ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر کره جنوبی: پول مسدودشده ایران باید برگردانده شود

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی دوشنبه ۲۳ فروردین / ۱۲ آوریل گزارش داد چانگ سای کِیون، نخست‌وزیر این کشور که به ایران سفر کرده، گفته است: «کره جنوبی باید به سرعت ۷ میلیارد دلار دارایی‌های مسدودشده ایران در بانک‌های سئول را آزاد کند تا بن بست در روابط دیپلماتیک دو کشور رفع شود.» نخست‌وزیر کره جنوبی افزود: «من قبلاً هم گفته‌ام که ‌این پول، پول ایران است و باید به صاحب آن برگردانده شود. بهتر است راهی پیدا کنید و سریع آن را برگردانید.» چانگ سای کیون انجام چنین کاری را به نفع کره جنوبی دانست و گفت باید بر «محدودیت‌های مختلف» که مانع از آزادسازی این پول می‌شوند، غلبه کرد. او یادآوری کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی در دیدار با او، ناامیدی خود را از بن‌بست در شرایط موجود ابراز داشته و خواستار راه حل سریع شده‌اند. چانگ سای کیون اولین نخست‌وزیر کره جنوبی است که پس از ۴۴ سال از ایران بازدید کرده است. او روز گذشته (یکشنبه) وارد ایران شد و در یک نشست خبری مشترک با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، شرکت کرد و گفت کره جنوبی مایل است از توافق هسته‌ای برای شروع مجدد گفت‌و‌گوها حمایت کند. چانگ سای کیون روز سه‌شنبه به سئول باز خواهد گشت.

یک مقام بلندپایه در دولت بایدن در مصاحبه با واشنگتن پست: دولت آمریکا نقشی در حادثه نطنز نداشته است

یک مقام بلندپایه در دولت بایدن در مصاحبه با واشنگتن پست اعلام کرد دولت آمریکا نقشی در حادثه نطنز نداشته است. این مقام بلندپایه که نام او اعلام نشده گفت: «ما گزارش‌ها درباره حادثه در تاسیسات غنی‌سازی نطنز را دیدیم. ایالات متحده هیچ نقشی ندارد و ما چیزی برای افزودن به گمانه‌زنی‌ها درباره دلایل این حادثه نداریم.» شامگاه گذشته نیویورک تایمز به نقل از منابعی که در اختیار دارد گزارش داد که حمله مجدد به تأسیسات هسته‌‌ای نطنز را اسرائیل در طی یک عملیات سری انجام داد. در این عملیات سیستم برق که برق سانتریفیوژهای زیرزمینی را تأمین می‌کرد منفجر و بر اساس گزارش نیویورک تایمز به طور کامل تخریب شد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دوشنبه ۲۳ فروردین در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اسرائیل را عامل حمله به نظر معرفی کرد. یول گزانسکی، مسئول سابق میز ایران در شورای امنیت ملی اسرائیل در مصاحبه با واشنگتن پست گفت: «گزارش‌ها درباره مشارکت موساد در عملیات نطنز نشان‌دهنده این است که دولت اسرائیل می‌خواهد به طور غیرمستقیم مسئولیت این خرابکاری را به عهده بگیرد با این هدف که چیزی عایدش شود یا از طریق آمریکا یا از طریق ایران.» حادثه نظنز یک هفته بعد از آغاز مذاکرات وین برای احیای برجام اتفاق افتاد.

گلرخ ابراهیمی‌ایرایی با پرونده‌سازی جدید در زندان به یک سال زندان و ۲ سال محرومیت‌های مختلف اجتماعی محکوم شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان آمل، از بابت پرونده جدیدی که در ایام حبس در زندان قرچک ورامین علیه او گشوده شده بود، مجددا به یک سال حبس تعزیزی محکوم شد. در این پرونده جدید، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، گلرخ ایرایی را به صورت غیابی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان، ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌های سیاسی و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است. این زندانی سیاسی از بدو تشکیل پرونده تا پایان صدور حکم، از حق داشتن وکیل محروم بوده است. به گزارش هرانا از سوی دیگر در حالی که خانم ایرایی از برگزاری جلسه دادگاه هیچگونه اطلاعی نداشته، مسئولان زندان مدعی شده اند که او آگاهانه از اعزام به جلسه دادگاه خودداری کرده است. آخرین جلسه بازپرسی گلرخ ایرایی جهت اخذ آخرین دفاعیات از وی از بابت این پرونده جدید که در ایام حبس در زندان قرچک ورامین علیه او گشوده شد، در تاریخ ۵ بهمن‌ماه ۹۹، در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین برگزار شده بود. این دومین باری است که علیه گلرخ ایرایی در حالی که مشغول سپری کردن مدت زمان محکومیت خود است، پرونده‌سازی صورت می‌گیرد و او به احکام زندان محکوم می‌شود. گلرخ ایرایی به دلیل پرونده‌سازی در ایام زندان، همزمان با پایان ۳ سال حبس به ۲۵ ماه حبس محکوم شد که اکنون در حال تحمل آن است. بهمن ماه ۹۹ گلرخ ایرایی پس از تحمل ۴۳ روز بازجویی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه، ساعاتی پس از بازگشت به زندان قرچک ورامین، به صورت ناگهانی به زندان آمل تبعید شد. گلرخ ابراهیمی ایرایی و همسرش آرش صادقی فعال مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج از زمان بازداشت گلرخ ایرایی از حق ملاقات و تماس تلفنی با یکدیگر محروم هستند. محرومیت این زوج زندانی از ملاقات و تماس تلفنی در حالی است که در قانون پیش‌بینی‌هایی برای ملاقات بین اعضای زندانی خانواده‌ها شده است؛ حتی اگر آنها در زندان‌های جداگانه دوره حبس‌شان را بکشند.

نگرانی از وضعیت تالاب هامون با افتتاح سد کمال‌‌خان در افغانستان

درپی اقدام جدید دولت افغانستان و افتتاح سد کمال‌خان در ولایت نیمروز در نزدیکی مرز ایران و در مسیر رودخانه هیرمند و کاهش میزان حق‌آبه رودخانه هیرمند و تالاب‌های هامون، مسعود امیرزاده، عضو کارگروه آب شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفت: «تالاب هامون به‌عنوان یک موجود طبیعی صاحب حق است و دولت‌ها باید این حقوق طبیعت را در نظر داشته باشند». او افزود: «کاهش میزان حق‌آبه رودخانه هیرمند و تالاب‌های هامون باعث می‌شود که ما چندین ‌پیکره طبیعی را از دست دهیم و مصیبت‌های زیادی برای منطقه ایجاد شود.» به‌گفته امیرزاده «حقوق موجودیت محیط زیستی در هر معاهده‌ای باید دیده شود و زمانی در منطقه مرزی این دو کشور بقا و حیات ادامه خواهد داشت که حق طبیعت که در این مسئله خاص، حق تالاب‌های هامون و رودخانه هیرمند است دیده و رعایت شود». رودخانه هیرمند از کوه‌های بابا در کشور افغانستان سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به دریاچه‌های هامون سرریز می‌شود. بخشی از تالاب‌های هامون در افغانستان و بخشی از آن در ایران قرار دارد.

یک مقام مطلع در وزارت اطلاعات: عامل اختلال در سیستم برق سایت نطنز شناسایی شد

یک مقام مطلع در وزارت اطلاعات که نام او اعلام نشده گفت: «هویت فردی که با ایجاد اختلال در سیستم برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز باعث قطع برق‌رسانی به یکی از سالن‌های این مجتمع شده بود، شناسایی شده است.» محسن رضایی، دبیر مجمع تشخبص مصلحت نطام با اشاره به حادثه نطنز خواهان «بازسازی» نهادهای اطلاعاتی ایران شده بود. این مقام وزارت اطلاعات در ادامه افزود: «اقدامات لازم برای دستگیری عامل اصلی اختلال در سامانه برق مجتمع نطنز در دست انجام است.» دو مقام اطلاعاتی که نام آن‌ها افشا نشده شامگاه یکشنبه به نیویورک تایمز اطلاع داده‌اند که حمله مجدد به تأسیسات هسته‌‌ای نطنز را اسرائیل در طی یک عملیات سری انجام داد. در این عملیات سیستم برق که برق سانتریفیوژهای زیرزمینی را تأمین می‌کرد منفجر و بر اساس گزارش نیویورک تایمز به طور کامل تخریب شد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دوشنبه ۲۳ فروردین در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اسرائیل را عامل حمله به نظر معرفی کرد. مقام مطلع وزارت اطلاعات با اشاره به گزارش گروه فنی بررسی‌کننده حادثه تصریح کرد: «چگونگی ایجاد اختلال در سیستم برق‌رسانی نیز از سوی گروه فنی مشخص شده و از دیروز مجموعه اقدامات لازم برای بازگرداندن سالن آسیب‌دیده به مدار فعالیت مجدد آغاز شده است.» ظریف در مجلس گفت: «نطنز قوی‌تر از گذشته با استفاده از ماشین‌های پیشرفته‌تر ساخته خواهد شد.»

داوری به نقل از احمدی‌نژاد: با مرگ خامنه‌ای جمهوری اسلامی فرومی‌پاشد

عبدالرضا داوری، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد می‌گوید او در انتظار مرگ خامنه‌ای و سقوط جمهوری اسلامی ایران است. داوری دوشنبه ۲۳ فروردین در مصاحبه با عصر ایران گفت: «احمدی‌نژاد طرحی در ذهنش است که بر اساس این طرح جمهوری اسلامی به زودی فرومی‌پاشد و مانند شوروی سابق، که غرب از یلتسین استفاده کرد، جهان غرب هم از او استفاده می‌کند و یک یلتسین ایرانی در دوران پس از جمهوری اسلامی متولد می‌شود.» مشاور سابق احمدی‌نژاد در ادامه این مصاحبه گفت: «آقای احمدی‌نژاد اعتقادش این است که جمهوری اسلامی نظام پایداری نیست و سقوط خواهد کرد. این آقایان سه احتمال را برجسته می‌کردند برای سقوط نظام: احتمال اول فوت رهبری بود و یکی از اخباری که همیشه در محافل خاص آقای احمدی‌نژاد دنبال می‌شود، وضعیت سلامتی رهبری است. می‌گفتند اگر آمریکا حمله کند و زیرساخت‌ها را بزند، یعنی آب و برق قطع شوند، این نقطه آغاز فروپاشی جمهوری اسلامی خواهد بود. یکی از اخباری که ما با آقای احمدی‌نژاد به طور روزانه در اتاق ایشان مرور می‌کردیم، اخبار بورس بود. سقوط بورس که می‌توانست نارضایتی اجتماعی ایجاد کند و مردم را به کف خیابان بیاورد، یکی از اخبار مورد علاقه آقای احمدی‌نژاد بود. عبدالرضا داوری در سال ۱۳۸۸ در ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد فعالیت می‌کرد و از اوایل دهه ۱۳۹۰ جزو یاران نزدیک او شد ولی در چند ماه اخیر از رئیس جمهوری سابق فاصله گرفته و به جرگه منتقدان او درآمده است.

ظریف اسرائیل را مسئول حادثه در تأسیسات هسته‌ای نطنز دانست

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دوشنبه ۲۳ فروردین به کمیسیون امنیت ملی مجلس دعوت شد که درباره مذاکرات وین توضیحاتی بدهد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، ظریف در بخشی از سخنانش اسرائیل را مسئول حادثه در تأسیسات هسته‌ای نطنز دانست. وزیر خارجه ایران گفت: «مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل صراحتاً گفته بودند که اجازه پیشرفت در رفع تحریم‌های ظالمانه را نخواهند داد و اکنون تصور می‌کنند به هدف خود می‌رسند. ولی آن‌ها پاسخ خود را در پیشرفت‌های بیشتر هسته‌ای خواهند گرفت.» دو مقام اطلاعاتی که نام آن‌ها افشا نشده شامگاه یکشنبه به نیویورک تایمز اطلاع داده‌اند که حمله مجدد به تأسیسات هسته‌‌ای نطنز را اسرائیل در طی یک عملیات سری انجام داد. در این عملیات سیستم برق که برق سانتریفیوژهای زیرزمینی را تأمین می‌کرد منفجر و به طور کامل تخریب شد. ظریف در ادامه سخنانش گفت: «نطنز قوی‌تر از گذشته با استفاده از ماشین‌های پیشرفته‌تر ساخته خواهد شد و اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، اتفاقاً این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد و طرف‌های مذاکره باید بدانند اگر تاکنون با تأسیسات غنی‌سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه بودند الان نطنز می‌تواند مملو از سانتریفیوژهای پیشرفته با چند برابر توان غنی‌سازی باشد.» سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم ساعتی قبل بر همین معنا تأکید کرده بود. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخبص مصلحت نطام با اشاره به حادثه نطنز خواهان «بازسازی» نهادهای اطلاعاتی ایران شده است.

سرپرست معاونت بهداشت علوم پزشکی دزفول: اورژانس بیمارستان دزفول مانند میدان جنگ شده است

امیر ماندگار، سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول دوشنبه ۲۳ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت در چهارمین موج همه‌گیری ویروس کرونا در ایران تعداد مبتلایان بیشتر از سابق است چنانکه اکنون اورژانس بیمارستان، به تعبیر او مانند «میدان جنگ» است و در همه اتاق‌ها، راهروها و هر گوشه‌ای از بیمارستان یک بیمار مبتلا به کرونا وجود دارد. ماندگار در ادامه این مصاحبه افزود: «روزانه ۳۰ تا ۴۰ مورد مثبت قطعی در بیمارستان گنجویان دزفول بستری هستند و اگر روند بیماری این گونه ادامه یابد، بیماران تلنبار می‌شوند و معاونت درمان باید تمهیدات دیگری برای بستری بیماران بیاندیشد.» سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: «سرعت شیوع ویروس جهش‌یافته جدید بسیار زیاد است و می‌بینیم تمام کسانی که در یک مهمانی شرکت کرده‌اند، مبتلا شده‌اند بنابراین باید مردم به فکر خود باشند و پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند و تا حد امکان از دو ماسک استفاده شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی: ممکن بود حادثه نطنز به یک فاجعه بینجامد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۲۳ فروردین در یک نشست خبری با اشاره به حادثه روز گذشته در مجتمع هسته‌ای نطنز و اخبار منتشر شده در مورد نقش اسرائیل در این حادثه گفت: «این حادثه خوشبختانه هیچ خسارت انسانی و محیط زیستی نداشته است، البته می‌توانست به یک فاجعه بینجامد.» خطیب‌زاده در ادامه افزود: «اگر در این ماجرا هدف این بوده که توان هسته‌ای ایران محدود شود، باید اعلام کنم که برعکس است. تمامی سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شدند، از نوع IR1 بوده‌اند و با نوع پیشرفته سانتریفیوژها جایگزین خواهند شد.» سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: ایران در «زمان و در جای خود» از اسرائیل انتقام می‌گیرد. دو مقام اطلاعاتی که نام آن‌ها افشا نشده شامگاه یکشنبه به نیویورک تایمز اطلاع داده‌اند که حمله مجدد به تأسیسات هسته‌‌ای نطنز را اسرائیل در طی یک عملیات سری انجام داد. در این عملیات سیستم برق که برق سانتریفیوژهای زیرزمینی را تأمین می‌کرد منفجر و به طور کامل تخریب شد.

احمد علم‌الهدی به کرونا مبتلا شد

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی به کووید- ۱۹ مبتلا شد و هم اکنون در قرنطینه خانگی به سر می‌برد. علم‌الهدی از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در ایران از مخالفان سرسخت تعطیلی نماز جمعه و حرم رضوی در مشهد بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم دچار حادثه شد

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران که بعد از وقوع حادثه در تاسیسات هسته‌ای نطنز برای بازدید از این مجتمع به کاشان سفر کرده بود، در حین بازدید از ارتفاع هفت متری سقوط کرد و دچار سانجه شد. کمالوندی در بیمارستان یثربی کاشان بستری‌ است و حال او مساعد گزارش شده است. دو مقام اطلاعاتی که نام آن‌ها افشا نشده شامگاه یکشنبه به نیویورک تایمز اطلاع داده‌اند که حمله مجدد به تأسیسات هسته‌‌ای نطنز را اسرائیل در طی یک عملیات سری انجام داد. در این عملیات سیستم برق که برق سانتریفیوژهای زیرزمینی را تأمین می‌کرد منفجر و به طور کامل تخریب شد.