نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان #استرالیا با تصویب لایحه‌ای به #پناهجویان ساکن جزایر امکان درمان در خاک این کشور را داد

پارلمان #استرالیا برخلاف تمایل دولت محافظه‌کار این کشور لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر مبنای آن پناهجویان ساکن اردوگاه‌های جزایر دورافتاده، مانند نائورو و پاپوا گینه نو امکان آن را می‌یابند که در داخل استرالیا مورد درمان قرار گیرند. لایحه تصویب‌شده اکنون باید در مجلس سنا مورد بررسی قرار گیرد. پارلمان در حالی این لایحه را تصویب کرده که دولت استرالیا سیاست‌های ضدپناهجویان را در این کشور پیش می‌برد. استرالیا از سال ۲۰۱۳ پناهجویان کشورهای مختلف را که با کشتی، خود را به سواحل این کشور می‌رسانند در جزایر نائورو و پاپوآ گینه نو بدون امکانات کافی نگهداری می‌کند. این سیاست به‌منظور کاهش شمار پناهجویان در استرالیا در پیش گرفته شده است. با این حال مدافعان حقوق بشر همواره علیه سیاست‌های دولت دست به اعتراض زده‌اند.

تصویب پیش‌نویس طرح انفصال از اینترنت جهانی در مجلس روسیه

مجلس #روسیه پیش‌نویس طرحی را تصویب کرد که به موجب آن #اینترنت این کشور داخلی و از اینترنت جهانی منفصل خواهد شد. یکی از پیشنهاددهندگان این طرح آندری لوگووی است که از مظنونان اصلی قتل الکساندر لیتویننکو، منتقد دولت روسیه در سال ۲۰۰۶ به‌شمار می‌آید. حامیان این طرح می‌گویند روسیه باید بتواند با توجه به اعلام سیاست‌های سایبری واشنگتن مبنی بر پاسخ به هرگونه حمله سایبری، امنیت شبکه‌های اینترنتی خود را افزایش دهد. این طرح ایجاد مرکزی را برای امن کردن و کنترل مسیرهای اینترنتی پیشنهاد می‌کند و از سرویس‌دهندگان اینترنتی می‌خواهد ابزارهای فنی لازم را برای مقابله با تهدیدها به‌کار گیرند. براساس این طرح اقدامات سریعی برای آزمایش اینترنت داخلی و امکان منفصل کردن اینترنت روسیه از شبکه جهانی در دستور کار قرار خواهد گرفت. مخالفان معتقدند این طرح که به پروژه «دیوار آتشین» چین شباهت دارد، بسیار پرهزینه است و به‌وسیله کارشناسان نوشته نشده است. آن‌ها می‌گویند تصویب این طرح نشان می‌دهد که مقامات روسیه می‌خواهند با وجود تحمیل هزینه‌های عمومی و شخصی کلان،‌ به محدود کردن دسترسی شهروندان به اینترنت و زیرپاگذاشتن آزادی‌ اینترنتی ادامه دهند. منتقدان این طرح را بخشی از سیاست‌های درازمدت روسیه برای قطع دسترسی به اینترنت می‌دانند و بسیار نگرانند که اینترنت این کشور در ادامه این مسیر به‌طور کامل از اینترنت جهانی جدا شود.

بازداشت بیش از ۷۰۰ نفر در ترکیه به اتهام ارتباط با جنبش گولن

با گذشت دو سال و نیم از کودتای نافرجام ترکیه، دستگاه قضائی این کشور همچنان کسانی را که با فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا رابطه دارند، بازداشت می‌کند. دادستانی آنکارا سه‌شنبه ۲۳ بهمن / ۱۲ فوریه دستور بازداشت یک هزار و ۱۱۲ نفر را صادر کرد. عملیات بازداشت در همین روز آغاز شد و دست‌کم ۷۲۹ نفر در مناطق مختلف ترکیه به اتهام همدستی در کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ بازداشت شدند. دستور بازداشت یک هزار و ۱۱۲ نفر مظنون در ۷۵ استان از ۸۱ استان ترکیه صادر شده است. در آنکارا ۴۵ نفر بازداشت شده‌اند. سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه روز یکشنبه گذشته از عملیات جدیدی علیه طرفداران گولن خبر داده بود. آنکارا فتح‌الله گولن را عامل کودتای نافرجام می‌داند اما او این اتهام را رد می‌کند.

نتایج یک پژوهش چندساله: گونه‌های حشرات در مسیر انقراض‌اند

نتایج اولیه یک پژوهش بر روی جمعیت حشرات در دنیا حاکی از آن است که گونه‌های حشرات نیز مانند بسیاری از گونه‌های جانوری در مسیر انقراض قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری الجزیره، این پژوهش که ده‌ها سال به‌طول انجامیده است نشان می‌دهد که ممکن است بیش از ۴۰ درصد گونه‌های حشرات در دهه‌های آینده منقرض و ناپدید شوند. دانشمندان این یافته‌ها را «ترسناک» و برای بوم‌سازگان (اکوسیستم‌ها) «فاجعه‌آمیز» خواندند. پل رالف الریچ، رئیس مرکز زیست حفاظتی دانشگاه استنفورد درباره این پژوهش می‌گوید: «اگر حشرات نابود شوند، ما انسان‌ها هم نابود می‌شویم. کل حیات سیستم کشاورزی وابسته به حشرات است». اما تنها زنجیزه غذایی نیست که به آن‌ها وابسته است. حشرات علاوه بر گرده‌افشانی، خاک و آب را پاکسازی می‌کنند، در بازیافت زباله‌ها موثرند و نقش بسیار مهمی در کنترل آفت‌های گیاهی دارند. شمار آن‌ها هرسال ۲.۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر تغییرات اقلیمی و گسترش شهرها، دانشمندان سموم مورد استفاده در کشاورزی را دلیل اصلی آسیب به حشرات می‌دانند. آن‌ها می‌گویند باید در استفاده از این سموم تجدید نظر شود چرا که در حال حاضر تاثیر زیادی بر پرورش محصولات کشاورزی ندارند و می‌توانند جای خود را به سمومی بدهند که برای حشرات مضر نیستند.

#روحانی برای دیدار با #پوتین و #اردوغان به #روسیه سفر می‌کند

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی پنجشنبه ۲۵ بهمن به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای شرکت در نشست سه جانبه رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه، عازم بندر سوچی در روسیه می‌شود. در نشست یک روزه سوچی نتایج مذاکرات آستانه و آغاز فرآیندهای سیاسی سوریه، تمامیت ارضی و همچنین همکاری در دوران بازسازی این کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد. پیش از این سه بار چنین نشستی در سوچی برگزار شده است.

سومین جلسه محاکمه #فعالان_محیط_زیست در بازداشت، برگزار شد

سومین جلسه دادگاه متهمان پرونده «فعالان محیط زیست» صبح روز سه‌شنبه ۲۳بهمن در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به صورت غیرعلنی برگزار شد. در همین روز خانواده‌های این فعالان در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، رسیدگی به وضعیت این پرونده و تغییر در روند بازداشت آنان را خواستار شدند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، در سومین جلسه دادگاه که وکلای تعیین شده از سوی دادگاه نیز در آن حاضر بوده‌اند، نماینده دادستان تهران بخش‌های دیگری از کیفرخواست پرونده را قرائت کرده است. بر اساس این کیفرخواست، چهار نفر از هشت متهم این پرونده به افساد فی‌الارض متهم شده‌اند، سه نفر به اتهام جاسوسی و یک نفر هم به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، محاکمه می‌شوند. اتهام چهار متهم این پرونده در ابتدا جاسوسی بود که بعد به افساد فی‌الارض تغییر کرد. جلسات اول و دوم دادگاه این فعالان محیط زیستی در تاریخ ۱۰ و ۱۳بهمن در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده بود. بر اساس گزارش ایرنا، تاریخ جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام خواهد شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، خانواده‌های فعالان محیط زیستی بازداشت‌شده اما در نامه‌ خود به رهبر جمهوری اسلامی، رسیدگی به وضعیت این پرونده و تغییر در روند بازداشت این افراد را خواستار شده‌اند. آنان نوشته‌اند: «در این یک سال بیشتر از رنج دربند بودن و دوری عزیزانمان، عدم‌ پاسخگویی و عدم‌ رعایت قانون از سوی مقامات مسئول بر ما سخت و ناگوار آمده است.»فاطمه قدیریان، خواهر و امیرسامان خالقی، برادر یکی از بازداشت‌شدگان، این نامه را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده‌اند. خانواده‌های فعالان محیط زیست بازداشت‌شده آبان ‌ماه امسال نیز در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، اتهامات علیه فرزندان خود را «باورنکردنی» خوانده و درخواست دادرسی عادلانه کرده بودند. آنها همچنین خواستار رفع محدودیت‌ها برای دسترسی به وکیل شده بودند.

نائب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: در زمان تحریم شرایط جنگی و ورود نظامیان به اقتصاد «طبیعی» است. آزادی‌های اقتصادی برای شرایط تحریم مناسب نیست

به گزارش خبرگزاری کار (ایلنا)، محمدرضا حریری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین از تاسیس شرکت‌هایی برای تهاتر(مبادله کالا به کالا) و خدمات بدون مبادله پول دفاع کرد و گفت: «هر رخنه‌ای در دیوار تحریم یک گام رو به جلو است که باید برداشته شود و یکی از ابزارهای آن همین معاملات تهاتری است». او درباره اینکه چه نهادهایی این مبادلات را دراختیار خواهند گرفت گفت: «بخش خصوصی سهم بزرگی در اقتصاد ما ندارد و طبیعتا بخش‌هایی که سهم بیشتری‌ دارند ورود خواهند کرد. ما در شرایط جنگی قرار داریم که آن نیز الزامات خاص خود را دارد. بنابراین ورود دولت یا نظامیان به صحنه اقتصاد کشور طبیعی است. مباحثی مانندی آزادی‌های اقتصادی یا خصوصی سازی برای شرایط نرمال مناسب است».

واکنش #وزیر_امور_خارجه_ایران به توییت فارسی #رئیس_جمهوری_آمریکا در #چهلمین_سالگرد_انقلاب ایران

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حساب توییتر خود به آخرین توییت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا واکنش نشان داد. ترامپ روز دوشنبه ۲۲ بهمن / ۱۱ فوریه در توییتی به زبان فارسی نوشته بود: «۴۰ سال فساد. ۴۰ سال سرکوب. ۴۰ سال ترور. رژیم ایران فقط موجب چهل سال شکست شده است. مردم ایران که مدت‌هاست در رنجند شایسته آینده روشنتری هستند.» سه‌شنبه ۲۳ بهمن ظریف در پاسخ به این توییت نوشت: «چهل سال شکست در پذیرش این‌که ایرانی‌ها هرگز مطیع نخواهند شد. چهل سال شکست در تطبیق دادن سیاست آمریکا با واقعیت. چهل سال شکست در بی‌ثبات کردن ایران از طریق خونریزی و پول خرج کردن. پس از چهل سال انتخاب‌های اشتباه وقت آن رسیده است که دونالد ترامپ در سیاست شکست‌خورده آمریکا بازنگری کند».

محسنی اژه‌ای: رئیس جدید #قوه_قضائیه قبل از سال جدید معرفی می‌شود

غلامحسین #محسنی_اژه_‌ای ، معاون اول #قوه_قضائیه از معرفی جانشین #صادق_لاریجانی ، رئیس قبلی قوه قضائیه خبر داد و گفت: «رئیس جدید قوه قضائیه تا پایان امسال و قبل از آغاز سال جدید معرفی می‌شود و کار خود را آغاز می‌کند.» او از اظهارنظر در مورد گزینه‌های ریاست این قوه خودداری کرد. بر اساس برخی از گزارش‌های غیررسمی، #ابراهیم_رئیسی ، تولیت آستان قدس رضوی که از او به‌عنوان یکی از عاملان کشتار مخالفان جمهوری اسلامی در سال ۶۷ یاد می‌شود، یکی از گزینه‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای ریاست قوه قضائیه است. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، انتخاب و انتصاب رئیس قوه قضائیه توسط رهبر ایران انجام می‌شود.

#سلمان_رشدی: فتوای قتل قدیمی شده. مسائل نگران‌کننده دیگری وجود دارد

سلمان رشدی، نویسنده رمان آیات شیطانی در سفرش به پاریس در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفته است فتوای قتل او کهنه شده: «ما در جهانی زندگی می‌کنیم که مسائل خیلی سریع تغییر می‌کنند. حالا موضوعات زیاد دیگری برای نگرانی وجود دارد. «آن زمان من ۴۱ سال داشتم و حالا ۷۱ سال از زندگی‌ام گذشته. مسئله فتوای قتل دیگر قدیمی شده است.» در ۱۴ فوریه ۱۹۸۹ آیت‌الله خمینی فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کرد. سلمان رشدی رسماً از مسلمانان جهان پوزش خواست. اما فتوا بر جای خود باقی ماند. اتوره کاپریلو، مترجم ایتالیایی «آیه‌های شیطانی» در ژوئیه ۱۹۹۱ در منزلش با ضربات چاقوی یک مسلمان متعصب به شدت مجروح شد. یک مسلمان متعصب دیگر هم در ژوئیه‌ همان سال به هیتوچی ایگاراشی، مترجم ژاپنی این کتاب در دفتر کارش حمله کرد. ویلیام نیگارد، مترجم نروژی کتاب هم با شلیک چند گلوله یک اسلام‌گرا به شدت مجروح شد. آیه‌های شیطانی در سال ۲۰۰۱ به ترجمه روشنک ایرانی به زبان فارسی در خارج از ایران منتشر شده است.

#ظریف به سید #حسن_نصرالله اطمینان داد که حمایت جمهوری اسلامی از #حزب‌الله_لبنان ادامه پیدا می‌کند

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به اتفاق محمد جلال فیروزنیا، سفیر جمهوری اسلامی در بیروت به دیدار سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله رفت. در این دیدار ظریف به سید حسن نصرالله اطمینان داد که جمهوری اسلامی به حمایت‌هایش از حزب‌الله لبنان ادامه خواهد داد. چنانچه مجمع تشخیص مصلحت ایران لوایح مبارزه با پولشویی را تصویب کند، احتمال دارد حمایت مالی از شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان مختل یا دشوار شود. ناتان سیلز، هماهنگ‌کننده امور مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که ایران برای حمایت از حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی سالانه یک میلیون دلار هزینه می‌کند.

تا ۷۰ سال آینده در شمال ایران حتی نیم متر مربع #جنگل باقی نمی‌ماند

رضا شیخ‌پور، کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران از بیماری درختان در جنگل هیرکانی خبر داد و گفت: «۱۵ درصد از سطح جنگل‌های هیرکانی شمال طی چند سال اخیر به کاربری کشاورزی و مسکونی تغییر کرده اما نکته مهم اینجاست که به جز تغییر کاربری، این جنگل‌ها از داخل دستخوش آفت و بیماری شده و در حال تهی شدن است.» به گفته این کارشناس محیط زیست اگر مردم و دولت دست از تعرض به جنگل‌ها برندارند تا ۷۰ سال دیگر جنگل‌ هیرکانی کاملاً از بین می‌رود: «اگر به همین روند ادامه دهیم تا ۷۰ سال آینده حتی نیم متر مربع در شمال کشور جنگل باقی نمی‌ماند.»