نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صادرات ایران به سوریه در ۹ ماه نخست سال ۹۰ درصد افزایش داشته است

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه از افزایش ۹۰ درصدی صادرات ایران به سوریه در مدت ۹ ماه نخست سال جاری خبر داد. کیوان کاشفی گفت: «در ۹ ماهه امسال ۱۶۰ میلیون دلار کالا از ایران به سوریه صادر شده و این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۸۴ میلیون دلار صادرات به سوریه داشتیم تقریباً رشد ۹۰ درصدی داشته است.» به‌گفته کاشفی، بیشترین کالاهای صادرشده مربوط به صنایع مهندسی از جمله قطعات و اجزای توربین‌های بخار، مواد غذایی و صنایع دارویی بوده است. کاشفی همچنین گفت میزان واردات از سوریه به ایران نیز در این ۹ ماهه ۵۳ درصد افزایش داشته است. در همین حال رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران به‌منظور گفت‌وگو با مقام‌های سوری در زمینه‌های صنعتی، ساختمانی و تاسیسات زیرساختی چهارشنبه ۲۲ دی در رأس یک هیات بلندپایه اقتصادی و سیاسی وارد دمشق پایتخت سوریه شد. قاسمی سه روز در سوریه خواهد ماند.

زنان کارمند در افغانستان: با روی کار آمدن طالبان خانه‌نشین شده‌ایم

شماری از زنان کارمند در اداره‌های دولتی افغانستان چهارشنبه ۲۲ دی / ۱۲ ژانویه در یک نشست خبری در کابل اعلام کردند که با به قدرت رسیدن دوباره طالبان در این کشور سرنوشت آن‌ها در هاله‌ای از ابهام و تاریکی قرار گرفته است. آن‌ها در قطعنامه خود گفته‌اند زنان ۲۸ درصد از نیروی کار فعال اداره‌های دولتی را تشکیل می‌دادند، اما پس از فروپاشی دولت قبلی خانه‌نشین شده‌اند. زنان کارمند یکی از الزامات توسعه‌ پایدار را حضور مشترک اعضای جامعه بدون در نظرداشت جنسیت آن‌ها دانسته و حضور زنان در امر پیشبرد امور را ضروری خوانده‌اند. زنان کارمند همچنین نسبت به حذف وزارت امور زنان اعتراض کرده و گفته‌اند تصمیم‌گیری درمورد زنان بدون حضور آن‌ها و عدم دریافت حقوق ماهانه، وضعیت را پیچیده‌تر و ناامیدکننده‌تر کرده است. اجازه‌ ورود به محل کار طبق روال قبلی، حضور زنان در تصمیم‌گیری‌های دولتی، تدوین برنامه مشخص برای افزایش مشارکت زنان، جلوگیری از اخراج زنان و تأمین محیط کاری امن از دیگر خواسته‌های زنان کارمند در اداره‌های دولتی هستند. آن‌ها گفته‌اند تا زمانی که به خواسته‌هایشان رسیدگی نشود به دادخواهی‌های‌ خود ادامه خواهند داد.

دادگستری چهارمحال و بختیاری: عامل آتش زدن مجسمه قاسم سلیمانی در شهرکرد دستگیر شد

احمدرضا بهرامی، رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که عامل آتش زدن مجسمه قاسم سلیمانی در شهرکرد سه‌شنبه ۲۱ دی دستگیر شد. او گفت فرد دستگیرشده «در همان روز‌های ابتدایی شناسایی شد» و مأموران وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران او را دستگیر کردند. مجسمه قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس ۱۵ دی‌ماه در میدان قمر بنی‌هاشم شهرکرد نصب و همان شب به آتش کشیده شد. سلیمانی دو سال پیش به‌دست نیروهای آمریکایی در عراق کشته شد. مجسمه‌ها و پلاکاردهای مربوط به بزرگداشت قاسم سلیمانی بارها در شهرهای مختلف ایران به آتش کشیده شده است. رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت در حال حاضر نمی‌تواند جزئیات بیشتری از فرد دستگیرشده ارائه دهد.