ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه بی‌توجهی به وضعیت کارگران صنعت نفت که مجبور به ادامه کار در گرمای بیش از ۵۰ درجه شدند

«شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» در کانال تلگرام این شورا، گزارش داده که کار سخت و طولانی در هوای شرجی ده‌ها کارگر را راهی بیمارستان کرده است. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، که خود را «نماد و نماینده اتحاد و همبستگی همه بخش‌های کارگران در صنعت نفت» خوانده است، در این گزارش در خصوص وضعیت دشوار کارگران بخش صنعت نفت نوشته است: «هیچ پیمانکاری حاضر به تعطیل کردن کار حتی در ساعت‌های گرم روز هم نیست. روز تعطیل، گرمای شدید، گرد و خاک، نبود ایمنی و تجهیزات کافی هیچ‌کدام برای پیمانکار و کارفرما فرقی نمی‌کند. ما برد‌‌ه‌وار باید جان بکنیم تا آن‌ها به سود و منفعت برسند.» گرمای بالای ۵۰ درجه در پالایشگاه آبادان شرایط ادامه کار را برای کارگران این مجموعه طاقت‌فرسا کرده است. در روزهای گذشته در پالایشگاه آبادان، کارگران زیادی از شدت گرما و فشار کار از حال رفتند و شنبه ۱۵ مرداد دست‌کم پنج کارگر به بیمارستان منتقل شدند. ویدیوهایی که از کارگران این مجموعه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد کارگرانی که دچار گرمازدگی شده و از حال رفته‌اند، بدون رسیدگی پزشکی روی زمین به حال خود رها شدند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، پنچ‌شنبه ۶ مرداد سال جاری، از جان باختن یکی از کارگران پالایشگاه آبادان به نام «عبدالرزاق سیمریان» در اثر گرمازدگی خبر داده بود.

کویت یک ایرانی را به اتهام «ایجاد فتنه فرقه‌ای» اخراج کرد

به‌گزارش نشریه کویتی «الرأی»، دولت کویت یک ایرانی را که نام او اعلام نشده به اتهام «تشویق به قتل و ایجاد فتنه فرقه‌ای» از کشور اخراج و ورود او به کویت را برای همیشه ممنوع کرد. این نشریه افزوده است که وزارت کشور کویت این فرد را دستگیر و پس از گرفتن اعترافات، از کشور اخراج کرده است. براساس این گزارش فرد مذکور با یک پرواز تجاری به تهران پرواز کرده است.

ادامه قطع آب آشامیدنی در شهرکرد؛ با تانکر به مردم آب‌رسانی می‌کنند

قطع آب آشامیدنی در شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری، امروز پنج‌شنبه ۲۰ مرداد همچنان ادامه دارد. قطع مکرر آب در این شهر پس از بارندگی‌های شدید اخیر رخ داد؛ زمانی که وقوع سیل در شهرستان کوهرنگ، چشمه کوهرنگ که منبع اصلی تأمین آب آشامیدنی شهرکرد و چند شهر دیگر است را از مدار خارج کرد. قطع آب قرار بود تا شب گذشته (چهارشنبه) رفع شود، اما همچنان ادامه دارد و تانکر‌های آب‌رسانی سیار در سطح شهرکرد به مردم آب می‌رسانند. خبرگزاری تسنیم ورود چاه‌های کشاورزی و دستگاه‌های اجرایی به مدار آب آشامیدنی را یکی از راهکار‌های جایگزین و اضطراری دانست که قرار بود مشکل را برطرف کند، اما با توجه به کمبود آب و کاهش دبی چاه‌ها، این امر به‌طور کامل محقق نشد. استانداری چهارمحال و بختیاری ضمن درخواست از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب اعلام کرد که نیاز به صرفه‌جویی ۳۰ درصدی آب هست. استان چهارمحال و بختیاری روزگاری ۱۱ درصد آب کشور را تأمین می‌کرد و اکنون نیز سرچشمه دو رود بزرگ زاینده‌رود و کارون است.

نامه بیش از ۷۰ اقتصاددان به جو بایدن: ذخایر بانک مرکزی افغانستان را آزاد کنید

۷۱ اقتصاددان و کارشناس ساکن چندین کشور، از جمله جوزف استیگلیتز، برنده جایزه نوبل و یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی سابق یونان، در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا از واشنگتن و دیگر کشورها خواستند تا دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را آزاد کنند. در این نامه آمده است که کشورها، به‌رغم انتقاد از رفتار طالبان با زنان و اقلیت‌ها، باید حدود ۹ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را به این بانک برگردانند تا فعالیت‌های اقتصادی به حالت عادی بازگردد. آن‌ها گفته‌اند: «مردم افغانستان برای حکومتی که انتخاب نکرده‌اند رنجی مضاعف متحمل شده‌اند. به‌منظور کاهش بحران انسانی و قراردادن اقتصاد افغانستان در مسیر بهبود، ما از شما می‌خواهیم که به بانک مرکزی افغانستان اجازه دهید تا ذخایر بین‌المللی خود را بازیابی کند.» افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان در بحران عمیقی فرو رفته است. ارزش پول این کشور به‌شدت کاهش پیدا کرده، قیمت‌ کالاهای وارداتی افزایش یافته و نظام بانکی سقوط کرده است. آمریکا و دیگر کشورها می‌گویند که می‌خواهند راهی بیابند تا بودجه‌ها را به نفع مردم افغانستان آزاد کنند و در همین حال کاری کنند که از دسترس طالبان دور باشد. از حدود ۹ میلیارد دلار دارایی افغانستان که پس از تسلط طالبان مسدود شد، هفت میلیارد آن در بانکی در نیویورک آمریکا است. آمریکا ۳,۵ میلیارد دلار از این پول را برای شماری از خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به‌عنوان غرامت اختصاص داده است و نیمی دیگر را به‌عنوان کمک به مردم افغانستان کنار گذاشته است.

حادثه کاری جان یک کارگر افغانستانی را در اسلام‌شهر گرفت

آتش‌سوزی در یک کارگاه ذوب قیر در اسلامشهر تهران جان یک کارگر را گرفت. به گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران این حادثه شامگاه چهارشنبه ۱۹ مرداد رخ داد و «زمانی که آتش‌نشانان به محل حادثه رسیدند، هر دو مخزن دچار حریق شده بود و یکی از مخازن به‌دلیل شدت حرارت حالت نیمه واژگون پیدا کرده بود.». او گفت که آتش‌نشانان «خیلی سریع» آتش را کنترل کردند اما «یک کارگر با تابعیت کشور افغانستان در داخل حوضچه قیر داغ جان خود را از دست داد.». کارگران افغانستانی در ایران عموما بدون قرارداد و پوشش بیمه و با دستمزد اندک به کار گرفته می‌شوند. ایران یکی از حادثه‌خیرترین نقاط جهان برای کارگران به شمار می‌رود.

حنان هاشمی، شهروند بهایی در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز جهت اعترافات اجباری زیر فشار است

به گزارش هرانا، وب‌سایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حنان هاشمی شهروند بهایی ساکن شیراز که در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰ به‌سر می‌برد، در تماس تلفنی با خانواده خود از اعمال فشار برای اخذ اعترافات اجباری خبر داده است. بلاتکلیفی و فشار بر این شهروند بهایی در حالی‌ست که یک منبع آگاه در این‌باره به هرانا گفت: «خانم هاشمی که ۲۲ سال دارد، در تماسی تلفنی با خانواده خود عنوان کرد که بازجوها برای اخذ اعترافات اجباری، وی را تحت فشار قرار داده‌اند. بازجوی وی همچنین طی تماس تلفنی با خانواده، شرط آزادی حنان را همکاری او در زمینه اعترافات ساختگی اعلام کرده است.» نیروهای امنیتی سه‌شنبه ۲۸ تیر سال جاری، حنان هاشمی ۲۲ ساله، بهیه معنوی‌پور ۳۲ ساله، میثاق معنوی‌پور ۲۳ ساله، الحان هاشمی ۱۸ ساله و نیلوفر حسینی، شهروندان بهایی ساکن شیراز را بازداشت کردند. طی روزهای اخیر نیلوفر حسینی و الحان هاشمی شهروندان بازداشتی در شیراز با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی به طور موقت آزاد شدند. پیش‌تر هرانا گزارش داده بود که برای میثاق معنوی پور وثیقه تعیین شده اما هنوز در بازداشت به سر می‌برد. در هفته‌ها و ماه‌های اخیر دور تازه‌ای از سرکوب، احضار، بازداشت و فشارهای امنیتی بر شهروندان بهایی آغاز شده است. جامعه جهانی بهایی به‌تازگی در گزارشی درباره نقض حقوق شهروندان بهایی در ایران، از احضار، بازداشت، محاکمه و زندانی‌شدن دست‌کم ۴۴ بهایی در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ خبر داده بود.

«طرح تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون مربوط تصویب شد»

بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از تصویب طرح تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه در این کمیسیون خبر داد. به گفته او تحقیق و تفحص از عملکرد سال‌های اخیر سازمان برنامه و بودجه خواهد بود. او تبعیض و توزیع اعتبارات استانی بر اساس «لابی‌گری» را از دلایل اصلی نمایندگان برای تحقیق و تفحص عنوان کرد و گفت: «گاهاً ممکن است اعمال نفوذ و قدرت و لابی‌گری‌هایی صورت بگیرد که درصد تخصیص را برای برخی از مناطق ناعادلانه بالا ببرد. در نتیجه، جمعی از نمایندگان تقاضای تحقیق و تفحص دارند تا ببینند که این سازمان بر چه اصولی حرکت می‌کند و نحوه تخصیص منابع در سال‌های گذشته در کشور به چه صورت بوده است.» او با بیان اینکه «در سال‌های اخیر شاهدیم که در برخی از مناطق ۱۰۰ تا ۱۳۰ درصد منابع تخصیص یافته و متأسفانه در برخی از مناطق صفر درصد»، افزود: «برخی از استان‌ها با اعتباراتی که به آنها تخصیص یافته، توانسته‌اند امکانات بهتری جذب کنند اما در مقابل برخی از استان‌ها شرایط خوبی از لحاظ امکانات ندارند که لازم است در این تفحص این اقدامات ناعادلانه رصد شود».

سه کارگر کشاورز در ملایر حین انجام کار جانشان را از دست دادند

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از فوت سه کشاورز در روستای منگاوی شهرستان ملایر خبر داد. به روایت ایلنا ابتدا «یکی از این کارگران کشاورز برای رفع نقص فنی موتور آب وارد چاه عمیقی شده بود، دچار گازگرفتگی شد». سپس برادر او که متوجه این موضوع شد، برای کمک به داخل چاه رفت اما «اما هر دو بر اثر مسمومیت با گازهای متصاعد شده جان خود را از دست دادند.». کارگر سوم که ایلنا او را پسرعموی دو کارگر دیگر معرفی کرده است هم که با قصد کمک به داخل چاه رفته بود «براثر گازگرفتگی جان خودرا از دست داد». کارگران بخش کشاورزی یا کشاورزان خویش فرما در ایران فاقد بیمه تأمین اجتماعی و حوادث هستند و اغلب کارگران این بخش با دستمزد اندک و به صورت روزمزد به کار گرفته می‌شوند. ایران یکی از حادثه‌خیزترین نقاط جهان برای کارگران به شمار می‌رود و سالانه بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستکم ۸۰۰ کارگر در ۱۳۰۰ حادثه کاری جانشان را از دست می‌دهند.

دولت ایران منکر طراحی قتل مشاور سابق ترامپ است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بامداد ۲۰ مرداد در واکنش به خبر دستگیری یک عضو مرتبط با سپاه پاسداران به اتهام برنامه‌ریزی برای ترور جان بولتون در آمریکا، این خبر را «افسانه نخ نما» خواند که «در حال تبدیل شدن به یک رویه تکراری در سیستم قضایی آمریکا است». او این خبر را «ادعاهای بی‌پایه و اساس» دانست که «با اهداف و انگیزه های سیاسی» و «جو سازی تبلیغاتی» و «فرار به جلو و خصوصا جنایات متعدد تروریستی آمریکا» انجام می‌گیرد. کنعانی گفت که جمهوری اسلامی ایران «نسبت به هرگونه اقدام علیه اتباع ایران» به این بهانه هشدار می‌دهد» و «حق هرگونه اقدام در چارچوب مقررات حقوق بین الملل را برای خود محفوظ می داند». وزارت دادگستری آمریکا چهارشنبه ۱۹ مرداد / ۱۰ اوت اعلام کرد فردی به نام شهرام پورصفی که مقامات آمریکایی او را به‌عنوان یکی از اعضای سپاه پاسداران شناسایی کرده‌اند، متهم به توطئه برای قتل جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا شده است. به‌گفته دادستان‌های این پرونده، این اقدام احتمالاً در تلافی حمله ژانویه ۲۰۲۰ بود که در آن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه را در بغداد به‌دست نیروهای آمریکایی کشته شد. براساس این گزارش، شهرام پورصفی تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) قرار دارد.