ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افراد مسلح با حکم طالبان پنج روز به هزاره‌ها فرصت دادند که منطقه‌ای از مزارشریف را تخلیه کنند

ساکنان منطقه‌ هزاره‌نشین قبت‌الاسلام در جنوب شهر مزارشریف دوشنبه ۱۹ مهر / ۱۱ اکتبر اعلام کردند که افراد مسلح غیرمسئول با «حکم فرماندهی امنیه‌ طالبان» در بلخ به حدود چهارهزار خانواده هزاره‌ای تا شنبه‌ آینده مهلت داده‌اند که این منطقه را تخلیه کنند. یکی از این ساکنان به روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان گفت افراد مسلح از قوم «کوشی» شنبه‌ گذشته، با حکم فرماندهی امنیه‌ طالبان دیوار شماری از خانه‌ها را در کوچه‌ سیزدهم این منطقه تخریب کرده‌اند. این اقدام افراد مسلح غیرمسئول با مخالفت مردم محل مواجه شد و آن‌ها علیه طالبان شکایت کردند. در حکومت‌های گذشته نیز بخش‌هایی از قبت‌الاسلام مورد نزاع دو طرف بوده است و سه بار موضوع به دادگاه کشیده شده و به‌گفته ساکنان منطقه هر سه بار هزاره‌ها پیروز بوده‌اند. طالبان این خبر را «توطئه» خواندند و گفتند هیچ دیواری در این منطقه تخریب نشده است. فرماندهی امنیه‌ طالبان در ولایت بلخ می‌گوید دعوا میان دو طرف حقوقی است و طالبان پس از حکم نهایی دادگاه در این مورد اقدام می‌کند.

دومین روز اعتصاب کارگران سیمان جوین در اعترض به قراردادهای موقت و عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

کارگران کارخانه سیمان جوین واقع در استان خراسان رضوی، دوشنبه ۱۹ مهر در دومین روز اعتصاب خود در محوطه کارخانه تجمع کردند. طرح طبقه بندی کارگران که قرار بود از ابتدای سال جاری اجرا شود، معلق مانده است. کارفرما هنگام اعتصاب اردیبهشت ماه کارگران وعده اجرای طرح را داد اما به آن عمل نکرد. حدود ۳۰۰ کارگر در کارخانه سیمان جوین کار می‌کنند. اغلب کارگران با قرارداد موقت به کار گرفته شده‌اند. حتی کارگران با ۱۰ سال سابقه کار هم قراداد کارشان ۱۸ تا ۲۰ روزه است. پرداخت معوقات مزدی، حق اولاد و حق اضافه کاری از دیگر خواست‌های کارگران است. کارگران در ارتباط با خواست اجرای طرح طبقه بندی مشاغل گفته‌اند: «پس از پیگیری‌های فراوان سرانجام توانستیم به حق خود یعنی طرح طبقه‌بندی مشاغل دست یابیم. طرح پیشنهادی در تیرماه مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا از آبان ماه اجرا شود. پس از مذاکره با کارفرما تصمیم گرفته شد، مبلغ ۱۰۰ هزار تومان علی‌الحساب به ازای هر سال به کارگران تا زمان اجرای طرح پرداخت شود اما این مبلغ پرداخت نشده است.»

دولت جدید تونس رسماً آغاز به کار کرد

قیس سعید، رئیس جمهوری تونس دوشنبه ۱۹ مهر / ۱۱ اکتبر رسماً دستور آغاز کار دولت جدید این کشور را صادر کرد. نجلا بودن رمضان، نخست‌وزیر جدید و اعضای هیئت دولت تونس در برابر رئیس جمهوری این کشور سوگند یاد کردند. نجلا بودن نخستین زنی است که در این کشور رئیس دولت می‌شود. او اولویت دولت خود را مبارزه با فساد عنوان کرد و گفت: «باید اعتماد به سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی بازگردد و مبارزه با فساد در چارچوب قانون صورت گیرد.» او همچنین افزود عملکرد وزارتخانه‌ها در دولت او ارتقاء می‌یابد، بر فعالیت سازمان‌های حاکمیتی نظارت می‌شود و ساختار دولت در آینده مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. قیس سعید نیز در مراسم سوگند اعضای دولت بر مبارزه با فساد تأکید کرد و گفت: «کسانی که مرتکب خیانت به مردم و دولت شده‌اند از اجرایی شدن تدابیر فوق‌العاده در کشور به هراس افتادند و ما توطئه‌های آن‌ها را خنثی خواهیم کرد.» پس از تعلیق پارلمان و سپس تمدید این تعلیق در ۲۴ اوت، قیس سعید در ۲۲ سپتامبر با لغو کمیسیون موقت ناظر بر انطباق لوایح با قانون اساسی و برکناری هشام المشیشی، نخست‌وزیر به دلیل «کم‌کاری در مقابله با شیوع کرونا» و همچنین پس گرفتن قدرت قضایی به «اقدامات استثنایی» خود رسمیت بخشید و تمام اختیارات اجرایی را به خود منتقل کرد. او در مراسم سوگند اعضای دولت مسئولیت این اقدامات را برعهده گرفت و گفت: «گروهی می‌خواستند از این شرایط بهره‌برداری کنند و آن را کودتا نامیدند در حالی که اجرایی شدن این تدابیر بر اساس قانون بود و چگونه می‌توان آن را کودتا نامید؟»

شمار زنان شاغل در مؤسسات فرهنگی آلمان بسیار بیشتر از مردان است

بر اساس یک تحقیق، زنان بیشتر از مردان در مؤسسات فرهنگی آلمان کار می‌کنند. سازمان «ابتکار برای ادغام و تطبیق فرهنگی» که از دسامبر ۲۰۱۶ به پیشنهاد دولت فدرال آلمان در زمینه فرهنگ و رسانه، مهاجرت و پناهندگی تشکیل شده است، در برلین اعلام کرد که سهم زنان در مؤسسات فرهنگی این کشور ۶۴ درصد است. در گزارش این نهاد با عنوان «تنوع در مؤسسات فرهنگی ۲۰۱۸-۲۰۲۰» همچنین گفته‌شده که افراد دارای معلولیت چهار درصد از نیروی کار مؤسسات فرهنگی را تشکیل می‌دهند که این میزان تقریباً با نسبت افراد شاغل با معلولیت شدید در کل جمعیت مطابقت دارد. داده‌های این گزارش قرار است چهارشنبه ۱۳ اکتبر به‌طور رسمی ارائه شود.

نخست‌وزیر فلسطینی‌ها خواستار پیشبرد راه حل دو کشوری و فشار بین‌المللی در این زمینه بر اسرائیل شد

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی در دیدار با اسون کوپمنز، فرستاده اتحادیه اروپا در امور صلح خاورمیانه در رام‌الله گفت: «اتحادیه اروپا باید بر اسرائیل فشار بیاورد تا این کشور به توافق‌نامه‌های امضاشده به عنوان راهی برای گشایش روند سیاسی جدی و حقیقی که به اشغالگری پایان می‌دهد، پایبند باشد.» او با بیان این‌که رهبری فلسطین از هر اقدام و طرحی بر اساس قوانین بین‌المللی و مصوبات سازمان ملل برای پرکردن این خلأ سیاسی پشتیبانی می‌کند، افزود: «جامعه بین‌المللی باید فوراً برای حفظ راه حل ایجاد دو کشور مستقل اقدام کند، زیرا اسرائیل در حال تلاش برای از بین بردن روشمند آن است و با شهرک‌سازی‌ها، تسلط بر اراضی فلسطینی و تداوم کنترل مرزها و گذرگاه‌ها و منابع طبیعی، بر سر راه برپایی کشور مستقل فلسطین مانع ایجاد می‌کند.»

یک استاد جمعیت‌شناسی: ۱۳ میلیون نفر در محدوده ۱۵ تا ۳۴ ساله مجرد هستند، جمعیت مردان مجرد بیش از زنان است

محمود مشفق، جمعیت‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت که ۵ میلیون نفر از جمعیت زنان ۱۵ تا ۳۴ ساله و ۸ میلیون نفر از جمعیت مردان در همین محدوده سنی مجرد هستند. او گفت استان‌ ایلام با ۴۶,۵ درصد، کهگیلویه و بویراحمد با ۴۴,۲ درصد، کرمانشاه با ۴۲,۶ درصد، سمنان با ۴۱,۴ درصد، لرستان با ۴۰,۷ درصد، تهران با ۳۹,۹ درصد و گیلان با ۳۹,۷ درصد دارای بیشترین درصد جمعیت زنان مجرد ۱۵ تا ۳۵ ساله هستند. او درباره آمار تجرد قطعی در زنان ۴۵ ساله و بیشتر هم گفت که «درصد تجرد قطعی بین زنان ازدواج نکرده ۴۵ ساله و بیشتر حدود ۲,۳ درصد است یا به عبارت دیگر ۹۷,۷ درصد زنان تا سن ۴۵ سالگی ازدواج کرده‌اند و تنها ۲,۳ درصد از این جمعیت تا سن ۴۵ سالگی هنوز ازدواج نکرده‌اند و احتمالاً در سن تجرد قطعی قرار دارند.» او به آمار مردان مجرد در محدوده سنی ۱۵ تا ۳۴ ساله هم اشاره کرد و گفت: «در مقابل هر ۱۰۰ دختر در سن ازدواج ۱۹۱ پسر در سن ازدواج داریم و می‌توان گفت نسبت پسران ازدواج نکرده در این سنین دو برابر دختران است. این امر نشان‌دهنده عدم توازن جنسیتی در سن ازدواج است، چراکه تعداد پسران مجرد بیش از تعداد دختران مجرد است.»

معاون ابوبکر بغدادی دستگیر شد، نخست‌وزیر عراق می‌گوید او در خارج از کشور به دام افتاد

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با انتشار یک توییت به زبان‌های کردی، عربی و انگلیسی از دستگیری سامی جاسم، مسئول تأمین مالی گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) خبر داد. الکاظمی روز ۱۱ اکتبر در توییت خود نوشت در حالی که نیروهای امنیتی در داخل عراق بر تأمین امنیت برگزاری انتخابات متمرکز بودند، همکارانشان در واحد امنیت برون‌مرزی سامی جاسم، مسئول امور مالی داعش و معاون ابوبکر بغدادی را در خارج از عراق به دام انداختند. هنوز مشخص نیست که جاسمی در کدام کشور دستگیر شده است. سامی جاسمی از سال ۲۰۱۵ در لیست تروریستی آمریکا قرار داشته است. آمریکا برای دستگیری او پاداش تعیین کرده است. او پیش‌ از تشکیل داعش عضو القاعده در عراق بوده است. جاسمی در دوران حضور گسترده داعش در سوریه و عراق مسئول فروش محموله‌های نفتی و آثار باستانی و انتقال پول به بخش‌های مختلف داعش در این دو کشور بود. همچنین از او به‌عنوان مسئول تأمین مالی عملیات‌های اروپایی داعش هم یاد می‌شود.

یکی از مخازن تأسیسات نفتی الزهرانی در لبنان آتش گرفت

رسانه‌های لبنانی اعلام کردند در یکی از مخازن تأسیسات نفتی الزهرانی در لبنان آتش‌سوزی مهیبی رخ داده است. در پی این آتش‌سوزی، عبور و مرور در بزرگراه الزهرانی متوقف شده و جاده دریایی به‌عنوان مسیر جایگزین تعیین شده است. خودروهای آتش‌نشانی در محل در حال مهار و کنترل آتش‌سوزی هستند. به گزارش شبکه تلویزیونی الجدید لبنان، ارتش این کشور به دلیل احتمال گسترش آتش و ایجاد انفجار منطقه را تخلیه می‌کند. هنوز هیچ اظهارنظر رسمی در مورد این حادثه صورت نگرفته و علت آتش‌سوزی نیز مشخص نشده است. این آتش‌سوزی در حالی رخ داده است که کمبود سوخت در لبنان بحران اقتصادی در این کشور را عمیق‌تر کرده و دو نیروگاه بزرگ این کشور، یکی در الزهرانی و دیگری در دیر عمار، روز شنبه ۱۷ مهر / ۹ اکتبر به‌دلیل کمبود سوخت تعطیل شدند و برق سراسری قطع شد. شرکت برق دولتی لبنان روز گذشته، یکشنبه یکشنبه ۱۸ مهر / ۱۰ اکتبر با انتشار بیانیه‌ای خبر تعطیلی این دو نیروگاه را تأیید کرد و گفت ارتش لبنان موافقت کرده است ۶ هزار کیلولیتر (۶ میلیون لیتر) گازوئیل را به‌طور مساوی بین این دو نیروگاه تقسیم و به تأمین برق لبنان برای سه روز کمک کند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه در بیروت گفت ایران به ارسال فرآورده‌های سوختی به لبنان ادامه می‌دهد. لبنان با یکی از بزرگترین بحران‌های اقتصادی روبه‌رو است. بانک جهانی، بحران بی‌سابقه اقتصادی در این کشور را یکی از بی‌سابقه‌ترین موارد بحران در جهان از سال ۱۸۵۰ دانسته است. سه چهارم جمعیت این کشور در فقر به‌سر می‌برند و پول این کشور ۹۰ درصد از ارزش خود را در دو سال گذشته از دست داده است.

با بازگشایی اداره گذرنامه در کابل، متقاضیان هجوم آوردند

اداره گذرنامه در افغانستان (ریاست پاسپورت) بعد از یک ماه و نیم که از اشغال مجدد افغانستان توسط طالبان و تشکیل امارات اسلامی می‌گذرد آغاز به کار کرد. مردم برای اخذ گذرنامه هجوم آورده‌اند. اداره گذرنامه در افغانستان اعلام کرده است از سه‌شنبه ۱۳ مهر مجددا برای شهروندان متقاضی گذرنامه صادر می‌کند. بیماران، کارمندان دولتی برای سفرهای رسمی، تاجران، کسانی که دعوت‌نامه و ویزای اقامت در کشورهای خارجی را دارند، مجروحان نظامی و غیرنظامی، کسانی که بورسیه دریافت کرده‌اند و نیز ورزشکاران برای حضور در مسابقات بین‌المللی در اولویت‌اند مراجعه‌کنند‌گانی که پیش از این در دولت قبلی ثبت‌ نام کرده‌اند، تاریخ معین را در صفحه فیس‌بوک مشخص کرده و از متقاضیان خواسته که در تاریخ مشخص به اداره گذرنامه مراجعه کنند. اما از آنجا که برخی متقضایان در نوبت مقرر موفق به دریافت گذرنامه نمی‌شوند، همگی بدون توجه به نوبت به اداره گذرنامه هجوم آورده‌اند. مسئولان اداره گذرنامه می‌گویند هجوم متقاضیان، بدون در‌نظرداشت تاریخ مراجعه، برایشان چالش ایجاد کرده‌ است. هشت صبح می‌نویسد این مسئولان اما وعده داده‌اند که به‌زودی به این مشکلات رسیدگی و روند توزیع پاسپورت را تسهیل می‌کنند.

وزیر ارتباطات می‌گوید نهادهای دیگر در مورد قطع دسترسی به اینستاگرام تصمیم‌گیری می‌کنند

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در مورد احتمال قطع دسترسی به شبکه اجتماعی اینستاگرام گفت: «این‌ها تصمیماتی نیست که وزارت ارتباطات بگیرد و به هرحال نهادهای تصمیم‌گیر در این حوزه باید تصمیم‌گیری کنند.» او بدون نام بردن از این نهادها افزود: «نگاه ما این است که حداکثر استفاده را از این ابزار برای حل مشکلات کشور داشته باشیم. در عین حال فضا باید قانونمند باشد تا اگر حقی از کسی ضایع شد، بتواند آن را پیگیری کند. اما تصمیمات درباره این‌که چه پلاتفرمی استفاده بشود یا نشود، در اختیار وزارت ارتباطات نیست.» فعالیت برخی از شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام در ایران فیلتر نیست اما مسدودسازی آن و یا ایجاد محدودیت در این زمینه همواره در میان مسئولان جمهوری اسلامی مطرح بوده است اگرچه بسیاری از مقام‌های حکومتی از جمله دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و منصوبان او فعالیت گسترده‌ای در این شبکه‌ها دارند. در ماه‌های اخیر اضافه شدن شبکه‌ اجتماعی تازه‌تری همچون کلاب هاوس، و طرح دیدگاه‌هایی که با سیاست رسمی جمهوری اسلامی همخوان نیست، نمایندگان مجلس را بر آن داشت که طرحی برای محدود کردن فعالیت کاربران را به جریان بیندازند. آن‌ها در مردادماه سال جاری به کمیسیونی ویژه اجازه داده‌اند تا طرحی را که بر اساس آن محدودیت‌های تازه‌تری درباره کاربران اینترنت از جمله شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان اعمال می‌کند، بدون نیاز به تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در مسیر اجرایی قرار دهند. این طرح از صاحبان شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های پیام‌رسان همانند اینستاگرام و واتس‌اپ می‌خواهد که دفتر نمایندگی در ایران تأسیس کنند.

آموزش و پرورش: تمام مدارس از پایان آبان حضوری می‌شوند

علیرضا کمرئی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس و معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست مجازی معاونان وزیر با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و رؤسای ادارات آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور که صبح دوشنبه ۱۹ مهر در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، گفت: «بر اساس الگوی بازگشایی مدارس، تمام مدارس از پایان آبان به شیوه حضوری به فعالیت خود ادامه خواهند داد و صدور مجوز بازگشایی حضوری مدارس، منوط به تکمیل و ارائه چک لیست‌های بهداشتی و خودارزیابی مدیران مدارس است.» کمرئی در ادامه افزود: «با توجه به شرایط و تصمیم ستاد ملی کرونا قرار شد با سیاست آرام و تدریجی به سمت بازگشایی حضوری مدارس حرکت کنیم و بر فعالیت‌های آموزشی و تربیتی به‌صورت ترکیبی (در فضای مجازی و به‌صورت حقیقی در مدرسه و حضوری)، تأکید داشته باشیم.» بر همین اساس این سیاست مورد تایید دولت سیزدهم هم قرار گرفته است. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: «اولویت مناطق در بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری، مدارس روستایی است. بی‌تردید می‌توان گفت مدارس روستایی ما با هر جمعیتی، حتی با تعداد ۳۰ نفر دانش‌آموز، به شرط داشتن مجوز، باید فعالیت حضوری داشته باشند و مدارسی که مجوز برایشان صادر نشده باید ابتدا چک لیست‌ها را کامل نمایند تا امکان صدور مجوز بازگشایی برای آن ها فراهم شود.»

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری: موج بعدی کرونا در ایران از آبان آغاز می‌شود

پیام طبرسی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، ۱۹ مهر گفت: «صد در صد موج جدیدی را دوباره خواهیم داشت و مجددا شاهد افزایش آمار ابتلا و بستری و حتی مرگ و میر خواهیم بود.» طبرسی در ادامه پیش‌بینی کرد که موج تازه همه‌گیری ویروس کرونا در ایران از اوایل آبان آغاز شود. رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: «مهم این است که این موج جدید برای ما به شکل بحران درنیاید و مثل موج پنجم شاهد ابتلا روزانه پنجاه هزار نفر به کرونا و شش هزار نفر بستری نباشیم. اگر شاهد پوشش واکسیناسیون در هشتاد و پنج درصد جامعه باشیم، می‌توانیم جلوی بروز موج را بگیریم و از بحرانی شدن آن پیشگیری کنیم.» طبرسی هشدار داد: «باید توجه داشته باشیم که کرونا تا چند ماه آینده به‌طور کامل از بین نخواهد رفت و ما هم باید مثل سایر کشورها که با افزایش پوشش واکسیناسیون در حال کنترل و مدیریت پاندمی هستند، رفتار کنیم.»

اعلام زمان حضوری شدن دانشگاه‌ها: دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهر و دانشجویان مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان

وزیر علوم اعلام کرد بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهر و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان به صورت حضوری در کلاس‌های درس فعالیت داشته باشند. به گزارش همشهری محمدعلی زلفی‌گل، ۱۹ مهر با اشاره به کمبود بودجه دانشگاه‌ها گفت: «با توجه به شرایط سخت و حساس کشور، بخش عمده بودجه صرف پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان می‌شود و لذا بودجه‌ای برای اجرای برنامه‌های راهبردی وجود ندارد.» وزیر علوم یادآوری کرد که نباید ردیف بودجه فرهنگی و پژوهشی دانشگاه‌ها صرف اموری به جز امور پژوهشی و فرهنگی شود. او آموزش ترکیبی را یکی از راه‌ها برای جبران کمبود بودجه دانست: «با توجه به تجارب ارزشمند به دست آمده در دوران کرونا در زمینه آموزش‌های الکترونیک، برنامه‌ریزی برای آموزش ترکیبی و بهره‌مندی از تجربه به دست‌آمده موجب خواهد شد، آموزش‌های حضوری با بسته‌های آموزش الکترونیکی تکمیل شود و اگر در این راستا هوشمندانه و با تدبیر عمل کنیم؛ مشکلات کمتر خواهد شد.»