ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعطای شهروندی افتخاری شهر لیون به نرگس محمدی به پاس کنشگری‌های او در مخالفت با اعدام

شنبه، دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر به ابتکار شهرداری لیون فرانسه، لوح شهروندی افتخاری لیون به نرگس‌ محمدی اعطا شد. این لوح شهروندی به‌سبب فعالیت‌های او برای گسترش و توسعه حقوق بشر و مخالفت با حکم اعدام به این کنشگر مدنی اهدا شد. کیانا رحمانی و علی رحمانی، فرزندان نرگس محمدی‌ به نمایندگی از مادرشان این لوح را تحویل گرفتند و پیام او از زندان اوین در تشکر از توجه جامعه مدنی و شهرداری شهر لیون به مسئله ایران و خیزش انقلابی زن، زندگی، آزادی و مجموعه فعالیت‌های او در راستای حاکمیت و گسترش دموکراسی و حقوق بشر در ایران و جهان را برای حاضران قرائت کردند. نرگس محمدی، فعال مدنی، روزنامه‌نگار، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر و یکی از بنیانگذاران کارزار لگام ( لغو گام به گام اعدام) است. او بارها دستگیر شده و اکنون نیز در زندان به‌سر می‌برد.

در حادثه انفجار در دانشگاه صنعتی اصفهان یک دانشجو کشته شد، درباره هویت او گزارش‌های ضد و نقیضی منتشر شده است

تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان یکشنبه ۲۰ آذر در اعتراض به آتش‌سوزی و مرگ یک دانشجوی این دانشگاه تجمع کردند. ساعاتی بعد خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) از تعطیلی دانشگاه و اعلام عزای عمومی از سوی هیئت رئيسه خبر داد. گزارش‌های ضد و نقیضی از علت آتش‌سوزی و هویت دانشجوی جان‌باخته منتشر شده است. انجمن صنفی دانشجویان ایران در کانال تلگرامی خود هویت این دانشجو را حسین مرادی، ۳۰ ساله، اهل ملایر همدان و دانشجوی دکترای شیمی تحلیلی دانشگاه صنعتی اصفهان اعلام کرد. طبق گزارش انجمن صنفی، این دانشجو شامگاه شنبه ۱۹ آذر «در حالی که مشغول کار بر روی داده‌های خود در لپ‌تاپ بوده و هیچ کار آزمایشی انجام نمی‌داده»، بر اثر آتش‌سوزی در آزمایشگاه تحقیقات معدنی دانشکده شیمی و به دلیل عدم تجهیز آزمایشگاه به سیستم اطفای حریق و ایمن‌سازی‌های استاندارد، جان خود را از دست داده است. انجمن صنفی دانشجویان می‌گوید: «مسئولان دانشگاه در تنها واکنش رسمی خود، قصور را گردن نگرفته و مسئولیت حادثه‌ پیش آمده را بر گردن این دانشجوی جان باخته نهادند». علی اصغر انصافی، رئيس دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان اما شامگاه شنبه در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مدعی شد حسین مرادی سرباز وظیفه و نیروی خدمت امریه دانشکده شیمی بوده و گفت: متاسفانه سهل انگاری متوفی سبب بروز این حادثه شده است. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که در نتیجه یک واکنش شیمیایی ابتدا آتش سوزی رخ داده و سپس آتش، سبب انفجار بعدی شده، اما علت دقیق انفجار در دست بررسی است. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اما یکشنبه به نقل از سعید مستاجران، رئيس روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان نوشت که علت وقوع آتش‌سوزی هنوز مشخص نشده است. در این آتش سوزی یک نفر دیگر که نام او اعلام نشده نیز مجروح شده است.

رئیس دادگستری اصفهان اعلام کرد حکم امیررضا نصرآزادانی صادر نشده است، او به «بغی» متهم شده است

اسدالله جعفری، رئیس دادگستری اصفهان اتهام امیررضا نصر آزادانی، فوتبالیستی که در اصفهان بازداشت شده است را «بغی» اعلام کرد و مدعی شد که او «عضو یک گروه مسلحانه است». این اتهام می‌تواند به صدور حکم اعدام برای این بازیکن فوتبال بیانجامد. اسدالله جعفری گفت نصر آزادانی «به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته به قصد مقابله با اساس نظام جمهوری اسلامی با سه نفر دیگر اقدام به اغتشاش مسلحانه در تاریخ ۲۵ آبان کرده است.» در ۲۵ آبان رسانه‌های داخلی ایران از کشته شدن یک فرمانده سپاه و دو بسیجی در اصفهان خبر دادند. رئیس دادگستری اصفهان مدعی شد که یکی از اعضای گروه، سه تَن از ماموران تامین امنیت در اصفهان را کشته است. جعفری به صورت مشخص نگفت که منظور او نصر آزادانی است یا یکی دیگر از ۹ نفری که به گفته او در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند. رئیس دادگستری اصفهان «عضویت در دسته‌های غیرقانونی به قصد بر هم زدن امنیت کشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت» را از دیگر اتهامات این بازیکن سابق تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز عنوان کرد و گفت «تا به امروز کیفرخواست برای متهمان پرونده صادر شده و هنوز حکمی برای متهمان پرونده صادر نشده است.» به گفته جعفری پرونده چهار تن از ۹ متهم این پرونده به دادگاه عمومی ارجاع شده است. او هویت دیگر افرادی که در ارتباط با این موضوع بازداشت شده‌اند را فاش نکرد. پیش از این برخی از فعالان حقوق بشر از صدور حکم محاربه برای نصر آزادانی خبر داده بودند. رئیس دادگستری اصفهان گفت که یکی از اتهام‌های او معاونت در محاربه است. بازداشت نصر آزادنی با واکنش اعتراضی شماری از فوتبالیست ها در ایران رو به رو شده است. آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی خواستار آزادی فوری نصر آزادنی شده‌اند.

مدارس تهران را در روزهای ۲۱ و ۲۲ آذر تعطیل کردند

کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان تهران اعلام کرد تمامی مدارس و مهدکودک‌های استان تهران به غیر از شهرستان‌های پردیس، دماوند، فیروزکوه در روزهای ۲۱ و ۲۲ آذر غیرحضوری خواهد بود. این تصمیم به دلیل افزایش شاخص آلودگی هوای تهران گرفته شده است. میانگین شاخص تهران برای روز ۲۰ آذر ۱۳۹ اعلام شد که به معنای هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است. در برخی مناطق اما شاخص آلودگی بالاتر از ۲۰۰ گزارش شد که بیانگر وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم است. این کارگروه فعالیت‌های ورزشی در فضاهای باز را هم ممنوع اعلام کرد و از شهروندان خواست از تردد غیرحضوری بپرهیزند. کارگروه اضطراری آلودگی هوا در حالی با شاخص ۱۳۰ تا ۱۵۰ مدارس را تعطیل اعلام کرد که پیش از این در روزهایی که هوا ناسالم‌تر بود چنین تصمیمی نگرفته بود. بر اساس گزارش کنترل کیفیت هوا ساکنان تهران از ابتدای سال تاکنون ۱۴۴ روز هوای قابل قبول، ۱۰۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۲ روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه، دو روز هوای بسیار ناسالم، دو روز هوای خطرناک و تنها ۲ روز هوای پاک را تجربه کردند.

آرش الله‌یاری طبعیت‌گرد ۲۱ ساله را بدون دسترسی به وکیل بیش از یک ماه در زندان فشافویه بلاتکلیف نگه‌ داشته‌اند

آرش الله‌یاری طبیعت‌گرد ۲۱ ساله، روز دوم آبان در مترو گرم‌دره توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده‌ است. به گفته منابع آگاه به زمانه، او را یک هفته در انفرادی زندان اوین محبوس کردند و پس از هفت روز به زندان فشافویه منتقل کرده‌اند. آرش الله‌یاری را تا کنون دو بار به دادسرا برده‌ اما برای او هیچ قرار وثیقه‌ای تعیین نکرده‌اند و از دسترسی به وکیل نیز محروم است. همچنین پس از حدود پنجاه روز هنوز دادگاهی برای او تشکیل نداده‌اند. به گفته خانواده این زندانی، مسئولان اعلام کرده‌اند که این هفته دادگاه او برگزار خواهد شد. قرار است دادگاه او را در شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب به ریاست محمدرضا عموزاده برگزار کنند.

خانواده بیماران اس ام ای در اعتراض به کمبود دارو تجمع کردند

جمعی از خانواده بیماران آتروفی عضلانی نخاعی (اس ام ای) در اعتراض به تامین نشدن دارو صبح یکشنبه ۲۰ آذر مقابل ساختمان وزارت بهداشت و درمان تجمع کردند. آنها یک پلاکارد در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «تاوان عدم غربالگری = ده‌ها برابر هزینه بیشتر برای درمان». این پلاکارد اعتراضی آشکار بود به سیاست جدید دولت که غربالگری جنین را ممنوع و جرم‌انگاری کرده است. روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران دوم آبان ماه از دستور ویژه رئیس دولت برای تسریع در واردات و ترخیص داروی مورد نیاز بیماران اس ام ای خبر داده بود. بر اساس گزارش نهادهای رسمی ۶۵۰ عضو از ۷۶۰ عضو انجمن حمایت از بیماران اس ام ای نیازمند دریافت فوری دارو هستند. کمبود دارو و تعلل دولت در تامین داروی مورد نیاز، بیماران خاص را در ایران با مشکلات عدیده‌ روبرو کرده است. وزارت بهداشت و رئیس دولت تا به حال بارها وعده کرده‌اند که مشکل کمبود دارو را به سرعت با افزایش تولید داخلی یا واردات برطرف کنند. نه تنها این وعده محقق نشده است بلکه برخی از اقلام دارویی پرمصرف نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها نیز در بازار دارویی کمیاب است.

سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید ایران از موضع چین درباره جزایر سه‌گانه «ناخرسند» است

ایران می‌گوید «ناخرسندی» تهران از موضع چین در قبال حق حاکمیت بر جزایر تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی را به اطلاع سفیر چین در تهران رسانده است. رئیس جمهوری چین که به عربستان سعودی سفر کرده است، در بیانیه‌ای مشترک با شورای همکاری خلیج (فارس) خواستار حل مسالمت آمیز حاکمیت جزایر سه گانه مورد اختلاف ایران و امارات متحده عربی شد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی شامگاه ۱۹ آذر گفت که از موضع چین متعجب شده است. او همچنین بدون استفاده از واژه «احضار» گفت: در دیدار سفیر چین با دستیار آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه «نسبت به ورود بیانیه به موضوع تمامیت ارضی ایران ابراز ناخرسندی شدید شد و تأکید گردید جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس جزو لاینفک تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است که مانند هر بخش دیگر از سرزمین ایران هرگز موضوع مذاکره با هیچ کشوری نبوده و نخواهد بود.» برخی رسانه‌های داخلی ایران از احضار سفیر چین خبر داده بودند، سخنگوی وزارت خارجه اما گفت که او با معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت‌خانه «دیدار» کرده است. چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در صحن علنی از موضع تازه چین انتقاد کردند. مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به چین هشدار داد خود را در «مسیر کجی» که به گفته این نماینده مجلس «صهیونیست ها و محور عبری- عربی طراحی کرده‌اند» خواند، قرار ندهد. سلمان اسحاقی، نماینده قائنات در مجلس هم با بیان اینکه ایران «درباره مبادلات اقتصادی بین کشورها و بین چین و عربستان ناراحت نیست» به کنایه خطاب به سرمایه‌گذاران چینی گفت: به آن‌ها توصیه می‌کنم «مقداری احوالات خاشقچی را بخوانند و مراقب ابزار آلاتی باشند که هنوز در دست بن سلمان است و از خودشان حفاظت کنند.» محمدرضا احمدی، نماینده رشت هم گفت: «چین مواظب اظهار نظر خود در خصوص تمامیت ارضی کشور ایران باشد». چین یکی از شرکای اقتصادی و سیاسی ایران در آن‌چه که مقام‌های حکومتی «گردش به شرق» می‌خوانند، به‌شمار می‌رود و در مذاکرات هسته‌ای و دیگر پرونده‌های ایران در سازمان‌های بین‌المللی حامی جمهوری اسلامی بوده است.