ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت پنج دانشجوی #دانشگاه_علم و_صنعت تهران، سه تن از آن‌ها احتمالاً مجبور به #اعتراف شده‌اند

#شوراهای_صنفی_دانشجویان به‌نقل از چند منبع آگاه اعلام کرد که پنج تن از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران در پی اطلاعیه وزارت اطلاعات پیرامون دستگیری شماری از دانشجویان این دانشگاه بازداشت شده‌اند. بنا به این گزارش، از میان این تعداد، دو نفر با قرار وثیقه آزاد شده و بقیه دانشجویان همچنان در بازداشت نهاد امنیتی به‌سر می‌برند. شوراهای صنفی دانشجویان افزوده است که گفته می‌شود این بازداشت‌شدگان مجبور به اعتراف علیه خود شده و وضعیت آن‌ها نگران‌کننده است. روابط عمومی وزارت اطلاعات ایران ۱۴ آذرماه با انتشار اطلاعیه‌ای ادعا کرد گروهی را شناسایی و بازداشت کرده که قصد داشتند «با بریدن شیلنگ و باز گذاشتن شیرگاز آشپزخانه خوابگاه دانشجویی دانشگاه علم صنعت» را منفجر کنند و دانشجویان را بکشند. شوراهای صنفی دانشجویان یک روز قبل از آن در ۱۳ آذر با انتشار اطلاعیه‌ای هشدار داد که بسیاری از دانشجویان بازداشتی از حق تماس تلفنی محروم‌اند، به وکیل هم دسترسی ندارند و ممکن است به اعترافات‌های دروغین علیه خود وادار شوند و این اعترافات دستاویز پرونده‌سازی برای احکام «سبعانه» قرار گیرد.

وضعیت #سها_مرتضایی در بازداشت وخیم است

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان وضعیت #سها_مرتضایی، دانشجوی ستارهدار دانشگاه تهران در بازداشت نگران‌کننده است. سها مرتضایی که ۲۵ روز پیش بازداشت شد، تاکنون از حق تماس با بستگان و دسترسی به وکیل قانونی خود محروم بوده است. همچنین به‌گفته شوراهای صنفی دانشجویان شنیده‌ها حاکی از اعمال فشار‌های شدید بازجویی بر این فعال صنفی است. سها مرتضایی از بیماری قلبی رنج می‌برد و افشای فشار‌های دانشگاه برای اعمال شوک الکتریکی بر او نگرانی‌ها از وضعیت این دانشجو را دو چندان کرده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) به نقل از شاهدان عینی گزارش داده بود که شامگاه یکشنبه ۲۶ آبان، سها مرتضایی به همراه دو دانشجوی دیگر بازداشت شد. از هویت دو دانشجوی بازداشتی دیگر اطلاعی در دست نیست. در پی اعلام این خبر شوراهای صنفی دانشجویان در اطلاعیه گفت بازداشت سها مرتضایی به شکل آدم‌ربایی اتفاق افتاده است: او را با یک پیامک به محوطه ورودی خوابگاه فاطمیه دانشگاه تهران فراخواندند و سپس با کتک از مقابل خوابگاه او را ربودند. سها مرتضایی فعال دانشجویی و دبیر پیشین شورای صنفی کل دانشجویان تهران که رتبه ۱۰ کنکور دکتری رشته علوم سیاسی را به دست آورده، از اواخر مهرماه سال جاری در اعتراض به ستاره‌دار شدن و محرومیت از تحصیل در برابر کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران دست به تحصن زده بود.

پاسخ سخنگوی وزارت خارجه به توئیت #مکرون: ‌دخالت در امور داخلی ایران غیرقابل تحمل است

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز چهارشنبه ۲۰ آذرماه در صفحه توئیتر خود در واکنش به اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نوشت: «فرانسوی‌ها فراموش نکنند که ایران یک حاکمیت مستقل است؛ نه دولت و نه قوه قضائیه ما از هیچ کسی حتی توصیه هم نمی‌پذیرند. دخالت در امور داخلی ایران هم برای ما غیرقابل تحمل است». امانوئل مکرون شامگاه گذشته، سه‌شنبه ۱۹ آذرماه در یک پیام توئیتری همزمان با روز جهانی حقوق بشر، بازداشت فریبا عادلخواه، شهروند ایرانی - فرانسوی و و رولان مارشال، شهروند فرانسوی در ایران را «غیرقابل تحمل» خوانده و خواستار آزادی «بی‌درنگ» آن‌ها شده بود. فریبا عادلخواه از خردادماه سال جاری، به اتهام «جاسوسی» و رولان مارشال نیز به اتهام «اجماع و تبانی علیه امنیت ملی» در بازداشت هستند. مکرون در توئیت خود نوشت درباره بازداشت عادلخواه و مارشال با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز صحبت کرده است. وزارت خارجه فرانسه نیز ۱۱ مهرماه در بیانیه‌ای از ایران خواست فریبا عادل‌خواه را آزاد کند.

اعتراض #کارگران_روزمزد کارخانه «اویلا» به نداشتن #امنیت_‌شغلی

حدود ۴۰ تن از #کارگران #کارخانه_روغن_اویلا (صنعت غذایی کوروش) واقع در شهرستان تاکستان استان قزوین که به‌واسطه پیمانکار بصورت روزمزد در این کارخانه کار می‌کنند خواستار قرارداد مستقیم با کارخانه و #امنیت_شغلی هستند. این کارگران دو تا پنج سال سابقه کار دارند، ۱۲ ساعت در روز کار می‌کنند و نسبت به کارگران رسمی مزد کمتری می‌گیرند. مزد ماهانه آن‌ها در قبال ۱۲ ساعت کار روزانه، یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که پاسخگوی هزینه‌های آنان نیست. یکی از مدیران شرکت اویلا در ارتباط با اعتراض کارگران روزمزدی کارخانه به خبرگزاری کار ایران (ایلنا» گفته است: «هریک از این کارگران در هر ماه ممکن است ۵، ۱۰ یا ۱۵ روز در ماه به کار گرفته شوند و دستمزد و مزایای آنها نیز طبق روزهای کارکرد کامل پرداخت می‌شود.»

نامه #مطهری به #خامنه‌ای: روش #مجمع_تشخیص برای انطباق مصوبات #مجلس با سیاست‌های کلی نظام خلاف قانون اساسی است

علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی رویه مجمع تشخیص مصلحت نظام در انطباق مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی نظام را خلاف قانون اساسی دانست. این نامه در صحن علنی مجلس و بین نمایندگان نیز توزیع شده است. علی مطهری در نامه به خامنه‌ای نوشت: «مجمع حق دارد در حین بررسی لایحه یا طرحی در مجلس نظرات خود را در کمیسیون مربوط و حتی صحن مجلس بیان کند ولی وقتی که تبدیل به مصوبه مجلس شد، دیگر حق بررسی آن و ورود به روند قانون‌گذاری را ندارد.» مطهری روز گذشته در نطق پیش از دستور خود گفته بود تضعیف مجلس به استبداد می‌انجامد: «مجلس در دوره دهم از دو ناحیه تضعیف شد یکی از طرف مجمع تشخیص و دوم از طرف شورای هماهنگی سران قوا. می‌دانیم که مجمع تشخیص تبدیل به شورای نگهبان دوم شد که مصوبه مجلس را از نظر انطباق با سیاست‌های کلی نظام بررسی می‌کنیم بعد به شورای نگهبان گزارش می‌دهد و آنجا هم بدون بررسی به مجلس می‌فرستند و ما ملزم به اصلاح هستیم. حتی اگر ما اصلاح نکنیم خودشان در مجمع اصلاح می‌کند.» مطهری در نامه‌اش به رهبر جمهوری اسلامی، از خامنه‌ای خواست که این روند را متوقف کند.

۱۶ هزار نفر برای #انتخابات_مجلس ثبت‌نام کرده‌اند، #جنتی گفت: در #بررسی_صلاحیت‌ها نسبت به نامزدهای ضدحاکمیت هیچ مسامحه‌ای نشود

جلسه شورای نگهبان چهارشنبه ۲۰ آذر با حضور همه‌ اعضای فقیه و حقوقدان این شورا و به ریاست احمد جنتی برگزار شد. جنتی اعلام کرد که بیش از ۱۶ هزار نفر برای نامزدی در انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کرده‌اند. رئیس شورای نگهبان از اعضای هیات‌های اجرایی در سراسر کشور خواست که در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس از نظر فساد اقتصادی و فساد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت «مسامحه‌ای» نشود. او اظهار امیدواری کرد که حجم شکایت داوطلبان به شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌هایشان کاهش بیابد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۱۰ آذر در آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس در درس خارج فقه خود گفته بود: «حالا بحث اسم‌نویسی برای انتخابات مجلس است، گفتند شروع شده، همین‌طور بدون محابا می‌روند. خب شما که می‌خواهی بروی آنجا، آنجا سؤال دارد. این توانایی‌ای که خدا به من و شما می‌دهد، کنارش مسئولیت هست. این که عرض می‌کنم، در مورد خود این حقیر از همه بیشتر است.»

دو کولبر در #بانه و #مریوان در اثر تیراندازی مرزبانی و انفجار مین مجروح شدند

به گزارش خبرگزاری هرانا، سه‌شنبه ۱۹ آذر در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان بانه یک کولبر به نام یادگار اسماعیلی زخمی شد. او که پدر دو فرزند است در بیمارستانی در بانه تحت مداوا قرار دارد. بر همین اساس، همزمان یک کولبر دیگر به نام عثمان رستم‌زاده در مناطق مرزی شهرستان مریوان بر اثر انفجار مین زخمی شد. او در بیمارستانی در کرمانشاه تحت درمان قرار دارد. در حدود ۴۲ هزار کیلومتر مربع از اراضی ایران آلوده به مین‌های به جا مانده و عمل نکرده جنگ ایران و عراق است. بیشترین تعداد کولبران متعلق به استان‌های غربی و شمال غربی ایران است. کولبران در مناطق مرزی استان‌های کردنشین ایران با مشکلات بسیاری برای امرار معاش روبه‌رو هستند: صعب‌العبور بودن راه‌های کوهستانی، خطر سقوط، سرمازدگی، گیر افتادن در زیر بهمن و تیراندازی نیروهای انتظامی مرزبانی و سپاه به آن‌ها.

نماینده مجلس:دخالت و نفوذ نظامیان در #اقتصاد_ایران سبب فرار بسیاری از افراد خبره و سرمایه‌گذار می‌شود و در نهایت به فقر مردم منجر می‌گردد

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده تبریز و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور چهارشنبه ۲۰ آذر در مصاحبه با روزنامه اعتماد در انتقاد از دخالت سپاه پاسداران در اقتصاد ایران گفت: «در حال حاضر عملاً نظامیان در اقتصاد دخالت می‌کنند. برای مثال نظامیان در بنیادهای ارتش، سپاه، بنیاد تعاون و خاتم‌الانبیاء و... حضور دارند که البته حضورشان خیلی روشن نیست. اما با روشن بودن چراغ نظامیان در اقتصاد کشور شاهد فرار بسیاری از افراد خبره و سرمایه‌گذار خواهیم بود که در نهایت به فقر مردم منجر می‌شود.» این نماینده مجلس در ادامه این مصاحبه با اشاره به ناسازگار بودن روحیه نظامی با فعالیت اقتصادی درباره پیامدهای دخالت سپاه در اقتصاد ایران گفت: «وقتی نظامیان عرف و علم اقتصاد را بر هم بزنند، چون معمولاً اقتصاددان نیستند و مغرور هم هستند، یکباره شکست سختی می‌خورند. دود شکست آنها هم در چشم مردمی می‌رود که پذیرفته‌اند این افراد اقتصاد را به دست بگیرند.»

پیامد تیراندازی مرگبار در #فلوریدا: کارآموزی نظامیان عربستانی در پادگان‌های نظامی آمریکا متوقف شد

در پی تیراندازی دانشجوی علوم هوایی در پایگاه نظامی فلوریدا، ارتش آمریکا کارآموزی کارآموزی نظامیان عربستانی را در همه پادگان‌های آمریکا متوقف کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، آندریانا گنوالدی، سخنگوی نیروی دریایی آمریکا گفت توقف کارآموزی و عدم اجازه پرواز دانشجویان علوم هوایی عربستان از دوشنبه ۹ دسامبر/ ۱۸ آذر آغاز شده است. وزارت دفاع آمریکا هم شامگاه سه‌شنبه ۱۰ دسامبر/۱۹ آذر اعلام کرد که کلیه نظامیان سعودی که در آمریکا دوره می‌بینند، می‌بابست تحت بررسی و آزمون قرار گیرند. جمعه هفته گذشته یک عضو نیروی هوایی عربستان سعودی به سمت نظامیان آمریکایی در پایگاه پنساکولا تیراندزی کرد و سه نفر از آن‌ها را کشت و هشت نفر را هم مجروح کرد. گفته می‌شود که محمد سعید الشمرانی، ۲۱ ساله در توییتر درباره این اقدام تروریستی مانیفستی منتشر کرده و استدلال آورده بود که در نظر او ایالات متحده آمریکا یک کشور شیطانی است. پایگاه هوایی پنساکولا میزبان ۱۶ هزار نظامی و ۷۴۰۰ غیر نظامی است. در این پایگاه ۵۱۸۱ دانشجوی خارجی از ۱۵۳ کشور جهان آموزش می‌بینند. ۸۵۲ نفر از آن‌ها سعودی هستند.

خانواده‌های #بازداشت‌شدگان #اعتراضات_آبان در مقابل دادسرای اوین صف بستند

براساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، صبح امروز چهارشنبه ۲۰ آذر همچون روزهای گذشته، خانواده‌های #بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران جلوی دادسرای اوین صف بستند. آن‌ها می‌خواهند از وضعیت بستگان دستگیرشده خود باخبر شوند. هنوز آمار دقیقی درباره شمار قربانیان رویارویی نیروهای انتظامی با مردم معترض منتشر نشده است. سازمان عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود از کشته‌شدن دست‌کم ۲۰۸ نفر در جریان اعتراضات آبان‌ماه خبر داد. با این حال گفته می‌شود شمار کشته‌شدگان بسیار بیش از این است. مقامات جمهوری اسلامی همچنین هنوز تعداد بازداشت‌شدگان در استان‌های مختلف را اعلام نکرده‌اند. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌ قضائیه در یکی از نشست‌های خبری خود درباره بازداشت‌شدگان استان تهران تنها به گفتن این موضوع بسنده کرد که بسیاری از بازداشت‌شدگان تهران آزاد شده‌اند و در حال حاضر ۳۰۰ نفر از معترضان در تهران در بازداشت به‌سر می‌برند. این در حالی است که انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در همین رابطه تعداد کسانی که در ارتباط با اعتراضات اخیر در تهران بازداشت شده‌اند را ۲۰۲۱ نفر اعلام کرده است.

یک مقام #قوه_قضائیه: #خوزستان، #البرز، #اصفهان و #تهران بیشترین #اعتراضات_صنفی را داشتند

رضا مسعودی‌فر، مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی قوه قضائیه از شناسایی ۱۵۰۰ منطقه «پرخطر و خشن» در کشور خبر داد و گفت: «ما اطلس پراکندگی اعتراضات را داریم و استان‌هایی مانند خوزستان، البرز، اصفهان، تهران مناطقی است که اعتراضات صنفی در آن‌جا بیشتر بوده است». مسعودی‌فر افزود: «ما در زمینه اعتراضات به علت‌‌شناسی اعتراضات و تجمعات می‌پردازیم و آن را در دستور کار قرارداده‌ایم. همچنین چنانچه دستگاه یا نهادی کاری را باید انجام می‌داده، اما انجام نداده و منجر به اعتراضات و اعتصابات شده است، مطالبه‌گری از آنها نیز از دیگر برنامه‌های ما در این طرح است». در سال‌های اخیر به‌دلیل بحران اقتصادی در کشور اعتراضات صنفی گسترده‌ای از سوی کارگران، معلمان و دانشجویان برگزار شده است. اعتصاب کارگران هفت‌تپه و فولاد خوزستان از جمله اعتراضات گسترده بود. در این اعتراضات بسیاری از فعالان کارگری، معلمان و دانشجویان دستگیر شدند.