نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فردریک دکلرک، آخرین رئیس‌جمهور سفیدپوست آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید درگذشت

فردریک دکلرک، آخرین رئیس جمهوری سفیدپوست آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید، پنج‌شنبه ۲۰ آبان / ۱۱ نوامبر در سن ۸۵ سالگی بر اثر بیماری سرطان در کیپ تاون درگذشت. دکلرک در اوایل دهه ۱۹۹۰ برای لغو تبعیض نژادی و آزادی جانشین آینده خود نلسون ماندلا از زندان مبارزه کرد. در سال ۱۹۹۳ هر دو جایزه نوبل صلح را دریافت کردند. پس از اولین انتخابات آزاد در آفریقای جنوبی در سال ۱۹۹۴، او قدرت را به ماندلا واگذار کرد. سیریل رامافوسا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی به دکلرک ادای احترام کرد و گفت او سیاستمداری بود که آینده بلندمدت کشور را بر منافع سیاسی تنگ‌نظرانه ترجیح می داد. بنیاد نلسون ماندلا میراث دکلرک را بسیار عالی توصیف کرد اما گفت این میراث نامتعادل بود و او تا آخرین لحظه از اعلام این‌که آپارتاید جنایت علیه بشریت بود خودداری کرد. فردریک دکلرک در سال ۲۰۲۰ با انکار این‌که آپارتاید جنایت علیه بشریت است، جنجال به پا کرد.

آغاز مقابله با گرانی در ایران از طریق قیمت‌گذاری دولتی

در ایران مسئولان حکومتی تلاش می‌کنند با گرانی افسارگسیخته از طریق دستورات و قیمت‌گذاری دولتی مقابله کنند. ابراهیم زارع، مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت ۲۰ قلم کالای اساسی که اغلب کشاورزی هستند، امروز پنج‌شنبه ۲۰ آبان محاسبه و به‌طور رسمی اعلام می‌شوند. زارع گفت: «از بین ۲۰ قلم کالایی که قرار است قیمت‌گذاری شوند، حدود پنج قلم قیمت مصوب ندارند و مابقی دارای قیمت مشخصی هستند.» سید داوود موسوی، معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز گفت: «برای قیمت‌گذاری انواع کالاها دو ضابطه، ضابطه قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی و ضابطه قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی وجود دارد.» به‌گفته موسوی، در حال حاضر قیمت شیر، گوشت مرغ و تخم ‌مرغ براساس ضریب مصرف اقلام و خوراک دام و طیور که وزارت جهاد کشاورزی مطرح می‌کند و نرخ کالا بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود. این در حالی است که محمدعلی اسفنانی، مدیر کل تعزیرات استان تهران گفت: «بازار مرغ و تخم‌ مرغ از قیمت‌گذاری‌های اعلامی تبعیت نمی‌کند، اما کالاهای تولیدی از این بابت وضع بهتری دارند.» روز دوشنبه ۱۷ آبان محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور درباره گرانی‌ شدید در کشور گفته بود گرانی‌ها «پشت پرده‌هایی» دارند که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی باید آن را دنبال کنند. او افزوده بود با این‌که موضوع گران‌فروشی در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است، دستگاه قضائی بنا دارد از دادسراها و دادستانی‌های سراسر کشور در زمینه برخورد با گران‌فروشان استفاده کند.

طالبان یک جوان در بدخشان را به دلیل گوش دادن به موسیقی تیرباران کردند

روزنامه «۸صبح» افغانستان به‌نقل از منابع آگاه در ولایت بدخشان گزارش داد که روز سه‌شنبه ۱۸ آبان / ۹ نوامبر، طالبان یک جوان ۱۹ ساله به نام وحیدالله را به جرم گوش دادن به موسیقی، به رگبار بستند. گفته می‌شود که این جوان از مدرسه تعطیل شده بود و با گوشی در حال شنیدن موسیقی بود. طالبان نخست تلفن همراه او را گرفتند و پس از آن‌که متوجه شدند این جوان به موسیقی گوش می‌دهد، او را کتک زدند و سپس به رگبار بستند. بنا به این گزارش وحیدالله در راه انتقال به بیمارستان ولایتی فیض‌آباد به دلیل خون‌ریزی شدید جان باخت. طالبان در بدخشان و شماری از ولایت‌های افغانستان گوش دادن به موسیقی و نواختن موسیقی را منع کرده‌اند و کسانی که موسیقی می‌شنوند یا می‌نوازند، مورد آزار و اذیت آن‌ها قرار می‌گیرند. طالبان تراشیدن ریش و اصلاح مو با مدل‌های غربی را هم در برخی از ولایت‌ها ممنوع کرده‌اند.