ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرپرست وزارت دفاع طالبان از امضای توافقنامه امنیتی میان کابل-دوحه خبر داد

سرپرست وزارت دفاع طالبان می‌گوید قرار است کابل با دوحه توافق‌نامه امنیتی امضاکند. ملا محمد یعقوب مجاهد پس از بازگشت از قطر به تلویزیون ملی افغانستان گفت مقام‌های قطری علاقمندند در چارچوب همکاری میان دو‌ کشور توافق‌نامه امنیتی با کابل امضا کنند. سرپرست وزارت دفاع در ادامه افزود که مقام‌های امارت اسلامی هنوز در این مورد به تصمیم نرسیده‌اند. به گفته ملا محمد یعقوب مجاهد طالبان در زمینه پرداخت تنخواه نیروهای ارتش، یونیفورم، تجهیزات فنی و تجهیزات حفاظت از مرزهای کشور نیز خواهان کمک مالی قطر شده است. به گزارش طلوع‌نیوز، سرپرست وزارت دفاع طالبان گفت: «ما از آنان درخواست همکاری کردیم، در بخش پرداخت تنخواه نیروهای ارتش چون قطر یک کشور اسلامی است و از گذشته‌ها تاکنون با ما همکاری کرده است و در بخش آماده ساختن یونیفورم به نیروهای ارتش محافظت از سرحدات همرای ما همکاری کنند.» مقام‌های امارت اسلامی همواره با حضور هر گونه نیروی خارجی و نیز با کمک کشورهای خارجی در تامین امنیت به شدت مخالفت کرده بودند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ایران: در تمام نقاط کشور شرایط خشکسالی به‌شدت استثنایی و طولانی مدت است

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی اعلام کرد در تمام نقاط ایران شرایط خشکسالی به‌شدت استثنایی و طولانی‌مدت است و بارش‌های پاییزی هم در سال جاری دیرتر از معمول آغاز خواهد شد. احد وظیفه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجوبان ایران (ایسنا) با اشاره به اینکه شاخص‌های خشکسالی نشان‌دهنده خشکسالی متوسط تا شدید استثنایی در تمام نقاط کشور هستند، گفت: «غرب کشور، شمال خوزستان، لرستان، کرمانشاه به‌خصوص ایلام در شرایط خشکسالی به‌شدت استثنایی و طولانی‌مدت به سر می‌برند.» وظیفه در ادامه این مصاحبه افزود: «میزان بارندگی طی سال گذشته در کرمانشاه ۵۰ درصد زیرنرمال و امسال ۴۸ درصد زیر نرمال بوده و میزان بارش در ایلام نیز ۶۱ درصد زیر نرمال گزارش شده است بنابراین هنگامی که در بلند‌مدت بارش یک ساله و دوساله در منطقه‌ای بیش از ۵۰ درصد کمتر از نرمال و دوره خشکسالی طولانی‌ شود، شرایط بسیار حاد و بی سابقه‌ای بر کشور حاکم می‌شود.» رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره میزان کاهش بارندگی در ایران گفت: «در مناطقی همچون تهران که سال گذشته بیش از ۲۰ درصد بارندگی زیرنرمال ثبت شده بود، امسال این آمار و ارقام بزرگ‌تر شده و به حدود ۳۸ درصد زیرنرمال رسیده اما این شرایط فقط مختص تهران نیست و در قزوین، سمنان، جنوب البرز، خراسان رضوی، خراسان شمالی و به‌طور کلی در شمال شرق کشور نیز خشکسالی بسیار شدیدی حاکم است.» او در ادامه گفت: «دیگر نقاط کشور هم وضعیت چندان مناسبی ندارند چراکه میزان بارندگی در سیستان و بلوچستان و کرمان به حدود ۵۰ درصد زیرحد نرمال، فارس به ۳۰ درصد زیرحدنرمال و میانگین بارندگی در استان بوشهر نیز به‌صورت چشمگیری کاهش یافته و در هیچ نقطه‌ای از کشور بارش‌ها بیش‌ از حد نرمال نبوده است.» به گفته وظیفه، تنها نقطه‌ای که در سال آبی جاری بارندگی بیش از حد نرمال داشته، استان هرمزگان است که در آن نیز خشکسالی حاکم است چراکه بارش‌های خود را طی دو هفته در دی‌ماه دریافت کرد و پس از آن نیز بارش قابل ملاحظه‌ای نداشت. او افزود: «نکته قابل توجه این است که بارش‌های سیل‌آسای هرمزگان غالبا وارد دریا می‌شود و در این استان شرایط مطلوبی برقرار نیست.»

خیزش گرد و خاک در چهار استان ایران، همچنین ورود گرد و خاک از عراق به جنوب غرب کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وزش باد شدید موقتی و خیزش گرد و خاک در چهار استان همچنین ورود گرد و خاک از عراق به جنوب غرب ایران خبر داد. صادق ضیاییان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی ۲۴ ساعت آینده در مناطقی از هرمزگان، ارتفاعات جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب شرق فارس در ساعات بعدازظهر افزایش ابر، رگبار و رعد وبرق و وزش باد شدید موقتی همراه با گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.» ضیاییان در ادامه این مصاحبه افزود: «چهارشنبه (۲۲تیرماه) در غرب هرمزگان و جنوب شرق فارس رگبار پراکنده رخ می‌دهد. طی سه روز آینده در شمال غرب، غرب و سواحل شمالی کشور روند افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: «در این مدت به‌سبب تشکیل متناوب گردوخاک روی عراق، در استان‌های مرزی واقع در غرب، جنوب غرب و جنوب کشور گاهی گردوغبار پیش‌بینی می‌شود.» ضیاییان سپس اعلام کرد: «تا آخر هفته در نواحی از نوار شرقی و جنوب غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز واقع در سمنان و تهران، اصفهان و برخی مناطق مرکزی کشور وزش باد شدید و در بعضی ساعات خیزش گردوخاک رخ می‌دهد.»

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید پوتین هفته آینده به تهران سفر می‌کند

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که هفته آینده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به ایران سفر می‌کند. پیش از این دیمیتری پسکوفف سخنگوی کرملین سفر پوتین به ایران را تأیید کرده اما گفته بود تاریخ سفر هنوز قطعی نیست. پورابراهیمی گفت: «برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه اولویت رایزنی‌های رئیسان جمهوری دو کشور خواهد بود.» اما برخی کارشناسان احتمال داده‌اند که سفر پوتین به تهران فقط صرف نشست‌های دوجانبه نمی‌شود. ظاهراً قرار است بخشی از مذاکرات در قالب نشست آستانه صورت گیرد. احتمالاً محور اصلی این جلسات آتش‌بس در سوریه است. از زمان همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، نشست کشورهای ضامن صلح سوریه به‌طور حضوری برگزار نشده. از این رو اکنون مقامات ایران، روسیه و ترکیه بر برگزاری حضوری آن به‌خاطر حساسیت موضوعات مورد بحث تاکید دارند. مقامات روس، ازجمله الکساندر لاورِنتیف، فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه، پیش از این، از میزبانی تهران برای برگزاری نشست سران حمایت کردند. قرار است نشست وزیران خارجه سه کشور پیش از برگزاری نشست سران برگزار شود.