ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان رای‌گیری مرحله دوم #انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی: مشارکت کمرنگ رای‌دهندگان در «مانور» انتخابات

همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، جمعه ۲۱ شهریور در هشت استان و ۱۰ حوزه انتخابیه (۲۳ شهر) برگزار شد. انتخابات از ساعت ۸ صبح به وقت تهران آغاز و تا ساعت ۱۸ بعدازظهر ادامه داشت. رای‌گیری در چهار حوزه انتخابیه «لنجان»، «سمیرم»، «بیجار» و «کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان» انتخابات تا ساعت ۱۹ و در حوزه انتخابیه «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون» تا ساعت ۲۰ تمدید شد. اگر چه ستاد انتخابات کل کشور در روزها و هفته‌های پیش از انتخابات از تدوین پروتکل‌های بهداشتی برای حفاظت از شهروندان در مقابل ویروس کرونا هنگام رأی دادن خبر داده بود، اما استقبال مردم در مرحله دوم همانند دور اول بسیار سرد و کم‌رمق بود. با این حال جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور که برای شرکت در جلسه ستاد انتخابات البرز و بازدید از شماری شعبه‌های اخذ رأی به این استان سفر کرده بود، با اشاره به اینکه چشم‌انداز روشنی درباره پایان ویروس کرونا وجود ندارد، انتخابات دور دوم مجلس را مانوری برای اجرای انتخابات در شرایط کرونایی عنوان کرد و گفت: «به هر حال باید برگزاری این انتخابات را به عنوان نوعی مانور برای تجربه اجرای انتخابات در شرایط کرونایی در نظر گرفت. چهار انتخابات مختلف را در سال ۱۴۰۰ پیش رو داریم و لازم است آمادگی‌های لازم برای برگزاری انتخابات‌ها را در شرایط شیوع کرونا و با در نظر گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی داشته باشیم.» انتخابات مرحله دوم مجلس تنها در حوزه انتخابیه میانه باقی مانده است. انتخابات مرحله دوم حوزه میانه به دلیل رد صلاحیت یکی از کاندیداها توسط شورای نگهبان، در شرایطی که صلاحیتش در دور اول تایید شده بود، به انتخابات میان دوره‌ای در سال ۱۴۰۰ موکول شد. اکنون شمارش آراء آغاز شده است. سید اسماعیل موسوی، سخنگو و دبیر ستاد انتخابات کشور در همین ارتباط گفت: «تلاش می‌کنیم نتایج بیشتر حوزه‌ها را تا نیمه شب امشب اعلام کنیم و در صورتی که شمارش آرا حوزه‌ای به پایان نرسد، سعی خواهیم کرد نتایج را تا صبح اعلام کنیم.» در جریان مرحله اول انتخابات مجلس یازدهم، میزان مشارکت در کل کشور ۴۲,۵۷ درصد و در استان تهران ۲۶,۲۴ درصد اعلام شد. این رقم مشارکت پایین‌ترین میزان در همه انتخابات‌های برگزار شده در تاریخ جمهوری اسلامی بود.

دادستان تهران: پرونده #روح‌الله_ زم همچنان در حال بررسی است

علی القاصی، دادستان تهران گفت: «پرونده روح‌الله زم همچنان در حال بررسی است و فعلاً رأی نهایی همان چیزی است که سخنگوی قوه قضائیه گفته است.» غلامحسین اسماعیلی،‌ سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی،‌ ۱۰ تیرماه از صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم، مؤسس و مدیر پیشین کانال تلگرام آمدنیوز،‌ خبر داد. اسماعیلی گفت: «دادگاه ۱۳ مورد عناوین اتهامی را از مصادیق افساد فی‌الارض دانست.» او تأکید کرد که این رأی غیرقطعی است. روح‌الله زم ۲۲ مهرماه سال ۱۳۹۸ در شرایطی نامشخص از عراق ربوده و به ایران برده شد. اولین جلسه محاکمه او در ۲۱ بهمن همان سال برگزار شد. او تاکنون به وکیل انتخابی و مستقل دسترسی نداشته است. گزارشگران بدون مرز پیشتر در بیانیه‌ای نسبت به روند محاکمه روح‌الله زم در ایران ابراز نگرانی کرده است.