ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محکومیت پنج #شهروند_بهایی اهل #شیراز به #حبس و #تبعید

پنج #شهروند_بهایی اهل #شیراز در شعبه یک #دادگاه_انقلاب این شهر به یک سال #حبس و یک سال #تبعید محکوم شدند. جلسه دادگاه غیابی و بدون اطلاع متهمان و وکیل آنها برگزار شده است. به گزارش خبرگزاری هرانا، #فرهاد_سرافراز، #شهرام_منصور، #وحید_دانا، #سعید_عابدی و #ادیب_حق‌پژوه، پنج بهایی‌ای هستند که غیابی و بدون اطلاع وکیلانشان به یک سال حبس تعزیری و یک سال تبعید محکوم شده‌اند. اتهام این افراد «فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده است و بر اساس احکام صادر شده، علاوه بر یک سال حبس، فرهاد سرافراز به یک سال تبعید به جهرم، شهرام منصور به یک سال تبعید به اقلید، وحید دانا به یک سال تبعید به ارسنجان، سعید عابدی به یک سال تبعید به داراب و ادیب حق‌پژوه به یک سال تبعید به لارستان محکوم شده‌اند. این افراد دهم و چهاردهم مرداد ماه ۹۳ توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت شده بودند. قانون اساسی جمهوری اسلامی آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد و بهاییان در ایران از حق #آزادی_عقیده و باور برخوردار نیستند. این محرومیت سیستماتیک در حالی است که بر اساس ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر فردی حق دارد از آزادی دین و آزادی تغییر دین و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد. منابع غیررسمی در ایران می‌گویند بیش از ۳۰۰ هزار بهایی در این کشور ساکن هستند.

پرونده‌ #رضا_خندان و #فرهاد_میثمی به #دادگاه_انقلاب رفته اما هنوز تعیین شعبه نشده است

وکیل مدافع #رضا_خندان، #فعال_مدنی و همسر #نسرین_ستوده، از صدور کیفرخواست در پرونده موکلش خبر داده و گفته است این پرونده فعلا تعیین شعبه نشده است. #محمد_مقیمی درباره آخرین وضعیت پرونده #فرهاد_میثمی، دیگر #فعال_مدنی در بازداشت نیز گفته است اتهام او «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» است. این پرونده هم به #دادگاه_انقلاب ارسال شده اما هنوز تعیین شعبه نشده است. #رضا_خندان، همسر #نسرین_ستوده، وکیل دادگستری و مدافع برجسته #حقوق_بشر است که در تاریخ ۲۳ خرداد بازداشت شد. او در ماه‌های گذشته وکالت #دختران _خیابان_انقلاب را بر عهده داشت و شکایت بازپرس پرونده‌ یکی از این دختران از جمله دلایل بازداشت او عنوان می‌شد. پس از بازداشت نسرین ستوده، خانواده و اطرافیان او تحت فشار قرار گرفتند تا جایی که او از تاریخ سوم شهریور ماه با انتشار نامه‌ای در اعتراض به این فشارها دست به #اعتصاب_غذا زده است. اعتصاب غذای این وکیل دربند اما باعث کاهش فشارها نشده و همسر او رضا خندان نیز صبح روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور و به دنبال مراجعه ماموران به منزل شخصی‌اش بازداشت شد. بازداشت رضا خندان به دنبال احضار تلفنی روز دوشنبه ۱۲ شهریور صورت گرفت که او در پاسخ به آن گفته بود به دلیل غیرقانونی بودن احضار تلفنی به اداره اطلاعات نمی‌رود. فرهاد میثمی اما عصر روز سه‌شنبه ۹ مرداد ۹۷ در کتابخانه شخصی خود بازداشت شد. او هم از تاریخ ۱۰ مرداد در اعتراض به بازداشت خود و سلب امکان معرفی #وکیل_اختیاری دست به اعتصاب غذا زده و شرایط جسمی‌اش نامناسب گزارش شده است.

#بهنام_ابراهیم‌زاده، #فعال_کارگری با قرار #وثیقه ۴۰میلیون تومانی آزاد شد

#بهنام_ابراهیم‌زاده، #فعال_کارگری که روز جمعه ۲۶ مرداد توسط #نیروهای_امنیتی در اطراف #کرمانشاه بازداشت و به بازداشتگاه #اطلاعات_سپاه این شهر منتقل شده بود، با تودیع #وثیقه موقتا آزاد شد. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور ضمن انتشار خبر آزادی موقت بهنام ابراهیم‌زاده، میزان وثیقه تعیین شده برای این #زندانی_سیاسی سابق را ۴۰ میلیون تومان اعلام کرد. در واکنش به بازداشت بهنام ابراهیم‌زاده، مایک پالک، دبیرکل اتحادیه پست کانادا روز جمعه ۹ شهریور در نامه‌ای خطاب به مقامات ایرانی، دستگیری این فعال کارگری را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری او شده بود. بهنام ابراهیم‌زاده اما در حالی در اطراف کرمانشاه بازداشت شده بود که مشغول کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده آن مناطق بود و خانواده او پس از سه روز بی‌خبری از بازداشت او مطلع شدند. این فعال کارگری متولد سال ۱۳۵۶ در شهرستان اشنویه است که از سال ۸۷ تاکنون چندین بار بازداشت شده و حبس کشیده است. او اردیبهشت ماه سال گذشته با پایان دوران محکومیت هفت ساله‌اش از #زندان_رجایی‌شهر کرج آزاد شده بود.

#دیوان_عالی_کشور حکم #اعدام ۹ نفر را به جرم #تجاوز_گروهی در یک باغ تایید کرد

رئیس ‌کل دادگستری استان فارس خبر از تایید حکم #اعدام ۹ نفر داده است که با هجوم به یک باغ، بعد از جدا کردن مردان و #زنان، به سه نفر از زنان #تجاوز کرده بودند. #علی_القاصی‌مهر روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور با ذکر نام این افراد گفته حکم اعدام آنان در #دیوان_عالی_کشور به تایید رسیده است. او درباره دلیل انتشار نام و نشان این افراد نیز گفته است: «به دلیل اینکه حکم قطعی افراد به تازگی صادر شده، مجاز به معرفی آنان هستیم و این ایراد بر دادگستری وارد نیست که جرم افراد مربوط به گذشته است.» برخی منابع خبری گزارش کرده‌اند که این باغ در نزدیکی #شیراز بوده و پرونده به واسطه شکایت یکی از زنان مورد رسیدگی قرار گرفته است. القاصی‌مهر اما بدون اشاره به جزییات زمانی و مکانی این پرونده دلیل طولانی شدن رسیدگی و صدور حکم قطعی این افراد را رسیدگی کامل به پرونده اعلام کرده و گفته است: «احکام صادر شده با اذن رئیس قوه اجرا می‌شوند.» هفت سال پیش و در تاریخ ۲۰ مهر ۹۰ اما پس از رسیدگی به پرونده ماجرایی‌ مشابه، چهار متهم #تجاوز_گروهی به زنان در #خمینی‌شهر اصفهان، در ملاء عام اعدام شدند. آنان متهم بودند که خرداد ‌ماه همان سال‌ با ورود به یک باغ و حبس کردن مردان، به زنان و دختران آن‌ها تجاوز کرده‌اند. در حال حاضر بیش از دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل حکم اعدام را برای همه جرایم کنار گذاشته‌اند اما در برخی کشورها این مجازات همچنان اجرا می‌شود. صرف‌نظر از چین که آمار اعدام‌ها در آن محرمانه است، ایران بیشترین شمار اعدام‌ها را در سال گذشته میلادی داشته است.

در ایران ۹۲ هزار #هیئت_مذهبی و ۸۰ هزار #مداح فعال آماده محرم می‌شوند

نوشاد نوشادی، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی ایران گفت: «در حال حاضر ۹۲ هزار هیئت مذهبی و ۸۰ هزار مداح شناسنامه‌دار در کشور آماده برگزاری آئین‌های محرم هستند.» به‌گفته نوشادی در ماه محرم «۵۰۰ همایش میثاق با عاشورائیان، شیرخوارگان حسینی در بیش از دو هزار نقطه کشور، تجمع تاسوعائیان و عاشورائیان و نماز ظهر عاشورا» از دیگر برنامه‌های هیئت‌های مذهبی هستند. استفاده سیاسی از تریبون هیئت‌ها و مجالس به نفع گروه‌ها و اشخاص سیاسی ممنوع اعلام شده و مداحان تنها باید به ترویج شعائر دینی و مذهبی بپردازند. رئیس شورای هیئت‌های مذهبی ایران همچنین از دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر این‌که از تریبون‌های عزاداری محرم باید برای کمک به دولت و عبور از مشکلات اقتصادی و تبیین مسائل روز استفاده شود، خبر داد. بخش بزرگی از تلاش‌های مقامات حکومتی ایران ترویج دین اسلام و آئین‌های مذهبی در کشور است با این حال پس از گذشت نزدیک به ۴۰ سال از انقلاب، مردم برای رعایت شئونات دینی همچنان تحت کنترل قرار دارند.

پلیس #فنلاند چهار نفر را در پی حمله به #سفارت_ایران در #هلسینکی بازداشت کرد

دوشنبه ۱۹ شهریور عده‌ای که تعداد آن‌ها حدود ۱۵۰ نفر گزارش شده، مقابل سفارت ایران در هلسینکی تجمع کردند. «دیلی فنلاند» گزارش داده که گروهی از معترضان پرچم ایران را پایین کشیدند و آتش زدند. پلیس چهار نفر از معترضان را به اتهام اقدام خشونت‌آمیز بازداشت کرده است. بازداشت‌شدگان به سمت پلیس سنگ پرتاب کرده بودند. گزارش دیلی فنلاند در خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز بازتاب یافته. پلیس فنلاند اعلام کرده که در این تجمع کسی مجروح نشده است. سفارت ایران در فنلاند در یک منطقه آرام و مسکونی در شرق هلسینکی قرار دارد.

دو هزار #ازدواج زیر ۱۴سال در #خوزستان ثبت شده است

مدیرکل ثبت‌ احوال استان #خوزستان اعلام کرده در سال۱۳۹۶ تعداد ۲۳ ازدواج در گروه سنی ۱۱ سال، ۱۰۵ ازدواج در گروه سنی ۱۲ سال، ۷۴۹ ازدواج در گروه سنی ۱۳ سال و یک هزار و ۳۷۳ در گروه سنی ۱۴ سال ثبت شده است. به گفته بهنام مریدی، «در سال گذشته دو مورد ازدواج زیر ۱۰ سال نیز ثبت‌ شده که مربوط به شهرهای شادگان و خرمشهر است.

#کنسولگری_ایران در #بصره فعالیت خود را در ساختمانی جدید از سر گرفت

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران سه‌شنبه ۲۰ شهریور اعلام کرد که دیپلمات‌های ایرانی در ساختمان جدیدی در بصره مستقر شده‌اند و فعالیت‌های خود را در کنسولگری تازه ایران در بصره آغاز کرده‌اند. جمعه هفته گذشته، در آستانه اربعین عده‌ای از معترضان عراقی در شهر بصره در اعتراض به دخالت‌های جمهوری اسلامی در عراق کنسولگری ایران را به آتش کشیدند. جمهوری اسلامی به تعلل نیروهای امنیتی عراق در جلوگیری از حمله به کنسولگری ایران در بصره، سفیر عراق در تهران را برای پاسخگویی احضار کرده بود.

مردم معترض در #بروجرد درِ شورای اسلامی شهر را تخته کردند

رضا آریایی، معاون استاندار #لرستان و فرماندار ویژه #بروجرد از تخته شدن در شورای اسلامی شهر بروجرد توسط مردم معترض خبر داد. به‌گفته آریایی، مردم بروجرد نسبت به عملکرد شورای شهر و شهرداری بروجرد معترض هستند و اعتراض خود را چنین نشان داده‌اند. «۴۵ روز است شورای اسلامی شهر بروجرد هیچ عملکردی نداشته است و وقت تلف می‌کنند». او در همین حال این کار را غیرقانونی دانست و گفت «افراد متخلف شناسایی و با آن‌ها برخورد قانونی خواهد شد». بروجرد، دومین شهر پرجمعیت استان لرستان است.

دبیرکل #سازمان_ملل خواهان اقدامات مشخص‌تر درباره #تغییرات_اقلیمی شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل #سازمان_ملل متحد تمامی کشورهای جهان را فراخواند تا برای مبارزه با #تغییرات_اقلیمی دست به اقدامات مشخص‌تری بزنند. گوترش در نیویورک گفت: «اگر تا سال ۲۰۲۰ موفق نشویم مانع از تغییرات اقلیمی شویم، این تغییرات احتمالاً از کنترل خارج خواهند شد.» به‌گفته دبیرکل سازمان ملل تغییرات آب‌وهوایی پیامدهای فاجعه‌باری برای انسان و محیط زیست داشته‌اند. از نتایج مهم توافق‌نامه اقلیمی دسامبر ۲۰۱۵ پاریس این بود که حدود ۲۰۰ کشور توافق کردند حد نصاب افزایش دمای زمین زیر دو درجه سانتیگراد (نسبت به مقطع ورود به عصر صنعتی شدن) در نظر گرفته شود و از تمام کشور‌ها خواسته بودند تلاش خود را برای محدود کردن دمای زمین تا یک و نیم درجه سانتیگراد انجام دهند. با این حال، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که به این هدف احتمالاً دست نخواهیم یافت.

#روسیه بزرگترین #مانور_نظامی سال‌های اخیر را با #چین و #مغولستان آغاز می‌کند

در شرق روسیه، امروز سه‌شنبه ۱۱ سپتامبر / ۲۰ شهریور بزرگترین #مانور_نظامی دهه اخیر برگزار می‌شود. به‌گفته وزارت دفاع #روسیه حدود ۳۰۰ هزار سرباز در رزمایش یک هفته‌ای «وستوک – ۲۰۱۸» شرکت خواهند داشت. همچنین ۳۶ هزار خودرو نظامی و تانک، یک‌هزار هواپیما و ۸۰ کشتی جنگی در این مانور نظامی حاضر خواهند بود. در این مانور #چین و #مغولستان نیز شرکت دارند. یک سخنگوی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که این رزمایش نشان می‌دهد که مسکو بر رزمایش درگیری‌های بزرگ متمرکز شده است. والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه در مسکو گفت این مانور نظامی برای مقابله با کشوری دیگر برگزار نمی‌شود.

#قاضی_آمریکایی، #ایران را به پرداخت ۱۰۴ میلیون دلار غرامت محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، برلی هاول، قاضی فدرال آمریکا دوشنبه ۱۰ سپتامبر در حکمی غیابی جمهوری اسلامی ایران را به پرداخت ۱۰۴,۷ میلیون دلار غرامت به قربانیان حمله ۱۹۹۶ در ظهران عربستان که در آن ۱۹ نظامی آمریکایی کشته شدند، محکوم کرد. این قاضی فدرال در حکمی که صادر کرده اعلام کرده سپاه پاسداران در بمب‌گذاری پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی برج‌های خُبَر در عربستان دست داشته‌اند و به هیمن دلیل ایران باید به قربانیان این حادثه تروریستی غرامت پرداخت کند. شامگاه ۲۵ ژوئن ۱۹۹۶، يک کاميون نفتکش پر از «تی.ان.تی» در پاركينگ مقابل ساختمانی که حدود ۱۰۰ نفر از پرسنل نيروی هوايی آمريکا در آنجا اقامت داشتند، منفجر شد. در بمب‌گذاری برج های «الخبر»، ۱۹ آمریکایی کشته و ۳۷۲ نفر مجروح شدند. جمهوری اسلامی دست داشتن در این حادثه را رد کرده است.