ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسمومیت ۷۵ نفر بر اثر استشمام منواکسید کربن در شهرک صنعتی راوند اصفهان

نوید متقی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر اصفهان دوشنبه ۲۰ آذر گفت: «۷۵ نفر بر اثر استشمام گاز منواکسید کربن در شهرک صنعتی راوند استان اصفهان، مسموم شدند.» به‌گفته متقی، سه مصدوم توسط تیم‌های امدادی هلال‌احمر و مابقی مصدومان شامل ۴۷ نفر دیگر، توسط عوامل اورژانس به مرکز درمانی منتقل شدند و به ٢۵ نفر خدمات امدادی سرپایی ارائه شد. منو اکسید کربن، از آلاینده‌های اصلی هوا، گازی بی‌رنگ و بی‌بو ولی بسیار سمی است. منبع اصلی تولید این گاز موتورهای احتراق داخلی و تجهیزاتی است که به کمک احتراق کار می‌کند. گاز منواکسید کربن در هوای آزاد و به مقدار کم، زندگی بیماران قلبی و ریوی را به خطر می‌اندازد و در افراد سالم باعث سردرد، سرگیجه، خستگی زیاد و تحریک اعصاب می‌شود. منو اکسید کربن، از آلاینده‌های اصلی هواست. گاز منواکسید کربن در هوای آزاد و به مقدار کم، زندگی بیماران قلبی و ریوی را به خطر می‌اندازد و در افراد سالم باعث سردرد، سرگیجه، خستگی زیاد و تحریک اعصاب می‌شود. آلودگی هوای اصفهان طی روزهای گذشته به دلیل پدیده وارونگی دما و همچنین فعالیت نامتعارف برخی صنایع و مازوت‌سوزی به اوج رسیده و این شهر را به صدر جدول مناطق آلوده در ایران برده است. از نیمه آذرماه امسال که نیروگاه محمد منتظری با مصوبه شورای عالی امنیت ملی استفاده از مازوت را در هشت واحد این نیروگاه آغاز کرد، شاخص آلودگی هوای اصفهان به‌طور مستمر در وضعیت ناسالم برای عموم مردم قرار گرفت. این کلانشهر دی‌ماه امسال آلوده‌ترین روزها را سپری کرد و شمار افراد مراجعه‌کننده با علائم تنفسی و ریوی به‌ویژه در گروه سنی کودکان به بیمارستان‌ها افزایش یافت. با این حال مسئولان همچنان مازوت‌سوزی را انکار می‌کنند.

واکنش ایران به برگرداندن تانکرهای سوخت از افغانستان: ادعای طالبان غیرواقعی و شیطنت است

اتحادیه فرآورده‌های نفتی ایران در واکنش به بازگرداندن تانکرهای نفتی ایران از سوی طالبان گفت که هیچ دستگاه اندازه‌گیری کیفیت نفت در مرز افغانستان وجود ندارد. به گزارش سایت تابناک اقتصادی، در نشست خبری اتحادیه صادرکنندگان نفت با موضوع «موانع پیش روی حوزه تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی» که یک‌شنبه ۱۹ آذر برگزار شد، احمد معروف‌خانی، رئیس اتحادیه فرآورده‌های نفتی ایران گفت: «هر چند وقت یک بار، اخباری از افغانستان پخش می‌شود که تانکرهای حاوی بنزین [نفت] صادراتی ایران بازگشت داده شده است که این اخبار، ناشی از شیطنت‌ها و فضاسازی‌های نادرست علیه ایران است.» به گفته معروف‌خانی، مکانیزم‌هایی در مرز افغانستان قرار داده شده است که با هیچ معیار و استاندارد مشخصی هم‌خوانی ندارد و طالبان بر اساس «تعابیر و تعاریف خودشان» برخی محموله‌ها را برگشت می‌دهند. خانی در ادامه گفت: «تمام فرآورده‌های نفتی که از مدخل قانونی به این کشور فرستاده می‌شود به لحاظ استانداردهای کیفی مورد تایید است، مگر آنکه صادرات از مسیر قانونی طی نشود.» معروف‌خانی همچنین افزود: «افغانستان در حالی برخی محموله‌های بنزینی ایران را برگشت می‌زند، که اگر کسی پرداخت هزینه اضافه در مرز بدهد و با آنها تعامل کند، اجازه عبور هرگونه محموله‌ای را می‌دهند.» او در ادامه گفت: «یکی از شواهد بهانه‌تراشی آن‌ها و مصداق اینکه استانداردی در مرزهای این کشور وجود ندارد، این است که بعضا شاهد این بوده‌ایم که مقادیری از فرآورده‌های نفتی که در داخل کشور در بخش سمی تقسیم‌بندی می‌شوند و به برخی واحدهای پتروشیمی ارسال می‌شوند را به عنوان بنزین در افغانستان خریداری کرده و به‌مصرف می‌رسانند.» پیش از این و به گزارش روزنامه ۸ صبح افغانستان، مسئولان اداره استاندرد طالبان گفته‌ بودند این گروه در یک سال گذشته بیش از سه هزار تانکر تیل[سوخت] بی‌کیفیت ایران را بازگردانده است. این اداره مدعی است که پس از وارد شدن سوخت به مرزهای افغانستان این مواد نمونه‌گیری و ارزیابی می‌شود.

پدری دختر ۲۱ ساله‌اش را به‌خاطر هم‌خانگی با مردی کشت

مردی میانسال به قتل دختر ۲۱ ساله‌اش در تهران اعتراف کرد. به گزارش روزنامه ایران شنبه ۱۸ آذر مرد ۵۱ ساله‌ای به همراه همسرش به کلانتری ۱۱۴ غیاثی رفت و به قتل دخترش اعتراف کرد. بنا بر این گزارش مرد میانسال گفته است: «ساعاتی قبل دخترم را به قتل رساندم و بعد از آن به خانه خودم رفتم و ماجرا را به همسرم گفتم. او هم از من خواست خودم را به پلیس معرفی کنم و به همین دلیل به اینجا آمده‌ام.» پس از اعتراف پدر به قتل دخترش، پلیس به محل جنایت رفت و جسد دختر ۲۱ ساله‌ای را یافت که با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده بود. مطابق با اعتراف پدر این دختر و نظریه پزشکی قانونی، دختر جوان صبح همان روز به قتل رسیده بود. این پدر فرزندکُش درباره چرایی جنایتش گفته است: «مدتی قبل دخترم با مرد جوانی عقد کرد اما به خاطر اختلافاتی که داشتند از هم جدا شدند. بعد از آن یک خانه مجردی گرفت و زندگی می‌کرد تا اینکه به ما گفت با مردی در فضای مجازی آشنا شده و به دروغ گفت که قصد ازدواج با او را دارد، اما فهمیدیم آن مرد "بیکار و بی‌پول" است. با تصور اینکه دخترم می‌خواهد ازدواج کند، جهیزیه‌ای برایش فراهم کردیم، اما روزی که من و همسرم خانه نبودیم دخترم کامیونی کرایه کرده و تمام جهیزیه‌ای که برایش خریده بودیم را بار کامیون زده و به خانه آن مرد برده بود.» مرد قاتل در ادامه گفته: «زمانی که به خانه آمدیم نه از جهیزیه خبری بود و نه از دخترمان و با این تصور که بلایی سرش آمده است حتی ناپدید شدن او را هم گزارش کردیم. در نهایت با پیدا کردن شماره پلاک خاوری که با آن جهیزیه را منتقل کرده بود راننده را پیدا کردیم و به خانه مرد جوان در جنوب تهران رسیدیم. دخترم هم آنجا بود. او را به زور به خانه‌اش برگرداندم و خودم هم آنجا ماندم تا مبادا با آن مرد ملاقات کند اما روز حادثه دوباره با هم دعوایمان شد و زمانی که در آشپزخانه بود با چاقو چند ضربه به او زدم، بعد هم که به خانه رفتم و ماجرا را به همسرم گفتم.» قتل ناموسی به دست پدر در ایران بسیار رایج است و قوانین نیز دست قاتلان را باز گذاشته است. بر اساس ماده ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی پدر و جد پدری اجازه دارند که فرزند و یا نوه یا نتیجه خود را بدون ترس از مجازات بکشد. بنا بر گزارش کمپین توقف قتل‌های ناموسی تنها در سه ماه تابستان سال جاری ۱۰ دختر به دست پدرانشان کشته شده‌اند.

بازداشت‌های گسترده در مدرسه‌های دینی اهل سنت در زاهدان

صبح دوشنبه ۲۰ آذر نیروهای نظامی، امنیتی و لباس شخصی جمهوری اسلامی با محاصره مدرسه‌های دینی اهل سنت «مولوی عبدالعزیز» و «ابوذر غفاری» در منطقه‌های مرادقلی و کریم‌آباد زاهدان همه طلاب بلوچ از جمله شهروندان بلوچ بدون شناسنامه که ده‌ها نفر بودند را با خشونت و ضرب‌وشتم و فحاشی بازداشت کرده و با اتوبوس‌هایی که از پیش آماده کرده بودند با خود به مکان نامعلومی بردند. کانال‌های اطلاع‌رسانی بلوچ ضمن اعلام این خبر، حمله به مدرسه‌های دینی اهل سنت در زاهدان را «پرونده‌سازی» و «سناریوسازی» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خواندند و نوشتند کانال‌های خبری منتسب به سپاه پاسداران با انتشار خبری هدفمند درباره این بازداشت نوشته‌اند: «خبر فوری؛ تعدادی از عناصر وابسته به گروهک‌های تروریستی که در حال سازماندهی اقدامات تروریستی بودند در مدارس علمیه اهل سنت سیستان و بلوچستان توسط سربازان گمنام امام زمان بازداشت شدند.» در طی یک سال گذشته و پس از کشتار مردم در جمعه خونین زاهدان، جمهوری اسلامی با هدف سرکوب اعتراض های مردمی تهدید، فشار و بازداشت گسترده شهروندان بلوچ و روحانیان اهل سنت را با اتهام‌های ساختگی و سناریوسازی همراه با گرفتن اعترافات اجباری، تشدید کرده است.

سازمان ملل برای کمک‌های بشردوستانه در سال میلادی آینده ۴۶ میلیارد دلار نیاز دارد

با توجه به کاهش کمک‌های مالی از سوی کشورها، سازمان ملل برنامه‌های خود را برای کمک‌های بشردوستانه در سال میلادی آینده کاهش داد. دفتر هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه (OCHA) اعلام کرد که به جای کمک به ۲۴۵ میلیون نفر طبق برنامه‌ریزی قبلی، اکنون باید به بیش از ۱۸۰ میلیون نفر در ۷۲ کشور کمک شود. به این منظور نیز به ۴۶ میلیارد دلار نیاز است. در سال جاری میلادی، تنها یک سوم از ۵۶,۷ میلیارد دلار کمک‌های واقعی مورد نیاز جمع‌آوری شد. در نتیجه از ماه مه ‌تا نوامبر سال جاری حدود ۱۰ میلیون نفر در افغانستان کمک غذایی دریافت نکردند. در میانمار نیز برخلاف برنامه‌ریزی‌های قبلی، هیچ سرپناهی برای نیم میلیون نفر آواره ساخته نشد. بزرگترین برنامه‌های کمک‌رسانی در سال آینده میلادی برای سوریه، اوکراین، افغانستان، اتیوپی و یمن برنامه‌ریزی شده است.

بایدن زلنسکی را به کاخ سفید دعوت کرد

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود را برای سه‌شنبه آینده به کاخ سفید دعوت کرد. کاخ سفید اعلام کرد که هدف از این سفر تأکید بر حمایت بی‌دریغ آمریکا از اوکراین در جنگ با روسیه است. با توجه به افزایش حملات موشکی و پهپادی روسیه، بایدن و زلنسکی درباره نیازهای فوری اوکراین و اهمیت تداوم پشتیبانی واشنگتن از کی‌یف گفت‌وگو خواهند کرد. به‌گفته دفتر ریاست جمهوری اوکراین، در این دیدار بر همکاری‌های بیشتر اوکراین و ایالات متحده در زمینه دفاعی به‌ویژه با پروژه‌های مشترک در زمینه تولید تسلیحات و سامانه‌های دفاع هوایی تمرکز خواهد شد. هفته گذشته، طرح پیشنهادی دولت آمریکا برای میلیاردها دلار کمک امنیتی جدید به اوکراین توسط اعضای جمهوری‌خواه مجلس سنای ایالات متحده مسدود شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید توان پرداخت ۳۰ درصد افزایش حقوق شاغلان را ندارد

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: «همه ما دوست داریم در سالی که تورم نسبتاً بالایی داشتیم حداقل ۲۵ یا ۳۰ درصد افزایش حقوق داشته باشیم. اما وقتی منابع خودمان را حساب و کتاب می‌کنیم، می‌بینیم که ظرفیت پرداخت ۳۰ درصد افزایش حقوق به شاغلان وجود ندارد.» در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت برای کارکنان خود افزایش ۱۸ درصدی حقوق را نسبت به سال گذشته در نظر گرفته است. در سال ۱۴۰۲ میزان افزایش حقوق کارمندان ۲۰ درصد بود. همچنین، افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در لایحه بودجه سال آینده لحاظ شده است. سال ۱۴۰۲ میزان افزایش حقوق بازنشستگان همین ۲۰ درصد اعلام شده بود. تا پیش از سال ۱۴۰۲، چهار سال پیاپی تورم بالاتر از ۴۰ درصد و پنج دهه تورم دو رقمی بود. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سال ۱۴۰۲ را سال «مهار تورم» نامیده بود اما تورم در این سال نیز ادامه یافت. براساس داده‌های مرکز آمار ایران، در آبان‌ماه ۱۴۰۲ برای پنجمین ماه پیاپی، نرخ تورم «نقطه به نقطه» در ایران در محدوده ۳۹ درصد باقی ماند. تورم نقطه به نقطه نشان‌دهنده میزان افزایش متوسط قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم نسبت به ماه مشابه سال قبل است. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: «این هزینه قطعی است، درآمد اتفاق نمی‌افتد و دولت ناتراز‌تر می‌شود. دولت که ناتراز شود به بانک مرکزی و بانک‌ها متوسل می‌شود. بانک‌ها که ناتراز شوند، اضافه برداشت اتفاق می‌افتد، پایه پولی بالا می‌رود و تورم تشدید می‌شود.»

قوه قضاییه جمهوری اسلامی از بازداشت رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان خبر داد

رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که ویدئویی از رابطه جنسی او با یک مرد دیگر در ماه‌های قبل خبرساز شده بود، خبر داد. رسانه‌های داخلی ایران به نقل از یک مقام قضایی که نامش را فاش نکردند، نوشتند «پس از تحقیقات جامع» دستور بازداشت هر دو فرد حاضر در ویدئو صادر و هر دو آنها ۱۹ آذر بازداشت شدند. این رسانه‌ها نام افراد بازداشت شده را فاش نکردند اما این مقام قضایی گفت که بازداشت این افراد در ارتباط با «انتشار یک فیلم غیر اخلاقی که حاشیه‌های زیادی به همراه داشت» صورت گرفته است. انتشار ویدئو مربوط به رابطه جنسی رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با یک مرد دیگر واکنش گسترده‌ای را به همراه داشت. به رغم اینکه برخی از رسانه‌ها گفته بودند او برکنار شده است، پژمان موسوی، روزنامه‌نگار حوزه فرهنگ و هنر اسنادی از ادامه اشتغال او در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را منتشر کرده بود.