ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سمانه اصغری، دانشجوی دانشگاه خوارزمی را هم دستگیر کردند

در ادامه بازداشت‌های سراسری، سمانه اصغری دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی، ساعت ۹ صبح ۱۹ مهر ۱۴۰۱ با هجوم نیروهای امنیتی در منزل خود در شهرری بازداشت شد. منابع آگاه به «زمانه» خبر دستگیری او را تایید کردند. به گزارش کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور، مأمورین متشکل از ۶ نیروی لباس‌شخصی و یک مامور زن، خود را مامور اداره آب معرفی کرده بودند. از آغاز جنبش سراسری زن، زندگی، آزادی، هزاران نفر بازداشت شده‌اند و نزدیک به ۲۰۰ شهروند معترض توسط ماموران نظامی و امنیتی حکومت به قتل رسیده‌‌اند. حکومت برای سرکوب این جنبش مردمی به هر خشونتی دست زده است.

کشته شدن دو کولبر بر اثر تیراندازی مأموران نظامی در مناطق مرزی پیرانشهر و بانه

بنا بر گزارش آژانس خبری «کردپا»، دوشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۱، یک کولبر بر اثر شلیک نیروهای نظامی در مرز «کانی خدا» در پیرانشهر جان خود را از دست داد. نام این کولبر میکائیل تالانه، اهل پیرانشهر اعلام شده است. بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی بدون اخطار قبلی این کولبر را هدف شلیک مستقیم قرار داده‌اند. هم‌چنین «کردپا» در گزارشی دیگر خبر داده که یکشنبه ۱۷ مهر، یک کولبر دیگر به نام شهرام واصلی، اهل بانه بر اثر تیراندازی مأموران نظامی در مرز «هنگه‌ژال» بانه کشته شد. طبق آمار ثبت‌شده در «کولبرنیوز» در شش ماە نخست سال ۱۴۰۱، مجموعاً ۱۹۰ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی از جمله، تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. بر اساس این گزارش جمعاً ۲۶ کولبر کشته و ۱۶۴ کولبر دیگر زخمی شده‌اند.

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی شماری از کارگران اعتصابی عسلویه را بازداشت کردند

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت اعلام کرد که روز گذشته، دوشنبه ۱۸ مهر نیروهای امنیتی شماری از کارگران پتروشیمی عسلویه را که در همبستگی با اعتراضات سراسری دست به اعتصاب زده بودند بازداشت کرده‌اند. اسامی ۱۱ نفر از بازداشت‌شدگان چنین اعلام شده است: مهدی جهانبخشی، علی محمودی، هادی مولایی، نورعلی بهادری، فرید کوراوند، کامبیز مهمدی، شاهین نجفی، احمد پور، فرشید مرادی، علی شاپوری و امید کوراوند. پتروشیمی‌های هنگام، بوشهر (سایت یک)، آبادان (فاز دو) و کنگان روز دوشنبه به اعتصاب‌های سراسری پیوستند و کارگران پیمانی صنعت نفت نیز با فراخواندن تمام همکاران پیمانی و قراردادی و رسمی‌ خود در این صنعت درباره اعتصاب هشدار دادند که «همقدم و همراه با مردم سراسر کشور» هر روز به اعتراض‌ و اعتصاب ادامه خواهند داد. کارگران پتروشیمی همچنین پیشنهاد تجمع برای فردا (جهارشنبه) در محل سه راه عسلویه را داده و گفته‌اند تا آزادی افراد بازداشت‌شده به اعتراض ادامه خواهند داد.

سخنگوی قوه قضائیه اتهامات فائزه رفسنجانی را «اجتماع و تبانی، اخلال در نظم عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» اعلام کرد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۹ مهر درباره پرونده فائزه هاشمی گفت او پیش از این به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل ۱۵ ماه حبس و دو سال مجازات تکمیلی؛ به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و دو سال مجازات تکمیلی و منع خروج از کشور و یک بار دیگر به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل ۱۵ ماه حبس تعزیری و دو سال مجازات تکمیلی مثل ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و... محکوم شده است. سخنگوی قوه قضائیه اتهامات جدید او را «اجتماع و تبانی، اخلال در نظم عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان کرد و افزود فائزه رفسنجانی با قرار بازداشت موقت در تهران است و محکومیتش در شرف اجراست. خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، پنجم مهرماه جاری از بازداشت فائزه هاشمی در شرق تهران به‌دلیل آن‌چه «تحریک اغتشاشگران به اعتراضات خیابانی» خواند، خبر داد. فائزه هاشمی شهریورماه سال جاری در یک فایل صوتی گفته بود حکومت برای پیدا کردن بهانه سرکوب، اعتراضات اخیر را «اغتشاش» می‌خواند.

پس از تحریم «پلیس امنیت اخلاقی» و مسئولان نظامی جمهوری اسلامی از سوی بریتانیا، سفیر این کشور در ایران احضار شد

بریتانیا روز گذشته، دوشنبه ۱۸ مهر «پلیس امنیت اخلاقی» جمهوری اسلامی، موسوم به گشت ارشاد، احمد میرزایی، رئیس گشت ارشاد تهران و محمد رستمی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی انتظامی جمهوری اسلامی را تحریم کرد. شامگاه دوشنبه در واکنش به این اقدام وزارت خارجه جمهوری اسلامی سایمون شرکلیف، سفیر این کشور در تهران را احضار کرد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که «مراتب اعتراض شدید» خود به بریتانیا را به دلیل آن‌چه «مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران» نامید به سفیر این کشور اعلام و «اقدام مداخله‌جویانه» بریتانیا را محکوم کرد. دولت بریتانیا در تحریم‌های روز گذشته خود همچنین غلامرضا سلیمانی، فرمانده بسیج، حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی و حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی، را هم به دلیل «نقض جدی حقوق بشر» تحریم کرد. پیش از این آمریکا نیز تحریم‌های مشابهی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد و قرار است هفته آینده نیز اتحادیه اروپا در این‌باره تصمیم‌گیری کند. جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا روز گذشته گفت: «بریتانیا در کنار مردم ایران می‌ایستد. آن‌ها شجاعانه خواستار پاسخگویی دولت خود و رعایت حقوق بنیادین انسانی هستند». او افزود: «این تحریم‌ها پیامی روشن به مقامات ایرانی است: ما شما را به‌دلیل سرکوب‌هایتان پاسخگو خواهیم کرد.»

دستگیری لاله محمدی و عابد توانچه – این بار نخست نیست که توانچه را دستگیر می‌کنند

بنابر خبری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، ظهر روز دوشنبه ۱۸ مهرماه مأموران امنیتی شهر رشت به منزل عابد توانچه و همسرش لاله محمدی هجوم بردند و آنان را دستگیر کردند. این بار نخست نیست که عابد توانچه به زندان می‌افتد. او از زمان حضور فعالش در جنبش دانشجویی مدام دستگیر شده و هدف آزار نیروهای امنیتی قرار گرفته است.