ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسدار عضو یگان هوافضای سپاه در خمین «حین اجرای مأموریت» کشته شد

روابط عمومی سپاه روح‌الله استان مرکزی در اطلاعیه‌ای از کشته شدن یک عضو یگان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهرستان خمین خبر داد. بنا بر این اطلاعیه، علی کمانی، پاسدار عضو یگان هوافضا در خمین «در مسیر پاسداری از انقلاب و ارزش‌های اسلامی و خدمت به نظام و میهن اسلامی و نقش آفرینی در دفاع از وطن در حین انجام مأموریت به فیض شهادت نائل آمد». محسن کریمی، فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی نیز در پیام تسلیتی اعلام کرد که کشته شدن علی کمانی «در حین اجرای ماموریت یگان هوافضای خمین سند ایستادگی، از خود گذشتگی فرزندان غیور و رشید انقلاب اسلامی و تربیت یافتگان مکتب اسلام و ولایت برای حضور در سنگر‌های دفاع از امنیت و حریم مقدس ایران اسلامی و نماد هوشمندی و رسالت شناسی جوانان مومن و غیور ایران اسلامی در میدان های نبرد و مقابله با توطئه‌ها است.» مشخص نیست کمانی حین انجام چه مأموریتی، چگونه و به دست چه کسانی کشته شده است. در هفته‌های اخیر شماری از نیروهای سپاه پاسداران کشته شده اند یا به مرگی مشکوک درگذشته اند. صیاد خدایی در مرکز تهران ترور شد، علی اسماعیل‌زاده «با افتادن از بالکن خانه» در کرج فوت کرد و ایوب انتظاری، پژوهشگر صنایع هوافضا نیز دچار مرگ مشکوک دیگری شد.

قرار بازداشت رضا شهابی را یک ماه دیگر تمدید کردند

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از تمدید قرار بازداشت رضا شهابی به مدت یک ماه دیگر خبر داد. بنا بر اعلام این سندیکا در روز ۲۲ خرداد به ربابه رضایی، همسر شهابی که برای پیگیری وضعیت او به دادسرای اوین مراجعه کرده بود، گفته شد: «تحقیقات تمام نشده است و قرار بازداشت یک ماه دیگر تمدید شده است.» ماموران امنیتی ۲۲ اردیبهشت ماه با یورش به منزل رضا شهابی برای چندمین بار در سال‌های اخیر این کارگر اخراجی اتوبوسرانی تهران و عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران اتوبوسرانی را بازداشت کردند. بنا بر اعلام سندیکای اتوبوسرانی ضا شهابی از نظر جسمانی «دارای بیماری‌های زمینیه‌ای است، فشارخون او دائما بروی شانزده تا هجده نوسان دارد و به‌طور مرتب نیمه چپ بدن وصورتش بی‌حس می‌شود.» این تشکل مستقل کارگری همچنین اعلام کرده شهابی «مشکل حاد کلیه دارد و نگهداری او در زندان بیسار خطرناک است.» وزارت اطلاعات و رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران ایران شهابی را به ارتباط با نیروهای خارجی متهم کرده‌اند. آنیشا اسداللهی و کیوان متهدی مترجم و پژوهشگر مدافع حقوق کارگران از دیگر بازداشت شدگان در اردیبهشت ماه امسال هستند که همچنان در زندان نگهداری می‌شوند. مادر اسداللهی گفته که در ملاقات کوتاهی که با دخترش داشته او گفته که در انفرادی نگهداری می‌شود. حسین سعیدی یک عضو دیگر هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز که همزمان با اعتصاب رانندگان اتوبوس در تهران بازداشت شد، همچنان در بازداشتگاه نگهداری می‌شود. سندیکا اتوبوسرانی در اطلاعیه ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دو عضو خود شده است.

ماموران امنیتی سجاد شکری را بازداشت کردند

سجاد شکری از فعالان مدافع حقوق کارگران روز شنبه ۲۲ خرداد به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده است. بازداشت او در ادامه سرکوب و پرونده سازی برای فعالان کارگری است که در دو ماه اخیر شدت گرفته. شکری ۲۴ آذر سال گذشته به صورت مشروط از زندان آزاد شده بود. ماموران امنیتی در مرداد ۱۳۹۹ او را در تهران بازداشت کردند و دادگاه انقلاب تهران او را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام» به ۴ سال زندان محکوم کرد. شرکت در تجمع روز کارگر در سال ۱۳۹۸ یکی از مصادیق اتهام‌های منتسب به او اعلام شده بود. هفته گذشته نیز ماموران امنیتی کامیار فکور، روزنامه‌نگار و مدافع حقوق کارگران را بازداشت کردند.

ادعای یک سایت خبری امنیتی: ابراهیم رئیسی با مشورت نهادهای امنیتی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برکنار می‌کند

«صراط نیوز» که به نهادهای امنیتی در ایران نزدیک است از برکناری حجت‌الله عبدالمکی، رئيس تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد. عبدالملکی که عملکرد او در ماه‌های گذشته با انتقاد نمایندگان مجلس همراه بود، به استیضاح تهدید شده بود اما آنطور که این سایت گزارش کرده است، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم پس از «مشورت ویژه با معاون اول رئیس جمهور و نیز نهاد‌های امنیتی، به این تصمیم رسیده که اولین تغییر در کابینه نه با استیضاح، که با برکناری رقم خورد.» بنا بر ادعای صراط نیوز تصمیم برکناری به «وزیر پرحاشیه» اعلام شده و او «در روز‌های اخیر طی جلسه محرمانه‌ای با مدیران نزدیک و حلقه اول خود در وزارتخانه، از آن‌ها خداحافظی کرده است.»

طالبان یک دانش‌آموز را در پنجشیر شکنجه و تیرباران کردند

روزنامه «هشت صبح» کابل از شکنجه و تیرباران یک دانش آموز به نام زمان‌الدین در پنجشیر به دست نیروهای طالب خبر داده‌اند. منابع مطلع گفته اند طالبان زمان‌الدین را به همراه برادارش در «دره عبدالله خلیل» بازداشت کرده و از او درباره محل استقرار نیروهای جبهه مقاومت پرسیده‌اند که او گفته دانش آموز است و اطلاعی در این باره ندارد. به گفته این منابع، طالبان در زمان بازجویی گوش این دانش آموز را بریده و پس از آن هم به چشمان او شلیک و او را از کوه به پایین پرتاب کرده‌اند. طالبان که از اوت/ شهریور سال گذشته دوباره بر افغانستان تسلط یافت، به جنایت جنگی، شکنجه و کوچ اجباری غیرنظامیان در ولایت‌های بغلان، پنجشیر و تخار متهم است. بنا بر گزارش رسانه‌های منطقه‌ای در روز ۲۲ خرداد نیروهای طالبان در سه ولایت قندوز، بدخشان و کندر هدف حمله قرار گرفتند. شامگاه شنبه ۲۱ خرداد نیز یک انفجار در کابل رخ داده بود.

در ایران حدود یک سوم جمعیت دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند ـ احتمال آغاز پیک جدید کرونا در سه ماه آینده

سید جواد حسینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت طبق گفته‌ها احتمال دارد «در سه ماه آینده پیک جدید کرونا شکل بگیرد.». او با بیان اینکه «بیماری کرونا کنترل شده اما این موضوع به معنای ریشه‌کن شدن این بیماری نیست»، افزود: «زمانی می‌توانیم با موفقیت از کرونا عبور کنیم که واکسیناسیون دوز سوم حداقل به بالای ۷۵ درصد برسد.» بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان ایران تا روز ۲۲ خرداد حدود یک سوم جمعیت ایران یعنی ۲۷ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۱۶۹ نفر هر سه دوز کرنا را تزریق کرده‌اند. این وزارتخانه می‌گوید ۵۷ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۷۵۵ نفر دوز دوم و ۶۴ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۳۶۵ نفر دوز اول را دریافت کرده‌اند. در شبانه‌روز منتهی به ۲۲ خرداد ۱۶۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در ایران شناسایی شد و یک بیمار کرونایی دیگر هم جان خود را از دست داد. برپایه گزارش منابع رسمی از آغاز اعلام رسمی همه‌گیری کرونا در ایران ۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۸۸ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شدند که از این تعداد ۱۴۱ هزار و ۳۵۰ نفر جانشان را از دست دادند. آمار واقعی جان‌باختگان کرونا دستکم ۲,۵ برابر آمار رسمی برآورد می‌شود.

دیوان عالی قضایی «نقض بخشی از محکومیت» اکبر طبری را تکذیب کرد

یک روز پس از آنکه «اعتماد آنلاین» مدعی شد که بخشی از حکم محکومیت اکبر طبری، معاون اجرایی اسبق رئیس قوه قضاییه در دیوان عالی کشور نقض شده است، این نهاد قضایی خبر منتشرشده را تکذیب و در اطلاعیه ای اعلام کرد: «نقض رأی محکومیت اکبر طبری صحت ندارد بلکه دیوان عالی کشور در ارتباط با درخواست نامبرده مبنی بر تجویز اعاده دادرسی تنها در دو مورد از عناوین اتهامی (جعل سند و سردستگی شبکه ارتشاء) با توجه به مستندات ارائه شده بدون اینکه رأی دادگاه نقض شود، اجازه رسیدگی مجدد را داده است.» اکبر طبری در دادگاه بدوی و تجدیدنظر به ۳۱ سال زندان بابت دریافت رشوه و فساد مالی محکوم شد. در پرونده او نام چند تن از قضات و مدیران قضایی، مدیران دولتی و بخش خصوصی نیز مطرح شد. غلامرضا منصوری، قاضی اجرایی لواسانات تهران به عنوان یکی از مناطق مشهور به زمین خواری مسئولان حکومتی از متهمان این پرونده بود که در بخارست رومانی به طرز مشکوکی مُرد.

شرکت هواپیمایی ماهان ادعا کرد: هواپیمای توقیف شده در آرژانتین ارتباطی با ما ندارد

آرژانتین یک هواپیمای باربری بوئینگ ۷۴۷ را که گفته می‌شود تحت مالکیت شرکت هواپیمایی ماهان است، توقیف کرد. ایران می‌گوید این هواپیما را به یک شرکت ونزوئلایی فروخته است. امیرحسین ذوالانواری، مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی ماهان صبح یک‌شنبه ۲۲ خرداد/ ۱۲ ژوئن گفت هواپیمای توقیف شده در آرژانتین هیچ ارتباطی با این شرکت هواپیمایی ندارد. ذوالانواری اما مدعی شد که این هواپیما یک سال قبل به یک شرکت ونزوئلایی فروخته شده و خدمه آن نیز در اختیار آن شرکت قرار داشته و هیچ ارتباطی با هواپیمایی ماهان ندارد. او گفت که توقیف این هواپیما با نام ماهان «اهداف سیاسی دارد». آرژانتین شامگاه شنبه ۲۱ خرداد یک هواپیما باربری را که در اجاره شرکت دولتی کونویاسا ونزوئلا بوده توقیف کرده است. رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران ادعا کرده‌اند که همزمان با توقیف این هواپیما، گذرنامه ۵ تن از سرنشینان آن، که از اعضای سپاه پاسداران هستند نیز توقیف شده است.