ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«کمپین فعالین بلوچ» از شکنجه و تزریق آمپول به مثانه ابراهیم نارویی در زندان مرکزی زاهدان خبر داده است

در حالی که رسانه‌های حکومتی و بازوهای رسانه‌ای سپاه پاسداران به تبلیغات برای «بخشش عمومی» که دستور آن در روزهای اخیر از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صادر شد مشغول‌اند، «کمپین فعالین بلوچ» که به صورت ویژه خبرها و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌‌دهد گزارش کرده ابراهیم نارویی پس از ۷۳ روز بازداشت هم‌چنان در زندان مرکزی زاهدان تحت شکنجه قرار دارد. بر پایه گزارش این نهاد حقوق بشری، ابراهیم نارویی تحت شکنجه‌های روحی و جسمی قرار دارد و هم‌چنین در مدت بازداشت او در زندان مرکزی زاهدان به مثانه‌اش آمپول ترزیق کرده‌اند. در این گزارش آمده است که مسئولان زندان مرکزی زاهدان ابراهیم نارویی را با زدن «شلاق» و «تزریق آمپول در مثانه» مورد شکنجه قرار دارند. یک منبع آگاه نیز در خصوص شرایط این زندانی بلوج به کمپین گفته مسئولان زندان مرکزی زاهدان از ملاقات خانواده با او جلوگیری کردند. این منبع آگاه افزوده است که حکم اعدام ابراهیم نارویی که پیش‌تر بابت اتهامات «تخریب اموال عمومی و آتش زدن بانک صادرات در منطقه رجایی زاهدان» به صورت کتبی در زندان به او ابلاغ شده بود، لغو شده است، اما او هم‌چنان تحت شکنجه قرار دارد. ابراهیم نارویی پس از «جمعه خونین» زاهدان در تاریخ ۱۱ آذرماه ۱۴۰۱ در منطقه جاده قدیم، به دست نیروهای نظامی بازداشت شد. پیش‌تر کمپین حقوق بشری فعالین بلوچ بر اساس گزارش‌ها، تصاویر و ویدیوهای دریافتی از اعتراضات مردمی زاهدان، گزارش کرده بود که در تاریخ ۱۱ آذرماه سال جاری، نیروهای نظامی عامل تخریب اموال عمومی و آتش زدن بانک‌ها و مغازه‌ها در اعتراضات هستند و از این طریق تلاش می‌کنند با وارد کردن اتهامات سنگین به بسیاری از جوانان و کودکان بلوچ علیه آن‌ها حکم اعدام صادر کنند تا شهروندان معترض بلوچ را وادار به عقب‌نشینی کنند.

دلار به ۴۶ هزار تومان رسید، یورو از ۴۹ هزار تومان گذشت

سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی هم‌چنان ادامه دارد. ۲۳ بهمن پس از پایان تعطیلات چند روزه، هر یک دلار آمریکا در بازار غیربانکی تا ۴۶ هزار تومان هم پیش رفت که یک رکورد تازه به شمار می‌رود. ارزش ریال در برابر دلار از فروردین سال جاری که نرخ هر یک دلار ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان بود تا ۲۳ بهمن حدود ۲۰ هزار تومان، معادل ۷۵ درصد کاهش یافته است. هر یک یورو به عنوان دومین ارز پر تقاضا در ایران در اولین روز ۴۵‌مین سال جمهوری اسلامی به نزدیکی ۵۰ هزار تومان رسید. هر یک یورو در بازار غیربانکی به ۴۹ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. پیش‌تر دولت وعده کرده بود بازار ارز را کنترل کند. تنها اتفاق مهم در این حوزه اما تغییر رئیس کل بانک مرکزی بود. ایجاد محدودیت طالبان برای خروج دلار از افغانستان به فاصله کوتاهی پس از محدودیت مشابه در عراق یکی از علل افزایش نرخ ارز خارجی در ایران است. جدای از آن اما دولت هم از تفاوت نرخ ارز بازار رسمی و غیررسمی به دنبال درآمدزایی و جبران کسری بودجه است.

رئیس دانشگاه تهران پرداخت نکردن حقوق استادان دانشگاه به دلیل شرکت در تحصن را تایید کرد

در حالی که از آغاز اعتراضات به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی صدها دانشجو در سراسر ایران بازداشت و یا به کمیته‌های انضباطی احضار و از ادامه تحصیل تعلیق و چندین استاد دانشگاه نیز از تدریس و هیئت علمی کنار گذاشته شده‌اند، رئیس دانشگاه تهران ادعا کرده هیچ یک از این محرومیت‌ها و مجازات‌ها به خاطر «انتقاد و اعتراض» نبوده است. او به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفته «برخی از اساتید به تعهدات علمی خود عمل نمی‌کنند و این احتمال وجود دارد که در دوره پیمانی باشند و قراردادشان به دلیل اعلام گروه یا دانشکده تمدید نشود.». مقیمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تکرار این جمله که ممکن است برخی از اساتید پیمانی باشند، مدعی شده «کسی به دلیل مسائل سیاسی در دانشگاه دچار مشکل نشده است مگر اینکه تعهدات حرفه‌ای خود را انجام نداده باشد.». او البته در بخش انتهایی گفت‌وگو در حالی که در گفتار از اعتراض و انتقاد دانشجویان دفاع کرده، به صورت تلویحی مجازات برخی از دانشجویان و مدرسان را به دلیل شرکت در تحصن‌های دانشجویی تایید کرده و گفته است: با هیچ دانشجو و مدرسی برخوردی صورت نگرفته «مگر اینکه بخواهند در ماموریت دانشگاه خللی ایجاد کنند». اخلال در دانشگاه اتهامی است که به امیر مازیار و چند تن دیگر از مدرسان دانشگاه هنر تهران منتسب شده و حداقل دو تن از آن‌ها به همین دلیل یک ترم تعلیق شده‌اند. مقیمی همچنین بدون اینکه از اعتصاب و تحصن دانشجویان و مدرسان نامی ببرد، «حضور به موقع» در کلاس درس را یکی از تعهدات استادان عنوان و تایید کرد که حقوق برخی از مدرسان دانشگاه به دلیل «حضور نیافتن در کلاس درس» پرداخت نشده است.

زینب موسوی، کمدین ملقب به «امپراتور کوزکو»، برای اجرای حکم راهی زندان شد

بنا بر گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران زینب موسوی، کمدین و خالق شخصیت «امپراطور کوزکو» امروز یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱، جهت اجرای حکم دو سال حبس احضار شد. بر پایه این گزارش موسوی اعلام کرده که او مشمول بخشنامه «عفو و کاهش مجازات عمومی» نشده است. زینب موسوی که تا قبل از بازداشت ویدیوهایی با مضمون طنز سیاسی و انتقادی از خود با چادر در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کرد، در حساب اینستاگرام خود نوشته است: «تولد خودم و تولد تورو تو زندان تنهایی جشن می‌گیرم و زندگی چیزی فراتر از میله‌های زندان خواهد بود و زیست آدمی در محیط تعریف نمی‌شود.» موسوی در تاریخ ۲۰ مهرماه سال جاری به دست نیروهای امنیتی در قم بازداشت و اواخر آبان‌ماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود. این کمدین پیش‌تر اعلام کرده بود که در دوران بازداشت ۲۵ روز در انفرادی بوده است. تا این لحظه از اتهامات مطروحه علیه این هنرمند اطلاعی در دست نیست.

دو زندانی محکوم به اعدام برای اجرای حکم به سلول انفرادی زندان ارومیه منتقل شدند

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، ظهر امروز ۲۳ بهمن، دو زندانی به نام‌های میلاد جاجوی خانیک و محمدعلی اختری کهلان که پیشتر به اتهام «محاربه» از طریق سرقت مسلحانه به اعدام محکوم شده بودند برای اجرای حکم به سلول انفرادی زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند. بر بنیاد این گزارش مسئولین زندان اعلام کرده‌اند که حکم اعدام این دو زندانی بامداد فردا اجرا خواهد شد. شبکه حقوق بشر کردستان در خصوص پرونده این دو زندانی محکوم به اعدام نوشته است: «این دو زندانی در اوایل مهر ۹۷ به همراه یک شهروند دیگر به نام میلاد غفارزاده قره قشلاقی به اتهام سرقت مسلحانه منجر به قتل بازداشت و در فرودین ۹۸ از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام محاربه از طریق سرقت مسلحانه به اعدام محکوم شدند.» به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان، حکم اعدام میلاد غفارزاده قره قشلاقی در دیوان عالی کشور نقض و به حبس تبدیل شد اما حکم اعدام میلاد جاجوی خانیک و محمدعلی اختری کهلان عیناً تایید شده است. مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران می‌گویند در سال گذشته میلادی گزارش آنها ۴۵۷ مورد اعدام در ایران را ثبت کرده است.

«تناقض‌گویی مقامات حکومتی در خصوص «عفو» - دادستان کل کشور: «افرادی که کشته‌سازی کردند، مورد عفو قرار نخواهند گرفت

چند روز پس از انتشار خبرهایی در خصوص «عفو عمومی» که به فرصتی برای تبلیغات وسیع بازوهای رسانه‌‌ای سپاه پاسداران و دیگر دستگاه‌های حکومتی تبدیل شد، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، با حضور در مجموعه زندان مرکزی اصفهان، گفت: «در عفو رهبری انقلاب این است که این افرادی که «کشته‌سازی» کرده و «خسارت به بار آوردند»، مورد عفو قرار نخواهند گرفت و باید در پیشگاه قانون و مردم جوابگو باشند». جعفری بدون اشاره به اسامی این افراد، افزود: «بنده به نوبه خود از رهبر حکیم انقلاب تشکر می‌کنم که در آستانه پیروزی بزرگ انقلاب با این عفو، عیدی ارزشمندی را به ملت ایران و خصوصاٌ افرادی که در اثر اشتباه و غفلت گرفتار زندان شدند، به درخواست رئیس قوه قضائیه و مطالبات جامعی که شده بود، این لطف و محبت را ارائه فرمودند». در حالی دادستان کل کشور از این «عفو» به عنوان «لطف و محبت» یاد می‌کند، که ده‌ها هزار زندانی که در جریان انقلاب ژینا دستگیر شدند کماکان در شرایطی نامناسب در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برند، یا با قرار وثیقه‌های سنگین به صورت موقت آزاد شدند و یا در دادگاه‌های نمایشی به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند. دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به این‌که فرایند دادرسی که طی شود و جرم و هر فردی به اثبات برسد، به موجب قانون محکوم می‌شود و باید مجازات شود، گفت: «در قانون اساسی حق عفو به رهبری انقلاب داده شده که به درخواست رئیس قوه قضائیه با فرایندی که طی می‌شود؛ اگر مصلحت بدانند افراد مجرم و محکوم را عفو کنند.» اما جعفری اشاره‌ای نکرد به «مصلحت و سرنوشت» زندانیانی که بدون داشتن حق وکیل و تحت شکنجه‌های شدید روحی و جسمی به حبس‌های سنگین محکوم شدند. «عفو» رهبری که رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران آن‌را «گسترده» خوانده‌اند در حالی صورت گرفته که بسیاری از چهره‌های برجسته هم‌چنان در زندان هستند و هم‌چنان گروه‌های دیگری از فعالان دستگیر و به زندان محکوم می‌شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: امسال قیمت‌ها تا ۳۰ درصد افزایش داشته‌اند

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در گفتگو با ایلنا، خبرگزاری دولتی کار، نوسان قیمت ارز و مواد اولیه را عامل افزایش قیمت لوازم خانگی دانست. او اظهار کرد که اخیراً هفت شرکت قیمت کالاهای خود را افزایش داده‌اند اما هنوز لیست خود را اعلام نکرده‌اند. او برای نمونه به شرکتی اشاره کرد که از هفته گذشته ۳۵ درصد بر قیمت کولر تولیدی خود افزوده تا نسبت به تابستان امسال افزایش قیمت ۵۰ درصدی داشته باشد. این در حالی است که به گفته پازوکی، اوایل سال جاری، قیمت کالاها بصورت رسمی ۱۰ تا ۱۵ درصد و حالا دوباره ۱۰ تا ۱۵ درصد این بار به صورت غیررسمی افزایش یافته‌اند. بنابراین در مجموع از اوایل سال جاری قیمت لوازم خانگی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش نرخ داشته‌اند. در این شرایط فروشندگان در حال نابودی هستند و باید ماشین شخصی خود را فروخته تا از جنس واحد خود کم نیاورد. پازوکی با اشاره به این‌که تولیدکنندگان بدون اطلاع رسمی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و وزارت صنعت نیز مداخله‌ای در این زمینه نمی‌کند، افزود که این کار به تنش میان فروشنده و خریدار می‌انجامد و فروشنده به اصطلاح به «کتک‌خور» معامله بدل می‌شود و خریداران افزایش قیمت را از چشم او می‌بینند. او ادامه داد: «وقتی قیمت دلار و مواد اولیه نوسان دارد تولیدکننده تبدیل به «فروشنده پشیمان» می‌شود، یعنی نمی‌تواند اجناس را جایگزین کند. از سوی دیگر در سمت عرضه نیز مردم توان خرید ندارد و روی به تهیه اجناس بصورت قسطی آورده‌اند که البته عواقب آن را بعدا متوجه خواهند شد.»

نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی: سرما اسکان زلزله‌زدگان در چادر را غیرممکن کرده است

عادل نجف‌زاده، نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی می‌گوید زلزله‌زدگان این منطقه همچنان بدون امکانات نامناسب در سرما مانده‌اند. او به «دیده‌بان ایران» گفت: «سرمای زودرس و رسیدن دمای هوا به منفی ۷ درجه در این منطقه زندگی در چادر را غیرممکن کرده است.». به گفته نجف‌زاده زلزله‌زدگان در ۱۰۰ محل اسکان داده شده‌اند اما مناطق اسکان «زیرساخت‌های لازم در مورد آب و برق و گاز» را ندارند و فاصله آن‌ها با خانه‌های زلزله‌زدگان طولانی است. او کانکس را نیاز ضروری ساکنان تپه‌باشی، ینگچه و فیرورک اعلام کرد و افزود: «نجات جان مردم این منطقه با تامین کانکس ممکن است». زلزله هشتم بهمن در خوی جان حداقل سه تن را گرفت و بیش از ۱۰۰۰ نفر را مصدوم کرد. دو تن از زلزله‌زدگان هم در چادر خفه شدند. بر مبنای گزارش نهادهای حکومتی حداقل ۱۷۵۰ واحد مسکونی به صورت کامل در جریان زلزله تخریب شد و ۷۵۰۰ واحد نیز خسارت دیدند.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سامان مردای وندان - وضعیت عمومی او مساعد نیست

به گزاش آژانش خبررسانی «کردپا»، سامان مرادی وندان، شهروند بازداشتی اهل آبدانان، علی‌رغم گذشت ۱۰ روز از زمان بازداشت کماکان در یکی از بازداشت‌گاه‌های امنیتی در شهرستان ایلام در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. بر بنیاد این گزارش سامان مرادی وندان در مدت زمان بازداشت «جهت اخذ اعترافات اجباری مورد ضرب و شتم قرار گرفته و وضعیت عمومی او نامساعد است.» سامان مرادی وندان در تاریخ سیزدهم بهمن‌ماه سال جاری در شهرستان آبدانان بازداشت و سپس به بازداشتگاه اطلاعات شهرستان ایلام منتقل شد. تا این لحظه از اتهامات مطروحه علیه او اطلاعی در دست نیست. آبدانان از آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بارها شاهد تجمعات اعتراضی مردمی بوده و از کانون‌های فعال اعتراض و اعتصاب بوده است. اعتراضات این شهر به ویژه در ۲۶ مهرماه به اوج خود رسید. در آن تجمع اعتراضی، حداقل ۱۵ نفر با گلوله‌های ساچمه‌ای نیروهای امنیتی زخمی و ده‌ها نفر بازداشت شدند. در روزهای پس از آن ۲۶ تن از بازداشت‌شدگان آبدانان در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زده بودند. بازاریان شهر نیز روز هشتم آبان ماه در اعتراض به عدم آزادی دستگیرشدگان اعتصاب کردند.

ابراهیم رئیسی به چین می‌رود

رسانه‌های چینی به نقل از وزارت خارجه دولت چین از سفر ابراهیم رئيسی، رئيس جمهوری ایران (عضو هیئت مرگ در کشتار ۶۷) به چین خبر دادند. هوآ چونیینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز یکشنبه اعلام کرد ابراهیم رئیسی به دعوت شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین از سه‌شنبه ۱۴ فوریه/۲۵ بهمن تا پنج‌شنبه ۱۶ فوریه/۲۷ بهمن به چین سفر خواهد کرد. خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) هم سفر رئیسی به چین را تأیید کرد. طبق گزارش ایرنا رئيسی به همراه جمعی از وزرا و اعضای کابینه‌اش به چین سفر می‌کند و قرار است پس از دیدار با شی‌ جین پینگ، در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی دو کشور شرکت کند. در آذر سال جاری سفر سه روزه رهبر چین به عربستان سعودی و موضع‌گیری نزدیک او به عربستان و کشورهای عربی در چهل‌وسومین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، به تغییر زبان دیپلماتیک چین با جمهوری اسلامی ایران منجر شد. در بیانیه مشترک دو کشور پکن علیه حمله به خاک سعودی و شهروندان این کشور، مداخله جمهوری اسلامی در امور داخلی دیگر کشورها موضع گرفت و از تهران خواست علاوه بر همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مسئله حاکمیت جزایر سه‌گانه مورد اختلاف ایران و امارات متحده عربی را به‌طور مسالمت‌آمیز حل کند. جمهوری اسلامی در ادامه به این موضع‌گیری ابراز «ناخرسندی» کرد. ابراهیم رئیسی هم در دیدار با معاون نخست‌وزیر چین که پس از نشست ریاض به تهران سفر کرده بود گفت «مطالبه جدی ایران، جبران مواضع بیان شده است». سفر رئيسی به چین درحالی صورت می‌گیرد که به گفته مقام‌های ایالات متحده آمریکا، این کشور فشار بر چین برای کاهش خرید نفت از جمهوری اسلامی را افزایش داده است. چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان و بزرگترین مشتری نفت ایران محسوب می‌شود. از سوی دیگر تکلیف اجرای سند همکاری‌ ۲۵ ساله ایران و چین و برنامه جمهوری اسلامی برای «گردش به شرق» و اتکا به رابطه نزدیک با چین به‌عنوان یکی از شرکای اقتصادی و سیاسی ایران نامعلوم به‌نظر می‌رسد.

خبرگزاری فارس خواستار بازداشت و حصر خانگی عبدالحمید اسماعیل‌زهی شد

خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است حمایت عبدالحمید اسماعیل‌زهی از بیانیه میرحسین موسوی که از سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی است را بهانه قرار داد تا بار دیگر به یکی از عالی‌ترین مقام‌های مذهبی سنی‌ها در ایران حمله کند. این خبرگزاری که همواره در پرونده‌سازی برای شخصیت‌های منتقد جمهوری اسلامی نقش بازوی رسانه‌ای نهادهای امنیتی را بازی می‌کند، امام جمعه سنی‌ها در زاهدان را به «تلاش برای برهم زدن امنیت عمومی» در این شهر متهم کرد و نوشت مواضع او با بیانیه میرحسین موسوی شباهت‌های زیادی دارد. این خبرگزاری با بازنشر بخش‌هایی از سخنان عبدالحمید که خواستار برگزاری رفراندوم و تغییر قانون اساسی شده بود، آن‌را مصداق «تاختن به قوانین قضایی جمهوری اسلامی» دانست و در پایان نوشت: «باید دید نهاد‌های امنیتی که دهم بهمن ماه عبدالمجید، مشاور امام جمعه مسجد مکی را بازداشت کردند در خصوص این همراهی عبدالحمید و میرحسین موسوی چه تصمیمی خواهند گرفت.» نهادهای امنیتی بیش از ۱۲ سال است که میرحسین موسوی را در خانه‌اش حصر کرده‌اند. او به تازگی در بیانیه‌ای موضع پیشن خود درباره بازگشت به قانون اساسی جمهوری اسلامی را ناشدنی دانست و خواستار برگزاری رفراندوم و تشکیل مجلس مؤسسان برای گذار از جمهوری اسلامی شد. عبدالحمید مرادزهی، مشاور و از نزدیکان عبدالحمید اسماعیل‌زهی نیز از دهم بهمن امسال به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

یک عضو شورای شهر تهران: میلیاردها تومان بودجه برف‌روبی در شهرداری تحت ریاست زاکانی هدر رفته است

به‌دنبال بارش برف و مسدودشدن برزگراه‌ها و خیابان‌ها در پایتخت ایران، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران گفت کارنامه شهرداری تحت اداراه علیرضا زاکانی، شهردار تهران باعث «شرمساری» او شده و شهرداری میلیاردها تومان بودجه برف‌روبی را «هدر» داده است. ناصر امانی، در جلسه شورای شهر گفت: «مردم در جواب عذرخواهی من در توییتر می‌گویند همه شما شورا را رها کنید. شهر را رها کنید خودش اداره می‌شود. آقای زاکانی بعدازظهر روز چهارشنبه یا پنجشنبه باید به اتاق ماریتورینگ معاونت حمل و نقل می‌رفت و معاونت‌ها و شهرداران را به خط می‌کرد تا آن فاجعه نصف شب اتفاق نیافتد. ساعت ۱۲ من با شهردار ناحیه صحبت کردم و ۶ ساعت طول کشید تا از سئول به اوین رسیدم. در خانه تا ۳ و نیم نصف شب دیدم که مردم یا ماشین را هل می‌دهند یا ماشین‌شان را کنار خیابان پارک کرده و پیاده به خانه‌شان می‌روند.» ناصر امانی پیشتر عکسی را از راه‌بندان پس از بارش برف در توییتر منتشر کرده و نوشته بود: «کارنامه شهرداری در برف‌روبی دیروز خیابان‌ها و اتوبان‌های تهران، باعث شرمساری بنده به عنوان عضو شورای شهر شد. از مردم تهران عذرخواهم که میلیاردها تومان از خزانه شهر به عنوان (ستاد برف‌روبی) اینگونه هدر می‌رود.» به گفته صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی شهرداری تهران ۳۰ میلیاردتومان بودجه برف‌روبی دریافت کرده است. ادعا می‌شود این بودجه به «پیمانکاران» برف‌روبی پرداخت شده است. برخی از گزارش‌ها رقم این بودجه را ۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرده‌اند. محل صرف این بودجه مشخص نیست.

نیروهای مرزبانی ایران یک کولبر دیگر را کشتند

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، شامگاه جمعه ۲۱ بهمن یک کولبر به نام حسین محمدی در منطقه مرزی «نوکان» سردشت استان آ‌ذربایجان‌غربی در اثر تیراندازی نیروهای مرزبانی کشته شد. در این گزارش به جزئیات بیشتری اشاره نشده است، اما بر بنیاد این گزارش این کولبر، ۵۰ ساله، پدر ۲ فرزند و اهل شهر ربط بود. بر اساس آمار ثبت شده در «کولبرنیوز» در سال ۲۰۲۲ جمعاً ۲۵۸ کولبر کشته و زخمی شده‌اند، که از این تعداد ۴٣ کولبر کشته و ۲١۵ کولبر نیز زخمی شده‌اند. جمعاً ۱۸۹ کولبر معادل ۷۳ درصد با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی و نظامی کشته و زخمی شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی مدعی «فراهم شدن مقدمات استرداد» دو تن از سارقان صندوق امانات بانک ملی به ایران شد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ادعا کرد مقدمات بازگرداندن دو تن از سارقان صندوق امانات بانک ملی از ترکیه به ایران فراهم شده است. او از بیان جزئیات بیشتر خودداری کرد اما اتهام متهمان را علاوه بر سرقت، پولشویی نیز عنوان کرد. خبر سرقت از صندوق امانات بانک ملی ایران صبح شانزدهم خرداد برای نخستین بار فاش شد و چند روز بعد هم ویدئوهایی از صحنه سرقت در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی منتشر شد. سخنگوی قوه قضاییه ایران ادعا کرد که ۹۵ درصد طلا و ۱۰۰ درصد سکه‌های مسروقه به بزه‌دیدگان بازگردانده شده است و از ۲۶ متهم این پرونده، ۲۰ نفر به قید وثیقه از زندان آزاد شده‌اند. پیشتر در یکم بهمن ماه روزنامه جام جم که به صدا و سیما جمهوری اسلامی وابسته است، در یک خبر مدعی شده بود دو پسرخاله که طراحان اصلی این سرقت بودند از ترکیه به ایران بازگردانده شده‌اند.

گمرک ایران می‌گوید صادرات پسته ۶۱ درصد کاهش یافته است

ارزش دلاری صادرات پسته ایران در ۱۰ ماه نخست سال جاری ۳۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار اعلام شده که بر بنیاد گزارش گمرک جمهوری اسلامی در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۶۱ درصد کمتر است. حجم پسته صادراتی ایران در این دوره زمانی ۴۶ هزار و ۳۴۶ تن گزارش شده است و مقصدهای صادراتی هم ۵۲ کشور. در سال ۱۴۰۰ ارزش ۱۱۹ هزار تن پسته صادراتی ۷۹۷ میلیون دلار اعلام شده بود. در سال جاری مشتریان پسته ایران هم ۲۰ کشور کمتر شده است. ایران در سال گذشته به ۷۲ کشور پسته صادر کرده بود در حالی که در سال ۱۴۰۱، ۵۲ کشور از ایران پسته خریده‌اند. درآمد ایران از صادرات پسته در حالی کمتر شده که گمرک جمهوری اسلامی از افزایش حدود ۳۲ سنتی میانگین قیمت پسته در ۱۰ ماه نخست امسال خبر داده است. قیمت یک کیلوگرم پسته در سال ۱۴۰۰ حدود ۶٫۶۸ دلار اعلام شده بود که در سال ۱۴۰۱ به هفت دلار رسید. سخت‌تر شدن حلقه تحریم‌ها می‌تواند یکی از علت‌های اصلی کاهش درآمد ایران از صادرات پسته باشد.