ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی صنعت آب: خشک شدن دریاچه ارومیه صحت ندارد

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی آب ایران گفت خشک شدن دریاچه ارومیه صحت ندارد و تراز آب این دریاچه از کمترین مقدار آن در سال ۱۳۹۴ بیشتر است. او تراز آب این دریاچه را در حال حاضر ۱۲۱۷۰٬۱۸ متر اعلام کرد و افزود: تراز آب دریاچه ارومیه در مهر ۱۳۹۴ که کمترین مقدار گزارش شد، ۱۲۷۰٬۰۴ متر بود. به گفته او مساحت و ذخیره آب دریاچه ارومیه هم در حال حاضر از کمترین مقدار در مهر ۱۳۹۴ به ترتیب ۳۰۰ متر مربع و ۳۶۰ میلیون مترمکعب بیشتر است: «در شرایط فعلی مساحت دریاچه ۱۰۰۰ کیلومتر مربع است، در حالی که در پایین‌ترین تراز ۷۰۰ کیلومتر بود. از نظر حجم آب هم دریاچه در حال حاضر ۱ میلیارد و ۳۶۰ میلیون متر مکعب است، در حالی که در سال ۹۴ و کمترین ترازی که اتفاق افتاده است این رقم یک میلیارد متر مکعب بود.خشک شدن دریاچه ارومیه صحت ندارد، زیرا تراز آبی دریاچه ارومیه هنوز به کمترین تراز در سال ۹۴ هم نرسیده است.» به روایت برخی رسانه‌های داخلی ایران، کاهش سطح آب و مساحت دریاچه ارومیه عامدانه و به منظور دستیابی به ذخایر لتیوم آن انجام می‌شود.

پلیس دستکم ۲۰ تن از شرکت‌کنندگان در تجمع «بستگان زندانیان محکوم به اعدام» را بازداشت کرد

اتحادیه آزاد کارگران ایران از بازداشت شماری از تجمع کنندگان معترض به اعدام خبر داد. خانواده و بستگان زندانیان محکوم به اعدام صبح امروز برای پنجمین روز متوالی مقابل ساختمان دادگستری تهران تجمع کردند و خواستار لغو حکم اعدام شدند. اتحادیه آزاد کارگران نوشت نیروی انتظامی در آغاز به معترضان یورش برد تا مانع شکل‌گیری تجمع شود. بنا بر گزارش این منبع دستکم ۲۰ تن از معترضان بازداشت شده‌اند. هویت هیچ یک از بازداشت شدگان هنوز مشخص نیست. ایران یکی از کشورهای رکوردار در اعدام است و در ماه های اخیر اجرای حکم اعدام در ایران افزایش یافته است. منابع نزدیک به فعالان حقوق بشر در ایران به تازگی نامه‌ای از رئیس قوه قضاییه را افشاء کرده‌اند بر اساس آن معاون اول غلامحسین محسنی اژه ای به دادگستری‌های سراسر ایران دستور داده است در اجرای احکام اعدام تسریع کنند. گفته می‌شود تاریخ این نامه به ۳۰ فروردین سال جاری باز می‌گردد و در آن از روسای کل دادگستری‌ها خواسته شده است موانع اجرای احکام اعدام غیر از قصاص نفس را «حداکثر در دو ماه» برطرف کنند و برای تعیین تکلیف اجرای احکام اعدام، قصاص و قطع عضو کمیته‌های ویژه تشکیل دهند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس: هر هفته یک نفر از اعضای هیئت علمی مرخصی بدون حقوق می‌گیرند که از ایران بروند

فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفته اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هم از ایران مهاجرت می‌کنند. به گفته دانشجو «ضرب‌آهنگ مهاجرت» اعضای هیئت علمی نسبت به چهار ماه قبل که او در نامه‌ای به رئیس دولت از این موضوع ابراز نگرانی کرده بود، تندتر شده است. او گفته «هر هفته تقریبا با یک درخواست روبه‌رو هستیم برای اینکه از ما مرخصی بدون حقوق بگیرند و برای یک سال از کشور بروند. از هر پنج یا شش نفری که درخواست می‌دهند، ۶۰ تا ۷۰ درصدشان تازه به خارج می‌روند تا ببینند می‌توانند بمانند یا نه». او گذران زندگی و کمبود امکانات را یکی از انگیزه‌های اعضای هیئت علمی برای مهاجرت عنوان کرده است. دانشجو پیشنهاد کرده است دولت به اعضای هیئت علمی یک میلیارد تومان وام بدون بهره بدهد تا به گفته او «آنها صاحب خانه شوند». او گفته این یک راهکار فوری است برای اینکه بتوانیم اعضای هیئت علمی را در کشور نگه داریم.

انفجار در شوملی عراق: ۱۱ نفر کشته و ۳۰ نفر مجروج شدند_ رئیس هلال احمر ایران می‌گوید «زائران ایرانی» هم در میان مصدومان هستند

منابع ایرانی می‌گویند انفجار در یک پمپ بنزینی در شوملی واقع در استان بابِل عراق جان ۱۱ نفر را گرفته و ۳۰ نفر را مجروح کرده است.جزئیات بیشتری از این حادثه منتشر نشده است. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر نوشت: «یک دستگاه اتوبوس در یک پمپ بنزین در شهر شمولی استان بابل عراق دچار انفجار شده است که در همین راستا نیروهای حمعیت هلال احمر به محل اعزام شدند.» او با بیان اینکه در میان مصدومین این حادثه «زائران ایرانی» نیز حضور دارند، گفت: «هویت و ملیت تمام جانباختگان مشخص نیست.» منابع ایرانی پیش از این مرگ دستکم ۱۳ نفر از ایرانیانی که برای برگزاری مراسم مذهبی به عراق رفته بودند را تأیید کرده اند.

نخست وزیر اسراییل می‌گوید کشورش اطلاعات تازه‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در اختیار فرانسه، آلمان و انگلیس قرار داده است

یائیر لاپید، نخست وزیر اسراییل از فرانسه، آلمان و انگلیس به دلیل آنچه که «موضع قاطع» آن‌ها در برابر تهران خواند، تشکر کرد و گفت که اسراییل اطلاعات تازه‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در اختیار آن‌ها گذاشته است. سه دولت اروپایی عضو برجام روز ۱۰ سپامبر/ ۱۹ شهریور در بیانیه‌ای موضع ایران را در «تضاد با تعهدات لازم و قانونی» درباره برنامه هسته‌ای خوانده و حکومت ایران را به اقدام به غنی‌سازی غیرقابل توجیه برای فعالیت‌های غیرنظامی متهم کردند. تروئیکای اروپایی از تهران خواستند، فوری و به صورت کامل به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های گزارش‌نشده در سه مرکز پاسخ بدهد. ایران بیانیه کشورهای اروپایی را متأثر از نفوذ طرف ثالث -که به اسراییل اشاره دارد - و آن‌ها را مقصر شکست احتمالی مذاکرات دانسته است. لاپید به صورت تلویحی ادعای ایران را تأیید کرد. او گفت: اسراییل در ماه‌های اخیر گفت و گوهای آرام و فشرده‌ای با سه دولت اروپایی داشته و اطلاعاتی به روز از فعالیت‌های هسته ای ایران در اختیار آن‌ها گذاشته شده است. لاپید با بیان اینکه در کنار نفتالی بنت، نخست وزیر پیشین و بنی گانتر، وزیر دفاع «در یک کارزار دیپلماتیک موفق برای توقف توافق هسته‌ای و جلوگیری از لغو تحریم‌های ایران کار می‌کند»، افزود: «هنوز کار تمام نشده است. راه طولانی در پیش است اما نشانه‌های دلگرم کننده‌ای وجود دارد». او که قرار است امروز به آلمان سفر کرده و در آنجا با اولاف شولتز، صدراعظم این کشور دیدار کند، یکی از اهداف این سفر را «هماهنگی مواضع در مورد برنامه هسته‌ای ایران» عنوان کرد. منابع اسراییلی پیش از این نیز گفته بودند که امضای توافق بازگشت به تعهدات برجامی بر اساس پیشنهاد اتحادیه اروپا به عنوان مبنای آخرین دور مذاکرات، از دستور کار خارج شده است. تروئیکای اروپایی ۱۹ شهریور/ ۱۰ سپتامبر در بیانیه ای مشترک ادعا کردند که ایران آخرین فرصت‌های دیپلماتیک برای بازگشت به برجام را نادیده گرفته است. سخنگوی وزارت خارجه ایران به فاصله کوتاهی کشورهای اروپایی را به تاثیرپذیری از طرف ثالث (اسراییل) متهم کرد و گفت که این سه کشور مسئول عواقب شکست احتمالی مذاکرات هستند. محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران هم گفت که این کشور نمی‌تواند به کشورهای اروپایی و آمریکا اعتماد کند. ایالات متحده آمریکا تاکید کرده در صورت شکست مذاکرات احیای برجام، راه‌های دیگر را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای بررسی می‌کند. ایران به صورت رسمی اعلام کرده برنامه‌ای برای دستیابی به سلاح هسته ای ندارد. دو مقام ارشد ایرانی اما در ماه‌های اخیر گفته‌اند که ایران توان ساخت سلاح هسته ای را دارد. سخنانی که از سوی تحلیلگران به عنوان تغییر رویکرد تهران در مذاکرات هسته‌ای تعبیر شده است.

یک نماینده مجلس: اوضاع اینترنت خراب است، در برخی روستاها اصلا اینترنت وجود ندارد

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: «اوضاع اینترنت در کشور خراب است و شاهد کاهش سرعت اینترنت هستیم حتی در برخی روستاها اصلا اینترنت وجود ندارد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید اعلام کند علت این موضوع مرتبط با تصمیمات شورای عالی فضای مجازیست یا از مشکلات شبکه نشات می‌گیرد که اگر این‌طور باشد باید برطرف شود.» شورای عالی فضای مجازی هفته گذشته «شرح وظایف، اختیارات و ترکیب اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور» را تصویب کرد که بر اساس یک بند از این مصوبه کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی به مدیریت ترافیک داخلی و خارجی فضای مجازی ملزم شده است. این مصوبه به بیان ناظران بر وضعیت اینترنت در ایران بخشی از طرح معطل مانده «صیانت از حقوق کاربران شبکه‌های اجتماعی و اینترنت» است که به منظور کنترل و محدودیت بیشتر بر کاربران اینترنت در ایران تدوین شده اما هنوز تصویب نشده است. ارکانی درباره سرنوشت طرح صیانت که در رفت و آمد میان نهادهای حکومتی، به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارجاع شده است، گفت: این طرح هنوز تصویب نشده است. او با بیان اینکه وزیر ارتباطات کاهش سرعت اینترنت را تکذیب می‌کند، افزود: «باید منتظر باشیم اگر موضوع جدیدی باشد نمایندگان پس از بازگشت تصمیم جمعی در این خصوص بگیرند.»

حسن خمینی می‌گوید موسسه تحت کنترل او بخش‌هایی از اسناد مرتبط با پرونده‌های بسته در جمهوری اسلامی را باز می‌کند

حسن خمینی، نوه روح الله خمینی نخستین رهبر جمهوری اسلامی ایران، ۳۳ سال پس از مرگ او گفته است مؤسسه نشر آثار خمینی قصد دارد «بخش های زیادی از اسناد بسته را باز کند». او ادعا کرده است که این اسناد «خیلی از نقدها را پاسخ می‌دهد». نوه خمینی که مؤسسه تحت کنترل او حداقل ۸۰ میلیارد تومان از بودجه سنواتی سهم می‌برد، انتشار «اسناد بسته» را اقدامی همراستا با «جهاد تبین» که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بر آن تأکید کرده، دانسته و گفته است: «ما نباید بنشینیم که دشمنان امام هر روز موضوعی برای ما درست کنند و ما به دنبال جواب راه بیفتیم؛ فضای جدال فرهنگی و بحث را ما باید تعیین کنیم. در اثر این رفتار‌های آنان به راحتی جای قربانی و جلاد عوض می‌شود». پیش از این علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دفاع از کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت گفته بود که نباید اجازه داد «جای جلاد و شهید عوض شود». حسن خمینی نیز با تکرار این جمله وعده کرده است اسناد مرتبط با «پرونده‌های بسته» در جمهوری اسلامی با همین هدف باز شوند. روزنامه فرهیختگان که به دانشگاه آزاد اسلامی وابسته است، در واکنش به این سخنان نوشته: پرونده مک فارلین، برکناری حسینعلی منتظری از قائم مقامی رهبر جمهوری اسلامی، پرونده نهضت آزادی «نها گوشه‌ای از اتفاقات تاریخی پرتفسیری است که انتشار مواضع و نظرات امام درمورد آنها می‌تواند فضای پیرامونی‌شان را روشن‌تر ساخته و باب تحریف و تفسیربه‌رای را ببندد.». اصلاح‌طلبان حکومتی در ایران همواره تلاش کرده‌اند چهره دیگری از خمینی ترسیم کنند و برخی تصمیمات خشونت‌آمیز و مرگبار او را به نزدیکان و یا دیگر مقام‌های ارشد حکومتی نسبت بدهند.

فرمانده پلیس تهران گفت گشت‌های ویژه «با هدف برخورد با زورگیران و جرایم خشن» آغاز به کار کرده است

در تهران و دیگر شهرهای ایران «گشت‌های ویژه» پلیس آغاز به کار کردند. حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران گفت که گشت‌های ویژه «با هدف برخورد با مجرمین جرایم خشن، زورگیران و کسانی که در شهر گستاخی می کنند»، شروع به کار می‌کند. به گفته رحیمی، قرار است با آغاز فعالیت گشت‌های ویژه «در خیابان شوش و مولوی» که فرمانده پلیس تهران از آن‌ها به عنوان «مناطق آلوده» نام برد، ایستگاه پلیس مستقر شود و «معتادان خیابانی جمع آوری شوند». او همچنین گفت: «در شهرک‌های اقماری نیز از ظرفیت نگهبانان محله برای ارتقای سطح امنیت شهروندان استفاده می‌شود».