ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهرداد محمدنژاد، زندانی سیاسی سابق با یورش ۱۰ مامور امنیتی به منزل‌شان بازداشت شد

بنا به اطلاع یک منبع آگاه در گفت‌وگو با زمانه، مهرداد محمدنژاد، زندانی سیاسی سابق صبح روز شنبه ۲۱ اسفند ماه با یورش ۱۰ مامور امنیتی به منزل آنها واقع در شهریار بازداشت شده است. بنا به گفته این منبع آگاه نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل برخی وسایل شخصی مهرداد محمدنژاد از جمله موبایل و تبلت او را ضبط و با خود برده‌اند. تاکنون از علت بازداشت مهرداد محمدنژاد، نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری او اطلاع دقیقی در دست نیست. به خانواده مهرداد محمدنژاد گفته شده جهت پیگیری وضعیت فرزندشان به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای شهید مقدس تهران (اوین) مراجعه کنند. خانواده مهرداد محمدنژاد هنگام بازداشت او در سفر بودند و منبع آگاه زمانه می‌گوید: «مهرداد به همراه برادر کوچکش که ۱۳ سال دارد در خانه بود و او از این حادثه بسیار ترسیده است. ۱۰ مامور وارد خانه شدند که یکی از آنها زن بود. مهرداد در دوران قبلی زندان به دیسک گردن مبتلا شده و همیشه وقت خواب مشکل دارد، مشخص نیست با این اوصاف اکنون چه شرایطی دارد.» مهرداد محمدنژاد، متولد ۱۸ اردیبهشت ۱۳۷۵ و دانشجوی رشته اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی-سوهانک است. او همچنین یک ورزشکار حرفه‌ای بوکس و بدنسازی است. او نخستین بار در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۷ توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل شخصی پدری‌اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. مهرداد محمدنژاد نهایتا توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام «توهین به مقامات و مامورین» به دو سال حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در تاریخ ۱۳ شهریورماه ۹۸، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر، عینا تائید شد. مهرداد محمدنژاد در تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۳۹۸ زمانی که در دوران حبس خود را در زندان اوین سپری می‌کرد به زندان تهران بزرگ منتقل شد و نهایتا در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۹۹ در حالی که در مرخصی به سر می‌برد، از آزادی زودهنگام خود مطلع شد.

فیروز موسی‌لو، زندانی سیاسی کُرد با وجود دریافت «امان‌نامه» به اعدام محکوم شد

بنا به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در روزهای گذشته یک زندانی سیاسی کُرد به نام فیروز موسی‌لو پس از تحمل ۳۳ ماه بازداشت موقت، توسط شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «محاربه از طریق عضویت در حزب کارگران کردستان» به اعدام محکوم شده است. آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات این زندانی سیاسی در اواسط اسفند ماه سال جاری در شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه برگزار شده بود. این حکم روز دوشنبه ۱۶ اسفند ماه به صورت رسمی در زندان مرکزی ارومیه به فیروز موسی‌لو ابلاغ شده است. این شهروند کُرد اهل بخش قطور شهرستان خوی واقع در استان آذربایجان غربی پس از چند سال عضویت در حزب کارگران کردستان با دریافت «امان‌نامه» از سپاه پاسداران در تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۹۸ خود را به سپاه شهرستان سردشت معرفی کرده بود. در حالی‌که پیشتر مسئولین سپاه به خانواده او اعلام کرده بودند که فرزند آنها پس از چند روز بازجویی آزاد خواهد شد، اما او را به بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه ارومیه منتقل کردند و در آنجا مورد بازجویی و شکنجه قرار دادند. این زندانی سیاسی در تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸ پس از ۵ ماه و ۲۰ روز بازجویی در بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ارومیه، به زندان این شهر منتقل شد.

تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات مازیار سیدنژاد، فعال کارگری

طی تماسی تلفنی و بدون اطلاع قبلی از مازیار سیدنژاد، فعال کارگری خواسته شده که یک‌شنبه ۲۲ اسفند در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برای رسیدگی به موارد اتهامی مطرح شده، حاضر شود. این فعال کارگری به «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» متهم شده است. پیام ابوطالبی وکالت مازیار سیدنژاد را به عهده دارد و بنا به اطلاع یک منبع آگاه، این فعال کارگری از سوی نهادهای امنیتی و دادگاه انقلاب برای عزل وکیل انتخابی خود تحت فشار قرار گرفته است و به او گفته شده فردا هنگام حضور در شعبه تعیین رسیدگی به اتهامات، نامه عزل وکیل خود را به دفتر شعبه تحویل دهد. مازیار سیدنژاد پیش‌تر در تاریخ ۱۷ خردادماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران دستگیر و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند دو الف زندان اوین منتقل شد. او نهایتا در تاریخ ۲۵ مردادماه با تودیع قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. پیش‌ از آن، پرونده مازیار سیدنژاد در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای اوین تحت بررسی قرار گرفته بود. همان زمان یک منبع آگاه اطلاع داد اتهامات او طی مراحل بازجویی «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» و «ظن فرار» عنوان شده بود. مازیار سید نژاد در آذرماه سال ۹۷ به دلیل شرکت در اعتراضات صنفی و همراهی با کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اواخر آذر ماه ۱۳۹۹، در شعبه چهار دادگاه انقلاب اهواز بابت اتهام «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام» به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. او در طول دوران بازداشت همچون چند تن دیگر از هم‌پرونده‌ای‌هایش، زیر شکنجه‌های فیزیکی و روانی، وادار به اعتراف تلویزیونی علیه خود و برخی دیگر از فعالان سیاسی داخل و خارج از کشور شد. اعترافات تلویزیونی‌ای که سید نژاد هم در آن حضور داشت، در دی‌ ماه ۱۳۹۷ با عنوان «طراحی سوخته» از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

سایه طالبان بر دانشگاه‌های افغانستان؛ گفت‌وگوی دانشجویان با رسانه‌ها و استفاده از تلفن‌های هوشمند ممنوع شد

بر پایه اعلام روزنامه هشت صبح در افغانستان، دانشگاه‌های دولتی در مناطق سردسیر این کشور، پس از هفت ماه تعطیلی، تحت شرایط ویژه، بازگشایی شده اما اعضای گروه طالبان، استادان و دانشجویان را از گفت‌و‌گو با رسانه‌ها منع کرده‌اند. همچنین گفته می‌شود در دانشگاه‌های ولایت‌های بغلان و بدخشان، به دانشجویان هشدار داده شده است که از تلفن‌های هوشمند در صحن دانشگاه استفاده نکنند. به‌نوشته این منبع، براساس شروط جدیدِ گروه طالبان در دانشگاه تخار، دانشجویان در این ولایت حق ندارند مشکلات خود را با رسانه‌ها در میان بگذارند. همچنین به دانشجویان هشدار داده شده است که اگر با رسانه‌ها صحبت کنند، مورد بازپرسی قرار خواهند گرفت. در اطلاعیه‌ای که گروه طالبان برای بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها منتشر کرده، آمده است: «شکایت در مورد کاستی‌های دانشگاه، تصویر‌برداری از صحن دانشگاه و نشر آن، خلاف اصول حکومت سرپرست است.» از سوی دیگر، یکی از دانشجویان دختر در دانشگاه بغلان درباره وضعیت حضور زنان در دانشگاه‌ها، پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، به روزنامه هشت صبح گفته: «با آن‌که دختران حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند اما از سوی محافظان دانشگاه مورد انتقاد قرار می‌گیرند.» این دانشجو همچنین از عدم حضور استادان متخصص در دانشگاه‌ها، پس از بازگشایی مجدد خبر داده و گفته بیشتر استادان‌شان دانشگاه را ترک کرده‌اند. در ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۰/ ۱۵ اوت ۲۰۲۱، پس از فرارِ اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان از کشور، گروه تروریستی طالبان توانست با کمترین درگیریِ نظامی، کنترل پایتخت را به دست بگیرد. جامعه جهانی اما هنوز حضور گروه طالبان را در جایگاه یک دولت به رسمیت نشناخته و از این رو طالبان امکان کافی برای اداره کشور در اختیار ندارد.‎

بیانیه سه‌کشور اروپایی: فرصت احیای برجام ممکن است به دلیل رفتار روسیه از بین برود

فرانسه، بریتانیا و آلمان روز شنبه به روسیه هشدار دادند که خواسته‌های این کشور برای تضمین تجارت با ایران خطر فروپاشی توافق هسته‌ای که تقریباً نهایی شده را به همراه دارد. مذاکره کنندگان به آخرین مراحل مذاکرات برای احیای برجام رسیده‌اند. در صورت احیای برجام، تحریم‌های ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای لغو می‌شود. با این حال، شنبه گذشته، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به طور غیرمنتظره‌ای خواستار تضمین‌های گسترده شد مبنی بر اینکه تجارت روسیه با ایران تحت تأثیر تحریم‌های اعمال شده بر مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین قرار نخواهد گرفت. فرانسه، بریتانیا و آلمان – به عنوان طرف‌های اروپایی برجام در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «هیچ کس نباید به دنبال سوء‌استفاده از مذاکرات برجام برای کسب تضمین‌هایی باشد که خارج از برجام است». آن‌ها گفتند: «این اتفاق خطر فروپاشی مذاکرات را به همراه دارد و توافق روی میز باید با نهایت فوریت منعقد شود.» واشنگتن پیش از این تاکید کرده است که با خواسته‌های روسیه موافقت نخواهد کرد.

امام جمعه مشهد: گشت ارشاد راه حل نیست، علیه «زنان بدحجاب» آتش به اختیار عمل کنید

احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی، امام جمعه شهر مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، با تأکید بر سخت‌گیری درباره حجاب اجباری در ایران، از هواداران حکومت خواست تا در برخورد با زنان (به‌گفته او) بدحجاب، وارد عمل شده و به آنها اعتراض کنند. علم الهدی در حاشیه مراسمی موسوم به «یادواره ۲۸ تن از علما و ائمه مساجد منطقه ۱۲ تهران» که در مسجد روحانی برگزار شده بود، گفت: «برای مقابله با فساد، گشت ارشاد راه‌حل نیست و حتی کار را‌‌‌‌‌‌‌‌ بدتر هم می‌کند. رهبری فرمان آتش به اختیار دادند، بنابراین اگر زنی در خیابان روسری خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌ از سرش برداشت، باید با اعتراض مردم مواجه شود و ببیند که در میان مردم جایی ندارد. در این صورت مطمئن باشید دو روسری هم سر خواهد کرد و این همان روش امر به معروف و نهی از منکر است.» او به نقل از فرمانده انتظامی مشهد گفته: «فرمانده انتظامی مشهد به من می‌گوید از من می‌خواهید برای مقابله با بی‌حجابی مأمور بفرستم. مأمور من از جنس همین مردم و جوان ۲۰ ساله در اوج شهوت است که ممکن است در این مأموریت او را‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست بدهم.» امام جمعه مشهد تأکید کرده باید «برای رفع مشکل بی‌حجابی»، مردم به میدان بیایند و اعتراض کنند. علم الهدی در سال‌ها و ماه‌های گذشته هم بارها خواستار برخورد با زنانی شده که قانون حجاب اجباری در ایران را برنمی‌تابند. «آتش به اختیار» به مأموران امنیتیِ لباس شخصی و اعضای گروه شبه نظامی بسیج اطلاق می‌شود که به فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، قادرند به‌طور خودسرانه و فراقانونی، با مخالفان سیاست‌های حکومت ایران برخورد کنند.

انتخابات در ترکمنستان: پسر رئیس جمهوری احتمالا جانشین پدر می‌شود

سردار، پسر قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان، در آستانه پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در روز شنبه ۱۲ مارس است. شانس نشسن او بر جای پدرش با توجه به روابط حاکم در کشور بالا ارزیابی می‌شود. ترکمنستان، واقع در آسیای مرکزی، شش میلیون جمعیت دارد و دارای ذخایر غنی گاز است. بردی محمداف که از سال ۲۰۰۷ در قدرت است، ماه گذشته رای گیری برگزار کرد و گفت که می خواهد جای خود را به نسل جدیدی از رهبران بدهد. حزب حاکم دموکرات به سرعت پسر او را نامزد انتخابات کرد. سردار بردی محمداف، ۴۰ ساله، که قبلاً به عنوان معاون نخست وزیر به مقام شماره دو کشور ارتقا یافته است، با هشت نامزد دیگر رقابت خواهد کرد که برخی از آنها کارمندان رده پایین دولتی ناشناخته هستند. او که مهندس و دیپلمات است، به سرعت در رتبه‌های دولتی ارتقا یافته است و رسانه های محلی از او به عنوان «پسر ملت» یاد می کنند. پدر ۶۴ ساله او به نام آرکاداگ یا محافظ شناخته می شود. رئیس‌جمهوری مستعفی گفته است که پس از واگذاری ریاست‌جمهوری همچنان به عنوان رئیس مجلس علیا باقی خواهد ماند. ترکمنستان، جمهوری شوروی سابق و هم مرز با ایران و افغانستان، در چهارمین حوزه گاز طبیعی از نظر وسعت قرار دارد و گاز را از طریق خطوط لوله به چین و روسیه صادر می کند.

گرد و غبار: کاهش دید افقی در قصر شیرین به ۵۰ متر رسید

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه گفته است دید افقی در قصر شیرین به کنتر از ۵۰ متر رسیده است. فیروز دولتشاهی با اشاره به وضعیت غبارآلود استان کرمانشاه گفته از روز گذشته غباری بر جو استان کرمانشاه حاکم شده که غلظت آن در شهرستان‌های مرزی بیشتر مشاهده می‌شود. وی افزوده: بیشتر کاهش دید در اثر غبار را در شهرستان قصر شیرین با دید کمتر از ۵۰ متر شاهد هستیم که پس از آن در شهرستان‌های سرپل‌ذهاب با کاهش دید ۲۰۰ متری و گیلانغرب با ۹۰۰ متر دید بیشترین میزان غبار را در شهر داشته‌اند. به گفته مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه، غباری که از نوارهای غربی وارد استان کرمانشاه شده به تدریج از بعد از ظهر امروز از میزان غلظت آن کاسته می‌شود. تا اواخر هفته جاری تنها در ساعاتی وزش باد در اثر گرد و خاک محلی پیش‌بینی می‌شود.

وزیر امور خارجه لهستان: تاکنون ۱۴۰۰ ایرانی از مرز اوکراین وارد لهستان شده‌اند

زبیگنیو رائو، وزیر امور خارجه لهستان در یک گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود، با اشاره به بالا گرفتن بحران جنگ در اوکراین، از عبور بیش از ۱۴۰۰ پناهجوی ایرانی از مرز لهستان خبر داد و اعلام کرد تلاش مقامات این کشور در جهت کمک به این پناهجویان، پس از اتفاقات ناگوار در اوکراین و ترک لهستان، «همراه با خاطره خوب» بوده است. به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، زبیگنیو رائو، همچنین گفته: «تاکنون لهستان پذیرای یک و نیم میلیون پناهجو از اوکراین بوده است و احتمالا این عدد به پنج میلیون نفر بالغ خواهد شد.» او تأکید کرده حمایت‌های بین‌المللی برای همسایگان اوکراین اهمیت حیاتی دارد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم با اشاره به ارسال یک فروند هواپیما حامل کمک‌های بشردوستانه با همکاری هلال احمر و صلیب سرخ جهانی و اعلام آمادگی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به آوارگان اوکراین، گفته: «تیم‌های امدادی ایران با هماهنگی صلیب سرخ جهانی آماده هر گونه همکاری و ارائه کمک‌های بشردوستانه به پناهجویان در لهستان هستند.» طبق اعلام منابع بین المللی، تعداد افرادی که از اوکراین گریخته و وارد لهستان شد‌ه‌اند، در آستانه عبور از یک میلیون و پانصد هزار نفر است. ارتش روسیه به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور، روز ۲۴ فوریه/ پنجم اسفند ماه، حمله گسترده‌ای را به خاک اوکراین آغاز کرد. این حمله با محکومیت گسترده بین‌المللی، از جمله وضع تحریم‌های سنگینِ اقتصادی علیه روسیه که باعث بحران مالی در این کشور شده است، روبه‌رو شد. فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان پیش تر اعلام کرده بود تنها در طول ۱۰ روز اولِ جنگ در اوکراین، بیش از یک و نیم میلیون آواره جنگی، راهی کشورهای همسایه شده‌اند.