نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اقتصاد #بریتانیا در سه ماه دوم سال ۲۰,۴ درصد کوچک‌ شده است

اداره ملی آمار بریتانیا اعلام کرد که به دلیل همه‌گیری کرونا، اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی در مقایسه با سال گذشته ۲۰,۴ درصد کوچک شده است. بسته شدن رستوران‌ها، مدارس، مغازه‌ها، هتل‌ها و تعمیرگاه‌های خودرو در دوران بحران کرونا دلیل این سقوط اقتصادی عنوان شده است. از بحران مالی سال ۲۰۰۹ تاکنون این بی‌سابقه‌ترین نزول اقتصادی در بریتانیا است. پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی بریتانیا ۹,۵ درصد کاهش یابد. این روند نزولی حتی ممکن است در شش ماهه دوم سال تا ۳۵ درصد سقوط کند.

وزیران علوم و بهداشت جمهوری اسلامی: #کنکور در موعد قبلی برگزار خواهد شد

به دنبال مخالفت ستاد ملی کرونا با تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری، این آزمون مرداد ماه برگزار می‌شود. به گزارش خبرگزاری حکومتی «مهر»، سه شنبه ۲۱ مرداد، جلسه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا با موضوع برگزاری کنکور سراسری در ۲۱ مردادماه برگزار شد. بر اساس بیانیه مشترک وزرای علوم و بهداشت به دنبال این جلسه، قرار شد آزمون سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در روزهای ۲۹، ۳۰، ۳۱مرداد و یکم شهریور برگزار شود. ستاد ملی کرونا درخواست برای تأمین فضای لازم برای برگزاری کنکو و تغییر تاریخ آن را رد کرد و مقرر شد با همکاری استانداران، مراکز آموزشی، فرهنگی و ورزشی در هر استان برای جبران کمبود فضاها به منظور برگزاری آزمون سراسری تأمین شود تا آزمون در تاریخ‌های تعیین شده قبلی برگزار شود. به گزارش مهر، شامگاه ۲۰ مردادماه ۹۹، سعید نمکی وزیر بهداشت در جلسه‌ای اعلام کرده بود که با توجه به اینکه امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کنکور سراسری محقق نشده، برگزاری کنکور به تعویق می‌افتد. منصور غلامی، وزیر علوم نیز به دنبال آن گفته بود که برای برگزاری کنکور طبق پروتکل‌های جدید وزارت بهداشت به یک ماه زمان نیاز است و احتمال دارد کنکور یک ماه به تعویق بیافتد. با اینکه بحران کرونا در ایران به موج دوم رسیده است و روزانه صدها نفر به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست می‌دهند، ستاد ملی مبارزه با کرونا حتی با تعویق زمان کنکور موافقت نکرد.

آخرین آمار رسمی #کرونا در #ایران: ۱۸۸ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند

سخنگوی وزارت بهداشت ایران چهارشنبه ۲۲ مرداد/ ۱۰ اوت خبر داد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به گفته سیماسادات لاری، دو هزار و ۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ نیز در ایران شناسایی شد که یک هزار و ۸۹ نفر از آنها بستری شدند. هم اکنون بنا به آمار رسمی، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۳۳ هزار و ۶۹۹ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۹۸۸ نفر رسیده است. لاری گفت که تا کنون ۲۹۰ هزار و ۲۴۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در این میان ۳۹۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون دو میلیون و ۷۶۳ هزار و ۲۲۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند. استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان نیز در وضعیت قرمز قرار دارند. آمارهای واقعی مرگ و میر و مبتلایان از کرونا بسیار بالاتر است. محمدرضا محبوب‌فر، عضو ستاد مقابله با کرونا و اپیدمیولوژیست، ۲۰ مرداد به روزنامه «جهان‌صنعت» گفت آمارهای رسمی کرونا مهندسی شده‌اند. به گفته او آمارهای اعلامی از سوی وزارت بهداشت (تعداد مبتلایان و فوتی‌ها) یک‌بیستم آمار حقیقی و واقعی است. آمار فاش‌شده از کرونا که به زمانه ارسال شده است، شمار مرگ‌های ثبت‌شده بر اثر کرونا را سه برابر آمار اعلام‌شده نشان می‌دهد.

#منوچهر_بختیاری برای تماس با مادرش سه روز در بازداشت #اعتصاب_غذا کرد

مهرداد بختیاری با انتشار ویدیویی از ادامه بی‌خبری از برادرش منوچهر بختیاری در بازداشت خبر داد. منوچهر بختیاری در طول یک ماه گذشته تنها یک بار توانسته با مادرش «بی‌بی زهرا» تماس داشته باشد. به گفته مهرداد بختیاری، منوچهر بختیاری برای اینکه بتواند با مادرش تماس داشته باشد، ناچار شد سه روز در بازداشت دست به اعتصاب غذا بزند. منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری از جان‌باختگان اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸، دوشنبه ۲۳ تیرماه هنگامی که برای اعتراض به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین با همسرش سارا عباسی به جزیره کیش سفر کرده بود، توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد. به گفته مهرداد بختیاری در چند روز گذشته دو تن دیگر از برادرهای آقای بختیاری به بندرعباس رفته و موفق شدند با او دیدار داشته باشند. منوچهر بختیاری در بندرعباس و تحت بازداشت اداره اطلاعات قرار دارد. در روزهای گذشته تعدادی دیگری از زندانیان سیاسی، به دلیل عدم رسیدگی به مطالبات آنها و شرایط نامناسب زندان با وجود شیوع ویروس جدید کرونا دست به اعتصاب غذا زده‌اند، از جمله نسرین ستوده، زهرا صفایی، زرتشت احمدی‌راغب، حمزه درویش و مجید اسدی.

#دختران بیشترین بازماندگان از #تحصیل در #سیستان_و_بلوچستان هستند

به گفته نماینده مردم سراوان، سیب و سوران و مهرستان در استان سیستان و بلوچستان، طبق آمار، بازماندگان از تحصیل در این مناطق بین ۵ تا ۱۵ درصد هستند که اغلب آنها را دختران تشکیل می‌دهند. ملک فاضلی، نماینده مجلس، چهارشنبه ۲۲ مرداد گفت: «در شهرستان سراوان با کمبود معلم مواجهیم و همان تعدادی که هستند نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند که دانش‌آموزان از تحصیل باز نمانند. ولی باز هم امکان اینکه بتوانند تمامی مناطق را پوشش دهند وجود ندارد.» فاضلی افزود: «مشکل بعدی کم‌توجهی به این مناطق از گذشته‌ها بوده و همیشه نسبت به ساخت فضاهای آموزشی کوتاهی شده است. میانگین سرانه فضای تحصیلی در برخی از مناطق سراوان یک و نیم مترمربع است و این میانگین در شهرستان دو و نیم، استان سه و نیم و در کشور پنج و نیم است که البته در برخی مناطق نیز تا۲۰ مترمربع از این فضا برخوردارند». نماینده مردم سراوان به وضعیت را‌ه‌های این استان نیز اشاره کرد و گفت: «میزان توسعه راه‌های روستایی ما در برخی از مناطق مانند بمپور ۱۵ درصد است. ۲۸ درصد جاده‌های روستایی شهرستان سراوان، مهرستان و سیب و سوران آسفالت است و در کل هر سه شهرستان از نامناسب‌ترین جاده‌های روستایی برخوردارند». استان سیستان و بلوچستان جزو استان‌هایی است که از لحاظ توسعه و امکانات به فراموشی سپرده شده است. افزون بر جاده‌های غیراستاندارد یا خاکی، کمبود آب و فقر نیز مردم این استان را رنج می‌دهد. در ماه‌های اخیر بحران کرونا بر رنج مردم این استان افزوده است. علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی، اردیبهشت‌ماه گفته بود که نزدیک به سه چهارم از مردم سیستان و بلوچستان امنیت غذایی ندارند و شیوع کرونا آن‌ها را در معرض گرسنگی و بی‌غذایی قرار داده است. به گفته این نماینده مجلس، بسیاری از مردم شامل هیچ‌یک از طرح‌های معیشتی دولت نمی‌شوند. علیم یارمحمدی گفت در استان سیستان و بلوچستان ۷۴,۵ درصد از مردم زیر «خط امنیت غذایی» قرار دارند.

#مجلس به وزیر پیشنهادی صعنت، معدن و تجارت رأی اعتماد نداد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه ۲۲ مرداد به حسین مدرس خیابانی، وزیر پیشنهادی صعنت، معدن و تجارت رأی اعتماد ندادند. آن‌ها با ۱۰۴ رأی موافق، ۱۴۰ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع با تصدی مدرس خیابانی در وزارت صمت مخالفت کردند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ۲۲ اردیبهشت سال جاری رضا رحمانی، وزیر صمت را برکنار و طی حکمی حسین مدرس خیابانی را سرپرست این وزارتخانه کرده بود. «عدم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی»، «ناتوانی در مقابله با مافیاهای مختلف»، «نداشتن روحیه کار جهادی»، «دو برابر شدن قیمت‌ها» از جمله مواردی بود که مخالفان وزیر پیشنهادی علیه او مطرح کردند. جلسه بررسی صلاحیت مدرس خیابانی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد و روحانی در این جلسه برای دفاع از او شرکت نداشت. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در توضیح این مسئله گفت: «رئیس‌جمهوری از ستاد مبارزه با کرونا برای حضور در مجلس استعلام کرده و آن‌ها از جهت کرونایی، حضور ایشان را به مصلحت ندیده بودند.»

#کملا_هریس معاون #جو_بایدن شد

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سناتور کَملا هریس را بهعنوان معاون خود معرفی کرد. بایدن در توئیتر نوشت افتخار می‌کند که کملا هریس را به عنوان همراه خود در انتخابات معرفی می‌کند. او پیش از این گفته بود که قصد دارد یک زن را به‌عنوان معاون خود برگزیند. کملا هریس ۵۵ ساله زنی سیاهپوست باتباری هندی – جاماییکایی است. او هم اکنون سناتور ایالت کالیفرنیاست و از جمله سناتورهایی است که با طرح‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سه سال گذشته مخالفت‌های جدی کرده است. هریس در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان سناتور از ایالت کالیفرنیا انتخاب شد و بارها با خروج ترامپ از برجام مخالفت کرد و از برجام به‌عنوان توافقی که بخوبی توانست مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود دفاع کرده است. او در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ حضور داشت، اما بعد از این رقابت‌ها کناره‌گیری کند. هریس را از جمله شخصیت‌های خط میانه حزب دموکرات آمریکا می‌شناسند.