ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نرگس محمدی نامزد جایزه نوبل صلح شد

سازمان عفو بین‌الملل در نروژ و دو نماینده پارلمان این کشور نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی پیشین ایران را به‌عنوان نامزد دریافت جایزه نوبل صلح سال ۲۰۲۱ معرفی کردند. عفو بین‌الملل فرایند نامزدی نرگس محمدی برای دریافت جایزه نوبل صلح را از طریق نمایندگان پارلمان نروژ آغاز کرد و در پی آن دو نماینده پارلمان نروژ به نام‌های کاری اندرسن و کاری الیزابت کاسکی، نرگس محمدی و الجین الهذلول فعال حقوق زنان در عربستان سعودی را به‌عنوان نامزد دریافت جایزه نوبل صلح معرفی کردند. نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر پیش از این با اتهاماتی همچون فعالیت تبلیغی علیه نظام و تشکیل کارزار لغو اعدام به ۱۶ سال زندان محکوم شده بود. او مهرماه امسال از زندان آزاد شد. شیرین عبادی، وکیل ایرانی و از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر، در سال ۲۰۰۳ جایزه نوبل صلح را دریافت کرد.

دو سوخت‌بر در سیریک، در استان هرمزگان در اثر تیراندازی نیروهای دریابانی کشته و زخمی شدند

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جمعه ۲۲ اسفند در نتیجه تیراندازی مستقیم نیروهای دریابانی شهرستان سیریک واقع در استان هرمزگان، یک سوخت‌بر زخمی و یک سوخت‌بر دیگر کشته شد. یکی از سوخت‌برها به نام مهدی رئیس، بر اثر اصابت گلوله به سرش جان باخت و راشد ترکمانی نیز از ناحیه پا زخمی شده است. به گزارش هرانا این حادثه با اعتراض شهروندان منطقه سیریک همراه شد. تیراندازی به سمت سوخت‌بران در استان هرمزگان در حالی صورت می‌گیرد که در هفته‌های گذشته بر اثر کشتن سوخت‌بران در استان سیستان و بلوچستان اعتراض‌های مردی گسترده‌ای شکل گرفت. نیروهای سپاه پاسداران دوشنبه چهارم اسفند به سمت جمعیت بزرگی از سوخت‌بران که دو روز در نقطه صفر مرزی اسکان شهرستان سراوان منتظر عبور از مرز بودند، آتش گشودند. به‌گفته کمپین فعالین بلوچ دست‌کم ۱۶ نفر در این حمله کشته شدند. در پی این رویداد مجموعه اعتراضاتی در سراوان و دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان از جمله زاهدان و ایرانشهر شکل گرفت. نیروهای امنیتی این اعتراض‌ها را با تیراندازی به سمت معترضان و مسدود کردن اینترنت سرکوب کردند. کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ طی بیانیه‌ای کشتار سوخت‌بران غیرمسلح و معترضان بلوچ در هفته‌های گذشته با توسل به زور و قوه قهریه توسط سپاه پاسدران و نیروهای امنیتی حکومت ایران را محکوم کرد.

رئیس سازمان زندان‌ها: الگوی ما در زندانبانی اسدالله لاجوردی است

محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی در روز دوم سفر به کردستان و در حاشیه دیدار با ماموستا رستمی، امام جمعه سنندج و عضو مجلس خبرگان، گفته اسدالله لاجوردی، رئیس پیشین زندان اوین و دادستان انقلاب تهران در دهه ۶۰ و از عاملان اصلی سرکوب و اعدام هزاران نفر از مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی، الگوی او در زندانبانی است. حاج محمدی، معاون قضایی پیشین دادگستری استان تهران روز ۲۰ خرداد ماه امسال با حکم ابراهیم رئیسی، رئیس قوه ‌قضاییه به عنوان رئیس جدید سازمان زندان‌ها معرفی شد. به ‌نوشته پایگاه اطلاع رسانی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، حاج محمدی در جریان دیدار با ماموستا رستمی گفته: «کار ما در زندانبانی از نظر تلاش برای اصلاح و تربیت افراد شباهت به کار طلبگی دارد و الگوی ما در زندانبانی [اسدالله] لاجوردی است که اعتقاد داشت زندانی فقط تا پشت در زندان مجرم است ولی ما در زندان به او به چشم یک انسان قابل اصلاح و تغییر نگاه می‌کنیم.» اسدالله لاجوردی، عضو هیأت مؤتلفه اسلامی و از جمله کسانی است که در ترور حسنعلی منصور، نخست وزیر دوران پهلوی نقش مستقیم داشت. او همچنین در دوره مدیریت خود بر زندان اوین و انجام کارهای اطلاعاتی و محاکمه مخالفان سیاسی، هزاران زندانی سیاسی و عقیدتی از جمله اعضای سازمان‌های مجاهدین خلق، فدائیان خلق، پیکار، رزمندگان و افراد وابسته به گروه فرقان را در روندی فراقضایی به جوخه‌های اعدام سپرد.

یکی از کارگران مصدوم در آتش‌سوزی شرکت «داو اخگر» زنجان جان باخت

یکی از زنان کارگر شرکت «داواخگر» زنجان که در آتش‌سوزی ۱۱ اسفند این کارخانه به شدت مصدوم شده بود، شب گذشته (۲۱ اسفند) در بیمارستان جان باخت. شرکت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی «داواخگر» واقع در شهرک صنعتی اشراق زنجان در اثر شدت آتش سوزی به طور کامل تخریب شد و ۹ کارگر زن و مرد آن مصدوم شدند. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی زنجان پس از حادثه در توضیحاتی درباره شدت و گستردگی آتش‌سوزی گفت کارخانه شامل یک انبار حاوی ۱۰ تُن الکل و یک مخزن بزرگ ازت بود. هنوز علت این آتش سوزی اعلام نشده است، اما به گفته‌ی دبیر خانه کارگر زنجان چنانچه ماموران آتش نشانی به موقع به محل رسیده و از امکانات لازم برای اطفای حریق برخوردار بودند، حریق مهار می‌شد و مصدومان کمتری بر جای می‌گذاشت. اصغر نجاری به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت آتش نشانی مستقر در شهرک صنعتی از نیرو و امکانات کافی برخوردار نبود و نیروهای کمکی دیر به محل رسیده و «زمانی هم که به محل حادثه رسید به دلیل کمبود امکانات و نداشتن تجهیزات کار زیادی برای مهار آتش انجام ندادند و طبق گزارش شاهدان بعد از مدت‌ها تلاش بی‌حاصل در فاصله ۵۰۰ متری از آتش ایستادند و تماشا کردند». نجاری افزود: «آتش زمانی خاموش شد که چیزی برای سوختن نمانده بود». گرچه آمار دولتی حوادث ناشی کار و تعداد قربانیان آن تنها بخشی از واقعیت را منعکس می‌کند، اما به گواه همین آمار، حوادث کار منجر به مرگ کارگران در سال ۹۹ افزایش یافته است. سازمان پزشکی قانونی می‌گوید در هشت ماهه اول ۹۹، هزار و ۲۵۸ تن شامل ۲۳ زن در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند.

انتشار خبرهایی درباره کنار کشیدن قالیباف به نفع رئیسی در روند تعیین کاندیدای اصول‌گرایان برای انتخابات ۱۴۰۰

محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره برخی خبرها در مورد کناره‌گیری محمد باقر قالیباف و توافق اصولگرایان بر روی ابراهیم رییسی، گفت: «از کنار کشیدن آقای قالیباف اطلاعی ندارم. خبری به نقل از یکی از نزدیکان ایشان در رسانه‌ها منتشر شد. وقتی این خبر را شنیدم از آن استقبال کردم.» باهنر درباره تعدد نامزدهای اصولگرا در انتخابات پیش رو گفت: «ظرف دو تا سه ماه گذشته خیلی‌ها برای نامزدی در انتخابات اظهار تمایل کردند. هر فردی که برای اعلام نامزدی به من مراجعه می‌کند، برای اینکه تعداد پایین بیاد می‌گویم "تو را خدا تو یکی کاندیدا نشو". در مجلس یازدهم چهار - پنج نامزد بالقوه ریاست جمهوری داریم. نگرانی ما از تعدد و تکثر نامزدهاست.» دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه سخنانش درباره چشم‌اندار موفقیت ابراهیم رئیسی گفت: «تحلیلم این است که اگر رییسی داوطلب شود گروه‌های اصولگرا با هم جمع می‌شوند. رییسی سابقه ۱۶ میلیون رأی دارد و موقعیت مقبولی در جامعه اصولگرایی دارد اما اینکه واقعاً بیاید یا نیاید اطلاع ندارم.»