ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#مریم_مبینی، همسر #کاووس_سیدامامی از سرپرست دادسرای اوین شکایت کرد

مریم مبینی همسر کاووس سیدامامی از سرپرست دادسرای امنیت (اوین) که ممنوعیت خروج او از کشور را تمدید کرده به دادسرای انتظامی قضات شکایت کرد. کاووس سیدامامی، مدیرعامل مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» و استاد دانشگاه ۴ بهمن ۹۶ به اتهام جاسوسی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد، اما مسئولان قضایی دو هفته بعد به خانواده او اطلاع دادند که در سلول انفرادی خودکشی کرده است. پیام درفشان، وکیل مریم ممبینی سه‌شنبه ۲۱ اسفند به خبرگزاری ایرنا گفت: «موکلم بر اساس دستور صادره از سوی سرپرست دادسرای امنیت، از همان ابتدای مطرح شدن پرونده محیط‌زیست، ممنوع‌الخروج شده و با صدور دستورهای بعدی این وضعیت استمرار یافته است. در حال حاضر نه تنها ابقای این قرار وجاهت قانونی ندارد بلکه در طول مدت یک سال گذشته بدون اینکه طبق مقررات قانونی مجالی برای اعتراض به قرار صادره وجود داشته باشد، تمدید شده است.» وکیل مدافع همسر سید امامی این اقدام سرپرست دادسرای امنیت را مغایر ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی دانست. هفته گذشته وکیل مدافع مریم مبینی از تمدید ممنوعیت خروج موکلش از کشور با دستور سرپرست دادسرای اوین خبر داده بود.

#کارگران_بلبرینگ‌سازی_تبریز به دلیل پرداخت‌نشدن #مطالبات‌شان بار دیگر تجمع کردند

کارگران کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز سه‌شنبه ۲۱ اسفند یک بار دیگر در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل استانداری آذربایجان شرقی تجمع کردند. کارگران در روزها و هفته‌های گذشته بارها در اعتراض به ۷ ماه عدم پرداخت حقوق تجمع کرده‌اند. دوشنبه ۱۳ اسفند کارفرما بخشی از مطالبات کارگران را پرداخت کرد و کارگران که از ۱۱ اسفند در اعتصاب به سر می‌بردند با وعده پرداخت مابقی مطالباتشان، به اعتراض پایان دادند. اما عدم اجرای وعده کارفرما سبب شد کارگران دوباره به خیابان بیایند. کارگران بلبرینگ‌سازی تبریز علاوه بر تعویق مطالبات، به عدم امنیت شغلی و پرداخت نشدن حق سنوات و بیمه بازنشستگی نیز معترض‌اند. آن‌ها در تجمع اعتراضی سه‌شنبه ۲۱ اسفند خود نوشته‌ای با این مضمون در دست داشتند: کارگر حامی ندارد، نان ندارد.

قیمت #مرغ به ۱۷ هزار تومان رسید

در آستانه سال جدید شمسی و آغاز تعطیلات نوروز، قیمت مرغ نزدیک به ۱۷ هزارتومان رسیده است. بر اساس یک گزارش میدانی از خبرگزاری کار ایران (ایلنا) سه‌شنبه ۲۱ اسفند قیمت مرغ با ۲۰۰ تومان افزایش به ۱۶هزار و ۹۰۰ تومان رسید. به گفته تحلیل‌گران با رشد بهای دیگر اقلام پروئینی همچون گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ، تقاضا برای خرید مرغ افزایش داشته و این مسئله باعث روند صعودی قیمت اقلام مرغ در روزهای گذشته بوده است. مسعود افشین، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران پیشتر اعلام کرده بود گوشت قرمز و گوشت ماکیان نسبت به بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ ۹۶ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

#تجمع_کارگران #پالایشگاه_آبادان در اعتراض به پرداخت‌نشدن دستمزدها و حق سنوات به روز دوم وارد شد

بیش از دویست تن از #کارگران_بخش_تعمیرات_پالایشگاه_آبادان سه‌شنبه ۲۱ اسفند برای دومین روز متوالی دست از کار کشیدند و با برپایی تجمع اعتراضی خواستار پرداخت #مطالبات_معوقه خود شدند. کارگران که به واسطه شرکت پیمانکاری «نسیم پاک» در پالایشگاه به کار اشتغال دارند به عدم پرداخت حق سنوات، عیدی، پاداش و حق مرخصی توسط پیمانکار اعتراض کرده و افزوده‌اند نسبت به شیوه محاسبه سنوات پایان سال نیز معترض‌اند. هیات مدیره پالایشگاه آبادان دستورالعملی را جهت محاسبه حق سنوات ابلاغ کرده اما پیمانکار از اجرای آن سر باز زده است. کارگران می‌گویند طبق مقررات قانون کار در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی شیوه محاسبه سنوات خدمتی بر مبنای ۱۵ روزه است اما هیات مدیره پالایشگاه، پیمانکاران این مجتمع را موظف کرده سنوات کارگران تحت مسئولیت خود را بر مبنای ۳۰ روزه (طبق قانون کار سرزمین اصلی) پرداخت کنند. کارگران همچنین به نحوه محاسبه حق مرخصی در مناطق آزاد اعتراض کرده‌اند. این حق در قانون کار دو روز و نیم مرخصی با حقوق در ازای یک ماه کار است اما در مناطق آزاد پیمانکار چنین حقی را از کارگران دریغ می‌کند. امرالله قربانی کارفرمای شرکت نسیم پاک به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته است بخشنامه پالایشگاه آبادان درباره محاسبه حق سنوات شامل حال کارگران معترض نمی‌شود.

در یک سال اخیر در #تهران #قیمت_گوشت ۹۶ درصد و قیمت #دخانیات ۱۱۱ درصد افزایش یافته است

مسعود افشین، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از افزایش بیش از ۹۵ درصدی شاخص #قیمت_گوشت و ۱۱۱ درصدی قیمت دخانیات در ۱۲ماهه اخیر خبر داد. به‌گفته او در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» استان تهران، گوشت قرمز و گوشت ماکیان و دخانیات نسبت به بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ به ترتیب ۹۶ درصد و ۱۱۱،۱ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. افشین گفت شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» استان تهران نسبت به ماه قبل ۵،۵ درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم ۱۲ماهه استان تهران منتهی به بهمن ۹۷ به ۲۵،۶ درصد رسید که ۲،۱ درصد بیشتر از متوسط کشور است. براساس این آمار، خانوارهای استان تهران به‌طور میانگین ۴۲،۶ درصد بیشتر از بهمن ۱۳۹۶ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند که نسبت به ماه قبل (دی ماه) ۱،۷ واحد درصد افزایش یافته است.

مرگ یک #کولبر نوجوان در ارتفاعات کردستان

یک #کولبر ۱۵ ساله مریوانی به نام افشار صیاری‌نیا در ارتفاعات تته و در منطقه‌ای به نام گناوه در #کردستان از ارتفاع سقوط کرد و جان سپرد. این اتفاق در ساعت ۲۳ دوشنبه شب ۲۰ اسفند رخ داد و افشار صیاری‌نیا در حال جابه‌جایی کالا از خط مرزی بود. این کولبر نوجوان به‌دلیل شدت جراحات و بر اثر خفگی در برف جان باخت و جسد او به بیمارستان مریوان انتقال یافت. «کولبر» به کسانی گفته می‌شود که حمل و نقل کالا از مرزها را با استفاده از «کول» خود و بدون هرگونه وسیله‌ای انجام می‌دهند. کولبران در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه کار می‌کنند. اکثر کارگران کولبر را افراد فقیری تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه‌شان به این شغل خطرناک روی آورده‌اند. کولبران افزون بر خطرات طبیعی که بر سر راه خود دارند با مقابله نیروهای مرزبانی و انتظامی نیز مواجه‌اند. بر اساس گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در طول سال ۹۶ قتل ۴۶ کولبر و زخمی شدن ۵۸ تن دیگر از این باربران مرزی توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی به ثبت رسیده که عمده این تلفات انسانی مربوط به مناطق کردنشین است. در کنار افرادی که هویت آنان به عنوان کولبر روشن شده، ۲۲۴ شهروند نیز هدف تیراندازی نیروهای انتظامی و مرزبانی قرار گرفته‌اند.

در آستانه #نوروز دو نفر در تهران به‌دلیل #مشکلات_اقتصادی #خودکشی کردند

روزنامه ایران گزارش داد که در روز یکشنبه ۱۹ اسفند دو شهروند در تهران به دلیل گرانی، #فقر مالی و #مشکلات_اقتصادی خودکشی کردند و جان خود را از دست دادند. یک نفر از آن‌ها مرد ۴۲ ساله‌ای بود که در خانه‌اش در منطقه ابوسعید تهران با خوردن قرص سیانور به زندگی‌اش پایان داد و دومی مرد ۴۶ ساله‌ای بود که در خانه‌اش واقع در کیانشهر تهران با طناب خود را حلق‌آویز کرد. نفر نخست در دست‌نوشته‌ای انگیزه‌اش از این اقدام را مشکلات مالی، گرانی و شرمندگی از خانواده و همسر عنوان کرده بود و در تحقیقات در مورد نفر دوم نیز معلوم شد که او نیز به‌دلیل مشکلات مالی و فقر اقتصادی دست به خودکشی زده است. در یک سال اخیر به‌دلیل بحران اقتصادی موجود در ایران و مشکلات مالی و معیشتی ناشی از آن چندین گزارش از خودکشی در شهرهای مختلف بر اثر فقر و تنگدستی منتشر شده است. چهارشنبه ۱۵ اسفند نیز یک خانواده اهل کرمانشاه با به آتش کشیدن خود اقدام به خودکشی کردند. در جریان این رویداد زن ۳۰ ساله باردار خانواده به دلیل شدت سوختگی جان خود را از دست داد و همسر و کودک خردسالش دچار سوختگی شدند. جنین ۶ ماهه نیز از بدن بی‌جان مادر خود خارج شده و در انکوباتور نگهداری می‌شود. دلیل خودسوزی این خانواده نیز مشکلات اقتصادی عنوان شد.

تجمع #کارگران_فاز__۱۲ #پارس_جنوبی در اعتراض به تعویق دستمزدها

گروهی از #کارگران فاز ۱۲ #پارس_جنوبی (پالایشگاه نهم) واقع در #کنگان صبح سه‌شنبه ۲۱ اسفند در اعتراض به تعویق دستمزدهایشان مقابل دفتر پیمانکار تجمع کردند. پیمانکار قبلی بدون تسویه حساب با کارگران به کار خود پایان داده و پیمانکار جدید مسئولیتی را متوجه خود نمی داند. کارگرانی که ماه‌ها حقوق نگرفته‌اند، می‌گویند در آستانه نوروز به‌دلیل عدم پرداخت مزدشان قادر نیستند برای خانواده‌های خود پول بفرستند. به نوشته ایلنا کارگران خواستار آن‌اند که مسئولان منطقه ویژه اقتصادی طلب آنان را از پیمانکار قبلی وصول و پرداخت کند. آن‌ها گفته‌اند: «نمی‌توانیم شب عید دست خالی به خانه بازگردیم». کارگران مناطق ویژه اقتصادی از جمله پارس جنوبی اغلب با قراردادهای کوتاه مدت توسط پیمانکاران به کار گرفته می‌شوند و از حقوق قانونی تصریح‌شده در قانون کار بی‌بهره‌اند. علاوه بر این، کارگران غیربومی که از نقاط دیگر برای کار به این مناطق انتقال داده می‌شوند، در استراحتگاه‌های نامناسب اسکان داده شده‌اند.

آتش‌سوزی‌های جداگانه در یک کارگاه مبل‌سازی و در شرکت #ایران‌_چسب جان دو #کارگر را گرفت

در دو حادثه #آتش_سوزی در جنوب شهر #تهران و #شهرک_صنعتی_البرز قزوین دو #کارگر جان باختند و تعدادی از کارگران مصدوم شدند. بعد از ظهر دوشنبه ۲۰ اسفند شرکت ایران‌چسب واقع در شهر صنعتی البرز دچار حریق شد. یکی از کارگران که مشغول کار بود در میان شعله‌های آتش سوخت و پنج کارگر دیگر مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. نام کارگران قربانی و علت حادثه اعلام نشده است. چند ساعت بعد، در بامداد سه شنبه ۲۱ اسفند، آتشی که انبار مبل و مصنوعات چوبی در شهرک گلریز واقع در جنوب تهران را فرا گرفته بود، به مرگ یک کارگر ۲۷ ساله انجامید. کارگر دیگری نیز در این سانحه مصدوم و به بیمارستان منتقل شد. جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی تهران در توضیح حادثه مبل‌سازی گفته است محل آتش سوزی یک گاراژ و بارانداز است که کارگاه‌های کوچک و بزرگی در آن واقع شده‌اند. به گفته ملکی سقف کارگاه به علت شدت آتش‌سوزی تخریب شده و کارگر ۲۷ ساله حین آتش‌سوزی جان داده است. آمار حوادث ناشی از کار در ایران بالاست. علاوه بر کارگرانی که در اثر حوادث ناشی از کار از جمله پرتاب از بلندی و آتش‌سوزی مصدوم می‌شوند، روزانه دست‌کم شش کارگر جان خود را در اثر حوادث ناشی از کار از دست می‌دهند.

#کلانتری : #رهبر دستور داده‌اند تا پایان کار #دولت بوی بد مسیر #فرودگاه_امام رفع شود

#عیسی_کلانتری رئیس سازمان حفاظت #محیط_زیست گفت رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهوری به‌شدت از بوی نامطبوع مسیر #فرودگاه_امام گله‌ دارند. او گفت: «رهبر انقلاب دستور داده‌اند تا پایان دولت دوازدهم این مسئله رفع شود.» به‌گفته کلانتری، حسن روحانی، رئیس جمهوری اظهار کرده که وقتی در مسیر فرودگاه است بوی منطقه سبب می‌شود از خواب بیدار شود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بوی بد مسیر فرودگاه امام را ناشی از «صدمه به محیط زیست» دانست و گفت منابع ما در حال هدر رفتن است. مسیر این فرودگاه محل جمع‌آوری زباله است و بوی بد ناشی از زباله‌ها، آلودگی آب توسط کارخانه‌ها و پسماندهای آرادکوه است. کلانتری گفت: «دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای موظف هستند که بوی نامطبوع را رفع کنند. شهرداری تهران حق ندارد که در ارزان‌ترین جای ممکن زباله‌های شهری را دپو کنند» و «تمام واحدهای آلوده‌کننده آب موظف هستند که هر آبی را که آلوده می‌کنند هزینه‌اش را پرداخت کنند».

#روحانی: علاقمند بودیم #ویزا بین #ایران و #عراق برداشته شود اما دولت عراق معتقد بود فعلاً مبلغ ویزا را برداریم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در جریان سفرش به عراق صبح سه‌شنبه ۱۲ مارس/ ۲۱ اسفند در دیدار با نخبگان، عشایر و رهبران مذهبی این کشور گفت: «علاقمند بودیم که کلاً ویزا بین دو کشور برداشته شود تا دو ملت به راحتی رفت و آمد کنند اما دولت عراق معتقد بود فعلاً مبلغ ویزا را برداریم و حذف ویزا را برای مرحله بعد بگذاریم.» روحانی در ادامه این سخنان گفت: «ما به طرف عراقی پیشنهاد دادیم که روابط اقتصادی دو کشور را با پول ملی خود انجام بدهیم و نیازی به ارز خارجی نداشته باشیم.» بر اساس توافق رئیسان بانک مرکزی ایران و عراق قرار است برای این منظور یک کانال مالی ویژه ایجاد شود.

#جنتی: قدرتی در #قوه_قضائیه روی کار آمده که می‌تواند با مفسدین و #ضد_انقلاب مبارزه کند

#احمد_جنتی رئیس #مجلس_خبرگان در سخنان خود در اجلاس ششم دوره پنجم این مجلس از انتصاب #ابراهیم_رئیسی به‌عنوان رئیس قوه قضائیه استقبال کرد و گفت: «کفار و ضد انقلاب امروز از انتصاب آقای رئیسی عصبانی هستند و این علامتی است از این‌که این انتصاب مناسب بوده و نشان می‌دهد قدرتی در قوه قضائیه به روی کار آمده که می‌تواند با مفسدین و گروه‌های ضد انقلاب مبارزه کند.» او از رئیسی خواست تا به توصیه‌های رهبر جمهوری اسلامی گوش کند و به وعده‌هایی که در مراسم معارفه خود داده است عمل کند. احمد جنتی درباره «مفسدان اقتصادی» گفت: «عده‌ای تلاش می‌کنند با برقراری تماس آن‌ها را نجات دهند اما از آقای رئیسی انتظار داریم با قدرت جلوی این افراد ایستادگی کند.» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پنج‌شنبه ۱۶ اسفند طی حکمی ابراهیم رئیسی را به‌عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب کرد. رئیسی در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ نقش مستقیم داشت. خامنه‌ای از او خواسته که «جوانان انقلابی» را وارد قوه قضائیه کند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر به انتصاب ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی واکنش نشان داده و آن را نشان دهنده وضعیت رو به افول حقوق بشر در ایران دانسته است.

#ابراهیم_‌رئیسی نایب رئیس #مجلس_خبرگان شد

در ششمین اجلاس رسمی #مجلس_خبرگان رهبری در دوره پنجم، ابراهیم رئیسی، رئیس جدید قوه قضائیه با رأی اکثریت نمایندگان مجلس خبرگان به‌عنوان نایب رئیس اول این مجلس انتخاب شد. ششمین اجلاس مجلس خبرگان در پی درگذشت محمود هاشمی شاهرودی، نایب رئیس پیشین آن، برای انتخاب نایب رئیس اول این مجلس برگزار شده است. #صادق_آملی_لاریجانی و محمدحسن #فاضل_گلپایگانی نیز برای انتخاب به‌عنوان نائب رئیس اول مجلس خبرگان نامزد شده بودند اما کمتر از رئیسی رأی آوردند. در این اجلاس رئیسی ۴۳ رأی، صادق لاریجانی ۲۷ رأی و فاضل گلپایگانی ۵ رأی آوردند. سه رأی نیز ممتنع بود. بدین ترتیب بر سمت‌های #ابراهیم_رئیسی که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از حسن روحانی شکست خورده بود، افزوده شد. او به‌تازگی با حکم رهبر جمهوری اسلامی رئیس قوه قضائیه شده بود. اجلاس مجلس خبرگان رهبری در دو روز کاری و در چهار جلسه برگزار می‌شود و در مجموع ۱۶ نفر در این دو روز، سخرانی خواهند کرد.