نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه ج.ا. در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوئدی خود خواستار آزادی حمید نوری شد

خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گزارش کرد حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفت و گوی تلفنی با همتای سوئدی خود خواستار آزادی حمید نوری، دادیار زندان گوهردشت در زمان اعدام زندانیان سیاسی چپ و مجاهد در سال ۶۷ شد. امیرعبداللهیان در این صحبت تلفنی با توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه جدید سوئد گفت پرونده حمید نوری به روابط دوجانبه و دیرینه دو کشور آسیب وارده کرده است. او حمید نوری را «شهروند بی‌گناه» خواند و از همتای سوئدی خود خواست او را آزاد کنند. ایرنا به نقل از وزیر خارجه سوئد هم نوشت که بیلستروم نسبت به تاثیر پرونده حمید نوری بر روابط دو جانبه «اظهار تأسف کرد» و گفت که «به صورت جدی روی این پرونده کار خواهد کرد». وزیر خارجه سوئد همچنین خواستار همکاری بیشتر ایران «برای حل و فصل پرونده چند تبعه سوئدی» شد که در ایران زندانی هستند. ایران در دو سال اخیر شماری از شهروندان سوئدی که به ایران سفر کرده بودند را بازداشت کرده است. حمید نوری از دست‌اندرکاران کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ دو سال قبل هنگام سفر به سوئد بازداشت و محاکمه شد. در جریان محاکمه او ده‌ها تن از خانواده کشته‌شدگان و زندانیان سیاسی دهه شصت در دادگاه شهادت دادند که او در اعدام و شکنجه زندانیان دست داشته است. دادگاه استکهلم پس از شنیدن شکایت و شهادت شاکیان و شاهدان و دفاعیات حمید نوری او را به حبس ابد محکوم کرد.

نیروهای سرکوب دست‌کم هفت شهروند موچش در استان کردستان را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، شب گذشته (۱۹ آبان) برای اولین بار از آغاز خیزش سراسری مردم ایران، جمعی از مردم در شهر موچش استان کردستان به خیابان آمدند. بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی- امنیتی اقدام به تیراندازی به سوی معترضان کردند و تعدادی از شهروندان را بازداشت کردند. در این گزارش آماده است که «دست‌کم هفت شهروند به نام‌های امید ساعدموچشی، جمال ساعدموچشی، صالح ساعدموچشی، شهرام ساعدموچشی، فرشید ساعدموچشی، زانکو ساعدموچشی و میلاد ساعدموچشی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند». تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعی از وضعیت بازداشتی‌های موچش در دست نیست. هم‌چنین در این گزارش‌ اشاره شده، شهرام ساعدموچشی در حالی که بر اثر تیراندازی مأموران نظامی زخمی شده، بازداشت شده است. از آغاز اعتراضات گسترده‌ای که به انقلاب ژینا شهرت یافته است تا به حال هزاران تن از معترضان و صدها فعال مدنی، دانشجویی، زنان و کارگری در مناطق مختلف ایران بازداشت شده‌اند. «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش کرده است که از روز ۲۶ شهریور تا پنجشنبه ۱۹ آبان در اعتراضات مردم ایران ۳۳۰ نفر کشته شده‌اند که از این تعداد ۵۰ نفر کودک و ۲۸۰ نفر بزرگسال بوده‌اند.

تداوم سرکوب و احضار معلمان و فعالان صنفی متحصن به «هیئت تخلفات»

بنا بر گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، در اقدامی غیر قانونی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان سقز هشت تن از معلمان به دلیل شرکت در اعتصابات و تحصن‌ها به «هیئت تخلفات» معرفی شده‌اند و بیش از ۵۰ نفر نیز تاکنون «کسر حقوق» شده‌اند. پیش از این، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان از تهدید، پرونده‌سازی برای شرکت در تحصن و احضار معلمان در جریان «خیزش زن، زندگی، آزادی» خبر داده بود. بر اساس گزارش کانال تلگرام این شورا، «هیئت تخلفات» اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان نیز احضاریه‌ای برای نگارالسادات حسینی رضوی از فعالان صنفی استان هرمزگان و کیش با عناوین اتهامی، «تحریک دانش‌‌آموزان به شعارنویسی به روی دیوار و کلاس های درس»، «سر دادن شعارهای هنجار شکنانه در راهروهای مدرسه»، «شرکت در تحصن، اعتصابات و تظاهرات غیر قانونی» ابلاغ کرده و از او خواسته شده که دفاعیه کتبی خود را به این هیئت ابلاغ نماید. هم‌چنین در ادامه ی فشار بر فعالان صنفی معلمان، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی در روزهای اخیر از احضار محمد ملاکی در تبریز و کوکب بداغی در خوزستان به هیئت تخلفات اداری و دادگاه خبر داده بود. از آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران، حاکمیت در جهت سرکوب معلمان و فعالان صنفی موجی از احضار معلمان بە نهادهای امنیتی، دادسراها و هیئت‌های تخلفات را به راه انداخته است.