ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: در بحران کرونا شمار افراد دچار سوء تغذیه در سراسر جهان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است

براساس گزارش سازمان ملل، گرسنگی در سراسر جهان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. در آخرین گزارش سازمان ملل درباره وضعیت امنیت غذایی تخمین زده شده است که در سال گذشته میلادی بین ۷۲۰ تا ۸۱۱ میلیون نفر ـ تقریباً یک دهم جمعیت جهان ـ دچار سوء تغذیه بوده‌اند. این میزان ۷۰ تا ۱۶۱ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۱۹ است. کارشناسان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) دلیل اصلی این افزایش را پیامدهای بحران کرونا می‌دانند. براساس اطلاعات سازمان ملل، این همه‌گیری در بسیاری از نقاط جهان باعث رکود اقتصادی شده و دسترسی به غذا را با مشکل روبه‌رو کرده است. در این گزارش آمده است: «در سال ۲۰۲۰ تقریباً از هر سه نفر یک نفر در جهان به تغذیه کافی دسترسی نداشت؛ افزایشی معادل تقریباً ۳۲۰ میلیون نفر تنها در مدت یک سال.»

جو بایدن از معترضان کوبایی حمایت کرد

پس از اعتراضات در کوبا، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه ۲۱ تیر / ۱۲ ژوئیه حمایت خود را از تظاهرکنندگان ابراز کرد. بایدن در واشنگتن گفت دولت او در كنار كوبایی‌هایی است كه آرزوی «پایان‌دهی به چند دهه ظلم و رنج اقتصادی» دارند. او از رهبران کوبا خواست تا به خواست مردم خود گوش دهند و نیازهای آن‌ها را تأمین کند. روز گذشته، یک‌شنبه ۲۰ تیر / ۱۱ ژوئیه در کوبا هزاران نفر در خیابان‌های چندین شهر علیه کمبود مواد غذایی، دارو و سایر کالاهای روزمره و همچنین گرانی و قطع روزانه برق دست به تظاهرات زدند و علیه دولت میگل دیاز کانل شعارهایی سر دادند. دیاز کانل آمریکا را مسئول ناآرامی‌ها دانست و پلیس و طرفداران دولت تا شامگاه یک‌شنبه اوضاع را آرام کردند. در هاوانا پایتخت کوبا، پلیس در مقابله با تظاهرکنندگان برخی از آنها را دستگیر کرد. بحران شدید اقتصادی کوبا در ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه است. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا بیش از ۲۰۰ تحریم جدید به‌منظور زیر فشار قرار دادن اقتصاد کوبا و دامن زدن به نارضایتی مردم اعمال کرد، اقداماتی که تاکنون توسط دولت جو بایدن دست‌نخورده باقی مانده است.

تشریفات دولت روحانی: آغاز کار با وعده «منشور حقوق شهروندی»، پایان کار با لایحه «ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی»

در حالی‌که چند روزی از عمر دولت دوازدهم باقی نمانده، هیأت دولت به ریاست حسن روحانی رئیس ‌جمهوری اسلامی، در آخرین نشست خود با لایحه «ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی» موافقت کرد. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نوشته است: «دولت با هدف حمایت از حقوق بشر و شهروندی بر اساس اصول قانون اساسی، موازین اسلامی، تعهدات بین‌المللی و سایر قوانین، تقویت، هماهنگ، همگرا و هم‌افزا کردن تلاش‌ها و ابتکارات ملی در حمایت از حقوق بشر و شهروندی، اصلاح تصویر بین‌المللی از وضعیت حقوق بشر در ایران و خاتمه دادن به پرونده‌سازی‌های حقوق بشری علیه کشور و نیز ارتقای تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی در این حوزه، با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس‌جمهور مبنی بر "لایحه ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی" موافقت کرد.» منشور حقوق شهروندی یکی از وعده‌های حسن روحانی بود که از ابتدا آن را مطرح کرد و در ۱۰۰ روز اول دولت یازدهم پیش‌نویس آن تهیه شد، اما تدوین آن حدود سه سال طول کشید و نهایتاً در ۲۹ آذر ماه سال ۹۵ با امضای حسن روحانی نهایی شد. این منشور شامل ۲۲ حق و ۱۲۰ ماده بود. اما در دو دوره ریاست جمهوری روحانی نه تنها خبری از رعایت حقوق شهروندی نبود بلکه دست‌کم در دو دور اعتراضات مردمی در دی‌ ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ صدها نفر کشته و بازداشت شدند.

در پی اعتصاب کارکنان پیمانی، سه پایگاه اورژانس عسلویه تعطیل شدند

روز دوشنبه ۲۱ تیر، تنها یکی از ۴ پایگاه اورژانس شهرستان عسلویه فعال بود. کارکنان سه پایگاه دیگر در اعتراض به تعویق حقوق و عدم تمدید قرارداد از حضور در محل کار خودداری کردند. باشگاه خبرنگاران جوان نزدیک به نهادهای امنیتی، در این رابطه نوشت: «امروز کارکنان سه پایگاه عسلویه، چاه مبارک و نخل تقی به همین علت در محل کارشان حاضر نشدند و این پایگاه‌ها تعطیلند». در ادامه خبر آمده است که در پایگاه‌های اورژانس شهرستان عسلویه ۲۴ تن مشغول به کارند که ۱۴ تن نیروهای شرکتی (پیمانی قرارداد موقت) هستند. باشگاه خبرنگاران افزوده است ۹۵ نیروی شرکتی استان بوشهر هم مدت‌هاست با مشکل تعویق دستمزد و عدم امنیت شغلی مواجه‌اند.

اعتصاب و تجمع کارگران شهرداری در سه شهر: اهواز، کوت عبدالله و ارومیه

روز دوشنبه ۲۱ تیر کارگران شهرداری در سه شهر اهواز، ارومیه و کوت عبدالله در اعتراض به دریافت نکردن مطالباتشان دست از کار کشیدند. در ارومیه و کوت عبدالله کارگران مقابل شهرداری تجمع کردند. کارگران شهرداری اهواز نیز در شهر راهپیمایی کردند. کارگران شهرداری اهواز ۴ ماه است مزد دریافت نکرده‌اند و حق بیمه آن‌ها نیز پرداخت نشده است. کارگران در راهپمایی امروز با حمل پلاکارد بزرگی خواستار پرداخت مطالبات عقب افتاده و امنیت شغلی شدند. دوشنبه، کارگران شهرداری کوت عبدالله نیز با تجمع مقابل شهرداری کارون خواستار پرداخت مطالبات مزدی خود شدند. تجمع کارگران شهرداری ارومیه مقابل ساختمان شهرداری مرکزی این شهر و با خواست پرداخت مطالبات معوقه انجام شد.

کارگران شرکت استیم در پتروشیمی بوشهر عسلویه: از ۲۹ خرداد در اعتصابیم

کارگران شرکت استیم در پتروشیمی بوشهر عسلویه در پیامی در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرده اند تمامی ۲۰۰ کارگر این شرکت و کارگران پیمانی زیرگروه آن از ۲۹ خرداد اعتصاب را آغاز کرده و هنوز در اعتصاب‌اند. پیام این کارگران که در کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر شده، به این شرح است: «ما حدود ۲۰۰ نفر از کارگران جوشکار، برق، تست من، فیتر و سیویل شرکت استیم از تاریخ ۲۹ خرداد تا الان ۲۱ تیر در اعتصاب هستیم. کل پیمانکاران زیر گروه ما هم در اعتصاب‌اند تا به حقوق و ارزش واقعی خود در این صنعت نرسیم دست برنمی‌داریم». کارگران با همکاران اعتصابی‌شان در سایر مناطق نفتی ابراز همبستگی کرده تاکید و کرده‌اند: رمز پیروزی اتحاد و همبستگی است. اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت از ۲۹ خرداد آغاز شده و بنا بر گزارش‌ها تا کنون کارگران بیش از ۱۰۰ شرکت پیمانکاری را فرا گرفته است. کارگران پیمانی صنعت نفت خواستار حداقل دستمزد بالای ۱۲ میلیون تومان، ۱۰ روز مرخصی ماهانه، حذف شرکت‌های پیمانکاری، لغو قوانین ضدکارگری مناطق ویژه، بهبود بهداشت و ایمنی محیط کار و کمپ‌های محل اقامت کارگران و به‌رسمیت شناختن حق تشکل و اعتصاب هستند.

مصوبه «ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیرمرتبط» لغو شد

وزارت علوم مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط را لغو کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمدرضا آهنچیان، مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی با ارسال نامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعلام کرد: «تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است.» در بخشی از این نامه آمده است: بر اساس مصوبه هفدهمین جلسه «شورای سنجش و پذیرش دانشجو»، آزمون کارشناسی ارشد به روال سال‌های گذشته انجام می‌شود و تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر، موکول شده است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی توضیح داده است که این دفتر مرجع تصمیم‌گیری درباره آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها نیست و تصمیمات مقتضی در خصوص اجرای مصوبه «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی» پس از انجام بررسی‌های کارشناسی در سطح کارگروه‌های تخصصی و طرح و تصویب در شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اتخاذ خواهد شد. دانشجویان کشور شنبه ۲۰ تیر با صدور بیانیه‌ای نسبت به این مصوبه اعتراض کرده و خواستار لغو آن شده بودند. در بخشی از این بیانیه چنین آمده بود: «آن‌چنان که مشخص است این مصوبه جدید شورای سنجش و پذیرش کشور، آسیب جدی دیگری به نظام تحصیلات تکمیلی و آموزش عالی وارد می‌کند و هم‌چنین سرخوردگی عمیقی را در میان دانشجویان ایجاد می‌کند. افزون بر این باید توجه داشت که این مصوبه آزادی اراده اشخاص در انتخاب رشته تحصیلی مورد علاقه خویش را با مشکل اساسی مواجه می‌سازد و عملا شخص را از دسترسی به درجات مختلف آموزش محروم می‌نماید.»

پرتورم‌ترین شهرها برای مستاجران: کرمانشاه در رأس همه

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره‌بها در مناطق شهری کشور در بهار ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٢٩,١ درصد است، اما مناطق شهری استان کرمانشاه در همین دوره زمانی تورم ۳۹,۶ درصدی را تجربه کرده و به این ترتیب پرتورم‌ترین استان برای مستاجران بوده است. بر همین اساس کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ١٣,٩ درصد مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. به یک معنا در فصل بهار١٤٠٠ خانوارهای استان کرمانشاه به طور متوسط ١٠.٥ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان سیستان و بلوچستان به طور متوسط ١٥.٢ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند. بررسی آخرین گزارش مرکز آمار در حوزه اجاره بها در مناطق شهری کشور، نشان می‌دهد که استان های همدان و اردبیل بعد از استان کرمانشاه، به ترتیب با تورم های ۳۸,۸ و ۳۴,۴ در رتبه های دوم و سوم قرارگرفته و بیشترین تورم نقطه به نقطه در حوزه اجاره بها را در فصل بهار امسال نسبت به بهار سال ۹۹ تجربه کرده‌اند. اما نرخ تورم بخش اجاره بها در فصل بهار ۱۴۰۰ و در استان تهران نسبت به بهار سال گذشته ۳۱,۸ درصد بوده است و از این منظر تهران در رتبه پنجم پرتورم ترین ها برای مستاجران قرار گرفته است.

در مهاباد چند مدل زن و صاحب یک مغازه‌ پارچه‌فروشی بازداشت شدند ـ پارچه‌فروشی پلمپ شد

در مراسم افتتاحیه یک پارچه‌فروشی در مهاباد چند مدل زن بدون حجاب اسلامی حضور داشتند. ویدئویی از این مراسم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در این ویدئو سه زن، لباس مجلسی بر تن کرده و روسری بر سر ندارند. در پی آن، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مهاباد اعلام کرد که این پارچه‌فروشی را پلمپ کردند و پنج نفر در ارتباط با افتتاح آن دستگیر شدند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، دوشنبه ۲۱ تیر، مهراب پوراکبر درباره کسانی که دستگیر شده‌اند گفت: «این افراد شامل صاحب این مغازه و کسانی هستند که به‌عنوان مدل در هنگام افتتاح آن حضور داشتند.» به گفته او این پرونده در حال بررسی است. پوراکبر، «عدم رعایت عرف و اخلاق و تبلیغات نامتعارف» و «حضور بانوان بدون رعایت موازین شرعی» را از مهم‌ترین تخلفات افتتاح این واحد صنفی اعلام کرد. داستان عمومی و انقلاب این استان با خط و نشان کشیدن برای تمام واحدهای صنفی گفت: «دستگاه قضایی در استان با سرعت و قاطعیت هرگونه تخلف صنفی را رسیدگی و با هرگونه سهل‌انگاری در این خصوص برخورد قانونی خواهد کرد.» یکشنبه، ۲۰ تیر اکبر تایوغ، مسئول روابط عمومی دادگستری آذربایجان غربی گفت هفته گذشته یک واحد پارچه‌فروشی در مهاباد به برگزاری مراسم افتتاحیه «غیراخلاقی» و «استفاده از تبلیغات نامتعارف» در این شهر اقدام کرده بود که به محض اطلاع دادستان این شهرستان پیگیر این موضوع شد. زنان ایران حق انتخاب و آزادی پوشش ندارند و تخطی از حجاب تحمیلی ممکن است برای زنان گران تمام شود. این ممنوعیت‌ها باعث شده زنان از حقوق انسانی برابر دیگری همچون رقص و تک‌خوانی و آواز و اجرای کنسرت و حضور در ورزشگاه‌ها نیز محروم شوند. سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و نهادهای قضایی جمهوری اسلامی بیش از ۴۰ سال است که هزینه هنگفتی از ثروت کشور را برای یافتن، دستگیری، تنبیه، ارعاب و سرکوب زنان صرف می‌کنند در حالی‌که حق انتخاب و آزادی پوشش در بسیاری از کشورهای جهان، حقی پیش‌‌وپا افتاده است.

از شامگاه ۱۹ تیرماه آب زاینده‌رود به مدت ۱۰ روز به سمت شرق اصفهان جاری شد

با اتمام بُنش آب برای باغ‌های غرب اصفهان، خروجی سد نکوآباد (مبارکه) از شامگاه شنبه ۱۹ تیرماه با هدف تأمین نیاز آب کشاورزی باغ‌های شرق اصفهان افزایش یافت و آب زاینده‌رود به این سمت جاری شد. این اقدام به مدت ۱۰ روز خواهد بود. از مهرماه سال گذشته تا امروز به مدت ۱۰ ماه آبی در زاینده‌رود اصفهان جاری نبوده است. منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ۱۷ خرداد سال جاری اعلام کرد که از یکم مهرماه ۹۹ تا کنون بارش در فریدون‌شهر، بالادست رودخانه زاینده‌رود با کاهش ۳۴ درصدی مواجه شده و این در حالی است که بارش‌ها در این منطقه سبب تأمین آب زاینده‌رود در سرشاخه می‌شد. ذخیره سد زاینده‌رود در روز یکشنبه ۲۰ تیرماه ۳۸۸ میلیون مترمکعب بود. ورودی سد زاینده‌رود ۱۱ و خروجی سد ۷۵ مترمکعب بر ثانیه است. بیش از یک دهه از خشکی زاینده‌رود می‌گذرد و کشاورزان اصفهانی بارها برای تأمین حقابه خود دست به اعتراض زده‌اند. حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز، ۱۲ هزار هکتار باغ و ۳۰۰ هزار اصله درخت در استان در معرض نابودی هستند. زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی می‌رسد.

قیمت مواد شوینده در ایران ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است

بختیار علم‌بیگی، رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران تأکید کرد که قیمت مواد شوینده ۲۰ تا ۲۵ درصدی افزایش یافته است. علم‌بیگی گفت: «اخیراً ۵ قلم کالا به میزان ۲۵ درصد و مابقی شوینده‌های آرایشی و بهداشتی ۲۰ درصد افزایش قیمت در سال جاری را تجربه می‌کنند.» در ۲۷ خرداد سال جاری انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران به شرکت‌های تولیدی نامه‌ای نوشت و در آن از افزایش این کالاها خبر داد. به‌گفته علم‌بیگی پودر رختشویی، مایع ظرف‌شویی، خمیردندان و مایع لباسشویی اقلامی هستند که افزایش قیمت آن‌ها ۲۵ درصدی خواهد بود و تغییرات قیمت مابقی ۲۰ درصدی خواهد بود. این افزایش قیمت تا زمانی که قیمت مواد اولیه دوباره تفاوت فاحش پیدا نکند معتبر خواهد بود. رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی واردات خمیردندان‌های لوکس را رد کرد و گفت اگر هم این اقلام در بازار باشند تقلبی یا قاچاق هستند. آبان‌ماه سال گذشته نیز قیمت خمیر دندان، صابون، مایع دستشویی، مایع ظرفشویی و شیشه پاک‌کن ۴۰ درصد و باقی اقلام بهداشتی ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

آخرین گزارش وزارت خارجه دولت روحانی به مجلس درباره برجام: در صورت حصول توافق، همه تحریم‌هایی که طبق برجام رفع شده بودند و همچنین تحریم‌های دوران ترامپ رفع خواهند شد

بیست و دومین و آخرین گزارش وزارت امور خارجه ایران در ۲۱۳ صفحه و ۱۴ بند درباره روند احیای برجام و آخرین وضعیت مذاکرات وین با پیوست‌های مختلف به مجلس شورای اسلامی تسلیم شد. وزارت امور خارجه در بند ۱۳ این گزارش یادآوری کرده است که شش دور مذاکرات وین منطبق با سیاست قطعی «نظام» که علی خامنه‌ای در فروردین سال جاری اعلام کرد انجام شده است. در این گزارش گفته شده است: «بر اساس چارچوبی که تاکنون در مذاکرات وین به دست آمده است در صورت حصول توافق و بازگشت آمریکا به برجام همه تحریم‌هایی که طبق برجام رفع شده بودند مجدداً رفع خواهند شد. علاوه بر این، کلیه تحریم‌های ترامپ که در صورت استمرار عضویت آمریکا در برجام نمی‌توانستند و به بهانه‌های دیگر رفع شوند، آنها هم رفع می‌شوند. بر این اساس طرف مقابل عنوان می‌کند که در نتیجه بازگشت به برجام تمامی تحریم‌های ذکر شده در برجام به شمول بخشی موضوعی و یا شخصی و نیز کلیه تحریم‌های وضع شده بعدی که مانع انتفاع ایران از آثار لغو تحریم‌های برجامی می‌شوند رفع خواهند شد.» یکی از موانع در مذاکرات وین شناسایی تحریم‌هایی بود که می‌بایست در ازای بازگشت ایران به تعهداتش لغو شوند. بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ایران این تحریم‌ها شامل تحریم‌های برجامی (تحریم نفتی، بانکی و مالی، کشتی‌‌رانی، صنعت خودرو)، تحریم‌های غیر برجامی (نرم‌افزار و فلزات)، تحریم‌های اعمال شده در دولت ترامپ (معادن، حوزه هواپیمایی و صادرات فرش) می‌شود. روحانی اعلام کرده بود که دولت را بدون تحریم به دولت بعدی تحویل می‌دهد اما این هدف تحقق پیدا نکرد. یکشنبه ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن، همزمان با پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت و تیم‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و دریافت رهنمودهای لازم به پایتخت‌های سیاسی خود بازگشتند. همه اسناد توافق در شش دور مذاکرات آماده شده اما این بدان معنی نیست که موانع از سر راه برداشته شده‌اند. علاوه بر شناسایی تحریم‌هایی که می‌بایست در ازای بازگشت ایران به تعهداتش لغو شوند، تضمین توافق از سوی آمریکا همچنان مطرح است.

بررسی روزنامه همشهری: میانگین تزریق واکسن کرونا در ایران طی ۸۸ روز گذشته روزانه فقط ۷۱ هزار دوز است

روزنامه همشهری با تکیه بر آمار وزارت بهداشت گزارشی از روند واکسیناسیون در ایران تهیه کرده است. بر این اساس، از ۲۵ فروردین سال جاری واکسیناسیون کرونا با تزریق ۴۶۲ هزار و ۶۴۲ دوز شروع شد و تا یکشنبه ۲۱ تیر به ۶ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۰۱ دوز رسید. به این ترتیب در ۸۸ روز گذشته به‌طور متوسط روزانه ۷۱ هزار و ۱۸۳ دوز واکسن تزریق شده است. سه ماه بعد از واکسیناسیون کادر درمان، از ۷ اردیبهشت سال جاری به این سو فاز دوم واکسیناسیون در گروه سنی ۸۰ سال به بالا آغاز شد. قرار بود هر ۱۰ روز یک بار، با کاهش پنج سال سن، گروه جدیدی به اولویت‌داران واکسن کرونا، اضافه شود. از آن روز، ۸۱ روز می‌گذرد و تعداد زیادی از افراد ۷۰ سال به بالا از واکسیناسیون جا مانده‌اند و قرار است از دوشنبه واکسیناسیون ۶۸ سال به بالا شروع شود. بر اساس وعده‌های وزارت بهداشت، می‌بایست تاکنون واکسیناسیون سالمندان به‌طور کلی تمام می‌شد و واکسیناسیون افراد ۶۰ سال به پایین آغاز می‌شد. بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، تاکنون ۸۵ هزار و ۶۹۴ نفر به‌طور رسمی بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جانشان را از دست داده‌اند. با شیوع نسخه دلتای ویروس کرونا در نوار جنوبی کشور، این نسخه جهش یافته با قدرت سرایت بیشتر وارد تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران شده و با صعودی شدن روند ابتلا، کشور در آستانه ورود به پیک پنجم کرونا قرار گرفته است. نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در مصاحبه با ایسنا اعلام کرد که تخت‌ها در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های پایتخت پر شده است.