ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین: مذاکرات با اوکراین به بن‌بست رسیده ـ کشتار در بوچا جعلی است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه سه‌شنبه ۲۳ فروردین / ۱۲ آوریل در جریان بازدید از پایگاه فضایی وستوچنی در شرق روسیه که همراه با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس از آن دیدار می‌کرد، گفت مذاکرات اوکراین و روسیه به بن‌بست رسیده است. او کی‌یف را به انحراف از توافق‌ها متهم کرد و بار دیگر حمله به اوکراین را توجیه کرد.این اولین بار پس از آغاز جنگ در اوکراین بود که پوتین در برابر مطبوعات بین‌المللی ظاهر می‌شد. رهبر کرملین بار دیگر این اتهام را که ارتش روسیه در شهر بوچا واقع در شمال غربی کی‌یف دست به کشتار غیرنظامیان زده است، رد کرد و این اتهامات را با آن‌چه در باره استفاده رژیم بشار اسد از سلاح شیمیایی در سوریه مطرح شده بود، مقایسه کرد و گفت: «ما همان جعل و اطلاعات نادرست را درباره بوچا داریم.» آناتولی فدوروک، شهردار بوچا روز سه‌شنبه گفت مسئولان شهری تاکنون جسد ۴۰۳ فردی را که به‌گفته آن‌ها توسط نیروهای روسی کشته شده‌اند، پیدا کرده‌اند. پوتین تحریم‌های غرب علیه کشورش را هم «شکست‌خورده» توصیف کرد و گفت نظام مالی روسیه به‌خوبی کار می‌کند. پوتین افزود احتمالاً تأثیرات تحریم‌ها در میان‌مدت و بلندمدت افزایش می‌یابد، اما اقتصاد روسیه با این وضعیت سازگار خواهد بود.

در پی اعتراض‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در کابل و هرات، سفارت ایران در کابل تعطیل و کاردار سفارت افغانستان در تهران احضار شد

یک روز پس از اعتراض‌های شدید در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری آن در هرات در واکنش به بدرفتاری با مهاجران و پناهجویان افغانستانی در ایران، سه‌شنبه ۲۳ فروردین، وزارت خارجه‌ جمهوری اسلامی در اعتراض به آن‌چه «حملات انجام‌شده» به دفاتر دیپلماتیک ایران نامید، کاردار سفارت افغانستان در تهران را احضار کرد. در این احضار، مدیرکل آسیای جنوبی این وزارتخانه با یادآوری مسئولیت دولت‌ها در برقراری امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک، خواستار برخورد قانونی با حمله‌کنندگان به نمایندگی‌های ایران شد. همچنین به اطلاع کاردار سفارت افغانستان رسانده شد که تا اطلاع ثانوی بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های ایران در افغانستان فعالیت‌ خود را متوقف می‌کنند تا اطمینان لازم از طرف افغانستان برای برقراری امنیت کامل نمایندگی‌های ایران، داده شود. کاردار سفارت افغانستان در تهران یکی از دیپلمات‌های حکومت پیشین است که در حال حاضر از وزارت خارجه‌ طالبان دستور می‌گیرد. روز گذشته در هرات معترضان درب ورودی کنسولگری ایران را به آتش کشیدند و به طرف این ساختمان سنگ پرتاب کردند. همچنین تصاویر منتشرشده نشان می‌داد که شماری از معترضان تلاش می‌کردند دوربین‌های امنیتی کنسولگری ایران از کار بیندازند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز در تماس‌های تلفنی با سفیر جمهوری اسلامی در کابل و همچنین سرکنسول ایران در هرات از سلامتی همه کارمندان این نمایندگی‌ها اطمینان حاصل کرد. عبداللهیان تأکید کرد که حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی برعهده حکومت کنونی افغانستان است و آن‌ها «باید نسبت به تعرض به سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری کشورمان در هرات توضیح دهند». پیش از آن هم سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ ایران در واکنش به این اعتراض‌ها در افغانستان گفته بود که حفظ و صیانت از امنیت اماکن دیپلماتیک، مسئولیت «قطعی» طالبان است. در پی حمله به سه روحانی در شهر مشهد، طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی چندین ویدئو از آزار و اذیت شهروندان افغانستان در ایران منتشر شد. مقام‌های ایرانی عامل حمله به سه روحانی را یک شهروند خارجی اعلام کردند و رسانه‌های ایران گفته‌اند که این فرد از افغانستان وارد ایران شده است. مقام‌های طالبان گفته بودند که در پیوند با انتشار این ویدئوها، سفیر ایران در کابل را احضار کرده‌اند.

«توقف پروژه پتروشیمی میانکاله»، این بار به دستور دادستانی

احمد قاسمی، دادیار دادسرای دیوان عالی کشور با ارسال نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب مازندران دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله را صادر کرد. خبرگزاری تسنیم آورده است که این نامه به‌ دستور محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نوشته شده و براساس «تکالیف قانونی دستگاه قضائی در پیگیری حقوق عامه و با استناد به مصوبه هیئت وزیران مبنی بر ممنوعیت استقرار صنایع شیمیایی در صورت دارا بودن فاضلاب صنعتی در فرایند تولید»، صادر شده است. روز گذشته، دوشنبه ۲۲ فروردین نیز مسعود عالیخانی، سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرآباد مازندران با اعلام توقف اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله، صدور مجوز این پروژه را منوط به انجام مطالعات تکمیلی و تأیید سازمان حفاظت محیط زیست کرده بود با این حال منابع محلی و فعالان محیط زیست با ارسال تصاویری از میانکاله اعلام کردند که پیمانکار به‌رغم دستورهای صوری مسئولان از طرف مقامات اجرایی ایران همچنان به تخریب طبیعت بکر این منطقه ادامه می‌دهد. احداث پتروشیمی در میانکاله از جمله طرح‌هایی بود که از دولت قبل چندین بار برای اجرایی شدن آن اقدام شد و با اعتراض فعالان محیط زیست متوقف شد. اسفند سال گذشته پس از سفر ابراهیم رئیسی و هیأت دولت به استان مازندران، کلنگ اجرای پروژه در مراتع روستای حسین‌آباد بهشهر با حضور وزیر کشور به زمین زده شد. با اعتراض فعالان محیط زیست، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که اجرای پروژه در چند کیلومتری یک منطقه حفاظت شده بدون دریافت مجوز از سازمان محیط زیست امکان‌پذیر نیست. جدا از آن‌که محل استقرار این واحد پتروشیمی در مرتعی مناسب برای کشاورزی و دام‌پروری است، به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی خطر نفوذ مواد آلاینده به آب آشامیدنی و کشاورزی را افزایش می‌دهد و این به معنای ورود این مواد آلاینده به چرخه غذایی جامعه و اکوسیستم منحصر به فرد تالاب بین‌المللی میانکاله است.

تیراندازی در متروی نیویورک چندین زخمی برجای گذاشت

چندین نفر صبح روز سه‌شنبه ۱۲ آوریل و در شلوغ‌ترین ساعات کاری متروی نیویورک زخمی شدند. بر اساس گزارش‌های اولیه تعداد زخمی‌ها ۱۳ نفر اعلام شده که دست‌کم ۵ نفر از این افراد در جریان تیراندازی زخمی شده‌اند. اداره آتش نشانی هم از زخمی‌شدن ۱۳ نفر زخمی و تیرخوردن تعدادی از این افراد تیر خبر داد. تیراندازی در سکوی یکی از ایستگاه‌‌های مترو در بروکلین نیویورک در ساعات پر رفت‌وآمد صبح صورت گرفت. پلیس در جستجوی مردی با جلیقه نارنجی کارگران است که ماسک ضد گاز بر صورت دارد. بنابر گزارش‌ها این مرد ابتدا یک نارنجک دودزا بر روی سکو پرتاب کرده است. گزارش‌های اولیه از وجود بسته‌های انفجاری در ایستگاه‌ها حکایت داشت اما پلیس نیویورک در توییتی نوشت که هیچ دستگاه انفجاری فعالی در حال حاضر وجود ندارد. مرد مظنون از صحنه گریخته و تا ظهر سه‌شنبه به وقت محلی بازداشت نشده است.

ژاله روح زاد، فعال صنفی معلمان از اتهامات وارده تبرئه شد

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ژاله روح زاد، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان را به دلیل نبود مستندات از اتهامات وارده تبرئه کرد. ژاله روح زاد که خود درباره حکم دادگاه اطلاع رسانی کرده است، نوشته «رای براساس دفاعیات وکیل محترم و نبود مستندات و ردتمام اتهامات توسط متهم صادر شده» و حکم برائت امروز سه شنبه ۲۳ فروردین به وکیل او حسین تاج ابلاغ شده است. ژاله روح زاد به علت فعالیت‌های صنفی در جنبش اعتراضی معلمان با اتهامات امنیتی تحت پیگرد قرار گرفت و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. آخرین جلسه محاکمه او روز ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ به ریاست قاضی افشاری برگزار شد. ژاله روح زاد و وکیل او در این جلسه اتهام‌های وارده را رد کردند. اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته و همسر ژاله روح زاد نیز به خاطر شرکت در اعتراضات بازنشستگان مورد تعقیب قرار گرفته و بیش از یک سال است که در زندان بزرگ تهران زندانی است.

اوپک: تحریم‌ها علیه روسیه ممکن است به یکی از بدترین شوک‌ها در بازار نفت تبدیل شود

به‌گزارش رویترز، دوشنبه ۲۲ فروردین / ۱۱ آوریل مقام‌های اتحادیه اروپا نشست مشترکی با نمایندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برگزار کردند که دستور کار اصلی آن افزایش صادرات نفت اوپک بود. براساس این گزارش، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک به نمایندگان اتحادیه اروپا گفته‌ است با تحریم روسیه ۷ میلیون بشکه نفت از بازار جهانی خارج می‌شود و جبران این کمبود در این حجم بسیار دشوار است. اوپک همچنین به اتحادیه اروپا اعلام کرده که تحریم‌ها علیه روسیه ممکن است به یکی از بدترین شوک‌ها در بازار جهانی نفت تبدیل شود. نمایندگان اتحادیه اروپا هم از اوپک خواسته‌اند تا کشورهای عضو این سازمان بر تولید نفت خود بیفزایند. آن‌ها اوپک را ضامن تعادل در بازارهای نفت دانسته و تأکید کرده‌اند که اوپک ظرفیت افزایش تولید و صادرات نفت را دارد. این نشست نخستین نشست نمایندگان اتحادیه اروپا و اوپک از سال ۲۰۰۵ است. وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته (دوشنبه) در مورد تحریم‌های احتمالی بیشتر علیه روسیه گفت‌وگو کردند. یکی از موضوعات مورد بحث تصمیم‌گیری در مورد تحریم نفت روسیه پس از ممنوعیت واردات زغال سنگ از این کشور بود که در این‌باره به نتیجه‌ای نرسیدند.

مدیر اجرایی زنان سازمان ملل اعلام کرد گزارش‌های تجاوز جنسی به زنان و دختران در اوکراین «به‌طرز نگران‌کننده‌ای» رو به افزایش است

سیما باهوس، مدیر اجرایی زنان سازمان ملل متحد سه‌شنبه ۱۲ آوریل/۲۳ فروردین اعلام کرد این سازمان به‌طور فزاینده‌ای گزارش‌هایی مبنی بر تجاوز جنسی و خشونت جنسی در اوکراین دریافت می‌کند. او افزود خطر قاچاق انسان، به ویژه برای زنان جوان و نوجوانان بدون همراه نیز در حال افزایش است. باهوس در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: «ترکیب آوارگی وسیع جمعی با حضور گسترده سربازان وظیفه و مزدوران، و خشونتی که علیه غیرنظامیان اوکراینی اعمال گذاشته شده، همه پرچم‌های قرمز [اعلام خطر] را برافراشته است». پیش از او یک گروه حقوق بشری اوکراینی نسبت به به‌کارگیری تجاوز جنسی به عنوان یک سلاح جنگی هشدار داد. کاترینا چرپاخا، رئیس گروه حقوق بشر اوکراینی لا استرادا-اوکراین، نیروهای ارتش روسیه را به استفاده از تجاوز جنسی به عنوان سلاح جنگی علیه غیرنظامیان اوکراینی متهم کرد. او گفت که خطوط تماس اضطراری این سازمان حقوق بشری تماس‌هایی دریافت کرده است که از دست کم ۹ مورد تجاوز جنسی سربازان روسی به ۱۲ زن و دختر خبر می‌دهند. کاترینا چرپاخا از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه شورای امنیت گفت: «این فقط نوک کوه یخ است. ما خبر داریم و به چشم می‌بینیم - و می‌خواهیم صدای ما را بشنوید - که خشونت و تجاوز جنسی اکنون به عنوان یک سلاح جنگی توسط مهاجمان روسی در اوکراین استفاده می شود.» روسیه اما کشتار و تجاوز به غیرنظامیان را رد می‌کند.

نیروی انتظامی به تجمع بازنشستگان مخابرات حمله کرد

بازنشستگان شرکت مخابرات ایران پس از بارها تجمع مقابل ساختمان این شرکت در تهران و شهرستان‌ها، سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ مقابل ساختمان ستاد اجرای فرمان امام از مالکان اصلی مخابرات، در تهران تجمع کردند. این تجمع مورد نیروی انتظامی قرار گرفت. بنا بر خبرهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، تعدادی از بازنشستگان توسط نیروی انتظامی دستگیر شده‌اند. بازنشستگان مخابرات در تجمع امروز خود شعار می‌دادند: «جنبش بازنشسته چرا ساکت نشسته، این همه بی‌عدالتی هرگز ندیده ملتی.» زمانی که ماموران نیروی انتظامی با حمله به بازنشستگان تلاش کردند اجتماع آن‌ها را برهم بزنند، بازنشستگان شعار دادند: «فریاد، فریاد، از این همه بیداد!» به گفته‌ی بازنشستگان شرکت مخابرات ایران، مشکل اصلی آن‌ها کاهش روزافزون سطح معیشت است و شرکت مخابرات به جای آن که میزان مستمری آن‌ها را در برابر تورم افسارگسیخته و گرانی روزافزون کالاها و خدمات بهداشتی افزایش دهد، با تاخیر در پرداخت مستمری و پرداخت ناقص هزینه‌های درمانی، کمک هزینه مسکن و حق خوار و بار و غیره شرایط را برای بازنشستگان دشوارتر می‌کند. مدیریت شرکت مخابرات تاخیر در پرداخت مستمری و کاهش و یا قطع برخی از مزایای بازنشستگان را این گونه توجیه می‌کند که مخابرات با مشکل مالی است. بازنشستگان این ادعا را رد می‌کنند. معترضان بعد از ۳۰ سال کار در مخابرات و پرداخت مستمر حق بازنشستگی، انتظار دارند در دوران بازنشستگی از زندگی درخوری برخوردار باشند.

فرامرز سه‌دهی، شاعر اهل خوزستان و عضو کانون نویسندگان ایران به دادسرای اهواز احضار و تفهیم اتهام شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرامرز سه‌دهی، شاعر اهل خوزستان و از اعضای کانون نویسندگان ایران، روز دوشنبه ۲۲ فروردین ماه به دادسرای عمومی و انقلاب اهواز احضار شد و مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. طبق این گزارش در این جلسه اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به فرامرز سه‌دهی تفهیم و او با تودیع قرار کفالت به صورت موقت آزاد شده است. از جمله مصادیق اتهام مطرح شده علیه این عضو کانون نویسندگان ایران مطالب منتشر شده در صفحه اینستاگرام شخصی‌اش و برخی اشعار چاپ شده در کتاب‌هایش است. این شاعر خوزستانی اسفندماه ۱۳۹۹ نیز حدود ۱۰ روز توسط سازمان اطلاعات سپاه خوزستان مورد بازجویی قرار گرفته بود و شب‌ها تحت‌الحفظ به منزل باز می‌گشت. فرامرز سه‌دهی شاعر و نویسنده اهل خوزستان، از اعضای کانون نویسندگان ایران و از شاعران نام آشنای شعر دهه هفتاد ایران است که آثار متعددی از او تاکنون چاپ و نشر شده است. از جمله کتاب‌های او می‌توان به «امسال هم نیامده رفتی»، «سر بر شانه‌ام بگذار»، «خاتون بعد از من آدم‌ها را اینطوری می‌نویسند» و «زندگی در یک رنگ خلاصه می‌شود: قهوه‌ای مایل به سیاه» اشاره کرد. فرامرز سه‌دهی سال ۱۳۹۸ جایزه کتاب سال شعر الوند را نیز دریافت کرد.