ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات: #معلمان ایران از ۲۲ مهر #اعتصاب می‌کنند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که معلمان یکشنبه ۲۲ و دوشنبه ۲۳ اسفند از حضور در کلاس درس خوداری می‌کنند. براساس این بیانیه که معلمان بازنشسته و معلمانی که در این دو روز تدریس ندارند را هم به حضور در مدارس همزمان با اعتصاب همکارانشان فراخوانده، معلمان در مدرسه حاضر می‌شوند و برای دانش‌آموزان دلایل اعتصاب را توضیح خواهند داد شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان عدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، اعمال نشدن رتبه‌بندی برای معلمان، عدم افزایش دستمزد معلمان و تاراج صندوق ذخیره فرهنگیان را از مواردی اعلام کرده که به رغم اعتراض‌های معلمان به آنها رسیدگی نشده است. معلمان همچنین کالایی سازی آموزش برای کودکان را از دیگر دلایل این اقدام اعلام کرده‌اند و در بخشی از بیانیه هم نسبت به برخوردهای امنیتی و پلیسی با معلمان هشدار داده‌اند: «به حراستو نهادهای امنیتی نسبت به عواقب برخورد پلیسی و امنیتی هشدار می دهیم، ما طعم زندان را نیز چشیده‌ایم و سالهاست شیردلانی را دربند داریم،پس لطفا شیوه و روش تهدیدی را کنار بگذارید». شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان اعتصاب ۲۲ مهر را آغاز دور تازه اعتراضات معلمان دانسته که در صورت «عدم تغییر مثبت و قابل توجه در فیش‌های حقوقی بازنشستگان و شاغلان و سرانه دانش آموزان» در آبان ماه ابعاد گسترده‌تری خواهد یافت.

موشک #سویوز با دو #فضانورد از کار افتاد. فرود اضطراری با موفقیت انجام شد. سویوز مأموریت‌های فضایی‌اش را به تعلیق درآورد

سازمان فضایی روسیه پنج‌شنبه ۱۱ اکتبر از فرود اضطراری یک فروند موشک سویوز که حامل دو فضانورد بود خبر داد. این موشک صبح پنج‌شنبه به مقصد ایستگاه فضایی پرتاب شد، اما به دلیل مشکل فنی بعد از حدود دو دقیقه از کار افتاد. فرود اضطراری این دو فضانورد با شیبی کمی تندتر از معمول اما با موفقیت انجام شد. برای جست‌وجوی دو فضانورد چهار بالگرد وارد عملیات شده بودند. امدادگران اعلام کردند که فضانوردان در سلامت کامل به سر می‌برد. ناسا نیز اعلام کرده که حال سرنشینان سویوز «مساعد» است. آنها به جزقازغان، نزدیک‌ترین شهر به محل فرود اضطراری خود منتقل شده‌اند. در پی این حادثه، سویوز مأموریت‌های فضایی خود را به تعلیق درآورد.

فرماندار #ایرانشهر: تنها در شش ماه گذشته در #ایرانشهر ۱۸ تن #مواد_مخدر کشف و ضبط شده

نبی بخش داودی فرماندار ایرانشهر در همایشی درباره مواد مخدر اعلام کرده که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۸ تن مواد مخدر از قاچاقچیان مواد مخدر در شهرستان ایرانشهر کشف و ضبط شده است. در این مدت ۳۶۰ نفر قاچاقچی نیز دستگیر و تحویل دستگاه قضایی شدند. دو روز قبل نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود که در ایرانشهر از دو خودروی قاچاقچیان ۱۰۰ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک، ۲ قبضه سلاح کلاش، ۲ تیغه خشاب و مقادیری مهمات به دست آورده. در این درگیری دو قاچاقچی هم کشته شدند.

#بانک_مرکزی در محاسبه نرخ #ارز به #زائران_اربعین ۳۵ درصد تخفیف داد

بانک مرکزی پنجشنبه ۱۹ مهر اعلام کرد که در محاسبه نرخ ارز زائران اربعین ۳۵ درصد تخفیف اعمال می‌‌‌کند. به این ترتیب هزینه ویزا عراق ۱۰۷ هزار تومان کاهش می‌یابد. پیش‌ از این قرار بر این بود که هزینه ویزای زائران بر اساس نرخ ارز در سامانه نیما محاسبه شود که به حدود ۸۰۰۰ تومان می‌رسید. کنسولگری عراق در تهران سال گذشته برای دو میلیون و ۳۰۰ هزار زائر اربعین ویزا صادر کرده بود.

مادر مظنون بازداشت‌شده در ارتباط با قتل #روزنامه_‌نگار زن بلغاری می‌گوید پسرش او را کشته است

شبکه تلویزیونی NOVA #بلغارستان گزارش داد که مادر سِوِرین کارسیمیروف، فردی که در آلمان در ارتباط با پرونده قتل #ویکتوریا_مارینوا روزنامه‌نگار ۳۰ ساله بلغاری دستگیر شده، گفته که پسرش به گناه خود اعتراف کرده است. کارسیمیروف ۲۱ ساله سه‌شنبه ۹ اکتبر / ۱۷ مهر در ایالت نیدرزاکسن آلمان بازداشت شد. مقامات بلغاری می‌گویند همه شواهد نشان می‌دهند که این فرد گناهکار است. نادژدا کارسیمیروا، مادر او گفته است فرزندش اعتراف کرده که در حالی‌که مست بوده و مواد مخدر مصرف کرده بوده دست به چنین جنایتی زده است. کارسیمیروا افزود: «او پذیرفت و در مقابل من گریه کرد. او چنین کسی نیست و من نمی‌توانم موضوع را درک کنم.» سِوِرین کارسیمیروف متهم به قتل ویکتوریا مارینوا و تجاوز به اوست. جنازه مارینوا شنبه ۶ اکتبر / ۱۴ مهر در پارکی در شهر روسه واقع در شمال بلغارستان و در نزدیکی مرز رومانی، کشف شد. پیش از قتل این روزنامه‌نگارِ ۳۰ ساله، به او تجاوز شده بود. مارینوا در یک شبکه تلویزیونی در روسه کار می‌کرد. او در زمینه فساد مالی از صندوق مالی اتحادیه اروپا در بلغارستان تحقیق می‌کرد. قتل این روزنامه‌نگار زن بلغارستان را شوکه کرد.

#گرسنگی در جهان کاهش یافته اما هنوز ۸۲۱ میلیون نفر به اندازه کافی غذا برای خوردن ندارند

#شاخص_گرسنگی_جهانی (GHI) که بر اساس داده‌های سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ گزارش سالانه درباره گرسنگی در جهان منتشر می‌کند در گزارش تازه‌ خود از کاهش گرسنگی در جهان خبر داده اما گفته است که هنوز ۸۲۱ میلیون نفر در جهان به اندازه کافی غذا برای خوردن ندارند. بر اساس این گزارش که شعبه آلمانی شاخص گرسنگی جهانی آن را منتشر کرده، گرسنگی در جهان از سال ۲۰۰۰ به میزان ۲۸ درصد کاهش یافته است. این میزان در مقایسه با سال گذشته (۲۰۱۷) ۲۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد و حتی مرگ‌ومیر کودکان از سال ۲۰۰۰ به نصف کاهش پیدا کرده. با این حال وضعیت همچون سال گذشته در ۵۱ کشور «جدی» یا «بسیار جدی» است، به‌ویژه در کشورهای آفریقایی و آسیای جنوبی گرسنگی همچنان مسئله‌ای حاد است. دو عامل مهم در گرسنگی جهانی تغییرات اقلیمی و جنگ‌ها و درگیری‌های نظامی عنوان شده است. این نهاد بین‌المللی گفته است که اگر تلاش‌های بیشتری صورت نگیرد، هدف از اجتناب از قحطی تا سال ۲۰۳۰، همان‌طور که در اهداف توسعه پایدار سازمان ملل پیش‌بینی شده بود، به‌دست نخواهد آمد.

صدور حکم قطع چهار انگشت دست راست برای یک متهم به #سرقت در #ارومیه

شعبه یک دادگاه کیفری ارومیه، یک زندانی محبوس در زندان مرکزی این شهر را به اتهام #سرقت به #قطع_دست محکوم کرد. قرار است این حکم تا آخر مهر ماه اجرا شود. خبرگزاری هرانا ضمن انتشار نام این محکوم خبر داده است که این حکم به اتهام «ارتکاب ۱۹ فقره سرقت» برای این فرد صادر شده است. این زندانی روز ۲۱ مهر ۹۴ در فلکه بهداری ارومیه از سوی نیروهای آگاهی #بازداشت و به اتهام چندین فقره سرقت بازجویی می‌شود. شبکه #حقوق_بشر #کردستان این بازجویی را توام با #شکنجه خوانده است. در جلسه دادگاه در روز ۲۴ بهمن ۹۵ با حضور ۱۹ شاکی خصوصی و وکیل تعیینی، این زندانی به «قطع چهار انگشت دست راست به شرطی که انگشت شست و کف دست باقی بماند» محکوم می‌شود. بعد از اعتراض وکیل به حکم صادره، پرونده به شعبه ۲۷ #دیوان_عالی کشور ارجاع می‌شود. این مرجع سوم خرداد ۹۶ به دلیل عدم درخواست شاکیان خصوصی برای صدور حکم قطع دست، حکم را نقض می‌کند اما در جلسه بعدی دادگاه، «با درخواست ۱۱ نفر از شاکیان برای قطع دست» دوباره همان حکم صادر می‌شود. حالا دیوان عالی کشور این حکم را تایید کرده و به زندانی اطلاع داده شده که احتمالا تا آخر مهر، (طی ۱۱ روز آینده) حکم اجرا می‌شود. حکم قطع دست برای برخی متهمان به سرقت در ایران بر اساس ماده ۲۷۸ قانون مجازات اسلامی صادر و اجرا می‌شود. بر اساس این ماده، «حد سرقت» در مرتبه اول «قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن است، طوری که انگشت شست و کف دست باقی بماند.» صدور و اجرای حکم قطع دست از سوی #قوه_قضاییه بارها از سوی نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر به عنوان مجازاتی بی‌رحمانی و غیرانسانی محکوم شده و کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از آن را ممنوع کرده است.

حکم #اعدام در #مالزی لغو می‌شود

در مالزی، دولت تصمیم به لغو #مجازات_اعدام گرفت. رسانه‌های #مالزی به‌نقل از وزیر دادگستری این کشور لغو مجازات اعدام را اعلام کردند. اکنون پارلمان مالزی باید از روز دوشنبه آینده در مورد پیش‌نویس این قانون جدید و تصویب آن به بحث بپردازد. اعدام‌های در نوبت انتظار نیز باید متوقف شوند. در حال حاضر در مالزی بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر به اعدام محکوم شده‌اند. آن‌ها باید در ارتباط با جرایمی چون قتل، ترور یا قاچاق مواد مخدر به دار آویخته شوند. سازمان #عفو_بین‌الملل از این اقدام دولت مالزی استقبال کرد و آن را گام بزرگی در راه لغو حکم #اعدام دانست. برای نخستین بار پس از استقلال مالزی در سال ۱۹۵۷ از بریتانیا، در ماه مه گذشته حکومت در این کشور تغییر کرد.

آیت‌الله #نوری‌_همدانی از مراجع دینی شیعه خواستار اختصاص #ارز_دولتی به #زائران_اربعین شد

آیت‌الله حسین نوری ‌همدانی از مراجع دینی شیعه در پیامی با انتقاد از بانک مرکزی گفت: «به مسافران کشورهای خارجی مبلغ یک هزار یورو ارز مسافرتی به نرخ هر یورو ۵۴۰۰ تومان عرضه می‌شد اما در همان مقطع حتی یک دلار و یا یک یورو به زائران عتبات عالیات اختصاص نمی‌دادند.» او گفت با کاهش ارزش ریال بسیاری از «ضعفا» دیگر نمی‌توانند با این هزینه‌های سنگین خود را به عراق برسانند. بانک مرکزی اعلام کرده که در هماهنگی با سایر دستگاه‌ها در تلاش برای تأمین ارز زائران اربعین است. پیش از این حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد اربعین گفته بود که «با توافقاتی که با بانک مرکزی شده است، دلار بازار تعادلی قریب ۷ هزار تومان به زائران داده می‌شود.» نوری ‌همدانی سیاست ارزی بانک مرکزی را غلط دانست و گفت: میلیاردها پول ارز ذخایر بانک مرکزی را چندماهه هدر دادند و ادعای تخصص اقتصادی هم می‌کنند. (...) مسئولان بانک مرکزی به خاطر سیاست‌های غلط اقتصادی که منجر به کاهش ارزش پول ملی شد باید مواخذه بشوند تا دست افراد خیانت‌کار به کشور و منافع ملت رو شود و ملت ایران از این حقی که از حقوق آنان ضایع‌شده است و هنوز هم جبران نشده، نمی‌گذرد.»