ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عیدی «تحقرآمیز» #مددجویان_بهزیستی: برای یک فرد مجرد ۶۳۵۰۰ هزار تومان

عیدی مددجویان سازمان #بهزیستی معادل یک ماه حقوق آن‌هاست. این مبلغ امسال برای یک نفر ۶۳۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. بهروز مروتی مدیر کمپین حمایت از افراد دارای معلولیت، مستمری و عیدی #معلولان را که حدود ۶۰ درصد آن‌ها تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند «تحقیرآمیز» خواند. عیدی مددجویان سازمان بهزیستی کشور با توجه به بُعد خانوار تعیین می‌شود که برای یک نفر ۶۳۵۰۰ تومان، خانواده دونفره ۷۲۰۰۰ تومان، خانواده سه نفره ۸۵۵۰۰ تومان، خانواده چهارنفره ۹۸۵۰۰ تومان و خانواده پنج نفره ۱۲۰۰۰۰ تومان خواهد بود. مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی، شامل زنان سرپرست خانواده، معلولان و سایر اقشار آسیب پذیر، در رده کم‌درآمدترین اقشار تهیدست ایران هستند. درآمد ماهانه آنان شامل مستمری بهزیستی و یارانه رقمی کمتر از یک دهم حداقل دستمزد را تشکیل می‌دهد و به زحمت به ۱۵۰ هزار تومان در ماه می‌رسد. این در حالی است که هزینه خانوار در ایران حدود هشت میلیون تومان برآورد می شود. در این میان معلولان با توجه به محدودیت‌هایی که شرایط جسمی‌شان برای آن‌ها ایجاد کرده، وضعیت شکننده‌تری دارند. دولت سال گذشته قانونی برای حمایت از معلولان تصویب کرد؛ اما در حالی که به پایان سال نزدیک می‌شویم هنوز نزدیک به دو سوم یودجه‌ای را که برای حمایت از معلولان اختصاص داده شده، پرداخت نکرده است. بهروز مروتی در این زمینه گفت: «۳۵۶ میلیارد تومان از بودجه ۱۰۶۷ میلیارد تومان بابت اجرای قانون حمایت از معلولان از ابتدای سال تاکنون پرداخت شده و ۷۱۱ میلیارد تومان باقی مانده است. سال در حال اتمام است و دولت ۶۴ درصد بودجه معلولان را پرداخت نکرده است.»

کانون نویسندگان ایران احکام زندان برای فعالان حوزه زنان که خواهان استعفای خامنه‌ای شده بودند را محکوم کرد

۱۴ تن از کنشگران حوزه زنان در ایران ۱۴ مرداد سال جاری با انتشار بیانیه‌ای خواستار استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی شدند. گیتی پورفاضل، نویسنده، حقوقدان و عضو کانون نویسندگان ایران و همچنین شهلا جهان‌بین، زهرا جمالی و شهلا انتصاری، سه تن دیگر از امضاکنندگان این بیانیه هریک به ۲۷ ماه زندان محکوم شده‌اند. پیشتر نیز فاطمه سپهری و نرگس منصوری، دو تن دیگر از امضاکنندگان بیانیه استعفای خامنه‌ای، هریک به ۶ سال زندان محکوم شده بودند. کانون نویسندکان ایران چهارشنبه ۲۳ بهمن با انتشار اطلاعیه‌ای نوشته است: «بی‌تردید صدور این احکام هدفی جز سرکوب آزادی اندیشه و بیان ندارد.» کانون نویسندگان ایران سپس در ادامه یادآوری کرده که «بدون داوری درباره‌ محتوای» بیانیه استعفای خامنه‌ای، حکم‌های صادره را محکوم می‌کند و خواستار لغو احکام زندان نویسندگان بیانیه است. ۱۴ کنشگر حوزه زنان در بیانیه مرداد ۹۸ خود نوشته بودند: پس از انقلاب و برقراری رژیم جمهوری‌اسلامی «بسیاری از حقوق اولیه و انسانی ما زنان ایران سلب شد و هر کس علیه این تبعیض جنسیتی لب به اعتراض گشود به توهین و تحقیر، ضرب و شتم و حبس و حتی در مواردی به شکنجه و اعدام گرفتار گردید.» این ۱۴ فعال حوزه زنان در بیانیه خود گفته‌ بودند مصمم‌اند «با شیوه‌ای مدنی و بدون خشونت»، مبارزه خود را با گفتن «نه به جمهوری اسلامی» ادامه دهند.

مادر خسرو بشارت، زندانی سنی مذهب از گزارشگر سازمان ملل در امور ایران خواست مانع از اجرای حکم اعدام فرزندش شود

خدیجه آذر بویا مادر خسرو بشارت، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج که همراه با شش زندانی دیگر در پرونده قتل ماموستا عبدالرحیم تینا بعد از ۱۰ سال تحمل حبس برای بار دوم به اعدام محکوم شده، در نامه‌ای از جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران خواست که مانع از اجرای حکم اعدام فرزندش شود. خدیجه آذر بویا در نامه خود می‌پرسد: چگونه ممکن است شعبه ۴۱ دیوان عالی حکم اعدام را که یک بار نقض کرده برای بار دوم تأیید کند؟ مادر این زندانی می‌گوید به سبب تبعید پسرش به زندان رجایی‌شهر کرج و دوری راه موفق نشده به طور منظم به ملاقات او برود: « ۱۰ سال پای تلفن نشستن و تنها نصیبم از پاره تنم، فقط شنیدن صدایش باشد و به مرور زمان دیگر فراموش کنم‌ که چهره فرزندم چه شکلی بود.»

دو زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شدند

به گزارش خبرگزاری هرانا سحرگاه چهارشنبه ۲۳ بهمن، حکم اعدام دو زندانی که پیش از این در یک پرونده مشترک به اتهام «قتل» و «تجاوز» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا شد. رسانه‌های داخلی درباره اجرای این حکم سکوت کرده‌اند. هرانا می‌نویسد بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر، در یک دوره یک ساله در ایران (یکم ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دست‌کم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند، چهار نفر از اعدامیان کودک – مجرمانی بودند که به سن قانونی نرسیده بودند. ۱۳ حکم اعدام هم در ملا عام اجرا شد.

معاون حقوقی روحانی: پیش‌نویس لایحه همه‌پرسی در مورد نظارت استصوابی تهیه شد

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۳ بهمن در حاشیه نشست هیأت دولت درباره تدوین لایحه همه‌پرسی در جمع خبرنگاران بدون تشریح جزییات گفت: «این لایحه چارچوب نظارت استصوابی را مشخص می‌کند و چون باید در قالب همه‌پرسی درآید، کوتاه و روشن و به صورت آری و خیر است بنابراین طولانی نیست.» با رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان روحانی ضرورت تدوین لایحه همه‌پرسی درباره عملکرد شورای نگهبان را مطرح کرد و از معاون حقوقی خود خواست که لایحه را به سرعت آماده کند. لعیا جنیدی گفت: «چون تصریح شده که با تسریع انجام شود، این اتفاق افتاده و خیلی زود تحویل خواهیم داد و منطقاً می‌تواند به مجلس حاضر برسد.» این لایحه حتی اگر در مجلس کنونی هم به تصویب برسد، ممکن است که شورای نگهبان آن را تأیید نکند. در این صورت به سرنوشت لوایح مبارزه با پولشویی دچار می‌شود که در مجمع بلاتکلیف ماند تا آنکه مدت یکساله بررسی لوایح سپری شد.

#وزارت_نیرو از #قطع_برق هفت شهر و ۲۸۰ روستا در استان #گیلان خبر داد

در پی آغاز بارش برف از یکشنبه شب ۲۰ بهمن در گیلان، برق و آب شماری از مشترکان ساکن گیلان قطع شد. میثم جعفرزاده، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو چهارشنبه ۲۳ بهمن گفت: «اکنون برق هفت شهر و ۲۸۰ روستا در استان گیلان قطع است». به‌گفته جعفرزاده، مسدود بودن راه‌ها، دست تیم‌های عملیاتی را برای برق‌دار کردن شهرها و روستاهای گیلان بسته است. او وعده داد که در صورت برطرف شدن مشکل راه‌ها، امشب (چهارشنبه) بسیاری از خاموشی‌ها برطرف شوند. قطعی برق در کنار مشکلاتی که برای زندگی روزمره گیلانی‌ها ایجاد کرده، موجب اختلال در ارتباط مخابراتی این استان نیز شده است. مهرداد ترابیان، مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات در این‌باره گفت: «نزدیک به ۳۰۰ سایت تلفن همراه در استان گیلان قطع شده که ۱۰۰ سایت، با کمک ژنراتور وصل شده است». او افزود نگرانی از این است که با توجه به کمبود گازوئیل، سوخت ژنراتورهایی که برای سایت‌های تلفن همراه فرستاده‌ شده تمام شود و دوباره اتصال تلفن همراه و ثابت در برخی از مناطق استان قطع شود. براثر بارش برف در سه روز اخیر، ارتفاع برف در مناطق جلگه‌ای و شهرهای شرقی و مرکزی استان گیلان بین ۵۰ تا ۹۰ سانتی‌متر و در ارتفاعات این استان تا دو متر گزارش شده است. بر اثر بارش برف و‌ ریزش بهمن در استان گیلان تا صبح چهارشنبه ۷ نفر جان باختند و ۷۸ نفر زخمی شدند.

اقشار متوسط در ایران قدرت خرید #خودرو را از دست داده‌اند

با افزایش بی‌رویه و روز به روز #قیمت_خودرو در ایران، هدایت الله باقرى، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و نمایندگى‌هاى فروش و خدمات پس از فروش خودرو شیراز می‌گوید «اقشار متوسط قدرت خرید خودرو را از دست داده‌اند». به‌گفته باقری قیمت پراید در چند روز گذشته حدود ۵۲ میلیون تومان بود اما در حال حاضر به بیش از ۶۰ میلیون تومان رسیده است. باقری گفت: «بعضى از افراد حدود ۴۰ الى ۴۵ میلیون تومان براى خرید پراید پس‌انداز کرده بودند، اما بعد از مراجعه به نمایشگاه متوجه مى‌شوند که ناگهان قیمت خودرویى مانند پراید بیش از ۵ میلیون تومان گران شده است». رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و نمایندگى‌هاى فروش و خدمات پس از فروش خودرو شیراز، با بیان این‌که «دولتمردان چندان علاقه‌اى به حل مشکلات خودرو ندارند»، افزود: «با این قیمت‌ها، کارگران به هیچ وجه قدرت خرید خودرو را ندارند و خرید خودرو همانند خواب براى این قشر است». در چند روز اخیر بار دیگر بازار خودرو شاهد افزایش چشمگیر قیمت‌هاست. در برخی مدل‌ها افزایش قیمت بین ۳ تا ۱۵ میلیون تومان بوده است.

عضو هیأت رئیسه #شورای_عالی_سیاست‌گذاری_اصلاح‌طلبان می‌گوید که لیست نمی‌دهند اما ممکن است از کسانی حمایت کنند

#جواد_امام عضو هیأت رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری #اصلاح‌_طلبان گفت: «اصلاح‌طلبان لیستی نمی‌دهند که امضا نداشته باشد؛ لیست‌هایی که به اسم شورای عالی سیاست‌گذاری منتشر می‌شود جعلی و فاقد امضاء هستند. اما احزاب اگر کاندیدی داشته باشند می‌توانند آنان را معرفی و از او حمایت کنند و فعالیت داشته باشند». جواد امام لیست‌هایی که بیرون می‌آید را بیشتر «گمانه‌زنی» دانست که در فضای مجازی منتشر و آدرس‌های غلطی می‌دهند. این عضو هیأت رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری #اصلاح‌_طلبان تأکید کرد که «هیچ دودستگی در جریان اصلاحات وجود ندارد و اکثریت احزابی که نامزد‌ها، دبیران کل، قائم مقام و ارکان حزب‌شان رد صلاحیت شدند تصمیم گرفتند لیست ندهند و تعدادی از احزاب هم که نامزد داشتند تصمیم گرفتند از آنان حمایت کنند». به‌گفته جواد امام «احزاب اصلاح‌طلب مختار هستند از نامزدهای تائید صلاحیت شده‌شان حمایت کنند». پیش از این محمدرضا راه‌چمنی، دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی ۱۶ بهمن‌ماه گفته بود: «قرار است حدوداً ۱۲ حزب اصلاح‌طلب که کاندیدا دارند و مایل‌اند در تهران در انتخابات شرکت کنند، در قالب ائتلافی با نام مثلاً اصلاح‌طلبان پایتخت برای تهران فهرستی را معرفی کنند». دبیرخانه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در واکنش به این مصاحبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «اصلاح‌طلبان هیچ لیست ائتلافی تحت این عنوان (اصلاح‌طلبان پایتخت) و یا هر عنوان دیگری که تداعی‌کننده ائتلاف اصلاح‌طلبان باشد، نخواهند داشت». این شورا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به دلیل رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلام‌شهر، شمیرانات و پردیس عملاً امکان حضور ندارد.

ستاد انتخابات وزارت کشور: تبلیغات انتخاباتی از بامداد پنجشنبه ۲۴ بهمن آغاز می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس ستاد انتخابات وزارت کشور چهارشنبه ۲۳ بهمن با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بر اساس ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۴۰ آئین‌نامه اجرایی، فعالیت‌های تبلیغاتی کلیه نامزدهای تأیید صلاحیت شده از بامداد پنجشنبه ۲۴ بهمن آغاز و در ساعت ۸ صبح پنجشنبه یکم اسفند، ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای پایان می‌یابد. طرفداران محمود احمدی‌نژاد با «ائتلاف مردم» و طرفداران محمد باقر قالیباف و مصباح یزدی و سایر اصول‌گرایان هریک با لیست‌های مجزا در انتخابات شرکت می‌کنند. ۱۶۴ فعال سیاسی و مدنی خارج از ایران با امضای بیانیه‌ای با عنوان «اسفند بدون رأی» تحریم انتخابات را فرصت مناسبی برای تداوم اعتراضات و ایجاد «یک جنبش اجتماعی توانمند و فراگیر» دانستند. پیش از آن نیز نرگس محمدی، زندانی سیاسی در ایران نیز «به حرمت خون کشته‌شدگان» اعتراضات اخیر ایران خواهان تحریم انتخابات شده بود.

وزیر بهداشت: صدای پای کرونا را از پشت مرزها می‌شنویم اما در ایران تاکنون مورد مثبتی از کرونای جدید ثبت نشده است

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چهارشنبه ۲۳ بهمن در حاشیه برگزاری نشست هیأت دولت در واکنش به گزارش‌های تأیید نشده از مرگ یک زن میانسال در بیمارستانی در تهران در اثر ابتلا به ویروس کرونا به تنها مورد ثبت شده در زنجان در تاریخ ۱۸ بهمن اشاره کرد و گفت:‌ « تا امروز مورد مثبتی از ‌کرونای جدید نداشتیم. خانمی ‌در زنجان بود که چند وقت تحت نظر قرار داشت و سه بار تست شده و آخرین تست وی‌ هم ‌منفی بوده است.» نمکی در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت: «قطعاً کرونا یک تهدید جدی است و صدای پای کرونا را از پشت مرزها می‌شنویم.» کمیسیون ملی بهداشت چین چهارشنبه ۱۲ فوریه/ ۲۳ بهمن اعلام کرد با ثبت ۹۷ مورد جدید مرگ بر اثر ابتلا به نسل جدید ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار قربانیان این ویروس در سراسر آن کشور به ۱۱۰۰ نفر افزایش یافت. بیش از ۴۰ هزار نفر درگیر این بیماری هستند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در سراسر جهان فقط ۱۶۸ آزمایشگاه از فن‌آوری لازم برای تشخیص ویروس کرونا (با نام علمی COVID-19) برخوردارند.

یک بسته پستی حاوی بمب در اداره پست آمستردام منفجر شد

پلیس آمستردام اعلام کرد که چهارشنبه ۱۲ فوریه/ ۲۳ بهمن حدود ساعت ۸ صبح در یکی از اداره‌های پست آمستردام هلند در بولستون انفجاری اتفاق افتاد. پلیس احتمال داده است که یک بمب درون یک بسته پستی جاسازی شده بود. پلیس آمستردام با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که در این انفجار کسی مجروح نشد. منابع محلی می‌گویند یک دستگاه آمبولانس به محل اعزام شده است. اواخر دسامبر ۲۰۱۹ چند بمب جاسازی شده در بسته‌های پستی به هفت شرکت هلندی مستقر در آمستردام، رتردام، اوترخت و ماستریخت همراه با نامه‌های تهدیدآمیز ارسال شده بود. برخی شرکت‌ها هم فقط نامه‌های تهدیدآمیز دریافت کرده بودند.

برنی سندرز در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در نیوهمپشایر برنده شد

برنی سندرز، سناتور آمریکایی ازحزب دموکرات با گرایش چپ در رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها در ایالت نیوهمپشایر بااختلافی کم نسبت به پیت بوته‌جج پیروز شد. بوته‌جج که هفته گذشته انتخابات درون‌حزبی پرحاشیه در ایالت آیوا را با اختلافی بسیار اندک از سندرز برده بود، در جایگاه دوم قرار گرفت. سندرز در جمع طرفدارانش در نیوهمپشایر گفت: «این پیروزی آغازی بر پایان دونالد ترامپ است.»  سندرز در انتخابات نیوهمپشایر۲۵,۷ درصد آرا را به دست آورد. بوته‌جج به ۲۴,۴ درصد آرا دست پیدا کرد و امیکلوبوچار صاحب ۱۹,۷ درصد آرا شد. الیزابت وارن ۹,۳ درصد آرا و جو بایدن ۸,۴ درصدآرا را از آن خود کردند. کسی که بتواند از رقابت‌های درون حزبی بیشترین موکلان انتخاباتی را کسب کند، با تایید کنوانسیون ملی دموکرات‌ها، رقیب دونالد ترامپ درانتخابات نوامبر‌ سال آینده خواهد بود.

آمریکا ۵ نفر را به اتهام فروش نفت ایران به چین بازداشت کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس وزارت دادگستری آمریکا بامداد چهارشنبه ۱۲ فوریه/ ۲۳ بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرد به اتهام فروش نفت ایران به پالایشگاهی در چین چهار شهروند آمریکایی را بازداشت کرده است. جنیو وانگ، رابرت تویتس و نیکلاس جیمز فاکس (اهل دالاس) دنیل دی لین (از تکزاس) و نیکلاس هووان (از نیویورک) به اتهام توطئه‌چینی و نقض «اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین‌المللی آمریکا» بازداشت شده‌اند. وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید این افراد از ژوئیه (تیر/ مرداد) ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) در فیلادلفیا و در دیگر مناطق آمریکا در تدارک برای خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران بودند. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که چنانچه اتهامات بازداشت‌شدگان ثابت شود، هریک حداکثر به ۲۵ سال حبس و پرداخت حداکثر یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار آمریکا جریمه نقدی محکوم می‌شوند. دولت آمریکا از نوامبر ۲۰۱۸ (آبان ۹۷) نفت ایران را با هدف صفر شدن صادرات نفتی تحریم کرده است. بودجه سال ۹۹ بر اساس صدور یک میلیون بشکه نفت در روز بسته شده. ایران به طور قاچاق بین ۲۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کند: بخشی به سوریه و بخش عمده‌ای هم به چین.