشگاه فرهنگیان قبول شوند.

همزمان با آزادی حبیب فدایی، نیروهای یگان ویژه وارد جونقان شدند

حبیب فدایی فعال اجتماعی جونقان واقع در استان چهارمحال بختیاری پس از یک روز بازداشت در نتیجه اعتراض مردم شهر آزاد شد. او صبح سه شنبه ۱۹ مرداد در جریان یورش ماموران به خانه‌اش دستگیر شد. ماموران پسر او را که تلاش داشت مانع دستگیری پدرش شود مورد ضرب و شتم قرار دادند. در پی این رویداد گروه‌هایی از اهالی جونقان در شهر تجمع و راهپیمایی کردند. آن‌ها جاده‌های ورودی شهر را بستند تا مانع ورود یگان ویژه شوند. یگان ویژه پس از آزادی حبیب فدایی و به پایان رسیدن اعتراض مردم وارد جونقان شدند. معترضان صبح امروز نیز مقابل کلانتری جونقان تجمع کردند. جونقان از توابع شهرستان فارسان در استان چهارمحال بختیاری است و ساکنان آن ترک و لرهای بختیاری هستند. حبیب فدایی در جریان تجمع مردم جونقان در حمایت از اعتراضات خوزستان سخنرانی کرده بود. این تجمع با شعارهای «مرگ بر جمهوری اسلامی» همراه بود.

هشدار رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران: «وقتی مریض را در محوطه بیمارستان درمان کنید یعنی سیستم درمانی فروریخته است»

امیرعلی سوادکوهی، رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران چهارشنبه ۲۰ مرداد در مصاحبه با پایگاه خبرآنلاین هشدار داد وضعیت همه‌گیری بسیار بدتر از چیزی‌ست که در ارقام دیده می‌شود و نظام درمانی فرو ریخته است. سواد کوهی گفت: «وضعیت فاجعه است و حتی خیلی بدتر از چیزی است که در این ارقام دیده می‌شود، خود مسئولین هم گفته بودند که تعداد مبتلایان و جان‌باختگان بیشتر از این اعداد است. بیمارستان‌ها دیگر ظرفیتی ندارند. وسط اورژانس برخی از بیمارستان‌های خصوصی بیمار خوابیده است، شرایط تا این حد بحرانی است. مریض‌هایی با میزان اکسیژن ۵۰درصد در بخش بستری شده‌اند و آنجا فقط صبر می‌کنند تا مریض فوت کند، چون هیچ درمانی برای ارائه دادن به مریضی با این حجم از درگیری در بخش وجود ندارد.» او افزود: «همین حالا سیستم درمانی کشور فروریخته است، مسئولین هم به این موضوع آگاه هستند اما حرفی برای گفتن ندارند. وقتی مریض را محوطه بیمارستان درمان کنید یعنی سیستم درمانی فروریخته است. رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران در پاسخ به سوالی درباره موج پنجم کووید-۱۹ گفت: «اصلا موج کجاست؟ مگر ما از موج‌های قبلی کرونا پایین آمدیم؟ چه زمانی شرایط به حدی رسید که به شهروندان بگوییم تا یک مدتی می‌توانند از ماسک استفاده نکنند؟ در کشورهای اروپایی با کاهش تعداد مبتلایان ماسک برداشته می‌شود. اگر مردم پروتکل ها را رعایت نمی‌کنند علتش این است که ما به آن‌ها چیزی ندادیم.» او از دولت به‌خاطر انداختن مسئولیت بر شانه مردم انتقاد کرد و گفت: «در کشورهای دیگر اگر دولت به شهروندان می‌گوید محل کارشان تعطیل است به جای آن درآمدشان را تامین می‌کند، ما پولی نمی‌دهیم و به همین دلیل هم هیچکدام از تعطیلی‌ها واقعی نیست به همین دلیل هم همیشه روی موج کرونا هستیم. در ابتدای پاندمی فقط یک میلیارد دلار ارز برای حل بحران تخصیص داده شد که همان ابتدا این پول را شرکت‌های مختلف برای واکسن‌سازی گرفتند، اما هنوز هیچ خبری از واکسن داخلی نیست.»