نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#صادرات_آلمان_به_ایران در نیمه اول سال جاری میلادی نصف شد

اداره آمار فدرال آلمان اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و خودداری شرکت‌های آلمانی از همکاری با ایران، صادرات این کشور به ایران در شش ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۴۸ درصد کاهش یافته است. فروش کالاهای آلمانی به ایران از ماه ژانویه تا ماه ژوئن سال جاری به ۶۷۸ میلیون یورو رسید. واردات از ایران نیز با ۴۳ درصد کاهش به ۱۱۰ میلیون یورو رسید. خردادماه گذشته فولکر تریر، رئیس بخش تجارت خارجی اتاق بازرگانی و صنایع آلمان گفته بود که متوسط سالیانه صادرات آلمان به ایران در فصل اول سال ۵۰ درصد کاهش داشته، و از صادرات ایران به آلمان ۴۲ درصد کاسته شده است. او همچنین گفته بود که از ۱۲۰ شرکت آلمانی که در ایران فعال بودند تنها ۶۰ شرکت در این کشور باقی مانده‌اند.

فرهاد شیخی از #بازداشت‌شدگان_روز_کارگر، به حبس تعلیقی و شلاق محکوم شد

فرهاد شیخی عضو #اتحادیه_آزاد_کارگران_ایران در دادگاه به حبس و ضربات شلاق محکوم شد. شیخی در تجمع روز جهانی کارگر در تهران بازداشت و به قید وثیقه و کفالت آزاد شده بود. شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری ۲ تهران که روز ۱۳ مرداد #فرهاد_شیخی را محاکمه کرد، او را به جرم شرکت در تظاهرات روز جهانی کارگر به «اخلال در نظم و آسایس عمومی» متهم و به چهار ماه زندان و پنج ضربه شلاق محکوم کرده است. اتحادیه آزاد کارگران در بیانیه‌ای دوشنبه ۲۱ مرداد در این باره نوشت که دادگاه شیخی را از اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» تبرئه کرده و اجرای حکم حبس او را به مدت دو سال به تعلیق درآورده است. در تجمع روز جهانی کارگر که روز ۱۱ اردیبهشت مقابل مجلس در تهران برگزار شد بیش از ۴۰ تن از فعالان با اعمال خشونت دستگیر و اغلب آنان با قید وثیقه و کفالت آزاد شدند. فرهاد شیخی نیز روز ۱۳ خرداد با قرار کفالت بطور موقت از زندان آزاد شده بود. اتحادیه آزاد کارگران صدور حکم زندان و شلاق برای فرهاد شیخی را محکوم کرده و خواستار آزادی بی‌قید و شرط او شده است.

نشست سه‌جانبه رئیسان جمهوری #روسیه، #ایران و #آذربایجان در #سوچی به «دلایل فنی» به تعویق افتاد

به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین دوشنبه ۲۱ مرداد/ ۱۲ اوت اعلام کرد که نشست رئیسان جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان به «دلایل فنی» به تعویق افتاد. پسکوف درباره جرئیات بیشتر سکوت کرد. قرار بود روحانی، پوتین و علی اف، رئیسان جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان چهارشنبه ۲۳ مرداد برای سومین بار و این بار در شهر ساحلی سوچی دور هم جمع شوند تا راه‌های تقویت همکاری‌ها را بررسی کنند. این بار برخلاف دو بار قبل ایران در یک موقعیت خطیر منطقه‌ای قرار گرفته است. روسیه برای پیوستن به اینستکس برای انجام مبادلات بانکی و نفتی با ایران اعلام آمادگی کرده اما اروپا موافق نیست.

#ظریف در #دوحه: #آمریکا #خلیج‌فارس را به یک بشکه باروت تبدیل کرده است

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دوشنبه ۲۱ مرداد/ ۱۲ اوت در گفت‌وگو با شبکه الجزیره آمریکا را متهم کرد که خلیج فارس را به یک بشکه باروت تبدیل کرده است. ظریف گفت: «غرق شدن منطقه در سلاح توسط آمریکا و هم‌پیمانانش، منطقه ما را به بشکه باروت آماده انفجار تبدیل کرده است.» ظریف در ادامه گفت‌وگو با الجزیره گفت: «خلیج فارس منطقه کوچکی است و هرچه حضور کشتی‌های بیگانه در آن بیشتر شود، امنیت در خلیج فارس برای همه ما کمتر خواهد شد.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزیر خارجه ایران شامگاه گذشته برای دیدار و گفت وگو با مقام‌های قطر وارد دوحه شد. محمد بن عبدالرحمن وزیر خارجه قطر بعد از گفت‌وگو با ظریف روابط ایران و قطر را در تمامی زمینه‌ها از جمله در حوزه سیاست و اقتصاد رو به توسعه خواند و رایزنی مستمر دو کشور در خصوص تحولات منطقه را به عنوان یک نیاز منطقه‌ای مورد تاکید قرار داد.

خبرگزاری وابسته به #سپاه_پاسداران فرار متهم پرونده #فساد_در_بانک_مرکزی ایران را تأیید کرد

خبرگزاری تسنیم فرار #سالار_آقاخان متهم پرونده فساد در بانک مرکزی ایران را تأیید کرد. به‌گزارش این خبرگزاریِ وابسته به سپاه پاسداران، سالار آقاخان از جمله اخلالگران بازار ارز است که از او به عنوان عامل بانک مرکزی در توزیع ارز نیز یاد می‌شود و در پرونده تشکیل شده برای مسئولان و مقامات سابق بانک مرکزی، متهم ردیف اول است. در کیفرخواست او در دادگاه گفته شده که اتهام او «مشارکت در اخلال نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته در حد کلان به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و دو پرداخت رشوه به میزان ۱۱۸ هزار دلار به متهم میثم خدایی و نیز پرداخت رشوه به متهم رسول سجاد مدیر بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی بابت خرید یک دستگاه رنو به قیمت ۳۰ میلیون تومان، یک جفت ساعت امگا به مبلغ ۳۲ میلیون تومان، پرداخت هزینه سفر هوایی به کیش و اقامت در هتل برای نامبرده و اعضای خانواده است». تسنیم افزوده است سالار آقاخان ۲۰ اسفند سال جاری توسط پلیس آگاهی شناسایی و دستگیر می‌شود. بعد از دستگیری، براساس آنچه پیشتر معاون اول قوه‌ قضائیه گفته، «بازپرس وقتی می‌بیند بانک مرکزی و معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات، آقاخان را تأیید می‌کنند و می‌گویند اقداماتش با هماهنگی آن‌ها بوده، او را آزاد می‌کند و آقاخان نیز از این فرصت سوءاستفاده کرده و تا همین امروز متواری است.»

با وجود #عید_قربان بسیاری از مساجد #کشمیر بسته شدند

نیروهای امنیتی هند در روز عید قربان تدابیر جدید امنیتی را در ایالت جامو و کشمیر به‌اجرا گذاشتند. شاهدان عینی گفته‌اند که در این روز مساجد کوچک اجازه برگزاری مراسم را داشتند اما مساجد بزرگ، از جمله مسجد جماعت بسته شدند. جامو و کشمیر، تنها ایالت هند با اکثریت مسلمان، اکنون به دو منطقه مجزا تقسیم شده است. پاکستان و هند سال‌هاست بر سر حاکمیت این مناطق با یکدیگر اختلاف دارند. دولت ناسیونالیست هندو، نارندرا مودی در هند، به تازگی خودمختاری منطقه جامو و کشمیر را لغو کرد. در پی این اقدام اعتراضاتی در این ایالت شکل گرفت و صدها نفر بازداشت شدند. در واکنش به لغو خودمختاری کشمیر از سوی هند، پاکستان دو قطار ارتباطی میان دو کشور را متوقف، تجارت دو جانبه را لغو و سفیر هند را اخراج کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: فرانسه پیشنهاد قطعی درباره #اینستکس نداده است

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران وجود هرگونه پیشنهاد قطعی از سوی فرانسه درباره سازوکار تجاری ایران و اروپا (اینستکس) را رد کرد. موسوی با یادآوری این‌که فرستاده ویژه امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به ایران آمد و عباس عراقچی پیامی را به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران به رئیس‌جمهوری فرانسه ارائه کرد و مذاکرات تلفنی نیز میان رئیسان جمهوری ایران و فرانسه در چند نوبت برقرار شده است، گفت: «طبیعی است که در این بین پیشنهادهای مختلفی مطرح می‌شود این‌ها هیچ کدام قطعی نیست و پیش‌بینی‌هایی است که برخی احساس می‌کنند، شاید پیام‌هایی که رد و بدل می‌شود از این دست باشد، ولی در حد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است و نباید به آن توجه کرد، اما تا این لحظه پیشنهادی که بشود به شکل قطعی روی آن حساب و خبری کرد مطرح نیست». برخی رسانه‌ها از جمله المانیتور اعلام کرده بودند که در تماس تلفنی حسن روحانی با امانوئل مکرون دو پیشنهاد از سوی فرانسه مبنی بر حساب بانکی با ۱۵ میلیارد دلار برای راه انداختن اینستکس و دعوت از رئیس جمهوری‌ ایران برای حضور در نشست جی۷ در پاریس مطرح شده است.

#گوشت‌های_قربانی_حج به ایران برگردانده نمی‌شود

علی‌رضا رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت دوشنبه ۲۱ مرداد اعلام کرد که عربستان سعودی با درخواست ایران برای برگرداندن گوشت ۸۱ هزار لاشه گوسفند که در مراسم عید قربان در این کشور قربانی شد موافقت نکرده است. قیمت گوشت قرمز در ایران به کیلویی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. خبر داده است که این گوشت‌ها به ایران برگردانده نمی‌شود و قرار است به ۲۷ کشور محروم ارسال شود. پیش از این سید علی قاضی‌عسکر، نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت از رایزنی‌هایی با مقامات سعودی برای بازگرداندن لاشه‌های گوشفند حجاج ایرانی خبر داده بود. مقامات سعودی اما اعلام کرده‌اند گوشت‌های قربانی مانند سال‌های گذشته زیرنظر بانک توسعه اسلامی به کشورهای عموما محروم اهدا می‌شود.

تا سال ۲۰۲۰ کسری بودجه #عربستان به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد

محمد بن عبدالله، وزیر دارایی عربستان اعلام کرد کسری بودجه سال آینده این کشور به ۳۴ میلیارد دلار خواهد رسید. عربستان که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۲۶۰ میلیارد دلار کسری بودجه داشته است. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است کسری بودجه عربستان در سال ۲۰۱۶ معادل ۱۷.۲ درصد تولید ناخالص داخلی و در سال گذشته معادل ۹.۳ درصد آن بوده است. دولت سعودی در تلاش است تا با انجام اصلاحات اقتصادی لازم نظیر اشتغال‌زایی بیشتر و کاهش مخارج دولتی، شکاف بین درآمدها و هزینه‌های دولت را پوشش دهد. عربستان سعودی برای تأمین هزینه‌های جنگ یمن به نفت ۸۰ دلاری نیاز دارد. قیمت نفت در کانال ۶۰ دلار به ازای هر بشکه است.

جدایی‌طلبان جنوب #یمن با ائتلاف سعودی اعلام آتش‌بس کردند

شورای انتقالی جنوب (جدایی‌طلبان جنوب یمن) دوشنبه ۲۱ مرداد/ ۱۲ اوت با ائتلاف سعودی اعلام آتش‌بس کرد. شبه‌نظامیان جدایی‌طلب که مورد حمایت امارات هستند روز گذشته موفق شدند بعد از چهار روز درگیری تمامی مناطق شهر عدن را به کنترل خود در آورند. احمد المسیری، معاون نخست‌وزیر و وزیر کشور نیز از شهر فرار کردند و کاخ ریاست‌جمهوری «معاشیق» به دست شبه نظامیان افتاد. صبح دوشنبه سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن در مکه پیرامون تحولات شهر عدن گفت‌وگو کردند. المسیری، معاون نخست وزیر و وزیر کشور متواری در صفحه فیسبوک خود نوشت: «سکوت ریاست‌جمهوری یمن در برابر آنچه که در عدن اتفاق افتاد مشکوک است. در حالی که شریک ما، ما را سلاخی می‌کرد، عربستان سعودی چهار روز سکوت کرد.» دفتر هماهنگی سازمان ملل در امور انسانی در یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در جریان درگیری‌ها در شهر ساحلی عدن طی چهار روز اخیر حدود ۴۰ تن کشته و ۲۶۰ تن دیگر زخمی شدند.‌ شمار زیادی از انسان‌ها هم خانه‌های خود را ترک کردند.

#جیاماتی، سیاستمدار دست راستی در #انتخابات_ریاست_جمهوری #گواتمالا پیروز شد، #توافق_پناهجویی با آمریکا در راه است

شامگاه یکشنبه ۱۲ اوت/ ۲۱ مرداد انتخابات ریاست جمهوری گواتمالا به پایان رسید. بر اساس نتایج نخستین شمارش آرا آلخاندرو جیاماتی، سیاستمدار دست‌راستی گواتمالایی ۶۰ درصد آرا را به خود اختصاص داد و پیروز شد. ساندرا تورس، همسر رئیس‌جمهوری پیشین این کشور و سیاستمدار سوسیال دموکرات که با جیاماتی رقابت می‌کرد، فقط ۴۰ درصد آرا را به دست آورد. تورس شکست در انتخابات ریاست جمهوری گواتمالا را پذیرفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در انتظار توافقی با گواتمالاست که به موجب آن گواتمالا مانع از سر ریز شدن پناهجویان به سمت ایالات متحده شود. چنانچه این توافق حاصل گردد، گواتمالا می‌بایست همه پناهجویان آمریکای مرکزی را پشت مرزهایش نگه دارد. جیاماتی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری چنین توافقی را رد کرده بود. پیش از این اتحادیه اروپا و ترکیه برای جلوگیری از ورود پناهجویان سوری به خاک اروپا معاهده مشابهی را به امضاء رسانده بودند.