ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمزه درویش، زندانی اهل سنت در زندان لاکان رشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به مکان نامعلومی منتقل شد

حمزه درویش زندانی سنی مذهب در زندان لاکان رشت، دوشنبه ۱۷ مرداد، از سوی یکی از مسئولان زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس به مکان نامعلومی منتقل شد. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ضرب و شتم این زندانی بیمار، در پی درخواست او جهت انتقال به بهداری زندان صورت گرفته است. یک منبع آگاه و نزدیک به خانواده حمزه درویش، در این ارتباط به هرانا گفته است: «حمزه در پی تشدید حال نامساعد جسمی، از مسئولان زندان درخواست کرد که او را به بهداری منتقل کنند. پس از اعلام مخالفت مسئولان با درخواست این زندانی، تنی از آن‌ها، آقای درویش را به وسیله یک میله آهنی مورد ضرب و شتم شدید قرار داد و پس از تهدید به مرگ او، او را به مکان نامعلومی منتقل کرد». به گفته این منبع آگاه، با گذشت چند روز از این واقعه، خانواده حمزه درویش علی‌رغم برقراری تماس‌های متعدد با زندان، تاکنون پاسخ روشنی در خصوص وضعیت فرزندشان دریافت نکرده‌اند و ادامه بی‌خبری از سرنوشت حمزه درویش، به افزایش نگرانی‌های خانواده او منجر شده است.» پیش‌تر نیز این زندانی اهل سنت، در شهریور ۹۹، توسط افرادی که خود را ماموران اداره اطلاعات می‌خواندند، در زندان لاکان رشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. حمزه درویش در سال ۱۳۹۵ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، به اتهام‌ «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی کشور» به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم‌ شد. حمزه درویش در سال‌های گذشته بارها نسبت به پرونده‌سازی و اخذ اعترافات اجباری اعتراض کرده و گفته تحت ‌فشار مأموران اداره اطلاعات رشت تن به اعتراف اجباری علیه خود داده است. درویش ۲۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ از زندان رجایی شهر کرج خارج و به زندان لاکان رشت منتقل شد.

مدیرعامل باشگاه فوتبال نساجی مازندران می‌گوید نامه فیفا درباره حضور زنان در ورزشگاه، لیگ برتر را بدون تماشاگر کرد

مدیرعامل باشگاه فوتبال نساجی مازندران نسبت به ممنوعیت ورود هواداران به استادیوم‌ها در هفته اول واکنش نشان داد. ایزد سیف‌الله‌پور، مدیرعامل باشگاه نساجی در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه تلویزیونی ورزشگاه درباره اینکه بلیت‌فروشی در نیم‌فصل اول برعهده باشگاه‌هاست گفت: «قرار بر این شده تا برعهده باشگاه‌ها باشد، اما عنوان کردند در هفته اول بازی‌ها بدون تماشاگر است.» او با اشاره به اینکه این تصمیم باعث متضرر شدن تیم‌ها و محروم شدنشان از حمایت هواداران می‌شود، درباره دلایل حضور نیافتن هواداران گفت: «بحث گیت‌های ورودی و سیستم‌های ورود و خروج در ورزشگاه‌هاست و همچنین حضور بانوان در استادیوم‌ها که فیفا روی آن تاکید دارد و البته دست سازمان لیگ در این قضیه بسته است. باید مسؤولان پای کار بیایند تا این مساله حل شود.» طبق آخرین مصوبه ستاد مقابله با کرونا، تماشاگران می‌توانند به اندازه ۳۰ درصد از گنجایش ورزشگاه‌ها روی سکوها باشند. برخی گزارش‌ها خاکی از این است که فدراسیون فوتبال ایران می‌خواهد از حربه کرونا برای جلوگیری از حضور زنان در ورزشگاه‌ها استفاده کند. سیف‌الله‌پور هم اصلی‌ترین موضوع را بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها خوانده است. حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان ایران در دولت سیزدهم، چهارشنبه ۱۳ مرداد در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره نامه اخیر فیفا درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: «در نامه الزامی نبود بلکه پیشنهاداتی شده که پیرو پیگیری‌های قبلی است و ما مشکلی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها نداشتیم.» فدراسیون جهانی فوتبال بعد از دو سال، در نامه رسمی اخیر خود به فدراسیون فوتبال ایران، خواستار حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال در هنگام برگزاری رقابت‌های لیگ برتر شده است. فدراسیون فوتبال ایران پس از دریافت نامه فدراسیون جهانی، هنوز پاسخی به آن نداده اما گفته در حال بررسی این نامه و ارائه گزارشی از وضعیت کنونی درباره امکان ورود زنان به ورزشگاه‌ها در رقابت‌های لیگ برتر است.

کارکنان رسمی صنعت نفت در اعتراض به مشکلات معیشتی در محل کار تجمع کردند

روز پنجشنبه ۲۰ مرداد، بخشی از کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در واحدهای ستادی و عملیاتی در بیش از ۳۰ مرکز کاری به صورت هماهنگ نسبت به مشکلات معیشتی و دستمزدهای ناکافی و عدم اجرای قوانین مصوب و ساعات کاری غیرعادلانه با در دست گرفتن پلاکارد و کاغذ نوشته‌هایی از قبیل؛ «مالیات ظالمانه را چه کَس یا کسانی ابداع و اختراع نموده‌اند؟! داروغه ناتینگهام را معرفی کنید»،«خون بازی و دوری از خانواده و انفجار و مسمومست و آسیب برای ما، غصب و غارت حق ما در جیب چه کسانی است؟!» و «حکم ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت را پس از ۱۰ سال چرا اجرایی نمی‌نمایید؟»، دست به اعتراض زدند. منابع خبری در صنایع نفت در این خصوص گزارش دادند که این اعتراضات با خواست‌های همچون، اجرای ماده ده قانون وظایف و اختیارات نفت، رسیدگی به وضعیت بهداشت و درمان، معرفی و محاکمه غارتگران صندوق نفت، پایان دادن به انتصابات امنیتی، سیاسی و جناحی، پرداخت حقوق عقب افتاده (بک‌پی) جدول سال ۹۷ و بک‌پی مالیات، برداشتن سقف پاداش بازنشستگی و توجه به واحدهای فرسوده و میادین مشترک نفت و گاز صورت گرفت. به گفته کارکنان شاغل در صنعت نفت این اعتراضات تا پایان مردادماه در محل کار ادامه خواهد داشت و سپس برای «تجمع بزرگ اعتراضی» تصمیم‌گیری می‌شود. این در حالی است که در روزهای اخیر گرمای بالای ۵۰ درجه شرایط ادامه کار را برای کارگران صنعت نفت طاقت‌فرسا کرده است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران: برخی خانوار‌ها به خاطر گرانی میوه، ضایعات و دورریز میوه را می‌خرند

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران مطابق آمار برخی از خانوارها در شرایط کنونی اقدام به خرید ضایعات و دور ريزمیوه می‌کنند، اگرچه این موضوع در بین خانواده‌ها بسیار کم است، اما نباید از این اتفاق به‌راحتی گذشت و اجازه داد که میوه در سبد خانوارها کاهش پیدا کند. به گزارش روزنامه رسالت اسدالله کارگر با اشاره به کاهش مصرف میوه از سبد خرید خانوارها گفت:« كاهش مصرف میوه در سبد خانوار آن‌هم به سبب افزایش نرخ این محصولات غیرقابل‌انکار است؛ اما باید در نظر گرفت زمانی که شوک گرانی نرخ به تمام بخش‌های اقتصادی و سایر کالا در بازارها رسیده چطور نرخ میوه نباید افزایش داشته باشد؟ بدیهی است که با‌ افزایش قیمت سایر‌ کالاها، نرخ میوه نیز دچار افزایش می‌گردد.» به گفته کارگر نباید اجازه داد که میوه از سبد خانوارها کاهش پیدا کند و حذف گردد. دراین راستا ضایعات میوه مدتی است که موردبررسی کارشناسان و فعالان در عرصه میوه و تره‌بار قرارگرفته است. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران همچنین گفت: اتحادیه به دنبال برنامه‌ای است که پیش از رسیدن میوه‌ها‌ به ضایعات، آن‌ها را خشک کند. این هدف به سبب کاهش دورریز میوه است امیدواریم در آینده‌ای نه‌چندان دور این سیاست اجرایی شود. او بابیان این‌که در وضعیت فعلی میوه گران نیست، افزود: « حاشیه‌های تورم‌زا موجب گرانی میوه و سبزی در بازارهای کشور شده است. میوه پس از خروج از میدان اصلی و توزیع در واحدهای عرضه‌کننده سطح شهر می‌رسد و به‌طورحتم در این مسیر دستخوش افزایش نرخ در بخش‌های مختلف مانند حمل‌ونقل، اجاره واحد صنفی، دستمزد و بیمه کارگر، مالیات و سایر هزینه‌های جاری خواهد شد.» به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در سال جاری‌ حاشیه‌های‌‌ تورم‌زا باعث شد تا‌ میوه افزایش قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی را تجربه‌ کند. درچنین شرایطی مردم ناگزیرند که خرید و مصرف میوه خود را مدیریت می‌کنند اما باز هم مصرف میوه بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

بهنام ممتازی و میثاق معنوی‌پور، شهروندان بهایی با سپردن وثیقه به‌طور موقت آزاد شدند

بنا بر گزارش هرانا، وب‌سایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، پنجشنبه ۲۰ مرداد، بهنام ممتازی، شهروند بهایی ساکن قزوین و میثاق معنوی‌پور، شهروند بهائی ساکن شیراز با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند. بهنام ممتازی روز یکشنبه ۹ مرداد، همزمان با بازداشت ۶ شهروند بهائی دیگر در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. سه‌شنبه ۲۸ تیرماه سال جاری، میثاق معنوی‌پور ۲۳ ساله، حنان هاشمی ۲۲ ساله، بهیه معنوی‌پور ۳۲ ساله، الحان هاشمی ۱۸ ساله و نیلوفر حسینی، شهروندان بهائی ساکن شیراز، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. طی روزهای اخیر نیلوفر حسینی و الحان هاشمی شهروندان بازداشتی در شیراز با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی به‌طور موقت آزاد شدند. در این میان حنان هاشمی، شهروند بهایی در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز در تماس تلفنی با خانواده خود از اعمال فشار برای اخذ اعترافات اجباری خبر داده است. در هفته‌ها و ماه‌های اخیر دور تازه‌ای از سرکوب، احضار، بازداشت و فشارهای امنیتی بر شهروندان بهایی آغاز شده است. جامعه جهانی بهایی به‌تازگی در گزارشی درباره نقض حقوق شهروندان بهایی در ایران، از احضار، بازداشت، محاکمه و زندانی‌شدن دست‌کم ۴۴ بهایی در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ خبر داده بود.