نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جهش ۲۲ درصدی #کرونا در #هلند، #مارک_روته تدابیر دولت برای مقابله با کرونا را اعلام کرد

با افزایش ۲۲ درصدی مبتلایان به ویروس کرونا در هلند و رسیدن شمار آن‌ها به ۶۱۴ نفر و همچنین مرگ پنج نفر در اثر شیوع کرونا، مارک روته، نخست‌وزیر هلند در تلویزیون ظاهر شد و تدابیر دولت برای مقابله با کرونا را اعلام کرد. براین اساس موزه‌های مهم کشور از جمله موزه ملی آمستردام و موزه ون گوگ بسته و اجتماعات بیش از ۱۰۰ نفر ممنوع شدند. همچنین مسابقات فوتبال در هلند نیز برگزار نمی‌شوند و کنسرت‌ها و کنفرانس‌های دانشگاهی هم لغو شدند. پارلمان با ۱۵۰ نماینده نیز جلسات کامل برگزار نخواهد کرد. نخست‌وزیر هلند اعلام کرد کسانی که می‌توانند در خانه بمانند و در خانه کار کنند و شرکت‌ها باید برای کاهش شیوع بیشتر کرونا، کارمندان را مدام جایگزین کنند. همچنین افرادی که علائم مشکل تنفسی دارند باید در خانه بمانند. با این حال مارک روته اعلام کرد که مدارس در حال حاضر باز خواهند ماند. این اقدامات دست‌کم تا ۳۱ مارس اجرا خواهند شد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا از روی احتیاط خود را قرنطینه کرد

دفتر نخست وزیر کانادا پنجشنبه ۱۲ مارس/ ۲۲ اسفند با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که جاستین ترودو، نخست‌وزیر از روی احتیاط خود را قرنطینه کرده است. بر همین اساس همسر ترودو که روز گذشته در لندن سخنرانی کرده بود، بعد از بازگشت به کانادا به علائمی شبیه آنفولانزا دچار شد و به همین جهت تست ابتلا به کووید ۱۹ را داده که نتیجه آن هنوز مشخص نشده است. نخست‌وزیر تاکنون علامتی که نمایانگر ابتلا به کووید ۱۹ باشد نشان نداده اما از روی احتیاط تا مشخص شدن نتیجه تست کرونا خود را قرنطینه کرده است. در کانادا تاکنون ۱۱۸ مورد قطعی ابتلا به کووید ۱۹ به ثبت رسیده که از این جمع یک نفر جان خود را از دست داده و حال یک نفر هم وخیم است.

سه عضو #کانون_نویسندگان ایران برای اجرای احکام حبسشان فرا خوانده شدند

#رضا_خندان_مهابادی، #بکتاش_آبتین و #کیوان_باژن، سه نویسنده و از اعضای #کانون_نویسندگان_ایران در ابلاغیه‌ای که شامگاه ۲۰ اسفند برایشان فرستاده شده است، به شعبه یک اجرای احکام دادسرای مقدسی (اوین) فرا خوانده شده‌اند. این شعبه در #زندان_اوین این سه نفر را برای اجرای احکام مجموعا ۱۵ سال و شش ماه #حبس احضار کرده است. بر اساس این احضاریه این سه نویسنده باید در چهار روز آینده خود را به این شعبه معرفی کنند. بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی، اعضای هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران و کیوان باژن، عضو سابق هیأت دبیران این کانون در گفت‌و‌گو با کمپین حقوق بشر در ایران خبر احضار خود برای اجرای حکم زندان را تأیید کرده و گفته‌اند که این مسأله در راستای ایجاد رعب و وحشت در جامعه است. به گزارش این کمپین، سه عضو کانون نویسندگان ایران در حالی برای اجرای حکم به #زندان فراخوانده شده‌اند که نگرانی‌ها در مورد سلامتی زندانیان سیاسی با شیوع بیماری کرونا در ایران شدت گرفته و مقام‌های سازمان ملل، از جمله #جاوید_رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، از جمهوری اسلامی خواسته‌اند فورا زندانیان سیاسی و عقیدتی را آزاد کند. رضا خندان و بکتاش آبتین هر یک به شش سال زندان و کیوان باژن به سه سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند. ‎ این سه تن بهمن ماه سال گذشته در #دادگاه_انقلاب به ریاست #محمد_مقیسه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» محاکمه شدند.

ترامپ وضعیت اضطراری در قبال ایران را یک سال دیگر تمدید کرد

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۱۲ مارس/ ۲۲ اسفند «وضعیت اضطرار ملی» علیه جمهوری اسلامی را یک سال دیگر تمدید کرد. ترامپ در این بیانیه اعلام کرد: «فعالیت‌ها و سیاست‌های حکومت ایران همچنان به شکل غیر عادی و غیرمعمولی امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کند و به همین سبب ضرورت دارد که وضعیت اضطرار ملی یک سال دیگر تمدید شود. نخستین بار دولت آمریکا ۱۵ مارس ۱۹۹۵ به موجب فرمان اجرایی شماره ۱۲۹۷۵ وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را برقرار کرد. از آن زمان تاکنون رئیسان جمهوری آمریکا هر سال بر اساس فرمان اجرایی یاد شده وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران ایران را تمدید کرده‌اند.

#کرونا در ایران فاز دوم #پالایشگاه_آبادان را به تعطیلی کشاند

فاز دوم #پالایشگاه_آبادان به علت شیوع ویروس کووید ۱۹ از ابتدای هفته آینده تعطیل می‌شود. این تصمیم در جلسه فوق‌العاده کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و با حضور بازرس وزارت کار اتخاذ شد. حدود سه هزار تن در پالایشگاه آبادان کار می‌کنند. به نوشته سایت «عصر جنوب» کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار بر رعایت ضوابط بهداشتی تاکید و اعلام کرده است تصمیم به تعطیلی فاز دوم پالایشگاه آبادان «به منظور صیانت از نیروی انسانی کار و حفظ سلامتی کارگران و با موافقت کارفرما» صورت گرفته است. با شیوع ویروس #کرونا #کارگران و کارکنان صنعت نفت و گاز به عدم انجام اقدامات پیشگیرانه و نبود امکانات بهداشتی کافی اعتراض کرده و خواستار کاهش ساعت کار یا توقف کار شدند. اما وزارت نفت حتی با کاهش ساعت کار در این وزارتخانه مخالفت کرد و با انتشار خبرهایی درباره ابتلای چند تن از کارگران پروژه‌های نفت و گاز در اصفهان و عسلویه، روز ۲۱ اسفند با صدور بخشنامه‌ای سازمان‌های زیرمجموعه وزارت نفت را از گفت‌و‌گو با رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی درباره مبتلایان به کرونا منع کرد.

بازداشت دوباره #مهدی_حاجتی، عضو سابق شورای شهر #شیراز

#مهدی_حاجتی، فعال مدنی و عضو سابق شورای شهر #شیراز که پیش از این به دلیل پیگیری #حقوق_بهاییان، محکوم، زندانی و از عضویت در شورای شهر کنار گذاشته شد، بعدازظهر پنج‌شنبه ۲۲ اسفند ۹۸ به دستور شعبه ۱۰ دادیاری #دادگاه_انقلاب_شیراز بار دیگر بازداشت شد. #زهره_رستگاری، همسر مهدی حاجتی به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته است که همسرش ساعت ۱۴ روز پنج‌شنبه، مقابل منزل بازداشت شده است. به گفته رستگاری، در حکم بازداشت حاجتی‌، اتهام او «نشر اکاذیب» اعلام شده: «این اتهام جدای از اتهامات قبلی بود که به همسرم وارد شده است و پرونده قبلی نیز اکنون در حال بررسی مجدد است.» مهدی حاجتی در روزهای گذشته توئیت‌هایی انتقادی در رابطه با #قرنطینه نکردن شهر #قم در ابتدای شیوع #ویروس_کرونا و همچنین در حمایت از زندانیان سیاسی نوشته و منتشر کرده بود. او در یکی از این توئیت‌ها نوشته بود: «دشمن ملت ایران امروز آن کسانی هستند که برای رو کم کنیِ دشمن فرضی حاضر شدند بر سر جان هموطنان ما قمار کنند. دشمن ملت ایران دقیقا امثال کسانی هستند که نگذاشتند قم قرنطینه شود.» مهدی حاجتی اما سوم بهمن ماه ۹۸ بعد از تحمل حدود هشت ماه حبس از زندان آزاد شده بود. آزادی او به دنبال تأیید درخواست اعاده دادرسی بود. این عضو سابق شورای شهر، ۱۲ خرداد ۹۸ بازداشت و روانه زندان عادل‌آباد شیراز شد تا دوران محکومیت خود به دو سال زندان و یک سال تبعید به یکی از شهرهای خارج از استان فارس (طبس) را بگذراند. او پنجم مهر ۹۷ بازداشت و ۱۵ مهر ماه ۹۷ با قرار وثیقه دو میلیارد ریالی آزاد شد. دلیل بازداشت حاجتی پیگیری دستگیری شماری از بهاییان شهر شیراز بود و ایرنا، علت دستگیری او را حمایت از «فرقه ضاله» بهاییت گزارش کرد.

اطلاعات سپاه محمد مختاری، کاپیتان تیم داماش گیلان را به دلیل انتقاد از آمارهای وزارت بهداشت درباره میزان شیوع کرونا بازداشت کرد

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) سازمان اطلاعات سپاه قدس پنجشنبه ۲۲ اسفند محمد مختاری، کاپیتان تیم داماش گیلان را به دلیل انتقاد از آمارهای وزارت بهداشت درباره شیوع ویروس جدید کرونا در استان گیلان بازداشت کرد. مختاری در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «در گیلان روزانه بالای صد نفر بر اثر کرونا می‌میرند، دیگر جا برای دفن کردن ندارند و جنازه‌ها روی هم تلنبار شده است.» مختاری در مصاحبه با ورزش سه گفته بود: «شرایط خیلی سخت و نگران‌کننده است. رشت شهر کوچکی است و تعجب من اینجاست که حتی امروز که خواستم سر تمرین بروم دیدم حضور مردم به همان شکل سابق است. این یک کم‌کاری و اهمال بزرگ در خصوص انتقال اطلاعات به مردم است که باعث شده آنها به همان شرایط گذشته و سبک سابق به زندگی ادامه دهند.» ارسلان زارع، استاندار گیلان اعلام کرده که همه جای استان آلوده است و از مردم خواسته که از سفر نوروزی به شهرهای گیلان خودداری کنند.

وزارت بهداشت: تعداد مبتلایان به کرونا در کشور به ۱۰۰۷۵ نفر رسید، ۴۲۹ نفر در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند. کانون‌های شیوع: استان‌های تهران، مرکزی و گیلان

وزارت بهداشت اعلام کرد که تعداد مبتلایان به کروناویروس جدید در ایران تا پنجشنبه ۲۲ اسفند به ۱۰۰۷۵ نفر افزایش یافته است. همچنین مجموع قربانیان ویروس کرونا در کشور به ۴۲۹ نفر رسید. کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران گفت: « از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۱۰۷۵ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۰۰۷۵ نفر افزایش یافت.» جهانپور گفت: « در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۵ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۴۲۹ مورد رسید.» به گفته سخنگوی وزارت بهداشت استان تهران با ۳۰۳ مورد جدید ابتلا در جایگاه نخست، استان مرکزی با ۸۸ مورد جدید ابتلا در جایگاه دوم و استان گیلان با ۸۴ مورد جدید ابتلا در جایگاه سوم قرار دارد. آمار روزانه وزارت بهداشت بر اثر نتایج نتایج آزمایشگاهی (تست کرونا) از مبتلایان است. از بسیاری از مبتلایان که ممکن است حتی جان خود را هم از دست بدهند، تست کرونا انجام نمی‌شود، بلکه پزشکان بر اساس عکس‌برداری از ریه و تظاهرات بالینی، بیمار را به ظن ابتلا به کووید ۱۹ بستری می‌کنند.

ویروس #کرونا تاکنون جان ۱۵ کارمند بانک را گرفته است

نادر توکلی، معاون درمان ستاد ملی مدیریت و مقابله با #کرونا ۲۲ اسفند اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته دو کارمند دیگر بانک هم در اثر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. پیش‌تر رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود مرگ شش تن از کارمندان بانک را تائید کرده بود. در رسانه‌های اجتماعی عکس و مشخصات ۱۵ تن از کارکنان بانک‌های شهرهای مختلف ایران از جمله قم، کاشان، یزد، ساوه و تهران منتشر شده که در روزهای اخیر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. نادر توکلی به شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفته است بانک‌ها بعد از بیمارستان‌ها آلوده‌ترین مراکز ابتلا به ویروس کرونا هستند. کارکنان بانک‌ها که در اثر تماس با مشتریان و سر و کار داشتن با پول در معرض ابتلا قرار دارند پیش از این خواستار اتخاذ راهکارهایی برای تامین سلامت خود شده بودند.

شیوع کرونا #کولبران #مریوان را بیکار کرد

شیوع #کرونا (کووید-۱۹) و بسته شدن #مرزها از دو سو توسط نیروهای انتظامی ایران و عراق کار #کولبران را عملا غیر ممکن کرده است. عبدالله بلواسی یک فعال صنفی #مریوان پنجشنبه ۲۲ اسفند به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که شیوع ویروس کووید-۱۹ اشتغال کارگران مریوان را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری بیکار شده‌اند. از جمله کولبران که پیش از این با عبور از مناطق کوهستانی مانند مرز «ته ته» و گذشتن از مرز به سختی امرار معاش می‌کردند، اکنون با بسته شدن مرز از دو سو، بیکار شده و بدون درآمد مانده‌اند. شیوع کرونا به رکود واحدها و موسسات دامن زده و بر جمعیت بیکاران افزوده است. کارگران ساختمانی، کارگران واحدهای کوچک رسمی و غیر رسمی که اغلب بیمه نیستند شغل خود را از دست داده‌اند. برخی واحدهای بزرگ نیز همه یا بخشی از کارگران خود را به مرخصی اجباری و بدون حقوق فرستاده‌اند.

#کرونا در ایران: وضعیت قرمز در #خواف، شمار زیادی قبر در این شهرستان حفر شد

شهرستان خواف در استان خراسان رضوی به‌دلیل شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفت. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گزارش داده است که که فرماندار این شهرستان در جلسه ستاد پیشگیری کرونا به شهردار دستور حفر شمار زیادی قبر در حاشیه کوهستان «خواجه یار» را داده است. ایلنا نوشته است، حفر ده‌ها قبر با عمق ۴ متر در حاشیه شهر خواف باعث هراس مردم این منطقه شده است. با وجود اعتراض اهالی خواف و درخواست تعطیلی معادن سنگان جهت جلوگیری از شیوع کرونا، مسئولان این شهرستان به این مسئله توجهی نکرده‌اند و حفر قبر را «هشداری برای پیشگیری» خوانده‌اند. مسئولان استان خراسان رضوی از مردم ایران خواسته‌اند که به‌دلیل شیوع کرونا در ایام نوروز به این استان و شهر مشهد سفر نکنند. با این حال هنوز تصمیم رسمی و مرکزی برای قرنطینه خراسان رضوی یا بخش‌هایی از آن صادر نشده است.

رییس شورای اروپا درباره پیامدهای ممنوعیت سفر شهروندان اروپایی به خاک آمریکا هشدار داد: باید از اخلال در اقتصاد پرهیز کرد

شارل میشل، رییس شورای اروپا درباره پیامدهای تصمیم آمریکا مبنی بر ممنوع کردن سفر اروپایی‌ها به خاک آمریکا هشدار داد و گفت: باید از اخلال در اقتصاد پرهیز کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بامداد پنجشنبه ۱۲ مارس/ ۲۲ اسفند اعلام کرد برای جلوگیری از شیوع کروناویروس جدید ورود شهروندان اروپایی به مدت ۳۰ روز به خاک آمریکا ممنوع می‌شود. بریتانیا از این قاعده مستثنی است. میشل در توییتر خود نوشت «باید از اخلال اقتصادی پرهیز کنیم. اروپا همه اقدامات لازم برای مهار شیوع کویید ۱۹ را اتخاذ کرده و از تعداد افراد مبتلا می‌کاهیم و از تحقیقات در این زمینه حمایت می‌کنیم.» مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها اعلام کرد بیش از ۱۷ هزار نفر در سراسر اروپا به کرونا مبتلا شده‌اند که نیمی از آنها در ایتالیا هستند.

عباسعلی رضایی فرماندار شهرستان ساری و گروهی از پزشکان متخصص و شاخص دانشکده علوم پزشکی مازندران به کرونا مبتلا شدند

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) روابط عمومی فرمانداری ساری اعلام کرد که عباسعلی رضایی، فرناندار شهر به کووید ۱۹ مبتلا شد و در قرنطینه خانگی به سر می‌برد. دکتر غلامعلی گدازنده، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مدیر روابط عمومی و مدیر نظارت و پایش غذا و دارو این دانشگاه، دکتر فرهنگ بابا محمودی رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی مازندران و مدیر گروه بیماری‌های عفونی که از پزشکان حاذق این استان در بخش بیماری‌های عفونی نیز به شمار می‌آید، به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. حمید بخشی مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری مازندران نیز به این بیماری دچار شده. بر اساس آخرین آمار تاکنون ابتلا ۹۱۸ نفر به ویروس جدید کرونا در مازندران قطعی شد و در همین مدت نیز یک هزار و ۲۲۶ نفر بیمار مشکوک نیز در بیمارستان و مراکز درمانی این استان بستری شدند.

سازمان هواشناسی هشدار داد احتمال سیلاب در استان‌های کرمانشاه و لرستان وجود دارد

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی پنجشنبه ۲۲ اسفند در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا در مورد احتمال وقوع سیلاب در غرب ایران هشدار داد. احد وظیفه گفت: «هفته آینده پس از ورود سامانه بارشی به کشور احتمال وقوع سیلاب در لرستان وجود دارد همچنین با ورود سامانه بارشی سوم به کشور طی روزهای پایانی اسفند و روزهای ابتدایی فروردین احتمال وقوع سیلاب در کرمانشاه، شمال ایلام، لرستان و چهار محال و بختیاری وجود دارد.»

مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه محدودیت اختیارات نظامی ترامپ علیه ایران را تصویب کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه چهارشنبه ۱۱ مارس/ ۲۱ اسفند با صدور قطعنامه‌ای اختیارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران را محدود کرد. ۲۷۷ نماینده به این قطعنامه رای مثبت و ۱۸۶ نماینده به آن رأی منفی دادند. قطعنامه فاقد دو سوم آرای نمایندگان کنگره و سنا است و لذا رئیس جمهوری می‌تواند آن را وتو کند. مجلس سنا نیز پیش از این به این قطعنامه رای مثبت داده بود و ترامپ هم تهدید کرده بود آن را وتو می‌کند. مجلس نمایندگان آمریکا ژانویه گذشته هم قطعنامه مشابهی را به تصویب رسانده بود، اما آن قطعنامه هم الزام‌آور نبود.

بین ۱۰ تا ۱۵ راکت به پایگاه الناجی آمریکا در شمال بغداد اصابت کرد. دو نظامی آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی کشته و ۱۰ نفر مجروح شدند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه چهارشنبه ۱۱ مارس/ ۲۱ اسفند بین ۱۰ تا ۱۵ راکت کاتیوشا به پایگاه نظامی التاجی، محل استقرار نیروهای آمریکایی در شمال بغداد اصابت کرد. در این حمله سه نفر از جمله دو نظامی آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی کشته و ۱۰ نفر مجروح شدند. از اواخر اکتبر ۲۰۱۹/ مهر ۹۸ این بیست و دومین حمله با راکت به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق است. در عراق حدود شش هزار نظامی برای آموزش سربازان عراقی مستقرند. واشنگتن شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران را مسئول این حملات می‌داند. حمله به مواضع کتائب حزب‌الله در عراق و سوریه و ترور قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بغداد در پاسخ به حملات شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق انجام شد. سپاه پاسداران بعد از خاکسپاری قاسم سلیمانی پایگاه عین‌الاسد آمریکا در عراق را هدف حملات موشکی قرار داد. حدود صد نظامی آمریکایی در این حملات آسیب‌های مغزی دیدند. پارلمان عراق در واکنش به ترور سلیمانی با صدور قطعنامه‌ای خواهان خروج سربازان آمریکایی از خاک آن کشور شد.