ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#سازمان_ملل می‌گوید ۱۰۰ هزار نفر بر اثر #حمله_ترکیه به شمال شرقی سوریه آواره شده‌‌اند

سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه، حدود ۱۰۰ هزار نفر خانه‌های خود را در این منطقه ترک کرده‌اند و شمار رو به افزایشی به پناهگاه‌ها و مدارس پناه برده‌اند. سازمان ملل در این بیانیه گفته است: «تأثیرات انسانی از هم‌اکنون مشهود است. حدود ۱۰۰ هزار نفر در حال حاضر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. بیش‌تر آن‌ها در خانه‌های میزبان‌ها به‌سرمی‌برند اما شمار فزاینده‌ای از آن‌ها در پناهگاه‌های جمعی در شهرهای الحسکه و تل تمر مستقر می‌شوند. بسیاری نیز به مدارس پناه می‌برند». سازمان ملل هشدار داده که شمار آوارگان در روزهای آینده می‌تواند به سرعت افزایش یابد.

#هلند #صدور_تسلیحات_نظامی به #ترکیه را متوقف کرد

وزارت امور خارجه هلند، جمعه ۱۹ مهر / ۱۱ اکتبر اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته است تا تمامی برنامه‌های صدور مجوز برای صادرات تسلیحات نظامی به ترکیه را به‌دلیل حمله نظامی این کشور به شمال سوریه، متوقف کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هلند از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز خواسته است که محدودیت‌هایی علیه ترکیه اعمال کنند و معیارهای صادرات سلاح به ترکیه را در نظر بگیرند. براساس آمار سازمان «توقف تجارت سلاح» مستقر در آمستردام، هلند حدود هشت درصد از کل صادرات تسلیحات اروپا به ترکیه را بر عهده دارد.

در #ترکیه بیش از ۱۲۰ نفر به دلیل انتقاد از #حمله_نظامی این کشور به #سوریه بازداشت شدند

دولت ترکیه بیش از ۱۲۰ نفر از منتقدان حمله نظامی ارتش این کشور به شمال سوریه را بازداشت کرد.سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه ضمن اعلام این خبر گفت بیش از ۵۰۰ نفر نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند. سویلو افزود این افراد اقدام ترکیه را تهاجم خوانده و توهین کرده‌اند. به‌گفته پلیس ترکیه این افراد به اتهام تبلیغات تروریستی مورد تحقیق قرار گرفته‌اند. روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۸ مهر / ۱۰ اکتبر دادستان آنکارا اعلام کرد که در حال تحقیق در مورد رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها است. این حزب از حقوق کُردها پشتیبانی می‌کند. حمله ترکیه همچنین با انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شده است. در اتحادیه اروپا درخواست تحریم و تحریم تسلیحاتی وجود دارد. ارتش ترکیه از سه روز پیش حمله به نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» کرد در شمال سوریه را مورد حمله قرار داده است. طبق آمار سازمان ملل ، بیش از ۷۰ هزار نفر در این منطقه آواره شده‌اند. وزارت دفاع ترکیه گفته است از ابتدای عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه تاکنون ۳۴۲ نیروی نظامی کرد کشته شده‌اند. نیروهای دموکراتیک سوریه اما فقط کشته شدن ۲۲ نفر از نیروهای خود را تأیید کردند.

در یک اقدام کم‌سابقه #پاکستان از تهاجم نظامی #ترکیه به #کردهای_شمال_ سوریه حمایت کرد

جمعه ۱۱ اکتبر/ ۱۹ مهر دولت پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد عمران خان، نخست‌وزیر این کشور در یک گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه «حمایت و همبستگی» پاکستان از تهاجم نظامی ترکیه به کردهای شمال سوری را بیان کرده است. بر اساس این بیانیه، خان به اردوغان اطلاع داد که پاکستان «نگرانی ترکیه در ارتباط با تروریسم را کاملاً و از هر نظر درک می‌کند.» خان به اردوغان گفت «دعا می‌کند» که تلاش‌های ترکیه «در مقابله با تروریسم» به ثمر برسد و به ثبات در منطقه بینجامد. عید قربان سال جاری طالبان پاکستان با انتشار بیانیه‌ای از تروریست‌های داعش در عراق و سوریه حمایت کردند. بیش از ۱۰ هزار نفر از داعشی‌ها در زندان‌های شمال سوریه شمار زیادی از خانواده‌های آنان در اردوگاه الهول به سر می‌برند. نیروهای دموکراتیک سوریه که در جنگ با بقایای داعش متحد اصلی آمریکا بودند اعلام کرده‌اند که نیروهای خود را برای دفاع در برابر تهاجم نظامی ترکیه بسیج کرده‌اند و به همین سبب نمی‌توانند امنیت زندان‌ها و اردوگاه الهول را تأمین کنند.

وزارت دفاع #ترکیه ادعا کرد ۳۴۲ نیروی نظامی کرد در عملیات شمال #سوریه کشته شدند. #نیروهای_دموکراتیک_سوریه اما فقط کشته شدن ۲۲ نفر از نیروهای خود را تأیید کردند

وزارت دفاع ترکیه جمعه ۱۱ اکتبر/ ۱۹ مهر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از ابتدای عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه تاکنون ۳۴۲ نیروی نظامی کرد کشته شده‌اند. چهارشنبه گذشته به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تهاجم نظامی این کشور علیه کردهای سوریه با رمز «چشمه صلح» آغاز شد. این تهاجم همچنان در عمق هشت کیلومتری خاک سوریه ادامه دارد. وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که تاکنون یک سرباز ارتش این کشور در این عملیات جان خود را از دست داده است. خبرگزاری هاوار وابسته به کردهای شمال سوریه اما تعداد تلفات ارتش ترکیه را یکصد نفر اعلام کرده است. فرماندهی نیروهای دموکراتیک سوریه کشته شدن ۲۲ نفر از نیروهای خود را تأیید کرده است.«پزشکان بدون مرز» در بیانیه‌ای از بسته شدن بیمارستان شهرک «تل ابیض» در مرز با ترکیه خبر داد و نوشت که کارکنان این بیمارستان از ترس حملات هوایی ترکیه فرار کرده‌اند. «برنامه جهانی غذا» نیز اعلام کرد که ۷۰ هزار نفر از ساکنان «رأی العین» و «تل ابیض» مجبور به ترک خانه و کاشانه خود خود شده‌اند.

#پمپئو: اگر ایران به استانداردهای ضد پولشویی پایبند بود، کنوانسیون #پالرمو را فوراً تصویب می‌کرد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توییتر در انتقاد از توقف تصویب کنوانسیون «سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فرا ملی» معروف به کنوانسیون پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: «اگر ایران در مبارزه با تامین مالی تروریسم و پایبندی به استانداردهای ضد پولشویی و تامین مالی تروریسم جدی بود، کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون [مقابله با] تامین مالی تروریسم را فورا تصویب می‌کرد.» لوایح مربوط به مبارزه با پولشویی دی سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اما مجمع تشخیص مصلحت بررسی آن‌ها را متوقف کرد. وزیر خارجه آمریکا پیش از این در خرداد سال جاری خواهان تصویب فوری و بدون حق شرط لوایح مرتبط با FATF یعنی لوایح الحاق به کنوانسیون های پالرمو و CFT توسط ایران شده بود.

هنوز #اربعین آغاز نشده در تصادفات جاده‌ای در عراق ۳۰ زائر ایرانی کشته و ۵۰ نفر مجروح شدند

به گزارش رسانه‌های داخلی جمعه ۱۹ مهر دو دستگاه اتوبوس حامل زائران ایرانی در «واسط» عراق تصادف کردند. در این سانحه ۸ زائر ایرانی کشته و ۳۰ نفر نیز مجروح شدند. مجروحان به بیمارستانی در مهران انتقال یافتند و تحت درمان قرار گرفتند. تاکنون بیش از ۳۰ نفر از زائران ایرانی در جاده‌های عراق در تصادفات جاده‌ای کشته و ۵۰ نفر مجروح شده‌اند. ۲۷ مهر همزمان با چهلم امام حسین مراسم اربعین آغاز می‌شود. سال گذشته دو میلیون و ۳۵۰ هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین شرکت کردند. روز گذشته رمضان شریف، سخنگوی سپاه اعلام کرد که نیروهای سپاه قدس در کنار نیروی انتظامی عراق، مسئول تأمین امنیت زائران اربعین‌اند.

واکنش #احمد_خاتمی در نماز جمعه تهران به سخنان #روحانی: در مجلس اول هم #نظارت_استصوابی بود

احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به‌طور تلویحی به سخنان چند روز پیش حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پاسخ داد. احمد خاتمی با بیان این‌که «انتخابات، جای دعواهای جناحی نیست؛ پای آبروی نظام در میان است»، گفت: «آیا در دنیا هر کس خودش را معرفی کرد برای انتخابات اسمش را می‌نویسند؟ مردم‌سالاری این نیست که بی‌حساب و کتاب اسم بنویسند، مردم به قانون اساسی رأی دادند و قانون اساسی هم گفته است که شورای نگهبان مسئولیت بررسی صلاحیت‌ها را برعهده دارد». حسن روحانی چهارشنبه ۱۷ مهر در جلسه هیئت دولت از مسئولان اجرایی و نظارتی انتخابات خواسته بود تا اجازه دهند همه جناح‌ها در انتخابات شرکت کنند. او گفته بود: «نباید این‌قدر سختگیری کرده و فشار بیاوریم و فکر کنیم هر چه این فیلتر را تنگ‌تر کنیم، نتیجه مثبت‌تری خواهد داشت. مردم خودشان خوب می‌فهمند و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند». روحانی همچنین مجلس اول در جمهوری اسلامی را «بهترین مجلس در طول تاریخ انقلاب اسلامی» خوانده و گفته بود: «در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت». احمد خاتمی در پاسخ گفته است: «تفسیر قانون به عهده شورای نگهبان است و شورای نگهبان تفسیرش از قانون نظارت استصوابی است». او گفت: «امام یک هیئتی را برای انتخابات دوره اول مجلس انتخاب کردند و در آن نیز نظارت استصوابی انجام شد». به‌گفته احمد خاتمی همین نظارت بود که مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق را رد صلاحیت کرد. پیش از این، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز به سخنان روحانی واکنش نشان داده و گفته بود این سخنان «نادیده گرفتن قانون اساسی» است.

رئیس #فیفا درباره حضور #زنان_در_ورزشگاه آزادی: این تازه آغاز یک راه طولانی است

در پی حضور محدود زنان ایرانی در ورزشگاه آزادی تهران در جریان دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و کامبوج، جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در بیانیه‌ای ضمن استقبال از این اقدام گفت: « این تازه آغاز یک راه طولانی است». اینفانتینو نوشت: «برای اولین بار در ۴۰ سال گذشته این اجازه به زنان ایرانی داده شد تا بازی فوتبال مردان را تماشا کنند. این یک قدم بزرگ و مثبت محسوب می‌شود». او در بیانیه خود افزود: «پیشرفت، مرحله به مرحله پیش می‌آید (...) در نتیجه فیفا اکنون به آینده نگاه می‌کند جایی که تمام زنان و دختران ایرانی به راحتی و در محیط امن فوتبال را تماشا می‌کنند. (...) فیفا به این تلاش ادامه می‌دهد تا همه هواداران بدون توجه به جنسیت این شانس را داشته باشند تا از تماشای یک مسابقه فوتبال لذت ببرند. همچنین می‌خواهم از زنان و دختران ایرانی که با شجاعت ایستادند و از حق خود دفاع کردند تشکر ویژه کنم. فیفا کاملا از آن‌ها حمایت خواهد کرد و در کنار آن‌ها خواهد ایستاد». روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۸ مهر حدود ۳۵۰۰ زن برای نخستین بار توانستند در ورزشگاه آزادی یک مسابقه فوتبال مردان را تماشا کنند. این در حالی بود که با وجود خالی بودن جایگاه‌های ورزشگاه از ورود شمار بیشتری از زنان جلوگیری شد و به آن‌ها بلیط فروخته نشد. تیم ملی فوتبال ایران در دیدار روز گذشته موفق شد کامبوج را با ۱۴ گل شکست دهد. پس از پایان این مسابقه اعضای تیم ملی ایران در مقابل جایگاه تماشاگران زن حاضر شدند و به آن‌ها ادای احترام کردند.

با رفع ممنوع‌الخروجی، همسر #کاووس_سیدامامی از ایران خارج شد

مریم ممبینی همسر کاووس سیدامامی متهم پرونده معروف به فعالان محیط زیستی با رفع دستور قضائی مبنی بر ممنوعیتش برای خروج از کشور، پس از ۵۸۲ روز از ایران خارج شد. کاووس سیدامامی، مدیرعامل مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» و استاد دانشگاه ۴ بهمن ۹۶ به اتهام جاسوسی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد، اما مسئولان قضائی دو هفته بعد به خانواده او اطلاع دادند که در سلول انفرادی خودکشی کرده است. فرزندان او و نهادهای حقوق بشری این ادعای قوه قضائیه را رد کردند. پیام ‌درفشان، وکیل همسر کاووس سیدامامی گفته است مریم ممبینی با دریافت گذرنامه به‌شکل قانونی نزد فرزندان خود به کانادا رفته است و این خبر پس از خروج او از ایران اعلام می‌شود. رامین سیدامامی، فرزند کاووس سیدامامی، در صفحه توئیتر خود خبر خروج مادرش از ایران را تأیید کرد. مریم ممبینی به‌ دستور سرپرست دادسرای امنیت، از همان ابتدای مطرح شدن پرونده فعالان محیط‌ زیستی ممنوع‌الخروج شد و با صدور دستورهای بعدی این ممنوع‌الخروجی تمدید شد.