ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آلمان تهدید کرد که اگر طالبان به قدرت برسند کمک‌های مالی به افغانستان را متوقف می‌کند

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان پنج‌شنبه ۲۱ مرداد / ۱۲ اوت از پایان کمک‌های مالی این کشور به افغانستان در صورت به قدرت رسیدن طالبان در کابل خبر داد. طالبان ۱۰ مرکز ولایت‌های افغانستان را تصرف کرده‌اند. هایکو ماس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «زد.د.اف» آلمان با توجه به پیشروی‌های طالبان گفت اگر شبه‌نظامیان اسلام‌گرای تندرو بخواهند با قوانین شریعت اسلامی بر افغانستان خلافت کنند، آلمان یک درصد هم به افغانستان کمک نخواهد کرد. افغانستان در حال حاضر، سالانه ۴۳۰ میلیون یورو تنها از آلمان دریافت می‌کند. ماس تأکید کرد که بدون کمک‌های بین‌المللی افغانستان نمی‌تواند زنده بماند. هنوز صدها کارمند محلی که به نیروهای آلمان همکاری می‌کردند در افغانستان گرفتارند. انه گریت کرامپ کارنباور، وزیر دفاع آلمان گفته است که می‌خواهد سفر کارکنان محلی افغان به آلمان را آسان کند تا بتوانند کشور خود را بدون گذرنامه معتبر ترک کنند.

سفیران بریتانیا و روسیه در ایران به وزارت امور خارجه احضار شدند

انتشار عکس مشترک سفیران روسیه و بریتانیا، از سوی سفارت روسیه در تهران به واکنش محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه تا زمان تعیین وزیر دولت جدید، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و کاربران شبکه‌های اجتماعی منجر شد. عکس مذکور تداعی‌کننده دیدار تئودور روزولت، وینستون چرچیل و ژوزف استالین، رهبران ایالات متحده، بریتانیا و شوروی در روزهای اشغال ایران در جنگ جهانی دوم است. در همین راستا، وزارت خارجه جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۲۱ مرداد سفیران بریتانیا و روسیه را برای ادای توضیح در این ارتباط احضار کرد. به گزارش خبرگزاری امنیتی «تسنیم»، سایمون شرکلیف سفیر بریتانیا از «سوء تفاهم» ایجادشده عذرخواهی کرد و گفت: «ضمن احترام به جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ و تاریخ این کشور، تاکید می‌کنم هیچگونه قصد و نیت سوئی در پشت این موضوع وجود نداشته و سفرا در صدد بوده‌اند تنها اتحاد روسیه و بریتانیا علیه آلمان نازی در زمان جنگ دوم جهانی را یادآوری کنند.» لوان جاگاریان، سفیر روسیه هم گفت که قصد او از انتشار این عکس «صرفا یادآوری اتحاد روسیه با بریتانیا بر علیه ارتش نازی در طول جنگ جهانی دوم بوده و به هیچ وجه انگیزه و منظور ضد ایرانی پشت انتشار این عکس وجود ندارد». کنفرانس تهران از ۲۸ نوامبر تا ۱ دسامبر ۱۹۴۳ /۶ تا ۹ آذر ۱۳۲۲ بدون اطلاع محمدرضا پهلوی، پادشاه وقت ایران برگزار شد. در این نشست محرمانه جوزف استالین، وینستون چرچیل و فرانکلین روزولت در خصوص مواردی چون استفاده از ایران برای رساندن مهمات به روسیه تصمیم‌گیری کردند.

تجارت ایران و اقلیم کردستان عراق حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است

اتاق تجارت و صنایع سلیمانیه به‌‌نقل از محمد حسن، مدیر شرکت کنترل کیفیت گذرگاه مرزی پرویزخان در اقلیم کردستان عراق، اعلام کرد که حجم تجارت ایران و اقلیم کردستان حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است. به‌گفته حسن، جریان تجاری در همه گذرگاه‌های مرزی ایران و اقلیم کردستان کاهش یافته و هر ماه نیز بیش‌تر کاهش می‌یابد و این مسئله از ماه آوریل مشهود است. او دلیل کاهش حجم تجاری ایران و اقلیم کردستان را باز شدن گذرگاه‌های مرزی عراق به روی ایران، نبود کنترل کیفی در مورد تعرفه گمرکی و برخورد با کامیون‌ها در گذرگاه‌های عراق دانست و گفت این موجب می‌شود که هزینه واردات در آن گذرگاه‌ها کمتر از گذرگاه‌های اقلیم کردستان باشد.

نیمی از آمار مرگ در اثر کرونا مربوط به تهران است، بهشت‌زهرا ممکن است توان دفن این همه جسد را نداشته باشد

رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت از آمار روزانه (مرگ در اثر) کرونای کشور، حدود نصف آن مربوط به تهران است و میزان فوتی‌ها برای بهشت‌زهرا بسیار زیاد است. بهشت‌زهرا، گورستان اصلی شهر تهران است که از ابتدای شیوع کرونا در وضعیت اضطراری قرار داشته است. افزایش شمار مرگ در دو سال گذشته و محدودیت گسترش بیشتر در بهشت‌زهرا سبب شده تا شورای شهر تهران فوریت ایجاد یک گورستان جدید برای شهر تهران را بررسی کند. کرمی محمدی در مورد وضعیت کنونی بهشت‌زهرا می‌گوید که در صورت تداوم رشد آمار کرونا، این گورستان توان مدیریت تدفین را نخواهد داشت: «گرچه بهشت‌زهرا خود طی مدتی که از شیوع کرونا می‌گذرد بسیار آماده‌تر شده است و تمهیدات لازم را تدارک دیده اما فشار زیادی روی پرسنل آن وجود دارد. اگر این آمار همچنان رو به افزایش باشد، ممکن است گرفتاری و مشکلاتی را برای بهشت‌زهرا در پی داشته باشد.»

اسرائیل و مراکش سه قرارداد همکاری امضا کردند

به‌دنبال سفر تاریخی یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل به رباط، پایتخت مراکش، دو کشور در کمتر از یک سال پس از توافق برای عادی‌سازی روابط خود، سه توافقنامه همکاری امضا کردند. ناصر بوریطه وزیر خارجه مراکش اظهار امیدواری کرده‌ است که روابط تازه ارتقایافته تل‌آویو و رباط بتواند برای دو کشور منافع اقتصادی به‌همراه داشته باشد. وزیران خارجه اسرائیل و مراکش چهارشنبه قراردادی را مبنی بر همکاری هوایی بین دو کشور و همچنین توافقنامه‌ای در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی و جوانان امضا کردند. در ادامه یادداشت تفاهمی برای ایجاد مکانیزم مشورت سیاسی بین وزارتخانه‌های خارجه اسرائیل و مراکش به امضای دو طرف رسید. جزئيات این تفاهم‌نامه منتشر نشده است اما احتمال می‌رود بخشی از دیپلماسی گسترده‌تری برای توافق‌های رودررو میان دو کشور باشد. براساس گزارش شبکه الجزیره قرار است لاپید امروز پنج‌شنبه برنامه «ماموریت رابط‌های اسرائیل در رباط» را افتتاح کند. اسرائیل و مراکش در دسامبر ۲۰۲۰ طبق توافقی که به‌واسطه دولت ترامپ انجام شد، با از سرگیری روابط دیپلماتیک و برقراری مجدد پروازهای مستقیم موافقت کردند. به‌عنوان بخشی از این توافق، واشنگتن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت. صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مراکش که جبهه آزادی‌بخش پولیساریو (تحت حمایت الجزایر) و پادشاهی مراکش بر سر کنترل آن مناقشه دارند. سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۲ در طرحی چهار گزینه را برای حل بحران صحرا ارائه داده بود: همه‌پرسی، خودمختاری، تقسیم صحرا، خروج نیروهای سازمان ملل. مقامات مغربی همواره سعی داشته‌اند راه سومی که شامل انضمام صحرا به مغرب با نوعی خودمختاری «استان جنوبی صحرا» باشد را به جامعه بین‌المللی بقبولانند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در همان زمان از توافق ایالات متحده آمریکا و پادشاهی مراکش بر سر شناسایی حاکمیت رباط بر صحرای غربی انتقاد کرد.

دولت آرژانتین معرفی احمد وحیدی به‌عنوان وزیر کشور ایران را «به‌شدت» محکوم کرد

دولت آرژانتین در بیانیه‌ای اعلام کرد معرفی احمد وحیدی، فرمانده سابق سپاه قدس را به‌عنوان وزیر کشور دولت جدید ایران به‌شدت محکوم می‌کند. در فهرست وزرای پیشنهادی ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ) به مجلس نام احمد وحیدی به‌عنوان وزیر کشور به چشم می‌خورد. به دنبال انتشار این فهرست، وزارت خارجه آرژانتین چهارشنبه ۱۱ اوت/۲۰ مرداد با اشاره به معرفی پیشین وحیدی برای پست وزارت دفاع در دولت محمود احمدی‌نژاد، از این‌که او بار دیگر در دولت جمهوری اسلامی به سمت وزارت منصوب خواهد شد، ابراز نگرانی شدید کرد. در بیانیه مذکور آمده است: «نامزدی دوباره احمد وحیدی برای تصدی منصبی در دولت ایران، این‌بار به‌عنوان وزیر کشور، توهین به نظام قضایی آرژانتین و قربانیان حمله مرگبار تروریستی به مرکز یهودیان بوئنوس آیرس (آمیا)ست.» دولت آرژانتین همچنین خواهان «همکاری کامل» دولت جمهوری اسلامی ایران با دادگستری آرژانتین شده و از ایران خواسته افرادی که متهم به مشارکت در حمله به آمیا هستند را برای دادرسی در دادگاه‌های صالح به آرژانتین تحویل دهد. در انفجار ساختمان «آمیا» که ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ (۲۷ تیر ۱۳۷۳) اتفاق افتاد، ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ نفر مجروح شدند. آرژانتین و اسرائیل در آن زمان ایران را مسئول این انفجار دانستند. در سال ۲۰۰۶ دادستان کل آرژانتین از پلیس بین‌الملل خواست حکم جلب عماد مغنیه متهم لبنانی و هشت متهم ایرانی این پرونده را صادر کند. هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت ایران، علی‌‌اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت، علی فلاحیان وزیراطلاعات وقت، محسن رضایی فرمانده وقت سپاه، احمد وحیدی فرمانده وقت نیروی سپاه قدس، هادی سلیمان‌پور، سفیر وقت ایران در بوئنوس‌آیرس، احمدرضا اصغری، دبیر سوم وقت سفارت و محسن ربانی، روحانی و رایزن فرهنگی وقت سفارت ایران متهمان این پرونده شناخته شدند.