ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هجوم بی‌سابقه مردم به فروشگاه‌ها در پی گران شدن چهار کالای اساسی

پس از آن‌که با حذف ارز ترجیحی، ستاد تنظیم بازار کشور چهار کالای اساسی شامل مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات و زیرمجموعه‌های آن‌ها را در روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت گران کرد، موجی از هجوم مردم به فروشگاه‌ها در چند شهر آغاز و تصاویر و ویدئوهایی از این هجوم بی‌سابقه مردم برای خرید کالاهای اصلی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. براساس اعلام ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و هر کیلو تخم‌مرغ ۳۹ هزار و۸۰۰ تومان خواهد شد. همچنین بهای روغن مایع ۸۱۰ گرمی به ۶۳ هزار تومان خواهد رسید و در لبنیات نیز قیمت شیر نایلونی ۹۰۰‌ گرمی ۱۵ هزار تومان، شیر پاستوریزه بطر یک لیتری کم‌چرب ۱۸ هزار تومان، ماست دبه‌ای ۲,۵ کیلویی کم‌چرب ۴۹ هزار و۸۰۰ تومان و پنیر نسبتاً چرب ۴۰۰ گرمی ۳۷ هزار تومان خواهد بود. سال گذشته قیمت مرغ تازه هر کیلو ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان و تخم‌مرغ کیلویی ۲۵ هزار تومان شده بود. همچنین شیر پاستوریزه بطر کم‌چرب نیز به ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده بود. در طول سال ۱۴۰۰ قیمت هر کیلو مرغ دست‌کم ۲۱ درصد و تخم‌مرغ ۵۳ درصد افزایش یافته بود. لبنیات نیز در یک سال گذشته ۲۴ تا ۶۴ درصد افزایش قیمت داشت.

در تجمع اعتراضی معلمان یاسوج بیش از ۲۰ نفر بازداشت شدند

در جریان تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته یاسوج در روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه نیروهای امنیتی بیش از ۲۰ نفر را بازداشت کردند. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هویت شماری از بازداشت‌شدگان را چنین اعلام کرده است: یعقوب زارع، رحیم زارع، هجیر حجتی، خدیجه مبارکی، بهنام آصف، کوروش جلیل، سعید طاهری و ساسان ضرغامپور به‌همراه خانم‌ها آقایی و پوزش (اسامی کوچک نامعلوم). گفته می‌شود که این شهروندان پس از بازداشت به بازداشتگاه پلیس اطلاعات و امنیت یاسوج منتقل شده‌اند. روز پنج‌شنبه گزارش‌ها حاکی از جو شدید امنیتی در یاسوج بود. تجمع سراسری معلمان با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران و در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان برگزار شد. آزادی معلمان زندانی، اجرای کامل قانون رتبه‌بندی فرهنگیان شاغل و همچنین قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش‌آموزان و تشکیل کلاس‌های درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش‌آموز از جمله خواسته‌های معلمان است.

اسپانیا نخستین کشور اروپایی است که ماهانه سه روز مرخصی پریود به زنان خواهد داد

زنانی که از دردهای شدید پریود رنج می‌برند، طبق طرح اصلاحی که هفته آینده توسط دولت اسپانیا تصویب می‌شود، هر ماه اجازه خواهند داشت تا سه روز از محل کار خود مرخصی بگیرند. پیش‌نویس اصلاحات که توسط ایستگاه رادیویی Cadena Ser فاش شد، اسپانیا را به نخستین کشور غربی تبدیل می‌کند که حق مرخصی پریود را به زنان می‌دهد تا زنان در طول دوران قاعدگی خود حق مرخصی داشته باشند. در حال حاضر تنها برخی از کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، کره جنوبی و اندونزی و همچنین کشور زامبیا مرخصی پریود به زنان اعطا می‌کنند. بر اساس گزارش انجمن زنان و زایمان اسپانیا، حدود یک سوم زنانی که عادت ماهانه دارند، از درد شدیدی به نام دیسمنوره رنج می‌برند که اگر دردهای قبل از قاعدگی نیز در نظر گرفته شود، این نسبت افزایش می‌یابد. علائم دیسمنوره شامل درد حاد شکمی، سردرد، اسهال و تب است. این اصلاحات که قرار است در جلسه سه شنبه آینده کابینه تصویب شود، شامل اقدامات دیگری برای بهبود سلامت قاعدگی است، مانند الزام مدارس به تهیه نوار بهداشتی برای دخترانی که به آن نیاز دارند. همچنین به زنان فرودست و در مناطق حاشیه‌ای نوار بهداشتی و تامپون رایگان ارائه می‌شود و مالیات بر ارزش افزوده از قیمت فروش آنها در سوپرمارکت‌ها حذف می‌شود، مطالبه‌ای که مدت زمان طولانی است که زنان در اسپانیا آن را ابراز کرده‌بودند. در همین بسته اصلاحی، دولت چپ‌گرای اسپانیا در نظر دارد با حذف نیاز به اجازه والدین برای نوجوانان ۱۶ و ۱۷ ساله و تضمین دسترسی به سقط جنین در بیمارستان‌های دولتی، سقط جنین را به‌طور گسترده‌تری در دسترس قرار دهد. در حال حاضر، کل مناطق اسپانیا به‌دلیل سیاست‌های انصرافی دولت‌های قبلی که بر اساس آن پزشکان می‌توانند از انجام سقط جنین به دلایل اخلاقی خودداری کنند، مناطق ممنوعه سقط جنین هستند. سقط جنین که در صورت تقاضا تا ۱۴ هفته پس از بارداری در دسترس است نیز همچنان یک موضوع تفرقه‌انگیز در اسپانیاست که اکثریت شهروندان کاتولیک هستند. پارلمان این کشور اخیراً در واکنش به اعتراضات پیاپی در خارج از کلینیک‌های سقط جنین، آزار و اذیت یا ارعاب زنان را با هدف ممانعت از حق سقط جنین یک جرم کیفری اعلام کرده است.

دولت فرانسه خواهان آزادی فوری شهروندان فرانسوی بازداشت‌شده در ایران شد

وزارت خارجه فرانسه پنج‌شنبه ۱۲ مه / ۲۲ اردیبهشت خواهان آزادی فوری دو شهروند فرانسوی شد که در ایران دستگیر شدند. وزارت اطلاعات ایران یک روز پیش از آن از دستگیری دو اروپایی به دلیل تلاش برای «بی‌ثبات‌کردن» ایران خبر داد. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای نوشت: «دولت فرانسه این بازداشت بی‌پایه را محکوم می‌کند». فرانسه سفیر ایران در پاریس را احضار کرده و سفیر فرانسه در ایران خواهان دسترسی کنسولی به زندانیان شده است. صبح پنج‌شنبه FNEC FP-FO، یک اتحادیه معلمان فرانسوی اعلام کرد که یکی از اعضایش، یک زن معلم، در حال گذران تعطیلات در ایران به همراه جفت خود ناپدید شده اند. بازداشت شهروندان فرانسوی پس از پایان دادگاه حمید نوری، متهم به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۱۳۶۰، در استکهلم و همچنین تأیید محکومیت متهمان به بمب‌گذاری در حومه پاریس خبری شد. سه‌شنبه ۱۰ مه/۲۰ اردیبهشت دادگاه استیناف آنتورپ حکم نهایی خود را درباره اسدالله اسدی، کنسول سوم جمهوری اسلامی ایران در وین و نسیمه نعامی، امیر سعدونی و مهرداد عارفانی، متهمان پرونده برنامه‌ریزی برای انفجار در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس صادر کرد. بر أساس حکم دادگاه استیناف، احکام بدوی تشدید هم شدند. اسدی از تقاضای تجدید نظر خودداری کرد. او پیش از این به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود. با این‌حال در نتیجه دادگاه تجدیدنظری که به درخواست سه‌ متهم دیگر برگزار شد، حکم ۱۸ سال زندان برای نسیمه نعامی و ۱۷ سال زندان برای مهرداد عارفانی تأیید و حکم امیر سعدونی از ۱۵ سال به ۱۸ سال زندان تشدید شد.

یک عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی می‌گوید با حذف ارز ترجیحی قیمت شیر خام ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد

اسماعیل خاتمی، عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفت: «با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده پیش‌بینی می‌شود قیمت شیر خام حدود ۱۰۰ درصد افزایش یابد و این افزایش نرخ به این معناست که قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند.» به‌گفته خاتمی تورم سبب افزایش محصولات لبنی شده است و کارخانه‌ها تمایلی برای افزایش قیمت‌ها ندارند زیرا با افزایش نرخ میزان تقاضا برای خرید کاهش پیدا می‌کند. در ایران طی سال‌های گذشته و در دولت محمود احمدی‌نژاد تصمیم به پرداخت یارانه به شیر گرفته شد و حتی سهمیه تغذیه شیر در مدارس نیز راه‌اندازی شد. یارانه شیر اما در جریان هدفمندی یارانه‌ها و اجرای اشتباه آن حذف شد. با توجه به افزایش تورم در ایران محصولات لبنی نیز در چند نوبت گران شده بود.

«اجاره خانه در برخی مناطق تهران ۳۰۰ درصد افزایش یافته است»

عبدالله اوتادی، عضو هیأت مدیره اتحادیه مشاوران املاک در تهران از افزایش ۳۰۰ درصدی اجاره خانه در برخی از مناطق تهران خبر داد و دولت را عامل گرانی بازار اجاره دانست. اوتادی گفت: «دولت سه سال است که سقف افزایش اجاره‌بها را به ۲۵ درصد رسانده که در مجموع سه سال این میزان افزایش اجاره‌بها به‌طور رسمی به ۷۵ درصد رسیده‌ است که به این نرخ رسمی، نرخ تورم و انتظارات تورمی هم اضافه شده به‌طوری نرخ اجاره در برخی از مناطق تهران تا ۳۰۰ درصد هم افزایش پیدا کرده‌است.» به‌گفته اوتادی پیش از این‌که دولت در قیمت‌گذاری بازار اجاره دخالت داشته‌ باشد متوسط و میانگین افزایش اجاره‌بها در تهران بین ۹ تا ۱۳ درصد بوده و طبق قراردادهای امضا شده حدود ۸۰ درصد قراردادهای اجاره با افزایش ۱۳ درصدی منعقد می‌شد. او بزرگ‌ترین مالکان در ایران را «دولتی‌ها و بانک‌ها» دانست و افزود: «هر بار این نهادها و مجموعه‌ها دست به تنظیم و اعلام ترازهای مالی خود می‌زنند برای پوشش کسری‌ها اقدام افزایش اجاره‌بهای املاک استیجاری خود می‌کنند و شاهد آن هستیم که بانک مرکزی آمار عجیبی از افزایش قیمت مسکن در بخش فروش اعلام می‌کند.» نیمی از جمعیت تهران اجاره‌نشین است. بانک مرکزی در گزارش اخیر خود از رشد سرسام‌آور اجاره‌بها در تهران خبر داده و گفته بود بررسی شاخص اجاره مسکن در تهران در اسفندماه سال گذشته نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ رشدی معادل ۴۵,۸ و ۵۰,۲ درصد داشته است.

ادامه مذاکرات مورا و باقری در تهران، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید مورا پیام‌ها را انتقال می‌دهد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مذاکرات انریکه مورا معاون، رییس سیاست خارجی اتخادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین با علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که از چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت در وزارت امور خارجه در جریان است، امروز نیز ادامه دارد. به گزارش اکسیوس مورا سفر خود به تهران را با سه قدرت اروپایی و با ایالات متحده آمریکا از قبل هماهنگ کرده بود. هدف مورا از سفر به تهران جلب موافقت سران جمهوری اسلامی برای پذیرش باقی ماندن شاخه برونمرزی سپاه قدس در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا است. اکسیوس می‌نویسد مقامات دولت بایدن می‌گویند هیچ پیشنهاد تازه‌ای از طرف آمریکا به ایران نداده‌اند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت در یک نشست خبری گفت: «تیم ما با انریکه مورا و تیم او در تماس خواهد بود. انریکه مورا پیام‌ها را انتقال می‌دهد. این نقشی است که بر عهده دارد.» پرایس در ادامه افزود: «ما ارتباط مستقیمی با ایران نداریم. البته به وضوح گفته‌ایم که اگر در موقعیتی بودیم که می‌توانستیم با تهران مذاکرات مستقیم داشته باشیم تا نیازی به یک میانجی نباشد که در این مورد انریکه مورا است، کار دیپلماسی به گونه‌ای تسهیل می‌شد.»

ماهشهر بار دیگر در اعتراض قیام کرد

بنا به گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، مردم معترض در ماهشهر چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت در اعتراض به افزایش قیمت کالاهای اساسی خیابان‌های اصلی منطقه «جراحی» را مسدود کردند. ویدئوهای منتشرشده از آتش‌سوزی در مسیرهای اصلی خبر می‌دهند. در جریان اعتراض‌های سراسری آبان ۱۳۹۸، جوانان عرب ماهشهری جاده‌ها را بستند و سپس در کشتار خونین نیزار به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران قتل‌عام شدند. برخی گزارش‌ها از کشته شدن بیش از ۱۰۰ تن در آن کشتار می‌گویند. در روزهای اخیر خبرها از اعتراض در خوزستان و قطع اینترنت از سوی حکومت حکایت می‌کرد. در همین روزها، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی و عضو هیئت مرگ در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، از حذف ارز ترجیحی و یارانه‌ها خبر داد و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز از این سیاست حمایت کرد. دولت رئیسی در حال ادامه دادن سیاست‌های نئولیبرالیزه‌کردن اقتصاد، ریاضتی کردن بودجه و «جراحی اقتصادی» است.

مردم معترض شبانه در دزفول به خیابان ریختند و شعار دادند: «مرگ بر رئیسی»

بنا به گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، مردم معترض در شهر دزفول در استان خوزستان چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت شبانه به خیابان آمدند و شعار دادند: «مرگ بر رئیسی». در روزهای اخیر خبرها از اعتراض در خوزستان و قطع اینترنت از سوی حکومت حکایت می‌کرد. در همین روزها، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی و عضو هیئت مرگ در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، از حذف ارز ترجیحی و یارانه‌ها خبر داد و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز از این سیاست حمایت کرد. دولت رئیسی در حال ادامه دادن سیاست‌های نئولیبرالیزه‌کردن اقتصاد، ریاضتی کردن بودجه و «جراحی اقتصادی» است.