ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مأموران وزارت اطلاعات از دسترسی زینب جلالیان به خدمات پزشکی جلوگیری کردند، این زندانی کُرد به کرونا مبتلا شده بود

به گزارش عفو بین‌الملل، مأموران وزارت اطلاعات از دسترسی زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد، به خدمات پزشکی جلوگیری کرده‌اند. زینب جلالیان که به موارد حاد کووید-۱۹ مبتلا شده با مشکلات تنفسی روبه‌روست. عفو بین‌الملل می‌نویسد جلوگیری از دسترسی او به خدمات پزشکی مصداق شکنجه است. بر اساس گزارش عفو بین‌الملل از اردیبهشت ۹۹ که ویروس کرونا در زندان‌های ایران شیوع پیدا کرد، مأموران وزارت اطلاعات زینب جلالیان را به چهار زندان مختلف منتقل کرده‌اند. بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، وزارت اطلاعات دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب، انتقال به زندانی نزدیک‌تر به خانواده در استان آذربایجان غربی و قطع اقدامات انتقام‌جویانه علیه جلالیان را مشروط به این کرده است که او در مقابل دوربین فیلمبرداری علیه خود «اعتراف» کرده، از فعالیت‌های سیاسی سابقش اعلام پشیمانی کند و با وزارت اطلاعات وارد همکاری شود. طی شش سال گذشته، زینب جلالیان عمدا از انتقال به درمانگاه‌های خارج از زندان برای دریافت مراقبت‌های پزشکی غیرقابل دسترس در زندان محروم شده است. زینب جلالیان تنها زندانی سیاسی زن در ایران است که به حبس ابد محکوم شده است.

وزارت راه: در سال ۱۴۰۰ فرونشست‌های مهیب و پرتلفات اتفاق می‌افتد، تاسیسات نفتی هم در خطر است

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری این مرکز با سازمان زمین‌شناسی و پژوهشگاه صنعت نفت درباره پدیده فرونشست در ایران هشدار داد: «موضوع فرونشست از سال ۱۴۰۰ به بعد تاثیر خودش را روی بسیاری از تاسیسات مهم کشور نشان خواهد داد.» شکرچی‌زاده در طی سخنانی در این مراسم گفت: «در زمان وقوع زلزله، تاسیسات نفتی می‌تواند به شدت مورد تاثیر قرار گیرد و خسارت‌ها نیز قطعا بالاست. فرونشست نیز اصطلاحا زلزله آرام است که می‌تواند تاثیرات سنگین خود را داشته باشد. ریشه آن هم عدم مدیریت صحیح منابع آب و آبخیزداری است.» شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال‌شرق با حدود یک هزار کیلومتر خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی یکی از گسترده‌ترین مناطقی است که سوخت‌رسانی به پنج استان‌ خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوب، سمنان و گلستان را برعهده دارد. شکاف‌های عمیق در اطراف خط لوله ۲۰ اینچ سبزوار –مشهد و خط لوله ۲۲ اینچ سمنان -شاهرود در اثر فرونشست زمین این خط لوله را تهدید می‌کند. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تعیین پهنه‌بندی حریم گسل‌ها در تهران و چند کلانشهر کشور را به عهده گرفته است.

هزینه‌های برگزیت: بریتانیا ۴ برابر اتحادیه اروپا ضرر می‌کند

بر اساس پیش‌بینی‌های جدید کمیسیون اروپا هزینه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چهار برابر بیش از هزینه‌ای است که اتحادیه اروپا متحمل خواهد شد. در حالی‌که تنها یک ماه از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا و اجرایی شدن کامل برگزیت می‌گذرد، کمیسیون اروپا اعلام کرد خروج بریتانیا از اتحادیه بر اساس توافقی که دولت بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا بسته است، موجب کاهش تولید ناخالص داخلی به میزان ۲,۵ درصد تا پایان سال ۲۰۲۲ در مقایسه با پیش از برگزیت خواهد شد. در همین حال کاهش میزان تولید ناخالص داخلی برای اتحادیه اروپا برای همین دوره زمانی حدود ۰,۵ درصد خواهد بود. این پیش‌بینی در حالی اعلام می‌شود که دولت بریتانیا به دلیل تأخیری که به سبب مقرارت جدید در مرزها برای فعالیت‌های تجاری به‌وجود آمده به‌شدت تحت فشار است.

علیرضا نوری، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران بازداشت و روانه‌ زندان مرکزی همدان شد

کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پلیس اطلاعات و امنیت همدان علیرضا نوری شاعر، نویسنده و عضو کانون را حوالی ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه ۲۳ بهمن در منزلش بازداشت کرد. بر این اساس نوری برای اجرای حکم دو سال زندان به ندامتگاه مرکزی همدان منتقل شده است. شعبه پنج اجرای احکام دادسرای همدان حکم جلب نوری با حق ورود به منزل را صادر کرده بود. کانون نویسندگان ایران در این اطلاعیه یادآوری کرده است که زندان همدان فاقد هرگونه تفکیک جرائم است و همه زندانیان عمومی و امنیتی در یک بند نگهداری می‌شوند. علیرضا نوری خرداد ۱۳۹۶ به اتهام «توهین به مقدسات از طریق نوشتن اشعار موهن در فضای مجازی» به دو سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر عیناً تایید شد. با وجود اعتراض نوری به حکم صادره در دیوان عالی کشور، او در تیر ۱۳۹۹ به شعبه‌ی پنجم اجرای احکام دادسرای همدان احضار شد که اجرای حکم او به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد. از علیرضا نوری تا کنون هفت کتاب و تعدادی مقاله به چاپ رسیده است. او پنجمین عضو کانون نویسندگان ایران است که در سال جاری روانه‌ی زندان می‌شود.

طرح گسترش فرودگاه شارل دوگل پاریس به سبب ملاحظات زیست‌محیطی متوقف شد

به گزارش خبرگزاری آلمان، باربارا پمپلی، وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای فرانسه در مصاحبه با لوموند اعلام کرد که دولت فرانسه پروژه توسعه فرودگاه بین‌المللی شارل دوگل در شمال پاریس را متوقف کرده است. به گفته پمپلی گسترش این فرودگاه در تقابل با محیط زیست قرار دارد و به همین سبب دولت فرانسه از شرکتی که اجرای این پروژه را به عهده دارد خواسته است فعالیت خود در فرودگاه شارل دوگل را متوقف کند. گفته می‌شود توقف این پروژه با همه‌گیری ویروس کرونا در جهان بی‌ارتباط نیست. قرار بود ظرفیت فرودگاه شارل دوگل ۵۰ درصد افزایش یابد.

بایدن در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت می‌کند

به گزارش خبرگزاری آلمان، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت می‌کند. دفتر ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد بایدن در تاریخ ۱۹ فوریه/ ۳۰ بهمن از طریق ویدیو کنفرانس با شرکت‌کنندگان صحبت می‌کند. این نخستین سخنرانی بایدن در آلمان در مقام ریاست جمهوری آمریکاست. بایدن سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در مقام معاون رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس امنیی مونیخ شرکت کرده و با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود. مرکل به بایدن وعده داده که آلمان نقش فعالانه‌‌تری در جهان ایفا کند.

دادسرای #اوین سه عضو #سندیکای_رانندگان_شرکت_واحد را احضار کرد

سه تن از اعضای سندیکای کارگران و رانندگان شرکت واحد تهران به نام‌های داود رضوی، عطا باباخانی و علی قربانیان توسط شعبه ۲ دادسرای اوین به پلیس امنیت احضار شدند. علت احضار، شرکت این سه فعال کارگری در تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل مجلس عنوان شده است. سندیکای کارگران و رانندگان شرکت واحد تهران در اطلاعیه‌ای نوشته است «نامبردگان پس ار حضور در تجمع مستقل بازنشستگان در مقابل مجلس، از سوی پلیس امنیت تلفنی احضار شدند و در روزهای گذشته نیز از سوی دادسرا ابلاغیه برای‌شان ارسال شده است». بازنشستگان تامین اجتماعی در ماه‌های اخیر بارها در اعتراض به تهی شدن صندوق تامین اجتماعی توسط دولت و وضعیت معیشتی دشوار خود تجمع کرده‌اند. داود رضوی، عطا باباخانی و علی قربانیان که خود بازنشسته تامین اجتماعی هستند، به خاطر شرکت در این تجمعات به پلیس امنیت فراخوانده شده‌اند. سندیکای شرکت واحد نوشته است: «از سال ۹۸ فشار نهادهای امنیتی به سندیکای کارگران شرکت واحد بسیار تشدید شده است و با هر بهانه‌ای نهادهای امنیتی با اعضای سندیکا تماس تلفنی تهدیدآمیز می‌گیرند و یا اعضای سندیکا به پلیس امنیت یا دادسرای اوین احضار می‌شوند. در یک نمونه سال گذشته پانزده تن از اعضای فعال سندیکا با دستور قضایی به پلیس امنیت احضار شدند». سندیکای شرکت واحد احضار و تهدید اعضای خود را محکوم کرده و خواستار منع تعقیب این سه عضو خود شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران تأثیری در رویکرد ما در موضوع برجام ندارد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد جمعه ۱۲ فوریه/ ۲۴ بهمن در یک نشست خبری در پاسخ به این پرسش که با توجه به احتمال بالای پیروزی یک دولت تندرو در انتخابات ۱۴۰۰، برنامه دولت بایدن درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران چیست گفت: «ما از دریچه امنیت ملی خود، امنیت شرکا و متحدان خود در منطقه به آن نگاه می کنیم. هسته اصلی سیاست ما و سیاست رئیس جمهوری آمریکا درک این نکته است که ایران اجازه تولید سلاح هسته‌ای را ندارد.» پرایس در ادامه افزود: «به همین دلیل است که رئیس جمهوری فرمولی را ارائه کرده است که اگر ایران انطباق کامل با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را از سر بگیرد، ما نیز همین کار را خواهیم کرد.»

مطهری: کل مشکل ما با آمریکا، اسرائیل است، غیر از این مشکلی نداریم

علی مطهری، نماینده سابق مجلس در ویژه برنامه «پلاک دیپلمات» بسیج دانشجویی شریف در انتقاد از اختلاف‌های داخلی بر سر مذاکره با آمریکا گفت: «ما در داخل متحد نبودیم در توافق برجام و دشمن از این اختلاف استفاده کرد. ما می‌توانستیم روابطمان را با کشورهای عربی بهبود ببخشیم و در این زمینه غفلت شد. باید این کشورها را جذب می‌کردیم به جای اینکه با موشک ها تهدید کنیم.» مطهری در ادامه افزود: «ما اگر سیاست داشته باشیم، روابطمان با عربستان می‌تواند مثل زمان آقای هاشمی شود. رابطه‌مان با مصر چرا باید قطع باشد؟ داشتن دو دوست در منطقه، حماس و حزب‌الله کافی نیست.» نماینده سابق مجلس در انتقاد از گرایش دولت روحانی به غرب گفت: «این درست است که دولت آقای روحانی کشور چین را بعد از برجام تحویل نگرفت و این اشتباه بود. روی برجام خیلی تبلیغ بی‌جا شد و نباید این قدر مردم را امیدوار می کردند. معلوم نبود که چه اتفاقاتی خواهد افتاد و این امید به اروپا هم غیر منطقی بود.» مطهری در ادامه گفت: «کل مشکل ما با آمریکا، اسرائیل است. غیر از این مشکلی نداریم. باید با آمریکا قدم به قدم همراه شویم. بالاخره دوره آقای اوباما با آقای ترامپ متفاوت است. اصلا حرف درستی نیست که آنها هیچ فرقی ندارند. یکی نامتعادل است، یکی عاقل.»