ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس «ستاد #اربعین»: حدود ۳۰۰ نفر قاچاقی از مرز عبور کرده و برای مراسم اربعین به‌ عراق رفتند

حسین ذوالفقاری، رئیس «ستاد اربعین حسینی» یکشنبه ۲۰ مهر از عبور قاچاقی صدها نفر از ایران به عراق به‌رغم محدویت‌های مرزی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا خبر داد. ذوالفقاری در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت: تعداد محدودی از افراد به صورت قاچاق سعی داشتند تا از کشور خارج شوند که در مرزها اغلب اینها شناسایی و دستگیر شدند و به داخل کشور بازگردانده شدند. یکسری از افراد هم توسط عراقی‌ها شناسایی و دستگیر شدند و به داخل کشور عودت داده شدند». او افزود: « پیش بینی می‌کنیم به غیر از افرادی که دستگیر شده و عودت داده شده‌اند، حدود ۳۰۰ نفر قاچاقی از مرز عبور کرده و به عراق رفته‌اند». براساس اظهارات رئیس «ستاد اربعین حسینی» حدود ۵۰۰ نفر نیز برای شرکت در مراسم اربعین به صورت قانونی از ایران خارج شده‌اند. این مقام مسئول اما از بیان جزئیات بیشتر و دلیل صدور مجوز برای این افراد خودداری کرد. عراق ورود «زائران اربعین» را ممنوع اعلام کرده بود. سخنگوی وزارت بهداشت عراق پیشتر گفته بود دولت قصد ندارد در ایام اربعین مرزها را به روی زائران دیگر کشورها باز بگذارد. عراق نیز همانند دیگر کشورها با موج دوم شیوع کووید-۱۹ درگیر است که از خرداد سال جاری آغاز شده است.

سخنگوی #طالبان حمایت این گروه از نامزدی دونالد ترامپ را رد کرد و آن‌را «تعبیر نادرست» اظهاراتش خواند

شبکه خبری «سی‌بی‌اس» (CBS) شنبه ۱۰ اکتبر/۱۹ مهر به نقل از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان از حمایت این گروه از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور خبر داد. «سی‌بی‌اس» به نقل از مجاهد اعلام کرد جهادگران طالبان امیدوارند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا سلامت خود را بازیابد و در انتخابات ریاست‌جمهوری برنده شود تا به حضور نظامی امریکا در افغانستان پایان دهد. ساعاتی بعد اما حساب کاربری منتسب به سخنگوی طالبان در توییتر شبکه خبری سی‌بی‌اس را به تعبیر نادرست اظهاراتش متهم کرد و نوشت: «سی‌بی‌اس (CBS) آمریکایی گفته‌های من را نادرست تعبیر کرده، چیزی که آن‌ها گفتند همچو چیزی به آن‌ها گفته نشده است». واشنگتن بر مبنای توافق صلح با طالبان در حال کاهش سربازان خود در افغانستان است. دونالد ترامپ پیشتر در توییتر اعلام کرده بود نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان باید تا پیش از جشن سال نو میلادی افغانستان را ترک کنند. مقام‌های پنتاگون اما با این مسئله مخالفت کرده و گفته‌اند از چنین طرحی آگاهی ندارند و هیچ دستوری برای تسریع در روند بازگرداندن نیروها از افغانستان دریافت نکرده‌اند.

تراز #دریاچه_ارومیه نسبت به مهر ۹۸ هفت سانتی‌متر کاهش پیدا کرد

فرهاد سرخوش، مدیر «دفتر امور استان‌ها»ی ستاد احیای دریاچه ارومیه یکشنبه ۲۰ مهر از کاهش تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد. او طبق گزارش شنبه ۱۹ مهر، تراز فعلی دریاچه ارومیه را ۱۲۷۱,۱۹ متر و حدود هفت سانتیمتر کمتر از مدت مشابه سال گذشته اعلام کرد. سرخوش همچنین از تغییر مساحت این دریاچه نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: «اکنون دریاچه ارومیه ۲۷۴۱ کیلومتر مربع مساحت دارد که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۸٠٠ کیلومتر مربع بود». به گفته او همچنین مقدار آب دریاچه از ۳ میلیارد و ۳۲۰ میلیون متر مکعب در مهر ۹۸ به ۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است. دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد. بنا بر آمارهای بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شده بود. با روی کار آمدن دولت روحانی، احیای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفت اما به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، بخش بزرگی از طرح‌‌های احیای این دریاچه در سال جاری به اتمام می‌رسد. دولت می‌گوید ۱۰ هزار میلیارد تومان را به پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده است اما به تایید کارشناسان آنچه که واقعا در افزایش تراز سطح دریاچه موثر افتاد، بارندگی‌های بهار ۹۸ بود.

ساکنان ۵ روستا #دلگان در #سیستان_و_بلوچستان ۷۵ روز است آب ندارند

مجتبی شجاعی، فرماندار دلگان در استان سیستان و بلوچستان یکشنبه ۲۰ مهر گفت: آب روستاهای چاه اسحاق، بالشتی، موتورالک، موتورگله داری، موتورکندل و غلامی از ۷۵ روز قبل قطع شده است. به گفته او از روز اول که آب قطع شد موضوع به شرکت آب و فاضلاب اطلاع داده شده اما «مسئولان آب و فاضلاب استان پاسخگو نیستند». شجاعی گفت که آب‌‌رسانی به این روستاها در حال حاضر به صورت سیار انجام می‌شود که با توجه به فاصله زیاد آنها کار آسانی نیست. به گفته او علاوه بر این پنج روستا «مردم مناطق چاه گیچی، هودیان، اسفند، چاه شورها، چاه جلال و حومه شهرستان دلگان نیز در شرایط سخت بی‌آبی به سر می‌برند و تاکنون هیچ اقدام عملی برای برطرف کردن مشکلات آنها انجام نشده است».

#کره_شمالی پس از دو سال در آستانه #انتخابات_آمریکا از یک موشک بالستیک قاره‌پیمای دیده‌نشده رونمایی کرد

کره شمالی شنبه ۱۰ اکتبر / ۱۹ مهر در یک رژه نظامی از موشک قاره‌پیمای دیده‌نشده غول‌پیکری رونمایی کرد. این رژه به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس «حزب کارگران»، حزب حاکم به رهبری کیم جونگ اون برگزار شد. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، تحلیلگران می‌گویند که اگر موشک قاره‌پیمای به‌نمایش‌درآمده عملیاتی باشد، یکی از بزرگترین موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای جهان مجهز به سامانه متحرک جاده‌ای است. این برای نخستین بار در دوسال گذشته است که کره شمالی موشک‌های دوربرد خود را به نمایش می‌گذارد. پیونگ‌یانگ نمایش موشک‌های قاره‌پیما را پس از مذاکرات کیم جونگ اون با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده متوقف کرده بود. رژه نظامی ۱۰ اکتبر کمتر از یک ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده برگزار می‌شود. هرچند دولت ترامپ از موفقیت در مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی خبر داده بود، مشخص شد که پیونگ‌یانگ در این راستا گام برنداشته و ابتدا خواهان لغو تحریم‌های بین‌المللی است. رهبر کره شمالی شنبه در سخنانی در رژه نظامی گفت که «ما به ساختن قدرت دفاعی ملی و قدرت بازدارنده جنگی در راستای دفاع از خود ادامه خواهیم داد»‌ اما وعده داد که از این قدرت نظامی «به صورت پیشگیرانه» استفاده نکند. کیم جونگ اون تحریم‌های بین‌المللی، طوفان‌ها و همه‌گیری ویروس کرونا را عوامل تحقق نیافتن وعده‌های اقتصادی‌اش دانست هرچند مدعی شد که تا به حال کسی در کره شمالی به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا نشده است. کیم گفت: «من شرمگین‌ام که نتوانستم اعتماد عظیم شما را به نحو شایسته‌ای جبران کنم و تلاش‌ها و وقف من برای بیرون آوردن مردم‌مان از زندگی دشوار کافی نبوده.» به گزارش رویترز، موشک هواسونگ‌ـ‌۱۵، دوربردترین موشک آزمایش‌شده کره شمالی و نیز یک موشک جدید بالستیک قابل شلیک از زیردریایی نیز در رژه شنبه به چشم می‌خورد.