نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«بنیاد پژوهش‌های زنان ایران» پروانه اسکندری(فروهر) را به عنوان زن سال برگزید

همزمان با برگزاری نمایشگاه سه روزه «از اوین برای زن، زندگی، آزادی»، بنیاد پژوهش‌های زنان ایران (IWSF) پروانه اسکندری (فروهر) را به عنوان زن برگزیده سال برگزید و لوح یادبود این بنیاد را به دختر او پرستو فروهر اهدا کرد. در این لوح یادبود که از سوی گلناز امین، بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی بنیاد پژوهش‌‌های زنان به پرستو فروهر تقدیم شد، آمده است: «به پاس دهه‌ها تلاش برای حق زن، آزادی، دموکراسی لوح یادبود زن برگزیده سال بنیاد پژوهش‌های زنان ایران به پروانه اسکندری (فروهر) اهدا می‌شود. به امید رسیدن روزی که او آرزومندش بود. روزی که سپیدی جای سیاهی‌ها را پر کند.» مراسم اهدای لوح پس از نمایش فیلم مستند «آتش جاوید» ساخته سپهر عاطفی برگزار شد. این مستند به زندگی و مرگ پروانه اسکندری پرداخته است. پروانه اسکندری (فروهر) و همسرش داریوش فروهر در جریان قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ در تهران کاردآجین شدند. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقیم در این قتل‌‌ها دست داشت. بنیاد پژوهش‌های ایران درسال ۱۹۸۹ با همکاری افسانه نجم آبادی، گلناز امین و شهلا حائری در آمریکا تاسیس شد و گلناز امین از ابتدا مدیریت اجرایی این بنیاد را برعهده داشته است. نمایشگاه سه روزه «از اوین برای زن، زندگی، آزادی» به ابتکار موزه جنبش زنان ایران (IRWMM) در روزهای ۸ تا ۱۰ مارس همزمان با روز جهانی زن در شهر لاهه هلند برپا شد. شب اختتامیه این نمایشگاه از سوی برگزارکنندگان به یاد پروانه اسکندری به او تقدیم شده بود.

قیمت بلیت مترو در تهران ۲۵ درصد گران می‌شود

شورای اسلامی شهر تهران افزایش نرخ بلیت قطار شهری در تهران را تصویب کرد. به گزارش رسانه‌های داخلی، شهرداری تهران در لایحه بودجه افزایش ۳۱ درصدی نرخ بلیت را پیشنهاد کرده بود اما اعضای شورای اسلامی شهر این رقم را به ۲۵ درصد کاهش دادند. بر این اساس نرخ بلیت تک‌سفره قطار شهری در تهران از آغاز سال جدید سه هزار و ۱۲۵ تومان خواهد بود. انتظار می‌رود پس از نرخ بلیت مترو، تعرفه اتوبوس‌ و تاکسی‌های درون شهری نیز افزایش یابد. مرکز آمار ایران در گزارش ماهانه نرخ تورم، شاخص تورم حمل و نقل را ۵۰٬۲ درصد اعلام کرد که به معنای افزایش هزینه حمل و نقل در یک دوره یک ساله به همین میزان است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر اعلام کرد ایران با آمریکا برای تبادل زندانیان به توافق رسیده است

خبرگزاری امنیتی تسنیم یکشنبه ۲۱ اسفند/۱۲ مارس به نقل از حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی از توافق میان تهران و واشنگتن بر سر تبادل زندانیان خبر داد. امیرعبداللهیان گفت: «ما در موضوع تبادل زندانیان به یک توافقی دست پیدا کردیم و اگر همه چیز خوب پیش برود ما شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود.» او افزود: «از مارس سال گذشته یک سندی به طور غیرمستقیم بین ما و آمریکا به امضا رسید. طرف آمریکایی در حال آخرین بررسی فنی خودش قرار دارد.» وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره مذاکرات برجام هم گفت:‌ «در خصوص گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها با طرف آمریکایی تبادل پیام جریان دارد. برای ما رفع اتهام بی اساس از ایران در آژانس یک مسئله مهم قلمداد می‌شود. الان یک همکاری نیرومندی بین ما و آژانس قرار دارد و تاثیر خوبی بر مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهد داشت.» این نخستین بار نیست که وزیر خارجه ایران از توافق با ایالات متحده آمریکا برای تبادل زندانیان دو کشور خبر می‌دهد. ماه گذشته حسین امیرعبدالهیان در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌پی‌آر گفت جمهوری اسلامی و آمریکا از ماه مارس سال گذشته میلادی در این رابطه به توافق رسیده‌اند. او در رابطه با جزییات این توافق افزود:‌ «از ماه مارس، آمریکایی‌ها حتی نمایندگان خودشان را که یک تبعه بریتانیا بود به ایران فرستادند. توافق حالا روی میز است. تنها مراحل فنی کار مانده که بر عهده طرف آمریکایی است.» امیرعبداللهیان همچنین اضافه کرد که نماینده بریتانیایی آمریکا در این مذاکرات به تهران سفر کرده و در توافق ماه مارس بازنگری‌هایی صورت گرفته است. محمد باقر و سیامک نمازی دو تبعه آمریکایی-ایرانی هستند که سال‌ها پیش توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده بودند. سیامک نمازی، پسر باقر نمازی در سال ۱۳۹۴ با یورش مأموران سازمان اطلاعات سپاه در دفتر کارش در تهران دستگیر شده بود. سیامک نمازی، فعال اقتصادی و واسطه انعقاد قراردادهای تجاری و صنعتی شرکت‌های خارجی با ایران بود. باقر نمازی که تابعیت ایرانی-آمریکایی دارد بیش از ۶ سال پیش برای پیگیری پرونده امنیتی فرزندش، سیامک به ایران آمده بود و مأموران اطلاعات سپاه او را هم بازداشت کردند. سپاه این پدر و پسر را به «ارتباط با دولت‌های متخاصم» متهم کرده بود. باقر نمازی در مهر ماه سال جاری از زندان آزاد و با هواپیمای سلطنتی عمان از ایران خارج شد، اما پسر او همچنان در زندان جمهوری اسلامی به سر می‌برد.

نمایندگان مجلس می‌خواهند وزیر آموزش و پرورش را به خاطر کم‌کاری در سرکوب دانش‌آموزان معترض به حجاب استیضاح کنند

ذبیح‌الله اعظمی، نماینده جیرفت در مجلس شورای اسلامی از «بارگذاری طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش» در سامانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت که تا به حال ۴۰ تن از نمایندگان آن را امضاء کرده‌اند. او بدون این‌که درباره مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس که از آذر ماه آغاز شد، توضیحی بدهد، افزایش شمار بازماندگان از تحصیل، «غفلت از پرورش» و «بی‌عدالتی، بی‌نظمی و کندی روند اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان» را از دلایل درخواست استیضاح یوسف نوری عنوان کرد. اعظمی اعتراضات دانش‌آموزان در مدارس دخترانه به حجاب اجباری را یکی از نقاط ضعف وزیر آموزش و پرورش برشمرد و گفت: «وقتی رفتار دانش آموزان دوره راهنمایی و دبیرستانی به مقوله حجاب را مشاهده می‌کنیم نشان دهنده آن است موضوع پرورش فراموش شده و آموزش و پرورش در حوزه پرورش دانش آموزان بسیار ضعیف و منفعل عمل کرده است». در خیزش ژن، ژیان، ئازادی که در واکنش به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی از سقز آغاز شد و به سراسر ایران تسری یافت، دانش‌آموزان در ده‌ها مدرسه مقنعه از سر برداشتند و علیه حکومت شعار دادند. حکومت نیز برای سرکوب اعتراضات صدها دانش‌آموز را بازداشت کرد اما هیچگاه به صورت دقیق شمار دانش‌آموزان بازداشت شده را اعلام نکرد. اجرای ناقص طرح رتبه‌بندی با اعتراض گسترده معلمان روبه‌رو شده است. دستگاه امنیتی و قضایی در پاسخ به این اعتراض‌ها طی دو سال اخیر بیش از ۲۰۰ معلم را بازداشت، محاکمه و زندانی کرده‌اند.

دانشگاه مازندران فائزه عبدی‌پور را به مدت دو ترم از تحصیل تعلیق کرد

براساس گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور کمیته انضباطی دانشگاه مازندران فائزه عبدی‌پور، دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌‌الملل این دانشگاه را به مدت دو ترم از تحصیل معلق کرده است. طبق این گزارش فائزه عبدی پور با دریافت حکم کمیته انضباطی این دانشگاه به دو ترم تعلیق از تحصیل با درج کتبی در پرونده و دادن تعهد محکوم شده است. به‌علاوه، او اجازه ورود به دانشگاه را نیز ندارد. نیروهای امنیتی این فعال صنفی دانشجویی را در یکم آذر در جریان اعتراضات سراسری از منزلش ربودند. او ۱۵ دی با تودیع قرار وثیقه به‌طور موقت از زندان امیرآباد گرگان آزاد شد. فائزه عبدی‌پور پیشتر هم در دی‌ماه ۹۶ بازداشت شده بود. دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری این فعال صنفی را در دی‌ماه سال جاری به اتهام «اغوا و تحریک به کشتار و جنگ علیه امنیت ملی» به ۴ سال حبس، از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال و از بابت اتهام «نشر اکاذیب» به دو سال حبس تعزیری و ۲ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کردند. پس از صدور بخشنامه قوی قضائیه پرونده او مختومه اعلام شد. همسرش، محمد شریفی‌مقدم، دانشجوی «دانشگاه صنعتی‌شریف»، فعال دانشجویی و از دراویش گنابادی پس از پنج سال حبس بدون مرخصی در ۲۱ بهمن از زندان آزاد شد .

در حمله هوایی اسرائیل به یک انبار تسلیحات سپاه قدس در سوریه سه نیروی وابسته به ایران کشته شدند

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، سازمان ناظر جنگ مستقر در لندن روز یکشنبه ۱۲ مارس/۲۱ اسفند از حمله جنگنده‌های اسرائیل به یک انبار تسلیحات در سوریه و کشته‌شدن یک افسر نظامی و دو نیروی وابسته به سپاه قدس در این حمله خبر داد. رامی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت: «حمله‌های اسرائیل یک انبار تسلیحات متعلق به نیروهای وابسته به ایران واقع بین استان‌های طرطوس و حماه را هدف قرار دادند». او افزود یک پایگاه دفاع هوایی نیز هدف قرار گرفته و علاوه بر دو نیروی وابسته به سپاه قدس، یک افسر نظامی هم کشته شده و دو سرباز دیگر زخمی شده‌اند. هویت کشته‌شدگان مشخص نشده است. خبرگزاری دولتی سوریه، سانا هم این حمله را تأیید کرد. این خبرگزاری به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد: «در حوالی ساعت ۷:۱۵ صبح، دشمن اسرائیلی حمله هوایی انجام داد و موشک‌هایی را از سمت شمال لبنان به سمت اهدافی در حومه طرطوس و حماه شلیک کرد.» خبرگزاری دولت بشار اسد تنها زخمی‌شدن «سه سرباز» را گزارش کرد و نوشت این حمله «خسارات مادی به بار آورد» و «پدافند هوایی سوریه برخی از موشک‌ها را رهگیری کرده است». ارتش اسرائیل مطابق گذشته مسئولیت این حمله را به‌طور رسمی نپذیرفت و اعلام کرد که «در مورد گزارش‌های رسانه‌های خارجی» اظهار نظر نمی‌کند. از زمان شروع جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، اسرائیل صدها حمله هوایی به سوریه انجام و نیروهای دولت سوریه و همچنین نیروهای تحت حمایت سپاه قدس و حزب‌الله لبنان را از جمله در شهرهای دمشق و حلب هدف قرار داده است.

حسین سعیدی را ممنوع ملاقات کردند

حسین سعیدی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران را در زندان حبس و ممنوع‌الملاقات کرده‌اند. این سندیکا گزارش کرده است از چند هفته قبل بر اساس «گزارش مغرضانه» یکی از مسئولان زندان اوین به نام «شاهوردی»، سعیدی را از ملاقات حضوری و کابینی محروم کرده‌اند. این محرومیت پس از آن اعمال شده است که در آخرین ملاقات حضوری سعیدی با همسر و فرزندش، «شاهوردی» به آن‌ها گفته چرا ملاقات را تمام نمی‌کنید و سعیدی پاسخ داده است کسی پایان ملاقات را اعلام نکرده. نیروهای امنیتی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ حسن سعیدی را بازداشت کردند و از آن زمان در زندان حبس کرده‌اند. دادگاه در یک جلسه که سعیدی در آن حضور نداشت او را به شش سال حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است. علاوه بر سعیدی، رضا شهابی و داوود رضوی، دو عضو دیگر هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز همچنان در زندان حبس هستند. نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی ایران در یک سناریوی ساختگی اعضای این تشکل کارگری مستقل را به «همکاری با نیروی خارجی به قصد براندازی نظام» محکوم کرده‌اند و خلاف ادعای حکومت مبنی بر عفو زندانیان سیاسی، هیچ یک از سه عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مشمول کاهش مجازات نشدند.

سیامک صادقی چهرازی، عضو کانون صنفی فرهنگیان خوزستان را به دادگاه احضار کردند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از احضار دوباره سیامک صادقی چهرازی، فعال صنفی معلمان در اهواز به دادگاه انقلاب خبر داد. نیروهای امنیتی سال گذشته همزمان با اعتراضات گسترده معلمان به کاهش بودجه رتبه‌بندی و سرکوب معلمان، صادقی چهرازی را به همرده ده‌ها معلم دیگر بازداشت کردند. در تصویر احضاریه این فعال صنفی او به «تبلیغ علیه نظام نظام جمهوری اسلامی»، « تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی»، «عضویت در گروه‌هایی که هدف آن‌ها بر هم زدن امنیت کشور است» و «شرکت در تجمعات غیرقانونی منجر به اخلال در نظم عمومی» متهم شده است. در احضاریه نام نهاد شکایت‌کننده درج نشده است و بر اساس آن صادقی چهرازی باید ۱۸ اردیبهشت در شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز حاضر شود. پیروز نامی، یک عضو دیگر هیئت مدیره کانون صنفی معلمان خوزستان از سوی دادگاه انقلاب خوزستان به حبس محکوم و کوکب بداغی، فعال صنفی هم از سوی هیئت رسیدگی به تخلفات اداری به سه ماه انفصال از تدریس محکوم شده‌اند. بر اساس گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در فاصله شهریور ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۰۰ معلم در شهرهای مختلف ایران بازداشت و صدها معلم به دادگاه‌، نهادهای امنیتی و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری احضار شده‌اند. معلمان در خیزش اخیر در ایران از سرکوب در امان نماندند و بیش از ۹۰ معلم به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند. از روز ۱۶ اسفند نیز نیروهای امنیتی ۱۱ معلم دیگر را بازداشت کردند که دو تن از آن‌ها آزاد شده‌اند.

سقوط منبع ذخیره آب نیشابور جان دو کارتن خواب را گرفت

دو بی‌خانمان در نیشابور که برای در امان ماندن از سرما و بارش باران به زیر منبع ذخیره آب این شهر پناه برده بودند، به علت سقوط منبع جانشان را از دست دادند. خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نوشت در این حادثه که در نخستین ساعات شنبه ۲۰ اسفند رخ داد «این دو کارتن‌خواب برای فرار از بارش‌ها به زیر تانکر بزرگ فلزی ۸ هزار لیتری آب پناه برده بودند که با تداوم بارندگی‌ها و سُست شدن پایه‌های تانکر و فرونشست آن هر دو نفر جان خود را از دست دادند». هویت کارتن‌خواب‌های جان‌باخته هنوز اعلام نشده است. در ایران آمار دقیقی از شمار بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها اعلام نمی‌شود. بحران اقتصادی پیاپی شمار بی‌خانمان‌ها را افزایش داده است.

نیروهای امنیتی محمد صادقی، فعال صنفی معلمان در اراک را ربوده‌اند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان صبح ۲۱ اسفند گزارش کرد نیروهای امنیتی محمد صادقی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان در اراک را در روز پنجشنبه ۱۸ اسفند ربوده‌اند.به روایت شوراهای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، صادقی در تجمع سراسری روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند شرکت کرده بود و هم‌اکنون در بازداشتگاه پلیس امنیت اراک حبس شده است. معلمان در ۱۶ اسفند در ۲۸ شهر به نشانه اعتراض به حمله شیمایی زنجیره‌ای به مدارس، خصوصی‌سازی اماکن متعلق به وزارت آموزش و پرورش در طرح مولدسازی، مجازات معلمان به دلیل شرکت در فعالیت‌های صنفی و حمایت از معترضان در اعتراضات اخیر و همچنین وضعیت معیشتی تجمع کردند. در همان روز نیروهای امنیتی دست‌کم ده معلم را در سنندج، کرمانشاه، شیراز و کرج بازداشت کردند. محمدعلی زحمتکش و غلامرضا غلامی کندزی در شیراز عصر همان روز آزاد شدند اما هشت معلم دیگر همچنان در زندان حبس شده‌اند.

مخالفان نتانیاهو: توافق ایران و عربستان حصار دفاعی اسرائیل را از بین می‌برد؛ نتانیاهو مقصر است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از این‌که جمهوری اسلامی و عربستان سعودی پیوندهای دیپلماتیکشان را احیا کردند، مورد حمله مخالفان خود قرار گرفته است. به گزارش تایمز اسرائیل، یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، دولت نتانیاهو را به «غفلت از دیپلماسی» متهم کرد و احیای روابط تهران و ریاض را «شکست مفتضحانه و خطرناک سیاست خارجی دولت اسرائیل» خواند. لاپید همچنین توافق ایران و عربستان را «تحولی خطرناک» خواند که «اسرائیل را از حصار دفاعی منطقه‌ای خود» در برابر ایران محروم می‌کند. او به علاوه نتانیاهو را به خاطر تمرکز بیش از حد بر «اصلاحات» قضایی‌ای که اعتراضات گسترده‌ای را در داخل اسرائیل برانگیخته است شماتت کرد: «وقتی خودتان را به جای مراقبت از ایران با لایحه‌ای احمقانه مشغول می‌کند همین اتفاق هم باید بیفتد.» بنی گانتز نیز که در بازه سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ وزیر دفاع بود، گفت:‌ «چالش‌های امنیتی عظیمی که دولت اسرائیل با آن‌ها روبروست رو به افزایش‌اند، و نخست‌وزیر و دولتش مشغول اجرای کودتا هستند.» گانتز که حزب «آبی و سفید» را رهبری می‌کند، در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ معاون نخست‌وزیر نیز بود. در این میان، نفتالی بنت که از ژوئن ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ نخست‌وزیر اسرائیل بود گفت که احیای روابط تهران و ریاض نتیجه «ترکیبی از غفلت از دیپلماسی، ضعف عمومی و تنش داخلی در کشور است.» او در حساب توییتری رسمی خود افزود: «احیای روابط بین سعودی‌ها و ایران تحولی جدی و خطرناک برای اسرائیل است چرا که نشانگر پیروزی‌ای دیپلماتیک برای ایران است. این امر حاکی از ضربه‌ای محکم به تلاش‌های ما برای ایجاد ائتلافی منطقه‌ای علیه ایران است.» در مقابل، نتانیاهو دولت‌های قبلی را که تحت رهبری لاپید و بنت بود مقصر این امر دانست. به گزارش هاآرتص، یک مقام ارشد اسرائیلی از نتانیاهو نقل کرده است که دولت‌های قبلی، پس از آغاز گفتگوهای میان تهران و ریاض در سال گذشته، به اندازه کافی موضع محکمی علیه این مذاکرات اتخاذ نکرده‌اند و احیای روابط دو کشور به خاطر «ضعف» دولت‌های آمریکا و اسرائیل رخ داده است. احیای روابط ایران و عربستان می‌تواند ضربه سختی به تلاش‌های اسرائیل برای عادی‌سازی روابطش با پادشاهی سعودی باشد. تلاش‌های تل‌آویو برای برقراری روابط با ریاض تا اندازه بسیاری نتیجه خواست دولت اسرائیل برای ایجاد اتحادی منطقه‌ای علیه «خطر ایران»‌ بود. با این‌همه، هاآرتص به نقل از همان مقام ارشد اسرائیلی بالا نوشته است که احیای روابط ایران و عربستان بر تلاش‌های اسرائیل برای عادی‌سازی روابطش با پادشاهی سعودی تأثیری نخواهد داشت.

الهام افکاری با پابند الکترونیکی آزاد شد

سعید افکاری، برادر نوید و الهام افکاری یکشنبه ۲۱ اسفند از آزادی خواهرش خبر داد. سعید افکاری با انتشار تصویری از الهام افکاری و بهیه نامجو، مادرشان نوشت:‌ «خواهرم الهام، امروز از زندان عادل‌آباد آزاد شد اما باید پنج سال آینده‌ی زندگی‌اش را با پابند در حبس خانگی بگذراند. پنج سال حبس خانگی تنها به جرم اینکه دادخواه نفسِ گرفته‌‌ی برادر بیگناهش بود.» نیروهای امنیتی اطلاعات شیراز الهام افکاری را در ۱۹ آبان به همراه همسر و دختر سه‌ساله‌اش بازداشت کردند. همسر و دخترش در فاصله کوتاهی آزاد شدند، اما او در حبس ماند. دادگاه شیراز ۲۹ آذر در حکمی الهام افکاری را به پنج سال زندان محکوم کرد. نهادهای امنیتی پیشتر اعلام کرده بودند الهام افکاری را به اتهام «همکاری با شبکه ایران اینترنشنال» دستگیر کرده‌اند. خبرگزاری امنیتی تسنیم مدعی شده بود که الهام افکاری هنگام خروج از کشور دستگیر شده است. الهام افکاری، خواهر نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی است که در جریان اعتراضات سال ۱۳۹۷ در شیراز دستگیر و در شهریور ۱۳۹۹ به اتهام قتل یک مامور امنیتی اعدام شد. نوید افکاری پیش از اعدامش با انتشار چند فایل صوتی از نادرست بودن این اتهام، بیگناهی‌اش، شکنجه‌هایی که برای اعتراف‌گیری انجام شده بود و روند ناعادلانه دادگاهش خبر داده بود. در دو سال گذشته، خانواده افکاری دادخواه نوید افکاری بوده‌اند و بارها از سوی نهادهای امنیتی تحت فشار قرار گرفته‌اند.

۱۰ مهاجر افغانستانی در یک تصادف جاده‌ای در ایران کشته شدند

صبح شنبه ۲۰ اسفند در جریان یک تصادف در محور نی‌ریز_قطوریه و سیرجان ۱۰ مهاجر افغانستانی کشته شدند. فرمانده پلیس بخش شمالی استان فارس گفت که علاوه بر ده مهاجر افغانستانی که به گفته او «غیرقانونی بودند»، راننده خودرو حامل آن‌ها نیز جان باخته و سه تن نیز مصدوم شدند. او علت این حادثه را «انحراف به چپ و سرعت بالا» راننده خودروی حامل مهاجران اعلام کرد. هویت هیچ یک از جان باختگان این حادثه که همگی در یک خودروی پژو در حالت حرکت بودند، اعلام نشده است. پناهجویان افغانستانی که با سلطه دوباره طالبان بر افغانستان شمارشان افزایش چشمگیری داشته، در ایران با محدودیت‌های بیشتری روبه رو شده‌اند. حکومت جمهوری اسلامی اقامت آن‌ها را در اردوگاه‌های مرزی محدود کرده و بسیاری از آنان را به اجبار به افغانستان بازگردانده است. در سال‌های گذشته نیز ده‌ها مهاجر افغانستانی در جاده‌های ایران جانشان را از دست دادند. وزارت مهاجرت و عودت‌شدگان طالبان دوم اسفند از بازگردانده شدن دست‌کم ۲۷۰ هزار مهاجر افغانستانی طی شش ماه از ایران به افغانستان خبر داده بود.

همزمان با اعلام عرصه نفت در بورس، وزیر نفت مدعی شد ایران به بالاترین میزان فروش نفت از سال ۹۷ تاکنون رسیده است

شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت از عرصه نفت در بورس خبر دادند. طبق گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مراسمی که روز یکشنبه برای «راه اندازی گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی» برگزار شد محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، این اقدام را بخشی از «اقتصاد مقاومتی» و برای جلوگیری از آسیب به درآمد صادراتی کشور خواند و توضیح داد:‌ «افراد با فروش این اوراق می‌توانند مالک فیزیک نفت تحت عنوان کالای نفت خام باشند و دارندگان اوراق نفت خام به شرطی که بتوانند یک محموله نفت را از انبارها برداشت کند، امکان صادرات دارند». در عین حال جواد اوجی، وزیر نفت نیز در این مراسم مدعی شد ایران به بالاترین میزان فروش نفت از سال ۱۳۹۷ تاکنون رسیده است. او گفت: امسال ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت صادر کردیم. همچنین میزان صادرات گاز امسال نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است. صادرات LPG نیز نسبت به سال قبل افزایش یافته است. وزیر نفت در ادامه از تزریق ۱۴ میلیارد دلار به سامانه‌های نیما و مبادله در ۱۱ ماه گذشته خبر داد و ادعا کرد: «درحال حاضر میزان درامدهای ارزی کشور بالاتر از نیازهای ارزی است». این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایران تحت تحریم‌های سنگین و در میانه نوسانات شدید قیمت ارز قرار دارد. همزمان کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۲ رقمی بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. به گفته علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس دولت به‌صورتی «غیرمنطقی» در لایحه بودجه سال آینده روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت با نرخ ۸۵ دلار را پیش‌بینی کرده است.

وزیر کار می‌خواهد حداقل دستمزد را بدون تأمین نظر اعضای کارگری شورای عالی کار تعیین کند

در آخرین جلسه شورای عالی کار که روز شنبه ۲۰ بهمن برگزار شد، طرفین به توافق نرسیدند. نمایندگان تشکل‌های کارگری وابسته به حکومت که به عنوان اعضای کارگری در شورا حضور دارند، اختلاف نظر بر سر رقم سبد معیشت را «بسیار زیاد» توصیف و تهدید کردند در صورتی که نظر آن‌ها تأمین نشود، عجله‌ای برای توافق بر سر حداقل دستمزد ندارد. صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح یکشنبه ۲۱ بهمن در واکنش به این سخنان، گفت: حداقل دستمزد به اتفاق آرا و اگر نشد به توافق اکثریت تعیین خواهد شد. شورای عالی کار ۹ عضو دارد که حداقل شش تن از آن‌ها نماینده کارفرمایان هستند. سه تن به نمایندگی از انجمن‌های کارفرمایی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مقام نماینده دولت و بزرگ‌ترین کارفرما و دو «کارشناس» که از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب می‌شوند. در آخرین برآورد از سوی کانون عالی شوراهای اسلامی کار سبد معیشت در بهمن ۱۴۰۱ رقمی نزدیک به ۱۸ میلیون تومان اعلام شد. نمایندگان دولت و کارفرمایان اما در نظر دارند حداقل دستمزد را ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دهند. آخرین بار در سال ۱۳۹۹ هنگامی که اعضای کارگری شورای عالی کار که کرسی نمایندگان مستقل کارگران را اشغال کرده‌اند حاضر به امضای مصوبه حداقل دستمزد نشدند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداقل دستمزد را بدون توافق با اعضای کارگری ابلاغ کرد.

نرخ دلار در ایران به کمترین میزان در دو ماه گذشته رسید

نرخ دلار در ایران کاهشی شده و برای چندمین روز متوالی در یک شیب نزولی به کمترین نرخ طی دو ماه اخیر رسیده است. صبح یکشنبه رسانه‌های داخلی نرخ برابری یک دلار را در مرکز مبادله ارزی ۴۰ هزار و ۵۹۰ تومان گزارش کردند که حدود ۲۰ هزار تومان از بالاترین نرخ دلار در دو ماه اخیر کمتر است. در بازار غیررسمی هم هر یک دلار به ارزش ۴۳ هزار و ۳۵۰ تا ۴۴ هزار و ۷۳۰ تومان مبادله شد. دولت مدعی است که کاهش دلار نتیجه سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است. کارشناسان منتقد دولت در ایران اما معتقدند «ارز پاشی» به صورت موقت موجب کاهش نرخ برابری دلار شده و احتمال می‌دهند که این ریزش موقتی باشد. یک عامل تاثیرگذار دیگر در بازار ارز می‌تواند «توافق» ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط سیاسی باشد. در هفته گذشته ریاض و تهران در یک بیانیه اعلام کردند برای از سرگیری روابط به توافق رسیده‌اند.

به‌رغم ادامه اعتراض‌ها سنای فرانسه طرح «اصلاحات» قانون بازنشستگی مکرون را تصویب کرد

سنای فرانسه ساعاتی پس از آن که معترضان بار دیگر در مخالفت با «اصلاحات» حقوق بازنشستگی، یکی از طرح‌های اصلی دومین دوره ریاست جمهوری امانوئل ماکرون به خیابان آمدند، رأی به تصویب آن داد. سنای فرانسه با ۱۹۵ رأی موافق در برابر ۱۱۲ رأی مخالف طرح مذکور را مبنی بر افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سالگی، تصویب کرد. در ادامه یک کمیته این طرح را بررسی و برای رأی‌گیری نهایی به مجلس سنا و مجلس ملی ارسال خواهد کرد. این «اصلاحات» همچنین تعداد سال‌هایی را که افراد باید برای دریافت مستمری کامل مشارکت کنند، افزایش می‌دهد. معترضان که اعتصاب سراسری را آغاز کرده‌اند می‌گویند اصلاحات جدید زنان، به ویژه مادران را در فشار بیشتری قرار خواهد داد. الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه، رأی‌گیری در مجلس سنا را گام‌ مهمی برای تبدیل طرح مکرون به قانون دانست. با این‌حال اگر دولت مکرون موفق به جلب اکثریت آرا نشود، بورن می‌تواند یک ابزار قانون اساسی به‌شدت بحث‌برانگیز موسوم به ماده ۴۹/۳ را که به ندرت استفاده می‌شود، برای اجرای قانون بدون رأی‌گیری به کار گیرد. اتحادیه‌ها به شدت با این اقدامات مخالفت کرده‌اند و از بخش‌های حمل و نقل ریلی و هوایی، نیروگاه‌ها، پایانه‌های گاز طبیعی و جمع آوری زباله خواسته‌اند به‌طور نامحدود دست به اعتصاب بزنند. اتحادیه‌های صنفی همچنان امیدوار بودند که مکرون را مجبور به عقب‌نشینی کنند. رئیس جمهوری فرانسه اما در هفته جاری دوبار درخواست فوری نمایندگان صنفی برای ملاقات را رد کرد. فیلیپ مارتینز، رئیس بزرگترین اتحادیه کارگری فرانسه CGT در این‌باره گفته این نادیده گرفتن اتحادیه‌ها را «بسیار عصبانی کرده است»: «وقتی میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها هستند، وقتی اعتصاب‌ می‌کنیم و تنها جوابی که از طرف مقابل به دست می‌آوریم سکوت است، مردم از خودشان می‌پرسند: دیگر باید چه‌کار کنیم که صدای ما شنیده شود؟». او خواستار برگزاری همه پرسی در مورد اصلاح حقوق بازنشستگی شد. طبق گزارش وزارت کشور فرانسه روز شنبه ۹۶۳ هزار نفر در فرانسه به خیابان‌ها آمدند. در پاریس تنش‌ها بالا گرفت و پلیس ۳۲ نفر را دستگیر کرد. پیشتر روز سه‌شنبه در آخرین روز اعتصاب و تظاهرات بزرگ به گفته پلیس حدود ۱میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و به گفته اتحادیه‌ها بیش از ۳ میلیون در سراسر فرانسه در اعتراض به خیابان آمده بودند. براساس نظرسنجی شبکه تلویزیونی BFMTV که روز شنبه منتشر شد ۶۳ درصد از مردم فرانسه گفته‌اند با اعتراضات علیه اصلاحات موافق‌اند و ۵۴ درصد نیز با اعتصابات و بستن برخی از بخش‌ها اعلام موافقت کردند. با این حال ۷۸ درصد گفته‌اند که معتقدند که مکرون در نهایت اصلاحات را تصویب می‌کند.