نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#خامنه‌ای پس از گذشت دو روز کشته شدن ۱۹ ملوان #ناوچه_کنارک را تسلیت گفت

در حالی‌که دو روز از حادثه شلیک اشتباه ناو جماران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به ناوچه خودی کنارک می‌گذرد، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که فرمانده کل قوا نیز هست، کشته شدن ملوانان این ناوچه را تسلیت گفت. خامنه‌ای در بخشی از پیام خود نوشته است: «از مسئولان ذیربط می‌خواهم که ابعاد این حادثه را به‌درستی روشن کرده، ضمن شناسائی مقصران احتمالی، تدابیر لازم برای عدم تکرار چنین پیشامد‌های خسارت‌بار و تلخ را اتخاذ نمایند.» ارتش جمهوری اسلامی پیشتر این حادثه را که یکشنبه ۲۱ اردیبهشت رخ داد، تأیید کرده بود اما جزئیات بیشتر از جمله نام ناوی که شلیک کرده، نحوه شلیک، شمار موشک‌ها، و میزان خسارت را مشخص نکرده بود. وب‌سایت «آجا» وابسته به ارتش جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت در گزارشی ویدئویی «نقص فنی موشک» و «جنگ الکترونیک» را عوامل شلیک به ناوچه کنارک دانست. بر اساس اطلاعیه نیروی دریایی ارتش ۱۹ نفر در این حادثه کشته و ۱۵ نفر مجروح شدند.

#سازمان_ملل برای کمک به #یمن بودجه ندارد

سازمان ملل متحد اعلام کرد که برای کمک به نیازمندان در یمن بودجه کافی ندارد. دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در ژنو گفت تاکنون تنها یک درصد از بودجه مورد نیاز سال جاری برای کمک‌های انسانی به یمن دریافت شده است. سازمان ملل پیش از این تخمین زده بود که به ۳,۴ میلیارد دلار بودجه برای کمک به یمن احتیاج دارد. این بودجه برای تأمین مواد غذایی، آب، دارو و سرپناه در نظر گرفته شده است. در یمن حدود ۸۰ درصد از ۲۸ میلیون نفر جمعیت تخمینی آن به کمک نیاز دارند. این کشور شش سال است که با دخالت نیروهای خارجی‌ گرفتار جنگ است. ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی از دولت یمن در مقابل شورشیان شیعه حوثی حمایت می‌کند و ایران نیز پشتیبان حوثی‌هاست. تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در جنگ یمن کشته و میلیون‌ها نفر از شهرها و روستاهای آن آواره شده‌اند.

#محمود_بهشتی_لنگرودی با تمدید نشدن مرخصی‌اش به #زندان بازگشت

کانال تلگرامی «معلمان عدالت‌خواه» روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ از عدم تمدید مرخصی #محمود_بهشتی_لنگرودی، زندانی سیاسی و سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران از سوی #قوه_قضائیه خبر داد و نوشت که تصمیم به بازگرداندن این فعال صنفی به #زندان در شرایط‌ شیوع ویروس کرونا، موجب شگفتی و نگرانی‌ست. این منبع نوشته: «با وجود اینکه مطابق بخشنامه نوروزی قوه قضائیه، همه زندانیان سیاسی که تا پنج سال حکم داشته‌اند و یک سوم حکم خود را گذرانده‌اند، باید مشمول آزادی می‌شدند، روز گذشته از دادیاری اوین با این معلم زندانی تماس گرفته شد و از او خواسته شد حداکثر ظرف ۲۴ ساعت خودش را به #زندان_اوین معرفی کند.» احضار مجدد محمود بهشتی لنگرودی در حالی‌است که در طی دوران مرخصی و با او مراجعه به دادیاری، بارها به او گفته شده بود مشمول بخشنامه است و دیگر به زندان باز نخواهد گشت. دادیاری اوین اما در پاسخ به پیگیری‌های انجام شده برای تمدید مرخصی یا آزادی این #معلم_زندانی در نهایت اعلام کرد: «اجرای بخشنامه قوه قضائیه بر عهده اجرای احکام است و اجرای احکام هم هنوز جواب نهایی را ابلاغ نکرده است و طبق دستور دادستان، زندانیانی که به دلیل شیوع کرونا به مرخصی اعزام شده بودند باید به زندان برگردند.» محمود بهشتی که از سال ۱۳۸۳ بارها به‌ دلیل فعالیت‌های صنفی خود توسط نهادهای قضائی و امنیتی بازداشت و زندانی شده، در سال ۱۳۸۹ در دادگاهی که فقط پنج دقیقه به طول انجامید و فرصت دفاع به او داده نشد به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی وخارجی» و «تبلیغ علیه نظام» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. او بعد از تجمعات صنفی معلمان در شهریور ۹۴ از سوی مأموران #اطلاعات_سپاه در منزل شخصی خود بازداشت و برای اجرای حکم به بند هفت زندان اوین منتقل شد.

وعده #قوه_قضائیه برای محاکمه علنی متهمان پرونده #فساد_مالی #هفت_تپه خوزستان

خبرگزاری میزان روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ از برگزاری اولین جلسه #دادگاه متهمان فساد مالی در شرکت #نیشکر_هفت‌تپه خوزستان در روز ۲۹ اردیبهشت‌ ماه جاری خبر داده و نوشته است که این محاکمه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به صورت «علنی» برگزار خواهد شد. به نوشته این منبع، در اولین جلسه این دادگاه، #امید_اسدبیگی، عضو هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت هفته‌تپه از بابت اتهام «سردستگی سازمان یافته اخلال در #نظام_ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارز‌های دولتی» محاکمه خواهد شد. همچنین #مهرداد_رستمی_چگنی، یکی دیگر از اعضای هیأت مدیره شرکت هفته‌تپه و از سهامداران این شرکت، به «مشارکت در تشکیل شبکه سازمان یافته اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارز‌های دولتی» متهم شده و قرار است در این دادگاه محاکمه شود. رستمی پیش‌تر و در آبان‌ سال ۱۳۹۷ با همین اتهام از سوی قوه قضائیه بازداشت شد اما کمتر از یک ‌سال بعد و در روز ۱۵ مهر ماه ۹۸ از زندان آزاد شد. سازمان خصوصی سازی در آذر سال ۹۳، ۱۰۰ درصد سهام شرکت هفت‌تپه را با پیش پرداخت شش میلیارد تومانی به مهرداد رستمی چگنی ۲۸ ساله، رئیس شرکت «زئیوس» و امید اسدبیگی ۳۱ ساله، رئیس شرکت «آریاک» واگذار کرد. از آن زمان تاکنون این شرکت با سوء مدیریت، به ورطه ورشکستگی افتاده است. خبرگزاری میزان اما از محاکمه ۱۷ تن دیگر از سهامداران شرکت نیشکر هفت‌تپه به اتهام «مشارکت در تشکیل شبکه سازمان یافته اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارز‌های دولتی»، هم‌زمان با دو سهامدار عمده این شرکت در روز ۲۹ اردیبهشت خبر داده است.

آمار جدید وزارت بهداشت از کرونا در ایران: تعداد رسمی مبتلایان ۱۴۸۱ نفر و تعداد قربانیان ۴۸ نفر افزایش یافت

به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت تعداد رسمی موارد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته را ۱۴۸۱ نفر اعلام کرد. او همچنین از مرگ ۴۸ بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد که تعداد رسمی قربانیان ویروس کرونا در ایران را به ۶۷۳۳ نفر افزایش می‌دهد. براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۱۱۰۷۶۷ نفر در ایران به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۲۷۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری و تحت مراقبت قرار دارند. جهانپور وضعیت استان خوزستان را «نگران‌کننده» خواند و گفت: از بین موارد بستری تهران و خوزستان صدرنشین هستند و خوزستان کماکان در وضعیت قرمز بیماری است.

برخورد امنیتی با کارگران در #کوت_عبدالله: پنج کارگر شهرداری بازداشت شدند

سایت «حقوق بشر در ایران» روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ از بازداشت دست‌کم پنج نفر از کارگران واحد پاکبانی و فضای سبز #شهرداری_کوت_عبدالله از سوی #نیروهای_امنیتی خبر داده و نوشته است بازداشت این کارگران در پی شکایت یکی از مسئولان شهرداری کوت عبدالله از آنها به دلیل حضورشان در اعتراضات اخیر به عملکرد این شهرداری صورت گرفته است. تصاویری از این کارگران در زمان بازداشت منتشر شده است. به نوشته این منبع و به ‌نقل از کریم باوی، یکی از کارگران معترض شهرداری کوت عبدالله، این کارگران از شنبه هفته گذشته برای دریافت مطالبات معوقه خود مقابل ساختمان #استانداری_خوزستان تجمع کرده‌اند اما تاکنون هیچ مسئولی پاسخگوی آنها نبوده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، روز ۱۵ اردیبهشت‌ در گزارشی نوشت که حدود ۵۰ نفر از کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله با حضور مقابل ساختمان استانداری خوزستان در #اهواز خواستار پرداخت مطالبات خود شده‌اند. این منبع به نقل از #علی_حسونی یکی از کارگران فضای سبز این شهرداری نوشته است که کارگران شهرداری کوت عبدالله نه تنها هنوز حقوق اسفند و فروردین خود را دریافت نکرده‌اند، بلکه سنوات سال ۹۸ نیز همچنان به این کارگران پرداخت نشده است. این کارگر شهرداری همچنین گفته یکی از مشکلات کارگران در طول سال‌های گذشته پرداخت دیرهنگام حقوق بوده و مطالبات همیشه با تأخیر چند ماهه پرداخت می‌شود. #نواب_حاجیان_سعید، شهردار کوت عبدالله اما در واکنش به این اعتراضات اعلام کرده که به دلیل شیوع ویروس کرونا، منابع درآمدی این شهرداری همچون ارزش افزوده و عوارض ساخت و ساز کاهش یافته و این نهاد در حال حاضر با مشکل مالی مواجه شده است.

میزان واردات #موبایل در سال گذشته از طریق #گمرک: ۱۵ میلیون دستگاه

به گزارش انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، واردات موبایل در سال ۱۳۹۸ به حدود ۱۵ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه رسید و از این تعداد حدود ۱۴ میلیون آن توسط مصرف‌کنندگان در شبکه ارتباطی تلفن همراه کشور فعال شده است. براساس این گزارش، طی ۱۲ ماه سال ۱۳۹۸ واردات موبایل از طریق رویه تجاری نسبت به سال ۱۳۹۷ بیش از ۹۰ درصد رشد داشته است. سامسونگ همچنان در ایران با ۵۶ درصد، بیشترین سهم بازار موبایل را در اختیار دارد. پس از سامسونگ محصولات نوکیا با ۱۷ درصد، هواوی با ۹ درصد، شیائومی با ۷ درصد، اپل با ۵ درصد و آنر با ۳ درصد رتبه‌های دوم تا ششم را به لحاظ سهم بازار به خود اختصاص داده‌اند. همچنین بر اساس اطلاعات انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، واردات موبایل از طریق رویه مسافری پس از اصلاح قوانین و حذف معافیت ۸۰ دلاری واردات مسافری در پاییز سال گذشته برای سودجویان از صرفه افتاد و در نیمه دوم سال گذشته واردات از این طریق کاهش یافت. این انجمن پیش از این اعلام کرده بود که اگر توقف‌های متعدد و زمان‌بر در ثبت سفارش و تخصیص ارز به شیوه حاضر ادامه پیدا کند، با معضل بزرگ کمبود جهانی کالا و افزایش بی‌سابقه بیش از ۳۰ درصدی قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.

خرید و فروش #سهام_عدالت در #بازار_بورس و اوراق بهادار از ۸ خرداد ۹۹ آزاد می‌شود

حسین فهیمی سخنگوی آزادسازی سهام عدالت و مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد به زودی ۴۹ میلیون نفر از اشخاصی که دارای سهام عدالت هستند وارد بازار بورس تهران می‌شوند. از این جمعیت دو و نیم میلیون نفر درگذشته‌اند که سهام آنها به وراث‌شان منتقل می‌شود. فهیمی در ادامه این مصاحبه اعلام کرد حدودا ۸ خرداد سال جاری بعد از مشخص شدن تعداد واقعی سهامدارانی که روش مستقیم و غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند، در اطلاعیه‌ای تاریخ مراجعه افراد به سامانه‌ها برای فروش سهام عدالت اعلام خواهد شد. بعد از این تاریخ زمان قطعی که خیلی طولانی هم نخواهد بود (شاید حدود ۱۰ روز) امکان خرید و فروش سهام عدالت ایجاد خواهد شد. دولت روحانی در بهمن‌ ۱۳۹۶ ساختار سهام عدالت را از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و تعاونی‌های شهرستانی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله تغییر داد و زمینه ورود سهام عدالت به بازار بورس و اوراق بهادار را فراهم کرد. ارزش سهام عدالت به نرخ امروز برای یک سهم کامل ۱۷ میلیون تومان و برای دیگرانی که صاحب نیمی از این سهام هستند، ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد پیک دوم #کرونا در راه است

به گزارش خبرگزاری آلمان مایکل رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت در مورد خطر پیک دوم همه‌گیری بیماری عفونی کووید ۱۹ هشدار داد. رایان در جمع خبرنگاران در ژنو گفت: «کشورها باید بتوانند به سرعت نقاط آلوده را شناسایی کرده و مسیرهای همه‌گیری را درک کنند.» به گفته رایان ، افزایش قابل توجه کیت‌های تشخیص و انجام تست کرونا از اهمیت بالایی برای مقابله با همه‌گیری برخوردار است. تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هم گفت تصور نمی‌کند ایمنی گله‌ای به سرعت در جوامع بشری شکل بگیرد. به گفته آدهانوم نتایج تحقیقات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که بخش اندکی از جمعیت جهان دارای آنتی‌بادی در برابر ویروس جدید کروناست و به همین سبب هنوز عده بسیار زیادی در خطر ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارند. آدهانوم این اتهام را رد کرد که در آمارهای رسمی ابتلاهای خفیف به رسمیت شناخته نشده است.