ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هیأت دولت: تأخیر در اطلاع‌رسانی درباره شلیک به پرواز تهران‌ـ‌کی‌یف موجب تأسف بود

به گزارش وب‌سایت خبری «اعتمادآنلاین»، هیأت دولت یکشنبه ۲۲ دی در بیانیه‌ای درباره شلیک به هواپیمای پرواز ۷۵۲ تهران ــ کی‌یف واکنش نشان داد و با مقصر شمردن «تهدیدهای غیرقانونی و ظالمانه رئیس‌جمهور آمریکا»، از «مسئولیت‌پذیری نیروهای مسلح و سپاه پاسداران» استقبال کرد. هیأت دولت در این بیانیه همچنین نوشت که «تأخیر در اطلاع‌رسانی ... موجب تأسف بوده و ضرورت داشت که از نخستین لحظات اطلاع مسئولان، مردم در جریان واقعه قرار گیرند». دولت حسن روحانی از تشکیل یک کارگروه «رسیدگی و پیگیری حادثه سقوط هواپیما» به هدایت وزیر راه و شهرسازی خبر داد. هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق پرواز کرد. این هواپیما شش دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه «امام خمینی»، با اصابت موشک پدافند سپاه پاسداران در محدوده شاهد شهر سقوط کرد و همه سرنشین‌های آن کشته شدند. مقام‌های جمهوری اسلامی تا شنبه ۲۱ دی ماه رسماً مسئولیت این حادثه را نپذیرفته بودند و سقوط هواپیما را به نقص فنی ربط می‌دادند. از شنبه شب اعتراض‌های ضدحکومتی در چندین شهر ایران به جریان افتاده است.

#سارا_خادم_الشریعه، نخستین استاد زن بین‌المللی شطرنج ایران از تیم ملی استعفا داد

سارا خادم الشریعه، نخستین استاد زن بین‌المللی شطرنج ایران و یکی از استاد بزرگ‌های شطرنج یکشنبه ۲۲ دی در پستی اینستاگرامی از تیم ملی ایران کناره‌گیری کرد. خادم الشریعه ۲۲ ساله علت کناره‌گیری‌اش را ننوشت اما پس از اعتراف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هدف قرار دادن پرواز ۷۵۲ تهران ـ کی‌یف با موشک پدافند، موجی از استعفاء و انصراف به راه افتاده است. علاوه بر ورزشکاران، مجریان صداوسیما نیز در میان این افراد هستند. همچنین شماری از هنرمندان از حضور در جشنواره فیلم فجر و جشنواره هنرهای تجسمی فجر انصراف داده اند.

#خامنه‌ای در دیدار با امیر #قطر: ایران آماده همکاری‌های نزدیک‌تر با کشورهای منطقه است

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی یک‌شنبه ۲۲ دی در دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر از آمادگی ایران برای همکاری‌های نزدیک‌تر با کشورهای منطقه خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی، خامنه‌ای در این دیدار گفته است: «شرایط کنونی منطقه بیش از پیش نیازمند تقویت ارتباطات کشورهای منطقه و تأثیر نپذیرفتن از القائات بیگانگان است. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده و آقای رئیس جمهور هم صراحتاً گفته است، ایران آماده همکاری های نزدیکتر با کشورهای منطقه است.» رهبر جمهوری اسلامی اوضاع منطقه را «نامناسب» توصیف کرده و علت آن را «آمریکا و رفقای او» دانسته است. به گزارش شبکه خبری الجزیره، شیخ تمیم بن حمد به رهبر ایران گفته که «تنش‌زدایی تنها راه رو به جلو برای منطقه است». امیر قطر صبح یک‌شنبه وارد تهران شد و مورد استقبال رسمی حسن روحانی، رئیس دولت جمهوری اسلامی قرار گرفت. این سفر در سایه تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا پس از اقدام نظامی دو طرف علیه یکدیگر صورت گرفت. ماه‌های گذشته نیز تحرکات دیپلماتیک در خاورمیانه برای کاهش تنش‌ها بین ایران با آمریکا و متحدان‌اش افزایش یافته بود. جمهوری اسلامی به دنبال طرح صلحی است که آن را طرح صلح هرمز خوانده اما سلطان قابوس، پادشاه عمان که سنتاً نقش میانجی بین ایران با آمریکا و متحدان‌اش را داشت، اخیراً درگذشت و خبر مرگ او دیروز اعلام شد. خامنه‌ای در دیدار یکشنبه با امیر قطر، آمریکا را متهم کرد که خواهان گسترش همکاری‌های بین کشورهای منطقه نیست.

رئیس سومین کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی زنان: بیماری «ناشناخته» #اندومتریوز در ایران به چالشی بزرگ در حوزه زنان تبدیل شده و آمار مبتلایان آن در حال افزایش است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مریم سادات حسینی، رئیس سومین کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی، نسبت به شیوع بیماری «ناشناخته» اندومتریوز در زنان هشدار داد و گفت: این بیماری امروز به چالشی بزرگ در حوزه زنان تبدیل شده و آمار مبتلایان آن در حال افزایش است. رئیس سومین کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی زنان همچنین گفت آمار دقیقی از مبتلایان به آندومتریوز در ایران در حال حاضر وجود ندارد. به گفته او علت اصلی ابتلا به این بیماری ناشناخته است اما فاکتورهای متعددی در این زمینه از جمله برگشت خون قاعدگی به لگن، بلوغ زودرس، قاعدگی‌های شدید، مسائل ژنتیکی، اختلال در آناتومی سیستم تناسلی، طولانی بودن دوره قاعدگی، رژیم غذایی و شرایط آب و هوایی و همچنین اختلال در سیستم ایمنی در برخی از زنان می‌تواند زمینه‌ساز بروز این بیماری شود. آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در بیرون از رحم است.

#مجلس شورای اسلامی طرح «الزام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حمایت از ساخت فیلم‌های ضدآمریکایی» و طرح «تأسیس موزه جنایات آمریکا» را بررسی کرد

مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۲۲ دی همزمان با ادامه موج اعتراض به پنهان‌کاری حکومت جمهوری اسلامی درمورد اصابت موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراین، دو طرح «ضد آمریکایی» را در جلسه علنی در دستور کار خود قرار دارد. براساس گزارش خبرگزاری مهر نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه، گزارش کمیته فرهنگی را در مورد طرح «الزام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حمایت از ساخت فیلم‌های ضدآمریکایی» و طرح «تأسیس موزه جنایات آمریکا» بررسی کردند. درباره بودجه و جزئیات این طرح‌ها گزارشی منتشر نشده است.

نازنین زاغری به‌دنبال «حمله عصبی» به بیمارستان منتقل شد

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) نازنین زاغری، زندانی سیاسی ایرانی-بریتانیایی روز شنبه ۲۱ دی به‌ خاطر وخامت حال عمومی به بیمارستان منتقل شد. ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری دلیل وخامت حال او را «حمله عصبی» عنوان کرده است. نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، فروردین سال ۱۳۹۵ در سفر به ایران بازداشت شد. او به اتهام «تلاش برای براندازی»، به پنج‌ سال حبس محکوم شده ‌است. زاغری و وکیل او اتهام‌های مطرح شده را رد کرده‌اند. روزنامه گاردین یکم مهر ماه به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نوشت زاغری به‌دلیل خودداری بریتانیا از بدهکاری ۴۰ ساله این کشور به جمهوری اسلامی در ازای آزادی زاغری، در زندان مانده است. نازنین زاغری بر اساس قانون مجازات ایران می‌تواند در صورت موافقت مسئولان قوه قضاییه به صورت مشروط از زندان آزاد شود اما وکیل او یکم دی‌ماه اعلام کرد دادستانی تهران درخواست آزادی مشروط و مرخصی او و نرگس محمدی، دیگر زندانی سیاسی را لغو کرده است.

نخست وزیر #اوکراین: دیپلمات‌های ما در حال بررسی نحوه دریافت #غرامت از ایران هستند

اولکسی هونچاروک، نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد این کشور به بازماندگان سرنشینان هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی این کشور که با اصابت موشک سپاه پاسداران ساقط شد، مبلغ ۲۰۰ هزار گریونا (معادل ۸۳۵۰ دلار) غرامت پرداخت می‌کند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، نخست وزیر اوکراین شنبه ۱۱ ژانویه/۲۱ دی با اعلام این خبر گفت خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین به خانواده‌های ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه این هواپیما نیز غرامت پرداخت خواهد کرد. نخست‌وزیر اوکراین همچنین اعلام کرد دیپلمات‌های این کشور در حال بررسی نحوه دریافت غرامت از مقامات جمهوری اسلامی ایران هستند. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پیشتر در واکنش به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح درباره وقوع خطای انسانی در شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی، از ایران درخواست غرامت کرده بود. او در توئیتر خود نوشته بود: «انتظارات ما از ایران، تحقیقات کامل و شفاف، اجرای عدالت در مورد عاملان، بازگرداندن اجساد، پرداخت غرامت، عذرخواهی رسمی از طریق مجرای دیپلماتیک است». هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی/۸ ژانویه دقایقی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران، «به اشتباه» هدف موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت و سقوط کرد. تمامی سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست دادند.

تسنیم: چند چهره شناخته شده اصولگرا و اصلاح‌‌طلب #مجلس رد صلاحیت شدند

خبرگزاری تسنیم ساعتی پیش از رد صلاحیت ۸۰ نماینده اصول‌گرا و اصلاح‌طلب مجلس از جمله علی مطهری و محمود صادقی خبر داد، اما این خبرگزاری مدتی بعد متن این خبر را تغییر داد و «تعداد نمایندگان رد صلاحیت‌شده» و اسامی مطهری و صادقی را نیز از این متن حذف کرد. اما به گزارش خبرگزاری‌ «فارس» نزدیک به سپاه پاسداران، محمود صادقی در فهرست رد صلاحیت‌شدگان است. اسامی برخی دیگر از نمایندگان رد صلاحیت شده عبارتند از محمدرضا تابش، الیاس حضرتی، بهروز نعمتی، سلمان خدادادی، غلامرضا کاتب، نقوی حسینی، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، حمیده‌زرآبادی و نادرقاضی پور، محمدعلی پورمختار، محسن کوهکن، و محمد فیضی. خبرگزاری‌ها هم اکنون در حال تکمیل و درج فهرست اسامی نمایندگان رد صلاحیت‌شده هستند. شورای نگهبان صبح یکشنبه ۲۲ دی/۱۲ ژانویه از پایان بررسی صلاحیت نامزدهای نمایندگی انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد. گفته شده که اسامی تایید صلاحیت‌شدگان شنبه شب از طریق فرمانداری‌ها به داوطلبان اعلام شده است. یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه در دو نوبت در حالی برگزار می‌شود، که برخی نمایندگان مجلس در پی سرکوب گسترده اعتراضات آبان از عدم تاثیرگذاری این نهاد در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور خبر دادند. خبرگزاری فارس گزارش داده که در میان تایید صلاحیت‌شدگان انتخابات مجلس اسامی چهره‌های شناخته‌شده سیاسی از جمله مجید انصاری، مسعود پزشکیان، الهام امین‌زاده، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، احمد مازنی، پروانه مافی، محمدرضا بادامچی، سیدفرید موسوی، فریده اولاد قباد، ابوالفضل سروش، علیرضا رحیمی، محمدباقر قالیباف، الیاس نادران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مجتبی ذوالنوری، علیرضا محجوب و الهه راستگو، محمدرضا رضایی کوچی و زهرا سعیدی به چشم می‌خورد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی درباره جلسه غیرعلنی مجلس: «اصولگرایان و اصلاح‌طلبان #مجلس به صورت یکپارچه از #سپاه_پاسداران حمایت کردند»

به گفته عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی، در جلسه غیرعلنی مجلس با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران که صبح یکشنبه ۲۲ دی/ ۱۲ ژانویه برگزار شد، همه نمایندگان طیف‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب به صورت یکپارچه از سپاه پاسداران حمایت کرده اند. احمد علیرضا بیگی در گفتگو با خبرگزاری «مهر» از حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران نقل کرده است که در زمان حمله به پایگاه «عین‌الاسد»، «تمام حواس سپاه به این بود که برتری استراتژیک داشته باشد تا موشک‌های بالستیک ساقط نشود». به گفته بیگی، فرمانده سپاه نتیجه این شرایط ویژه را « خطای سیستم پدافندی» و بروز «ضایعه بزرگ» دانسته است. نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی همچنین خبر داد که جلیل رحیمی جهان‌آبادی از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس در حمایت از سپاه پاسداران سخنرانی کرده و این بخش از نیروهای مسلح را نقطه قوت نظام دانسته است. جلسه غیرعلنی مجلس با حضور حسین سلامی برای ارائه توضیحات این مقام ارشد سپاه در رابطه با کشته شدن قاسم سلیمانی، حمله ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد، و سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی به دست سامانه پدافندی نیروهای مسلح برگزار شد. بیگی در حالی از یکدستی نمایندگان مجلس خبر می‌دهد که روز گذشته حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس و عضو فراکسیون امیددر واکنش به خبر اصابت موشک به هواپیمای مسافربری از لزوم بررسی چگونگی بروز چنین خطایی و «پشت‌پرده‌ها» خبر داد و احتمال اینکه یک «خطای عادی انسانی» این حادثه را رقم زده باشد «بعید» دانست. براساس گزارش‌ها حسین نقوی از جمله نمایندگان کنونی مجلس است که صلاحیت او برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند تایید نشده است. خبرگزاری تسنیم گزارش داده که حدود ۸۰ نماینده مجلس رد صلاحیت شده اند.

عضو هیات رئیسه #شورای_شهر_تهران از احتمال استعفای خود به‌دلیل «#فساد_سیستماتیک و دروغ و پنهان‌کاری» خبر داد

به‌دنبال اصابت موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین و کشته‌شدن تمامی سرنشینان آن، بهاره آروین، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران صبح یکشنبه ۲۲ دی با انتشار پیامی در صفحه تلگرام خود اعلام کرد «احتمالا» از سمت خود در شورای شهر تهران استعفا خواهد کرد. عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درباره دلیل استعفای خود نوشته است: «بر این باور بودم و هستم که شفاف بودن و شفاف عمل کردن، یکی از اصلی‌ترین راههای کاهش فساد است. اما دریغ که امروز در ساختاری غرق در فساد سیستماتیک، با منظره‌ای تکان‌دهنده از دروغ و پنهان‌کاری و مسئولیت‌ناپذیری روبه‌رو شده‌ایم که با ساز و کار موجود، هیچ امیدی به اصلاحش نداریم.» این نماینده شورای شهر همچنین از افزایش نومیدی خود نسبت به بهبود اوضاع کشور خبر داد و گفت: «هر روز که می‌گذرد، ناامیدتر می‌شوم از اینکه بتوان در ساختار موجود قدمی برای کاهش رنج شهروندان برداشت.» مقامات جمهوری اسلامی شنبه ۲۱ دی/ ۱۱ ژانویه به طور رسمی و تحت فشار بین‌المللی به ساقط کردن «سهوی» هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ توسط موشک بالستیک و کشتن سرنشینان آن اعتراف کردند. مردم خشمگین و معترض روز شنبه در تجمعات مختلف در تهران و چند شهر دیگر در شعارهای خود خواستار استعفای علی خامنه‌ای، فرمانده کل قوا شدند.

شلیک به هواپیمای مسافربری: جو امنیتی در تهران و شهرهای بزرگ برقرار شده است

ویدئوها و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از برقرار شدن جو امنیتی و پلیسی در تهران و شهرهای بزرگ دیگر خبر می‌دهد. شنبه شب و در پی اقرار مقامات جمهوری اسلامی درباره شلیک موشک پدافندی به هواپیمای مسافربری پی‌اس ۷۵۲ و کشتن ۱۷۶ سرنشین آن، مردم در رشت، اصفهان، همدان، بروجرد، تهران و برخی شهرهای دیگر ایران به نشانه همدردی با خانواده‌های جانباختگان و اعتراض به عملکرد مسئولان به برپاکردن تجمع و سردادن شعار علیه حکومت و رهبر جمهوری اسلامی اقدام کردند. تصاویری که از سطح شهر تهران در صبح روز یکشنبه ۲۲ دی/۱۲ ژانویه گرفته شده، حضور گسترده نیروهای امنیتی را در کانون اعتراضات شب گذشته در تهران از جمله میدان فرودسی، میدان ولی‌عصر، خیابان انقلاب، چهارراه عباس‌آباد، و جلوی در دانشگاه‌های امیرکبیر و تهران نشان می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون #امنیت_ملی: مگر کفتربازی است که می‌گویید اشتباه فردی؟/ این اتفاق قطعاً پشت پرده‌هایی باید داشته باشد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه‌ای بیان کرد که خطای فردی در حادثه پرواز پی‌اس 752 برای او قابل قبول نیست. حسین نقوی حسینی اذعان کرده است که در همان روز حادثه در مصاحبه‌ای دلیل قطعی سقوط هواپیما را نقص فنی دانسته زیرا این حادثه در فضای فرودگاه امان خمینی رخ داده، و این فضا کاملا در رادار است و برج مراقبت و سایر دستگاه‌های امنیتی از رفت و آمد در آسمان خبر دارند. نقوی در واکنش به اعلام روز گذشته نیروهای مسلح مبنی بر خطای فردی در شلیک موشک به هواپیمای مسافربری تصریح کرد که خطا به این شکل نمی‌تواند اتفاق بیافتد. او گفت: «معنا ندارد که ناگهان چیزی دیدید و آن را بزنید؟ مگر کفتر بازی است یا کلاغ و مرغابی است؟» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه از لزوم بررسی چگونگی بروز چنین خطایی و «پشت‌پرده‌ها» خبر داد و احتمال اینکه یک «خطای عادی انسانی» این حادثه را رقم زده باشد «بعید» دانست. براساس گزارش‌ها حسین نقوی از جمله نمایندگان کنونی مجلس است که صلاحیت او برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند تایید نشده است.

سخنگوی #شورای_نگهبان از پایان بررسی صلاحیت داوطلبان #انتخابات_مجلس خبر داد

سخنگوی شورای نگهبان از پایان بررسی صلاحیت نامزدهای نمایندگی انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، عباسعلی کدخدایی در توئیتی اعلام کرد که کار بررسی صلاحیت داوطلبان در ساعات پایانی شنبه ۲۱ دی‌ماه/ ۱۱ ژانویه پایان یافته است. ساعاتی پس از اعلام این خبر شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای از امکان شکایت داوطلبانی خبر داد که صلاحیت آنها تایید نشده است. در این اطلاعیه آمده که داوطلبان مزبور از یکشنبه ۲۲ دی/ ۱۲ ژانویه پنج روز فرصت دارند که به دفاتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان مربوط به حوزه انتخاباتی خود برای ارائه شکایت مراجعه کنند. پیش از این عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته بود ۹ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس از سوی هیئت‌های اجرایی احراز صلاحیت نشدند. کدخدایی نیز پیشتر گفته بود که زمینه‌های اقتصادی و سوء‌استفاده از موقعیت شغلی از جمله دلایل عدم احراز بوده است. انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور به تاریخ‌های ۲ اسفند ۱۳۹۸ و اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۲۰۸ حوزه انتخاباتی برگزار خواهد شد.

دست‌کم ۲۳ مسیر ارتباطی در #سیستان_و_بلوچستان بر اثر سیلاب بسته شدند

روح‌الله سرگزی، معاون ستاد مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان شنبه‌شب ۲۱ دی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) از بسته‌شدن ۲۳ مسیر ارتباطی در این استان بر اثر سیل خبر داد. سرگزی گفته که تلاش‌های راهداران برای بازگشایی مسیرها ادامه دارد اما در بسیاری از مناطق بازگشایی مسیرها تنها پس از فروکش‌کردن رودخانه‌ها میسر خواهد بود. در ۲۴ ساعت اخیر سیستان و بلوچستان شاهد بارندگی‌هایی بوده که روزنامه دولتی ایران آنها را در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه توصیف می‌کند. هرچند مسئولان از آمادگی پیش از وقوع سیل خبر داده اند، فعالان بلوچ در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی را دست به دست می‌کنند که در آنها شهروندان بلوچ از فقدان کمک‌رسانی و گیرافتادن در سیل گلایه می‌کنند. برخی ویدئوها شهروندان بلوچی را نشان می‌دهد که از سیل به درختان پناه برده اند. به گزارش برخی از فعالان بلوچ، راه‌های ارتباطی صدها روستا قطع شده و از سرنوشت ساکنان آنها هنوز خبری در دست نیست. بر اساس گزارش‌ها، سیل در شهرستان‌های دشتیاری و فنوج شدیدتر بوده اما در شهرهایی همچون زاهدان نیز خیابان‌ها را آب فراگرفته است. هواشناسی پیش‌بینی کرده که سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان تا یکشنبه صبح ادامه داشته باشد. سیل مخربی از جمعه در هرمزگان نیز جریان یافته است.

راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در جریان یادبود جان‌باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران بازداشت و بعد چند ساعت آزاد شد

شنبه شب ۲۱ دی / ۱۱ ژانویه، راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در جریان تجمع جمعی از شهروندان برای یابود جان‌باختگان حادثه ساقط کردن هواپیمای اوکراینی در مقابل دانشگاه امیرکبیر در تهران بازداشت و بعد از چند ساعت آزاد شد. خبرگزاری تسنیم - نزدیک به سپاه پاسداران - با انتشار این خبر، علت بازداشت سفیر بریتانیا را «اقدام به سازماندهی» و «تحریک و هدایت برخی اقدامات رادیکال و ساختارشکنانه» اعلام کرد. به گفته خبرگزاری تسنیم مراتب اعتراض پس از بازداشت به سفیر بریتانیا اعلام شد و او فردا احضار و موضوع پیگیری خواهد شد. به نوشته این خبرگزاری، مغازه‌ای روبه‌روی دانشگاه امیرکبیر محل اصلی هماهنگی‌های سفیر انگلیس برای هماهنگی جهت «سازماندهی و تحریک و هدایت رادیکال» بوده است. دولت ⁧‫انگلیس‬⁩ بازداشت سفیر این کشور در جریان مراسم یادبود جان‌باختگان هوایپمای اوکراینی را «نقض قوانین بین‌المللی» خواند. شنبه ۲۱ دی، پس اعلام ساقط شدن هواپیمای مسافربری تهران-کی‌یف توسط موشک کروز زمین به هوای سپاه، عده از شهروندان در تهران و شهرهای دیگر به خیابان‌ها آمدند و علیه سپاه و رهبر جمهوری اسلامی شعار دارند. سقوط هواپیمای اوکراینی به کشتن ۱۷۶ نفر سرنشین هواپیما انجامید و امروز پس از اعلام اینکه سپاه مسئول شلیک به این هواپیما بوده است، گروهی از شهروان در محکومیت این اقدام توسط سپاه پاسدران اقدام به برگزاری یادبود برای کشته‌شدگان در شهرهای مختلف کردند. در جریان این یادبودها، تجمعاتی برگزار شد که با حضور نیروهای امنیتی همراه بود و شعارهای ضدحکومتی هم سر داده شد.