ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ دو کارگر در حادثه آتش‌سوزی پنج واحد صنفی در تهران

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران پنج‌شنبه ۲۲ دی‌ماه، از مرگ دو کارگر در حادثه آتش‌سوزی پنج واحد صنفی در محله چیذر خبر داد. ملکی گفت: «در این حادثه پنج باب موتورسازی، آرایشگاه و سوپرمارکت در کنار یکدیگر قرار داشت که در قسمت پشت این مغازه‌ها نیز یک کارگاه مبل‌سازی واقع شده بود و آتش به این پنج مغازه قدیمی سرایت کرد.» سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، علت این آتش‌سوزی را وجود سقف شیروانی قدیمی و سیستم سیم‌کشی ناایمن در مغازه‌ها اعلام کرد. او گفت: «در مغازه موتورسازی، مکانی برای استراحت وجود داشت که آتش‌‌نشان‌ها یک خانم و آقا حدود ۴۰ ساله را مشاهده کردند که به تأیید عوامل اورژانس مشخص شد این افراد به دلیل شدت سوختگی جان باختند.» حوادث و سوانح در محیط کار همواره یکی از موارد تهدیدکننده نیروی کار در ایران محسوب می‌شود. براساس آمار رسمی، در وقوع بیش از ۸۰ درصد حوادث کار در ایران عوامل انسانی نقش دارد.

امیرعبداللهیان به‌شکل ناگهانی به لبنان و سپس به روسیه سفر خواهد کرد

رسانه‌های لبنانی از سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در شامگاه پنج‌شنبه ۲۲ دی / ۱۲ ژانویه به بیروت خبر دادند. یک منبع نزدیک به نبیه بری، رئیس مجلس لبنان به «العربی الجدید» گفت این سفر به‌شکل ناگهانی تنظیم شده و از قبل برای آن برنامه‌ریزی نشده بود. او گفت قرار است امیرعبداللهیان بعد از ظهر جمعه با نبیه بری دیدار کند. موضوع این دیدار مسائل لبنان و تحولات سیاسی و اقتصادی این کشور خواهد بود. یک منبع دیگر در حزب‌الله لبنان ضمن تأیید سفر امیرعبداللهیان، از احتمال دیدار او با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله سخنی نگفت اما گفت این سفرها همواره برای کمک به لبنان و تأمین برق و سوخت و پروژه‌های عمرانی در این کشور بوده است. شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی‌آی» و خبرگزاری اسپوتنیک نیز از سفر ناگهانی وزیر امور خارجه ایران به بیروت خبر داده‌اند. حسین امیرعبداللهیان همچنین قرار است هفته آینده به مسکو سفر کند. وزارت امور خارجه روسیه گفته است سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور سه‌شنبه ۲۷ دی / ۱۷ ژانویه با امیرعبداللهیان در مسکو دیدار خواهد کرد و دو طرف درباره احیای برجام و توافق منطقه آزاد تجاری بین ایران و روسیه گفت‌وگو خواهند کرد.

«۳۷ درصد از بیماران مبتلا به زخم‌های مزمن به‌دلیل مشکلات اقتصادی از درمان انصراف داده‌اند»

مسعود حبیبی، رئیس کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت در افتتاحیه نهمین دوره این کنگره گفت: «نتایج یک مطالعه نشان داد، ۳۷ درصد از کل مراجعان به پژوهشکده زخم و ترمیم بافت در جلسه‌های اولیه، از ادامه درمان منصرف شدند و بعد از پیگیری که انجام شد، این افراد علت عدم مراجعه مستمر را مسائل اقتصادی و مشکلات مالی عنوان کردند.» به‌گفته حبیبی زخم‌های مزمن معمولاً در افراد مسن‌تر با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های عروقی و چاقی رخ می‌دهند و با مرگ‌ومیر بالا و نگران‌کننده‌ای همراه هستند. او با اشاره به هزینه‌های بالای درمان زخم‌های مزمن افزود: «افرادی که مبتلا به زخم‌های مزمن می‌شوند، عمدتاً از نظر اقتصادی در سطح پایین جامعه قرار دارند. این بیماران، مدت‌ها با هزینه‌های بالای کنترل و درمان بیماری زمینه‌ای خود، درگیر بوده‌اند و وقتی دچار عوارض این بیماری‌ها می‌شوند، هزینه مضاعفی به آن‌ها تحمیل می‌شود.» او گفت نداشتن توان مالی برای درمان زخم‌های مزمن در حالی است که مرکز درمان زخم‌های مزمن و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی تعرفه غیرخصوصی دارد.

نسیم سلطان‌بیگی، روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی سابق بازداشت شد

ایران جلالی، مادر نسیم سلطان‌بیگی، روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی سابق در توییتر اعلام کرد که دخترش شامگاه چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه هنگام خروج از کشور در فرودگاه بین‌المللی تهران بازداشت شد. او افزود: «موبایل او زمانی که برای تحویل وسایل و دریافت کارت پرواز رفته بود خاموش شد و بعد از چند ساعت بی‌خبری، در تماسی کوتاه از بازداشت خود و توقیف وسایلش خبر داد. از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری نسیم بی‌اطلاعم.» نهاد‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی پیش از این نیز نسیم سلطان‌بیگی را چند بار بازداشت و احضار کرده بودند؛ از جمله در سال ۱۳۸۵ در تجمع اعضای کمپین یک‌میلیون امضا در تهران و در آذرماه ۱۳۸۶. او در مرداد ۱۳۸۹ نیز در دادگاه به «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت کشور» متهم شد. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران گفته است از آغاز اعتراضات سراسری در شهریور سال جاری تاکنون ۷۰ روزنامه‌نگار در ایران بازداشت شده‌‌اند که ۳۰ نفر از آن‌ها همچنان در زندان‌ها به‌سر می‌برند.

یک کارشناس حوزه آب: روزهای سخت و ترسناکی در پیش داریم

رضا حاجی‌کریم، کارشناس حوزه آب به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که اضافه برداشت آب در ایران به چنان بحرانی منجر شده است که «اگر با همین آهنگ کنونی پیش برویم تهدید تمدنی رخ می‌دهد و بدون رودربایستی و پرده‌پوشی باید بگوییم که روزهای سختی را خواهیم داشت و شاهد تعارضات اجتماعی، سیاسی، قومیتی و صنفی در حوزه آب خواهیم بود.» این کارشناس حوزه آب گفت اکنون در ایران ۲۰ میلیارد مترمکعب مازاد برداشت آب وجود دارد. او افزود اگر نتوان این روند را معکوس کرد «روزهای سخت و ترسناکی را در پیش خواهیم داشت». حاجی‌کریم از تغییر در وضع کنونی و توجه مقام‌های جمهوری اسلامی به بحران آب ابراز ناامیدی کرد و گفت: «در سطح استراتژیستی هیچ نشانه‌ای مبنی بر بهبود اوضاع نمی‌بینیم یعنی وقتی به رئوس برنامه هفتم و سیاست‌های کشاورزی که نگاه می‌کنیم اراده‌ای برای سامان این وضعیت وجود ندارد.»

سحر شهنازی، مادر و سرپرست کودک در پی اعتصاب غذا در اوین دچار مشکلات جسمی بسیاری شده است

سحر شهنازی شهروند ۳۲ ساله روز هشتم آذرماه با یورش نیروهای امنیتی به منزل خود بازداشت شده است. او مادر و سرپرست کودکی ۱۳ ساله است. به گفته منابع آگاه به زمانه او ۲۲ روز پیش در اعتراض به بازداشت خود و وضعیت نامشخص پرونده‌، در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد. این زندانی در روز چهاردهم اعتصاب غذا به‌علت ضعف شدید شروع به خوردن مایعات کرد. او در دو هفته گذشته ممنوع‌الملاقات و ممنوع‌التماس بوده که در نهایت یکشنبه ۱۹ دی در تماس کوتاهی با خانواده خود اطلاع داده که به‌دلیل سابقه بیماری گوارشی توانایی خوردن مواد غذایی جز مایعات را از دست داده است. سحر شهنازی که هم‌اکنون در اوین به سر می‌برد، در پی اعتصاب غذا دچار مشکلات جسمی حاد، ضعف شدید و تورم صورت شده و با هشت کیلو کاهش وزن در این مدت روبه‌رو بوده است.