ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رسول بداقی، فعال صنفی معلمان توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رسول بداقی، بازرس کانون صنفی معلمان و عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، شنبه ۲۰ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد. بر اساس این گزارش، بازداشت رسول بداقی با ضرب و شتم این فعال صنفی معلمان توسط ماموران همراه بوده و ماموران به او اجازه پوشیدن لباس مناسب نداده‌اند. ماموران در زمان بازداشت تمامی وسایل ارتباطی رسول بداقی و نیز تلفن همراه همسرش را ضبط کرده و با خود بردند. بر اساس گزارش هرانا فعلا از نهاد بازداشت کننده، اتهامات احتمالی مطروحه، دلیل بازداشت و محل نگهداری این فعال صنفی معلمان اطلاعی در دسترس نیست.

مهتاب قلی‌زاده، روزنامه‌نگار در دادساری اوین تفهیم اتهام و با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد

مهتاب قلی‌زاده، روزنامه‌نگار، شنبه ۲۰ آذر در شعبه دو دادسرای اوین، به اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت» و همچنین «تشویق به فساد از طریق تلاش برای ورود به ورزشگاه در بازی تیم ملی ایران و سوریه در جریان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی» تفهیم اتهام شد. این روزنامه‌نگار با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد. گفتنی‌ است در جریان این بازی ایران و سوریه، زنانی که موفق به خرید بلیط ورزشگاه شده بودند در نهایت اجازه ورود به ورزشگاه پیدا نکردند. پیش از این نیز در مرداد ماه سال جاری، نیروهای امنیتی اطلاعات سپاه با تفتیش منزل شخصی مهتاب قلی‌زاده، وسایلی شخصی او از جمله پاسپورت، تلفن همراه، لپ‌تاپ و برخی از وسایل دیگر را ضبط و او را بارها برای بازجویی به دفتر پیگیری اطلاعات سپاه احضار کرده بودند. گفته می‌شود مهتاب قلی‌زاده در ماه‌های گذشته تحت فشار شدید نیروهای امنیتی بوده و این برای دومین باری بوده که در سه ماه گذشته به دادسرای اوین احضار شده است. مهتاب قلیزاده، خبرنگار ساکن تهران سابقه همکاری با رسانه‌هایی همچون روزنامه شرق و اعتماد را دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس: ۵۰ درصد ناوگان هوایی ایران زمین‌گیر است

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس ایران گفته صنعت هوایی ایران  به بهانه سیاسی زیان قابل توجهی را متحمل شده‌است.   او با اشاره به خرید هواپیماهای ای تی آر برای هما گفت: «در حالی برای ناوگان ایران‌ایر ۱۳ فروند هواپیمای ای تی آر خریداری شد که با این هزینه امکان خرید ۲۲ فروند هواپیمای ایرباس با سن کمتر از ۱۰ سال وجود داشت و می‌توانستیم عمر ناوگان هوایی کشورمان را پایین بیاوریم.» این عضو کمیسیون عمران گفته باید از فرصت محدود برجام برای ورود هواپیماهای جوان، تامین قطعات و انتقال تکنولوژی استفاده می‌شد و هواپیماهای ای تی آر از لحاظ بُعد مسافت، هزینه‌های نگهداری مناسب با مدل های پروازی ایران نیستند. این هواپیماها توان یک ساعت پرواز دارند و ظرفیت حمل مسافر در این هواپیماها پایین است. به گفته یوسفی این این هواپیماها برای ایران‌ایر صرفه اقتصادی نداشتند و امروز بخشی از بدهکاری‌های ایران‌ایر به دلیل همین ۱۴ فروند هواپیمای ای تی آر است. یوسفی گفته در حال حاضر اکثر هواپپماهای ای تی آر به دلیل نبود قطعه زمین‌گیر شده‌اند و همین عامل باعث شد هزینه‌های تکلیفی به شرکت حامل پرچم اضافه شود و مشکلات مالی این شرکت افزایش پیدا کرد. این نماینده مجلس همچنین گفته امروز ۵۰ درصد ناوگان هوایی ایران زمین‌گیر است اما به گفته او «عده‌ای سعی دارند اینکه نیمی از صنعت هوایی زمین‌گیر شده را فقط به مساله تحریم ارتباط دهند اما تنها مساله تحریم نیست، تحریم صنعت هوایی موضوع جدیدی نیست و چهار دهه است که تحریم بر این صنعت اعمال شده اما آقایان باید پاسخ دهند که صنعت چرا در طول یک دهه گذشته دچار این حجم از مشکلات شده‌است در حالی که باید هاب منطقه می‌شدیم .»  

اعتصابات دو روزه معلمان ایران در شهرهای مختلف ایران شروع شد

به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، از صبح امروز معلمان در شهرهای مختلف اعتصاب دو روزه خود را شروع کردند.. براساس گزارش‌های منتشر شده معلمان در شهرهای بوشهر، قشم، لاهیجان، اصفهان، سنندج، قم، سقز، بندرانزلی، خمینی‌شهر، سرچهان، بهار، مریوان، شهرکرد، مرودشت، سروآباد، کرمان، کرج، یزد، ملارد، همدان، سقز، گناوه، نورآباد ممسنی، تهران، جلفا، دشستان، بافق، ابرکوه، خرم‌بید، ملایر، یزد، جوانرود، گچساران، لامرد، قزوین، تبریز، کازرون، نجف‌آباد، جیرفت و دیگر شهرها در اعتصاب امروز شرکت کرده‌اند. این اعتصابات در ادامه اعتراضات معلمان به اجرا نشدن رتبه‌بندی حقوق فرهنگیان، با دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در سراسر ایران انجام شده است. معلمان شاغل و بازنشسته اعلام کرده‌اند در صورتی که مجلس خواسته آنها را برآورده کند، دوشنبه ۲۲ آذر نیز در سراسر ایران تجمع خواهند کرد. در فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان آمده است: «دولت و مجلس از یکسو اجرای کامل طرح همسان سازی بازنشستگان مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری را به محاق برده‌اند از سوی دیگر می خواهند با اختصاص تنها ۱۲,۵ هزار میلیارد تومان طرح رتبه‌بندی را در روز یکشنبه ۲۱ آذر سرهم‌بندی کنند. در حالی که امروز همه‌ی معلمان نیک می‌دانند اجرای کامل رتبه‌بندی بر اساس همترازی با حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه نیازمند حداقل ۷۶ هزار میلیارد تومان است و اگر قرار باشد ، در شش ماه دوم اجرا گردد به ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.» مجلس یازدهم پس از آنکه سازمان برنامه و بودجه با رتبه‌بندی حقوق معلمان مخالفت کرد، سقف اعتبار این موضوع را کاهش داد و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت که با دولت برای تصویب لایحه با سقف ۱۲,۵ هزار میلیارد تومان در نیمه دوم سال جاری توافق حاصل شده است. رقمی که حتی کمتر از یک چهارم اعتبار مورد نیاز برای اجرای کامل رتبه‌بندی به صورتی که حقوق معلمان حداقل معادل هشتاد درصد حقوق اعضای هیئت علمی باشد، است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در فراخوان به تجمع اعلام کرده است؛ «به زبان ساده و قابل فهم باید به دولت و مجلس گفت ۱۲,۵ هزار میلیارد تومان تنها باعث افزایش حقوق بین یک تا سه میلیون تومان برای هر فرهنگی خواهد شد و این در تضاد آشکار با طرح رتبه بندی بر اساس همترازی و برنامه ششم توسعه و سند تحول بنیادین است.»

اعلام آمادگی سپاه و بسیج برای گسترش نفوذ در ساختار پلیس جمهوری اسلامی

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی از تصویب طرح جامع سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی تمجید کرده و گفته است که سپاه و بسیج آماده‌اند تا همکاری‌شان با نیروی انتظامی را گسترش دهند. سلامی ساختار جدید نیروی انتظامی را «رخدادی مبارک» برای هم‌افزایی ارکان امنیتی و اطلاعاتی و دیگر اجزای نیروهای مسلح دانسته است. براساس ساختار مقابله با شورش‌های شهری، هم‌اکنون نیز سپاه‌های منطقه‌ای، قرارگاه‌های امنیتی سپاه و بسیج به عنوان حلقه دوم و سوم سرکوب در کنار نیروی انتظامی فعال هستند. براساس طرح سرکوب کنونی، برخورد اول با اعتراضات برعهده نیروی انتظامی است که در هماهنگی با قرارگاه سپاه منطقه‌ای وارد عمل می‌شود. در نهایت تصمیم برای به‌کارگیری نیروهای سپاه و بسیج در کنار نیروی انتظامی برای سرکوب برعهده همین قرارگاه امنیتی منطقه‌ای سپاه است. طرح ارتقای ساختار پلیس کشور به «فرماندهی کل» روز ۱۷ آذر در محل ستاد مشترک نیروهای مسلح رونمایی شد. براساس این طرح معاونت‌های پلیس اطلاعات و امنیت عمومی به دو سازمان «اطلاعات نیروی انتظامی» و «پلیس امنیت عمومی» تبدیل خواهد شد. هنوز جزئیات این طرح و نقش آتی نیروی انتظامی در مقابله با شورش‌ها و اعتراضات شهری و مقابله با فعالان سیاسی و مدنی روشن نیست.

هشدارها درباره وجود سویه اومیکرون ویروس کرونا در کشور؛ نظام پایش واریانت نداریم

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی در تهران از احتمال ورود سویه اومیکرونِ ویروس کرونا به داخل کشور خبر داده و اعلام کرده به‌دلیل عدم وجود نظام پایش واریانت‌ها در ایران، نمی‌توان مستندی مبنی بر وجود یا عدم حضور ‌ سویه اومیکرون کرونا در کشور را ارائه داد. او گفته: «در حال حاضر روند گسترش اومیکرون در کشورهای مختلف بسیار بالاست و شاید تاکنون بیش از ۵۰ کشور درگیر این واریانت شدند که روزبه‌روز هم در حال افزایش است. حتی در آمریکا مواردی گزارش شده و در اطراف کشور ما هم در کشورهایی مانند ترکیه، هند و پاکستان هم دیده شده است.» به‌گفته این اپیدمیولوژیست، به نظر نمی‌رسد اومیکرون هنوز وارد کشور ما نشده باشد، احتمالا واریانت اومیکرون داخل کشور ما هم هست، اما متاسفانه از آنجایی که نظام پایش واریانت‌ها را در کشور نداریم، نمی‌توانیم مستندی مبنی بر وجود یا عدم حضور این واریانت در کشور را ارائه دهیم. او درباره نحوه شناسایی اومیکرون و سیستم Sequencing ویروس در کشور هم گفته: «در کشور ما تست‌های مولکولی برای Sequencing انجام می‌شود و کیت‌های آن هم وجود دارد، اما باید این تست‌ها را به صورت یک نظام مراقبت ساختارمند انجام دهیم که این اتفاق در کشور نمی‌افتد و تست‌ها به صورت موردی انجام می‌شود.» هم‌زمان با شیوع رو به گسترش سویه اومیکرونِ ویروس کرونا در جهان، آلبرت بورلا، مدیرعامل شرکت داروسازی فایزر از احتمال نیاز سریع‌تر به تزریق «دوز چهارم» واکسن کرونا در سراسر دنیا خبر داده و گفته: «وقتی داده‌های واقعی را در دست باشیم می‌توانیم تعیین کنیم که دوز سوم سویه اومیکرون را پوشش می‌دهد یا خیر و این مصونیت برای چه مدت خواهد بود. نکته دوم این است که من فکر می‌کنم ما به دوز چهارم نیاز خواهیم داشت.» به‌گفته او، در حال حاضر درباره سویه اومیکرون اطلاعات خیلی کمی در دست است.