ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلیس با گاز اشک‌آور به تجمع معلمان کارنامه‌سبز در تهران یورش برد

معلمان کارنامه سبز که از ۹ روز قبل در اعتراض به نادیده گرفتن حق‌شان مبنی بر استخدام در آموزش و پرورش در تهران جمع شدند، یکشنبه ۲۱ شهریور نیز به اعتراض خود ادامه دادند. در ویدیوهایی که از تجمع آنان منتشر شده، معترضان همانند روزهای قبل شعار می‌دهند «سکوت فایده نداره، کارنامه سبز بیکاره»، «کارنامه سبز داد بزن، حقت را فریاد بزن»، «این ماه ماه خونه، مافیا سرنگونه». یک ویدیوی منتسب به تجمع امروز معلمان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که گویای پرتاب گاز اشک‌اور به سمت معلمان معترض است. یکی از خبرنگاران «رکنا» نیز در توییتر از «متفرق کردن معلمان با دخالت پلیس تهران» خبر داده و نوشته است: معلمان می‌گویند «تحصن آرام بود، ناگهان عده‌ای شعار دادند و پلیس با گاز اشک‌آور وارد شد». این گروه از معلمان که دانش‌اموخته سایر دانشگاه‌ها هستند می‌گویند به رغم شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و کسب نمره قبولی وزارتخانه حاضر به پذیرش آنها نیست. این گروه از معلمان پیش از این نیز در تیر ماه برای چند روز پیاپی به صورت شبانه‌روزی مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تحصن کردند.

جمعی از روزنامه‌نگاران ایران با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی «بدون قید و شرط» امیرعباس آذرم‌‌وند و مجید سعیدی شدند

گروهی از روزنامه نگاران ایران خواستار آزادی بدون قید و شرط و فوری امیرعباس آذرم‌ وند، روزنامه‌نگار حوزه اقتصاد و مجید سعیدی، عکاس شدند. در این بیانیه که ۷۶ روزنامه‌نگار آن را امضاء کرده‌اند بازداشت روزنامه نگاران و تعیین وثیقه سنگین برای آن‌ها «خلاف اصل ۳۲ قانون اساسی» و «نقض آزادی بیان» عنوان شده است. نویسندگان بیانیه در بخشی از آن نوشته‌اند: «روزنامه‌نگاران تنها در صورت داشتن آزادی بیان و نقد و پرسشگری است که می‌توانند پرچمدار روشنگری در جامعه باشند و بازداشت و دستگیری روزنامه‌نگاران مصداق بارز نقض آزادی بیان در جامعه است. چنانکه در ماده چهارم قانون مطبوعات نیز آمده است: «هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد، برای چاپ مطلب یا مقاله‌ای در صدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید و یا به سانسور و کنترل‌نشریات مبادرت کند.» این قانون باید شامل حال روزنامه‌نگاران به عنوان اصحاب رسانه نیز باشد.». در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به بازداشت آذرم‌ وند و سعیدی آمده است: «نقض آزادی بیان که منجر به دستگیری امیرعباس آذرم‌‌ وند، روزنامه‌نگار اقتصادی و مجید سعیدی، عکاس خبری شده است و روند غیرشفاف دادرسی و پاسخ‌های ناروشن و گمراه‌کننده به خانواده‌ها، ما را بر آن داشت تا اعتراض‌مان را با نوشتن این نامه به گوش جامعه برسانیم. در بخشی از اصل سی‌ودوم قانون اساسی آمده است که: «در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه، در اسرع وقت فراهم گردد.» این در حالی است که تا لحظه نگارش این نامه بیش از یک هفته از بازداشت امیرعباس آذرم‌‌ وند می‌گذرد و پرونده او همچنان در اختیار نهادهای امنیتی است و به دادگاه ارجاع نشده است». امیرعباس آذرم‌ وند خبرنگار روزنامه صمت ۱۰ شهریور با هجوم ماموران امنیتی به محل سکونتش بازداشت شد و از آن زمان به‌رغم وعده مسئولان قضایی مبنی بر آزادی او با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی همچنان در بازداشتگاه نگهداری می‌شود. مجید سعیدی، عکاس خبری روزنامه شرق هم که برای تهیه گزارش از اردوگاه مهاجران افغانستانی به خوی رفته بود دوم شهریور بازداشت شد. روزنامه نگاران امضاء کننده این بیانیه در پایان نوشته‌اند «ما روزنامه‌نگاران امضا کننده این نامه، از یک سو خواستار تضمین آزادی بیان برای روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری و آزادی بی‌قید و شرط امیرعباس آذرم‌ وند و مجید سعیدی بدون درخواست وثیقه‌های سنگین که خارج از توان خانواده آنهاست هستیم و از سوی دیگر خواهان ایجاد شفافیت در روند بررسی پرونده متهمان و اطلاع‌رسانی موثق به خانواده‌های افراد بازداشت‌شده ایم.»

سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نسبت به یک سال قبل ۵۸ درصد کاهش یافته است

بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران حجم سرمایه‌گذاری خارجی در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه یک سال قبل ۵۴ درصد کاهش یافته است. این وزارتخانه حجم سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده در ایران تا پایان مرداد امسال را ۴۸۵ میلیون دلار اعلام کرد و گفت ۶۸ مورد سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب رسیده که به لحاظ مقداری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. رتبه نخست سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در پنج ماه نخست امسال با رقم ۳۱۸,۹ میلیون دلار متعلق به امارت است و پس از ترکیه (۲۷,۵ میلیون دلار) و افغانستان (۱۵,۵ میلیون دلار» قرار دارند. هنگ کنگ با ۷,۵ میلیون دلار چهارمین سرمایه گذار خارجی در ایران به شمار می‌رود. آلمان به عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی اروپا و جهان، تنها کشور از طرف‌های مذاکره با ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای است که با ۵,۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نامش در میان پنج کشور نخستین که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در ایران را داشته‌اند، دیده می‌شود.

وزارت بهداشت ابتلای ۲۰ هزار و ۲۱۹ نفر به کرونا و مرگ ۴۸۷ تن از بیماران کووید-۱۹ را گزارش کرد

روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران یکشنبه ۲۱ شهریور/۱۲ سپتامبر مرگ ۴۸۷ تن از بیماران کووید-۱۹ و ابتلای ۲۰ هزار و ۲۱۹ نفر دیگر به ویروس کرونا را در ۲۴ ساعت گذشته، گزارش کرد. برمبنای این گزارش از این تعداد بالغ بر ۷ هزار و ۲۷۸ نفر در وضعیت حاد بیماری و در بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.آمارهای واقعی تا سه‌برابر این ارقام برآورد می‌شوند. وزارت بهداشت همزمان از تزریق یک میلیون و ۱۲۰ هزار و ۶۷ دوز واکسن کرونا در شبانه‌روز گذشته خبر داد که نشان از تسریع نسبی روند واکسیناسیون در ایران دارد. طبق این گزارش تاکنون نزدیک به ۱۲ میلیون و ۱۰۴ هزار نفر در ایران به صورت کامل علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. با این‌حال هنوز ایران یکی از کندترین برنامه‌های واکسیناسیون را پیش می‌برد. مسئله‌ای که تحت تاثیر فرمان علی خامنه‌ای برای ممنوعیت ورود واکسن‌های خارجی و فساد فراگیر در شرکت‌های داروسازی مدعی ساخت واکسن داخلی، به ازدست رفتن جان هزاران نفر از شهروندان ایران منجر شده است. در حال حاضر ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

سه کارگر ماشین‌سازی تبریز بر اثر انفجار مصدوم شدند

سه کارگر کارخانه ماشین‌سازی تبریز بر اثر یک حادثه کاری مصدوم شدند. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) حادثه انفجار شامگاه شنبه بیستم شهریور در کوره القایی کارخانه رخ داد. هویت هیچ یک از سه کارگری که مصدوم شدند تا به حال رسانه‌ای نشده است. منابع کارگری در کارخانه ماشین‌سازی تبریز گفته‌اند که هر سه کارگر به سرعت به مراکز درمانی انتقال داده شده‌اند. ایران از نظر امنیت کارگران یکی از پایین‌ترین رتبه‌ها را در جهان دارد و سالانه بیش از هزار کارگر بر اثر حوادث کاری جانشان را از دست می‌دهند.

کمیسیون امور داخلی مجلس طرح «تعیین ساز و کار برای برگزاری تجمع اعتراضی» را بررسی می‌کند

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی از تدوین یک طرح تازه در ارتباط با برگزاری تجمعات در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای قوه مقننه خبر داد. به گفته او در طرح پیشنهادی تجمع «نیازی به مجوز ندارد» و تنها «باید به اطلاع مقام امنیتی و به طور خاص فرماندار برسد». پیش از این دولت حسن روحانی در یک آیین نامه در نظر داشت برگزاری تجمع و اعتراض‌ها را به مکان‌های تعیین‌شده محدود کند. آیین‌نامه فوق در دیوان عدالت اداری باطل شد. مجلس دهم نیز در یک طرح مشابه در نظر داشت برگزاری تجمع و اعتراضات را «قانون‌مند» کند. حالا به گفته علیرضابیگی هیچ یک از این دو اقدام به نتیجه نرسیده و مجلس یازدهم می‌خواهد برای «رفع دغدغه امنیتی» و «اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی» سازوکار مشخصی برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی تعیین کند. او گفت: در این فرآیند اگر بخواهد تجمع اعتراضی شکل بگیرد «اطلاع دادن به مسئولین امنیتی به طور خاص فرماندار شهرستان و اینکه فرماندار شهرستان آمادگی‌های لازم را احراز کند و همینطور موضوع عدم مسلحانه بودن و همینطور مخل اسلام نبودن را احراز کند کافی است».

یک نماینده مجلس: «موافقت با سفر رافائل گروسی موجب تاسف است»

حسین حق وردی، نماینده شهریار در مجلس شورای اسلامی موافقت با سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران را «باعث تاسف» دانست. او در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس گفت: «موافقت با سفر ایشان به ایران هم موجب تعجب بود و هم موجب تأسف. چرا باید بعد از انتشار گزارش مغرضانه اخیر سازمان با سفر گروسی ‌موافقت می‌شد؟ گروسی اعتبار آژانس را در حد یک رسانه صهیونیستی پایین آورده است. نباید در دولت جدید همان امتیازدهی‌های یک طرفه قبلی تکرار شود. آژانس باید در رفتارش تجدیدنظر کند. نباید تسلیم زیاده‌خواهی‌های آژانس شد.» رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه شنبه ۲۰ شهریور وراد ایران شد و صبح یک‌شنبه ۲۱ شهریور با محمد اسلامی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی گفت و گو کرد. رسانه‌های داخلی ایران تنها تصاویری از دیدار اسلامی و گروسی منتشر کرده‌اند و تا به حال جزئیات این گفت وگوها منتشر نشده است.

یک نماینده مجلس: «چهار ماه است که محیط‌بانان حقوق نگرفته‌اند»

غلامرضا شریعتی، نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به وزیر جهادکشاورزی از پرداخت نشدن دستمزد محیط‌بانان طی چهار ماه گذشته خبر داد. او گفت: «امروز همه دغدغه داریم که جنگل‌ها و محیط زیست را حفظ کنیم و عزیزانی شب و روز مشغول حفظ و حراست از جنگل‌ها هستند ولی قریب چهار ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند». محیط‌بانان در سال‌های اخیر بارها هدف حمله شکارچیان یا قاچاقچیان چوب قرار گرفته‌اند. فرمانده یگان‌های حفاظت از محیط زیست ایران دو سال قبل گفته بود ۳۴۰۰ محیط‌بان در نقاط مختلف ایران مشغول به‌کارند.

نخست وزیر عراق وارد تهران شد

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق برای دیدار و گفت‌وگو با مسئولان جمهوری اسلامی به تهران رسید. به گزارش خبرگزاری فارس ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) در ساختمان اجلاس سران از الکاظمی «به صورت رسمی استقبال کرد». نخست‌وزیر عراق قرار است در دیدار با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در باره «مسائل منطقه‌ای» و همچنین اختلافات دو طرف بر سر بدهی‌های عراق به ایران و صادرات انرژی از ایران با عراق گفت‌وگو کند. به نظر می‌رسد یکی از محورهای مذاکره الکاظمی در تهران «اختلاف تهران و ریاض» باشد. عراق میانجی مذاکرات جمهوری اسلامی و عربستان سعودی است.

ماموران امنیتی در آستانه سالروز اعدام نوید افکاری، سعید افکاری را بازداشت کردند

اتحادیه آزاد کارگران ایران از بازداشت سعید افکاری، برادر نوید افکاری که یک سال قبل در شیراز اعدام شد، خبر داد و نوشت ماموران امنیتی صبح امروز او را در نزدیکی ورودی شیراز بازداشت کرده‌اند. بر اساس اعلام این منبع ماموران هنگام بازداشت سعید افکاری را مورد «ضرب و شتم» قرار داده‌اند. به فاصله کوتاهی پس از انتشار این خبر حساب کاربری سعید افکاری در توییتر مسدود شد. او در یک سال گذشته بارها اسناد مربوط به پرونده برادرش، نوید افکاری که در یک پرونده مملو از شک و شبهه محاکمه و اعدام شد را منتشر کرده بود. دو برادر دیگر نوید افکاری از یک سال قبل در بازداشت انفرادی نگهداری می‌شوند. نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله اهل شیراز و از شهروندان شرکت کننده در اعتراضات سراسری مردادماه ۱۳۹۷، به اتهام قتل یک مأمور امنیتی به نام «حسین ترکمان» که در ماه‌های بعد با عنوان کارمند [حراست] سازمان آب منطقه‌ای شیراز معرفی شد، در ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۹ اعدام شد. خبرگزاری امنیتی فارس در روزهای گذشته همزمان با نزدیک شدن با سالروز اعدام نوید افکاری فیلمی از «اعترافات» او که زیر فشار شکنجه گرفته شده بود را منتشر کرد. این فیلم اما با آنچه که پیشتر از تلویزیون جمهوری اسلامی به نمایش درآمده بود تفاوت داشت و نوید افکاری در بخشی از آن می‌گوید «اصلا مقتول را نمی‌شناخته»و «حتی اسم او را نمی‌دانسته» است. او در زمان بازداشت نیز بارها گفته بود که زیر فشار شکنجه به قتل اعتراف کرده است. خانواده افکاری در یک سال گذشته بارها از سوی ماموران امنیتی آزار دیده‌اند.

احمد زرگر، رئیس دادگاه انقلاب تهران مُرد

احمد زرگر، رئیس دادگاه انقلاب تهران صبح یکشنبه در بیمارستان مُرد. خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران نوشت که او به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان خاتم‌الانبیاء تهران بستری بوده و در همانجا جان داده است. زرگر سال گذشته با حکم ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضاییه و عضو هیئت مرگ، به عنوان رئیس دادگاه انقلاب تهران منصوب شد. او پیشتر به عنوان قاضی دادگاه تجدیدنظر، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نماینده رئیس قوه قضاییه در ستاد مبارزه با مواد مخدر در دستگاه قضایی ایران فعالیت کرده بود. احمد زرگر در زمانی که به عنوان قاضی شعبه سی و شش دادگاه تجدیدنظر تهران فعالیت می‌کرد در صدور و تأیید احکام زندان فعالان سیاسی نقش داشت. اتحادیه اروپا نیز به دلیل نقش زرگر در تایید احکام زندان بلندمدت یا اعدام نام او را در فهرست تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران قرار داده بود. نام او در پرونده محمد حبیبی، عضو کانون صنفی معلمان تهران و همچنین فعالان انجمن پادشاهی و چندین تن از فعالان سیاسی و مذهبی به چشم می‌خورد. بر اساس اعلام اطلس زندانیان ایران زرگر تا زمانی که در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران حضور داشت در ۱۵۵ حکم در مجموع ۶۲۱ سال حبس را علیه فعالان صنفی، سیاسی و مذهبی تأیید کرد.

حمله پهبادی به فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان عراق

به گزارش «رودا نت» فرودگاه اربیل که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، شامگاه شنبه هدف حمله پهبادی قرار گرفت اما هیچ زیان جانی به جای نگذاشت. اداره مبارزه با تروریسم کردستان اعلام کرده است دو پهپاد در این حمله شرکت داشتند که یکی از آنها سقوط کرده است. دولت اقلیم کردستان اعلام کرده که در حال بررسی این حمله پهبادی است.

رافائل گروسی به تهران رسید_ او قرار است با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت‌وگو کند

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه شنبه بیستم شهریور در راس هیئتی به تهران رسید. او قرار است پیش از برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران با رئیس سازمان انرژی اتمی و برخی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کند. این نخستین سفر یک مقام مسئول در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران پس از تغییر در قوه مجریه است. گروسی آخرین بار در فروردین ماه امسال به ایران رفت. آژانس انرژی اتمی در آخرین بیانیه خود از جمهوری اسلامی به دلیل کاهش دسترسی‌های نظارتی انتقاد کرده بود. ایران بر اساس قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت» که آذر سال قبل به تصویب رسید، دسترسی بازرسان آژانس را محدود کرده است. این دیدار پیش از برگزاری نشست شورای حکام که قرار است بیست و دوم شهریور برگزار شد، ممکن است مانع صدور بیانیه علیه ایران در شورای حکام شود.