ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تفاهم‌نامه #انتقال_آب دریای عمان به سه استان ایران امضا شد

تفاهم‌نامه انتقال آب دریای عمان از سواحل چابهار به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با حضور معاون وزیر نیرو ایران و استانداران این سه استان امروز، چهارشنبه ۲۰ شهریور امضا شد. قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای در این‌باره گفت: «در مجموع امکان برداشت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب دریا فراهم می‌شود که استان سیستان وبلوچستان ۲۲۸ میلیون مترمکعب، خراسان رضوی ۱۱۰ میلیون مترمکعب و خراسان جنوبی ۶۰ میلیون متر مکعب از خروجی این آب سهم می‌برند». او مصرف بیشتر این آب را مربوط به بخش صنعت دانست و افزود: «بر این اساس حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب دریا به این سه استان تخصیص می‌یابد که تمام فرایند انتقال توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. مشارکت دولت تنها در حوزه پشتبانی است و طرح توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود». تاریخ اجرای عملیات این طرح هنوز مشخص نیست. بزرگترین مشکل انتقال آب از منظر کارشناسان تکرار دور باطلی از تخریب زیست‌محیطی و تشدید بحران آب است: انتقال آب به یک منطقه کویری و خشک، به افزایش غیرطبیعی تقاضای صنعت و کشاورزی منجر می‌شود و مشکل آب در این مناطق کم‌آب را در آینده تشدید می‌کند. عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران اسفندماه سال گذشته گفته بود که این سازمان با انتقال آب دریای عمان پس از شیرین‌سازی موافق است. به گفته کلانتری، این آب گران‌قیمت خواهد بود و نباید آن را در بخش کشاورزی مصرف کرد: «طبق کارشناسی‌های صورت گرفته، اگر بخواهیم آب را از دریای عمان به مشهد منتقل کنیم، هر متر مکعب ۵ یورو هزینه دارد.»

#علی_مطهری: قضات خیال می‌کنند با صدور احکام سنگین برای اشخاصی مانند #دختر_آبی نظام را حفظ می‌‌کنند. قوه قضائیه: دادگاهی برای #سحر_خدایاری تشکیل نشده بود

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه چهارشنبه ۲۰ شهریور با انتشار پیامی در تویبتر در پاسخ به نامه علی مطهری به ابراهیم رئیسی ادعا کرد که دادگاهی برای سحر خدایاری تشکیل نشده بود و او به اتهام ورود غیرقانونی به ورزشگاه برای تماشای بازی فوتبال به شش ماه زندان محکوم نشده است. سحر خدایاری که در شبکه‌های اجتماعی به نام «دختر آبی» شناخته شده بود، در اعتراض به حکم شش ماه زندان برای حضور در ورزشگاه آزادی خودسوزی کرد و بعد از یک دوره مداوا در اثر پیامدهای جراحات وارده درگذشت. میزان نوشته است: «اصلاً دادگاهی تشكيل نشده كه بخواهد منجر به حكم شود.» علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، حکم شش ماه زندان برای سحر خدادادی را با پرونده ستار بهشتی که زیر دست بازجو در اثر شکنجه مرد مقایسه کرده و از رئیس قوه قضائیه خواسته بود از صدور احکام سنگین برای معترضان خودداری کند. مطهری در این نامه که چهارشنبه ۲۰ شهریور در عصر ایران منتشر شد نوشته است: «برخی قضات خیال می‌کنند با این احکام سنگین دیگران را می‌ترسانند و در نتیجه نظام حفظ می‌شود و حتی خیال می‌کنند محفوظ ماندن نظام تا امروز به دلیل این سخت‌گیری آنهاست، در حالی که سخت در اشتباه‌اند.» میزان از مطهری خواسته که نامه خود را تصحیح کند.

#شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به اخراج #جان_بولتون: ملاک برای جمهوری اسلامی رفع تحریم‌های اقتصادی است

چهارشنبه ۲۰ شهریور، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به اخراج جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید نوشت: «عزل و نصب‌های درون هیأت حاکمه آمریکا، تأثیری بر تغییر نگاه ایران نسبت به اغراض سوء این کشور نداشته و ملاک ارزیابی جمهوری اسلامی، سیاست واقعی و عملکرد آنها بویژه در قبال پایبندی به تعهدات بین‌المللی و رفع تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه مردم ایران است.» اختلافات بولتون با ترامپ بر سر سیاست خارجی کاخ سفید در ارتباط با افغانستان، کره شمالی و روسیه بالا گرفته بود تا اینکه سرانجام روز گذشته رئیس جمهوری آمریکا با انتشار دو پیام متوالی در توییتر بولتون را اخراج کرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی نیز صبح چهارشنبه در سخنانی در جلسه هیأت دولت در واکنش به برکناری بولتون گفت: «آمریکا باید بفهمد که جنگ‌طلبی و جنگ‌طلبان سودی ندارد و باید جنگ‌طلبان را کنار گذاشته و سیاست‌های جنگ‌طلبی و فشار حداکثری را رها کند.»

بازیکنان تیم‌های استقلال و پرسپولیس به احترام #سحر_خدایاری، #دختر_آبی یک دقیقه سکوت کردند

بازیکنان تیم‌های استقلال و پرسپولیس چهارشنبه ۲۰ شهریور در جریان تمرینات خود به احترام سحر خدایاری، یک دقیقه سکوت کردند. سحر خدایاری که در شبکه‌های اجتماعی به نام «دختر آبی» شناخته شده بود، در اعتراض به حکم شش ماه زندان برای حضور در ورزشگاه آزادی خودسوزی کرد و بعد از یک دوره مداوا در اثر پیامدهای جراحات وارده درگذشت. باشگاه استقلال در پیامی در توییتر نوشته است که به درخواست آندره استراماچونی، سرمربی ایتالیایی این تیم بازیکنان یک دقیقه به احترام دختر آبی سکوت کردند. استراماچونی به بازیکنانش گفته بود: «برای تیم استقلال رنگ‌ها و ملیت‌ها مهم نیست. به یاد دختری که طرفدار ما بود، یک دقیقه سکوت می‌کنیم». بازیکنان تیم پرسپولیس نیز حین تمرین در ورزشگاه «شهید کاظمی» تهران به احترام سحر خدایاری یک دقیقه سکوت کردند.

#عفو_بین‌الملل مرگ «دختر آبی» را نتیجه «بی‌اعتنایی شدید به حقوق زنان» در ایران دانست

سازمان عفو بین‌الملل در یک اطلاعیه مطبوعاتی با عنوان «مرگ تکان‌دهنده یک هوادار فوتبال در پی خودسوزی، اثرات بیاعتنایی شدید به حقوق زنان را آشکار می‌کند» نسبت به مرگ سحر خدایاری واکنش نشان داده است. سحر خدایاری که در شبکه‌های اجتماعی به نام «دختر آبی» شناخته شده بود، در اعتراض به حکم شش ماه زندان برای حضور در ورزشگاه آزادی خودسوزی کرد و شامگاه دوشنبه ۱۸ شهریور بعد از یک دوره مداوا در اثر پیامدهای جراحات وارده درگذشت. فیلیپ لوتر، مدیر بخش پژوهش‌ها و امور حقوقی خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌المل، در این‌باره می‌گوید: «اتفاقی که برای سحر خدایاری افتاده اتفاق دل‌خراشی است و اثرات بی‌اعتنایی شدید و هولناک مقام‌ها و مسئولان ایرانی به حقوق زنان در این کشور را آشکار می‌کند. تنها "جرم" او زن بودن در کشوری بود که زنان در آن‌جا مورد تبعیض قرار می‌گیرند، تبعیضی که در قوانین نهادینه شده و به هراس‌انگیزترین شیوه‌های قابل تصور در تمام عرصه‌های زندگی زنان و حتی در عرصه‌ی ورزشی متبلور می‌شود.» فیلیپ لوتر افزوده است: «تا آن‌جا که ما اطلاع داریم، ایران تنها کشور در دنیا است که مانع ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال می‌شود و آنان را در صورت ورود مجازات می‌کند. این ممنوعیت تبعیض‌آمیز باید بی‌درنگ ملغا شود و جامعه‌ جهانی، از جمله تشکیلات بین‌المللی فوتبال، فیفا، و کنفدراسیون فوتبال آسیا، باید با اقدامات فوری به این ممنوعیت خاتمه دهند و کسب اطمینان کنند که زنان، بدون قرار گرفتن در معرض تبعیض یا خطر آزار و محاکمه و مجازات، از اجازه‌ی ورود به تمام استادیوم‌های ورزشی برخوردار می‌شوند.» عفو بین‌الملل می‌گوید جان باختن سحر خدایاری «باید انگیزه‌ای برای ایجاد تغییر و تحول در کشور و در نتیجه جلوگیری از تکرار چنین فجایعی در آینده شود».

انفجار در نزدیکی سفارت #آمریکا در #کابل

در هیجدهمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به نیویورک در نزدیکی سفارت آمریکا در کابل انفجاری رخ داد. وزارت دفاع آمریکا ضمن اعلام این خبر گفته است که این انفجار اما تأثیر مستقیمی بر کارمندان سفارت ایالات متحده نگذاشته است. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر شلیک موشک به وزارت دفاع افغانستان منتشر شده است. پس از حمله اخیر طالبان به کابل و کشته شدن ۱۶ نفر، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در تعطیلات آخرهفته در توییتی اعلام کرد، گفت‌وگوهای صلح با شورشیان طالبان را متوقف کرده است. تادامیچی یاماموتو، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان نیز اعلام کرد که دولت افغانستان و طالبان می‌بایست با هم وارد گفت‌وگو شوند. امروز چهارشنبه ۲۰ شهریور / ۱۱ سپتامبر در آمریکا مراسم ویژه‌ای برای قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برگزار می‌شود. ترامپ در مراسمی به این مناسبت در پنتاگون شرکت می‌کند.

اظهارنظرهای متضاد محمود واعظی و علی ربیعی درباره #حق_ورود_زنان_به_ورزشگاه‌ها: مصلحت نیست؛ دولت موافق است

در حالی که شبکه‌های اجتماعی هنوز پر از واکنش به مرگ #سحر_خدایاری، معروف به #دختر_آبی است، برخی از مقامات دولت ایران، واکنش‌های متضادی به این رویداد و مطالبه حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها داشته‌اند. محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی گفته: «با فضای فعلی که طرفداران تیم‌ها علیه یکدیگر فحش می‌دهند و درگیری وجود دارد حضور #زنان_در_ورزشگاه به مصلحت نیست. این در حالی است که #علی_ربیعی، سخنگوی دولت در اظهارنظری متفاوت گفته: «دولت بطور کلی موافق حضور #زنان در ورزشگاه‌ها است و زیرساخت‌های لازم لازم براي ورود زنان به تمام استادیوم‌هایی که بازی‌های ملی و لیگ برگزار می‌شود، فراهم شده است.» در عین حال حسن روحانی، رییس جمهوری ایران هم گفته: «اگر زنان و کارگران ما اگر احساس می‌کنند که بعضی از حقوق آنها مراعات نمی شود، راه آن #انتخابات است.»

#بنزین گران می‌شود، زیر عنوان «حق الزحمه» جایگاه‌دار

هوشنگ عطاپور، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت اعلام کرد که هر لیتر بنزین ۱۰۰ تومان گران می‌شود. او در این‌باره گفت: «تکلیف قانونی است که جایگاه‌دار حق‌الزحمه را از مردم بگیرد، جایگاه داران لیتری ۲۰۰ تومان حق‌الزحمه را پیشنهاد کرده بودند و در حال حاضر متقاعد شدند که ۱۵۰ تا ۱۰۰ تومان بابت هر لیتر از مصرف‌کننده دریافت شود». او افزود: «مجلس تأکید دارد نباید قیمت بنزین و فرآورده بالا برود اما در تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۸ عنوان شده حق‌الزحمه و یا حق‌العمل جایگاه‌داران از مشتری دریافت شود. اکنون بحث این است که دولت متقاعد می‌شود که این قانون اجرا شود یا خیر». به‌گفته او باید دید اگر نرخ بنزین تغییر نکند آیا مردم آمادگی پرداخت لیتری ۱۰۰ تا ۲۵۰ بابت حق‌الزحمه جایگاه‌دار را دارند یا خیر. غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، ۱۳ شهریور اعلام کرد که «موضوع سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل برای سال جاری منتفی است». زمزمه افزایش نرخ بنزین و بازگشت به نظام سهمیه‌بندی از آغاز سال جاری بارها از سوی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأیید و تکذیب شد. افزایش نرخ بنزین به منظور جبران بخشی از کسری بودجه عنوان شده بود. از ۲۲ مرداد سال جاری در شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران، استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ بنزین‌ها ضروری اعلام شد. این رویه در آینده نزدیک در سایر شهرها نیز به اجرا درمی‌آید.

کابینه #ژاپن تغییر کرد

#شینزو_آبه (مرسوم در ژاپن، آبه شینزو)، نخست‌وزیر ژاپن، کابینه این کشور را تغییر داد. بر این اساس تارو کونو، وزیر خارجه پیشین، وزیر دفاع این کشور شد و سمت او در وزارت خارجه به توشیمیتسو موتجیویله سپرده شد. موتجیویله پیش از این وزیر احیای اقتصادی ژاپن بود. شینجیرو کویزومی، جوان‌ترین عضو کابینه این کشور پس از جنگ جهانی دوم نیز وزیر محیط زیست ژاپن شد. نخست‌وزیر ژاپن پس از پیروزی در انتخابات ژوئیه قصد داشت کابینه را تغییر دهد.

#محمود_واعظی، رئیس دفتر #روحانی: دشمنی #بولتون با ایران قابل مقایسه با هیچ کشوری نبود، دوران جنگ‌طلبی به سر آمد

محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی چهارشنبه ۲۰ شهریور محمود واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اخراج بولتون گفت: «این اقدام نشانگر آن است که دولت تندرو آمریکا هم به این نتیجه رسیده که دوران جنگ‌طلبی به سر آمده و اگر قرار است با دنیا تعامل کند، راهش منطق است.» اختلافات بولتون با ترامپ بر سر سیاست خارجی کاخ سفید در ارتباط با افغانستان، کره شمالی و روسیه بالا گرفته بود تا اینکه سرانجام روز گذشته رئیس جمهوری آمریکا با انتشار دو پیام متوالی در توییتر بولتون را اخراج کرد. واعظی در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران گفت: «دشمنی بولتون با ایران قابل مقایسه با هیچ کشوری نبود اما در نهایت شکست خورد و تمام آنچه آرزو می‌کرد که دولت ایران نباشد، حکومت و مردم ایران به قوت خود باقی‌ست و او رفت.» واعظی ادعا کرد که قیمت نفت تحت تأثیر اخراج بولتون کاهش یافته است. خبرگزاری رویترز اما از افزایش قیمت نفت در اثر کاهش ناگهانی ذخایر نفت آمریکا به میزان ۴۰ سنت در هر بشکه خبر داد.

#سرگئی_ریابکوف معاون وزیر خارجه #روسیه: اخراج #بولتون تأثیر محسوسی بر رابطه آمریکا و روسیه نمی‌گذارد

به گزارش خبرگزاری رویترز سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه چهارشنبه ۲۰ شهریور/ ۱۱ سپتامبر در واکنش به اخراج جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد انتظار نمی‌رود برکناری بولتون بلافاصله در رابطه روسیه با آمریکا تأثیر محسوسی داشته باشد. اختلافات بولتون با ترامپ بر سر سیاست خارجی کاخ سفید در ارتباط با افغانستان، کره شمالی و روسیه بالا گرفته بود تا اینکه سرانجام روز گذشته رئیس جمهوری آمریکا با انتشار دو پیام متوالی در توییتر بولتون را اخراج کرد.

#کیم_جونگ_اون، رهبر #کره_شمالی بر آزمایش یک پرتابگر موشک نظارت داشت

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی بامداد چهارشنبه ۲۰ شهریور/ ۱۱ سپتامبر گزارش داد کره شمالی روز سه‌شنبه یک پرتابگر موشک چندگانه فوق بزرگ را آزمایش کرده و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به صورت مستقیم بر این آزمایش نظارت کرده است. کره ‌شمالی صبح سه‌شنبه ۱۹ شهریور/ ۱۰ سپتامبر دو پرتابه نامشخص را از استان پیونگان جنوبی به سمت شرق شلیک کرد. دولت ترامپ ساعتی بعد از این اتفاق گفت که از گزارش‌ها درباره شلیک پرتابه جدید مطلع است. هدف کره شمالی از این آزمایش‌های موشکی این است که آمریکا در مذاکرات در پیش روی، با لغو بخشی از تحریم‌ها موافقت کند و علاوه بر این امنیت کره شمالی را هم تضمین نماید. دونالد ترامپ و کیم جونگ اون توافق کرده بودند که مذاکرات کارشناسی برای خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره را احیا کنند. این مذاکرات از زمان دیدار ناموفق رئیس جمهوری آمریکا با رهبر کره‌شمالی در هانوی در ماه فوریه متوقف شده بود. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که مذاکرات واشنگتن و پیونگ‌یانگ درباره خلع سلاح اتمی طی روزها یا هفته‌های آینده آغاز شود.

#علی_ربیعی، سخنگوی دولت روحانی: با اخراج #بولتون، دولت آمریکا واقعیت‌های ایران را بهتر درک می‌کند

علی ربیعی در توییتر نوشت: «جان بولتون ماه‌ها پیش وعده داده بود که ایران تا سه ماه دیگر نخواهد بود. ما اما هنوز ایستاده‌ایم و او رفته است. همانگونه که همه ایران‌ستیزان، یکایک صحنه را ترک کردند.» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه ۱۹ شهریور/۱۰ اوت با انتشار دو پیام متوالی در توییتر از اخراج جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید خبر داد. سخنگوی دولت در ادامه نوشت: «با اخراج بزرگ‌ترین حامی جنگ و تروریسم اقتصادی، کاخ سفید با مانع کمتری برای درک واقعیت‌های ایران مواجه خواهد بود.»ربیعی روز گذشته گفته بود هدف دولت این است که تا سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار در تاریخ انقلاب یک دولت بی‌تحریم به رئیس جمهوری منتخب بعدی تحویل دهد.

#مجید_تخت_روانچی، نماینده دائم ایران در #سازمان_ملل: هنوز زود است بگوییم برکناری بولتون به کاهش تنش می‌انجامد

مجید تخت روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ را یک مسأله داخلی دانست و گفت: «موضوع تغییر و تحولات داخل حکومت‌ها و دولت ها یک مساله داخلی است و در همه دولت‌ها وجود دارد. تغییر بولتون هم شامل این مساله است و ما درباره مسایل داخلی کشورها موضع نمی‌گیریم.» روانچی در ادامه درباره تأثیر برکناری بولتون بر تنش ایران و آمریکا گفت: «قضاوت در این باره زود است، بولتون به تندرویی معروف بود و این را خود آقای ترامپ هم به صراحت مطرح کرده بود.» نماینده ایران در سازمان ملل درباره احتمال دیدار روحانی با ترامپ در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ما بارها اعلام کرده‌ایم و رئیس محترم جمهوری ایران هم به صراحت نظر داده‌اند تا زمانی که تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی دولت آمریکا علیه مردم ایران، ادامه دارد، جای صحبت و مذاکره نیست.»

ظریف در واکنش به اخراج #بولتون: در امور داخلی آمریکا نظر نمی‌دهیم

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤال یک خبرنگار آمریکایی درباره اخراج جان بولتون گفت: ما درباره امور داخلی آمریکا اظهار نظری نمی‌کنیم. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران رسانه‌های داخلی را به این سخنان ارجاع داده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه ۱۹ شهریور/۱۰ اوت با انتشار دو پیام متوالی در توییتر از اخراج جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید خبر داد. ظاهراً اختلافات بر سر دعوت از طالبان به کمپ دیوید در سالگرد یازدهم سپتامبر و درز کردن آن به رسانه‌ها عامل اصلی اخراج بولتون بود. استیو منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در یک نششت خبری مشترک با مایک پمگئو، وزیر خارجه ایالات متحده گفت: «برکناری آقای بولتون تأثیری در اعمال کمپین فشار حداکثری علیه ایران ندارد.