ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده سابق مجلس: «لابی» جزو لاینفک مجلس است

سعید باستانی، نماینده سابق تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، دوشنبه ۲۱ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) «لابی‌گری» را جزو لاینفک مجلس دانست و گفت: «نمایندگان مجلس در تمامی امور تخصص ندارند و هنگامی‌ که در رابطه با موضوعی کمیسیون تخصصی مرتبط با آن نظری دارد، اعضای آن کمیسیون می‌توانند نظر خود را لابی کنند و این جزو لاینفک مجلس است.» باستانی با اشاره به اینکه در تمام موضوعات ممکن است لابی صورت بگیرند، گفت: «در پارلمان، نمایندگان ابتدا باید به آگاهی لازم برسند تا بتوانند به لایحه یا طرحی رای مثبت یا منفی دهند. چنانچه نماینده‌ای نظری دارد که فکر می‌کند درست است باید بتواند با دیگر نمایندگان به منظور متقاعد کردن آنان، گفت‌وگو کند.» به گفته سعید باستانی لابی معنایی مثبت دارد بر خلاف باور عده‌ای که از آن برداشت منفی دارند و می‌کوشند نظر خود را تحمیل کنند: «گاهی در مجلس گروه‌هایی تشکیل می شود به دنبال تحمیل نظر خود بر سایر نمایندگان هستند، اسم این کار لابی نیست. در لابی شما به افراد مشورت می‌دهید و سعی می‌کنید آنان را متقاعد کنید که نظر شما بهتر است.» این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه باید در کشور دو نوع مجلس وجود داشته باشد که یکی وظیفه قانون‌گذاری و دیگری مجلس نمایندگان و شورا باشد، درباره اینکه چه تعداد از لابی‌ها در مجلس از بیرون هدایت می‌شوند و چه تعداد در داخل گفت: «برخی از لابی‌ها از بیرون مجلس هدایت می‌شوند، اما نمی‌توان آمار مشخصی در خصوص تعداد آن‌ها ارائه داد. البته این مشکل نیز ناشی از همین یکی بودن مجلس قانون‌گذاری و مجلس شورا در کشور است.» به گفته باستانی به دلیل ساختار فعلی مجلس و برداشت اشتباه از لابی، در حال حاضر به علت وجود یک سری دخالت‌ها، قانون بر خلاف چیزی که باید باشد نوشته می‌شود و مستدل نیست: «طبق آماری که در مجلس وجود دارد، در هر دوره‌ای از مجلس تقریبا ۷۵ درصد قوانین وضع شده، بنا بر دلایلی قابلیت اجرا نداشته‌اند و بازگشت می‌خوردند.» سعید باستانی همچنین لابی‌هایی که بیرون از مجلس هدایت می‌شوند را بد ندانست و گفت آنها در اکثر کارها از بخش خصوصی نظرخواهی می‌کردند.

نتیجه انتخابات #تاجیکستان اعلام شد: دوباره رحمان

امامعلی رحمان، در انتخاباتی که بیشتر جنبه نمادین داشت با کسب «۹۰ درصد آرا» واجدین شرایط بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری تاجیکستان انتخاب شد. انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان یکشنبه ۱۱ اکتبر/۲۰ مهر برگزار شد. کمیسیون مرکزی انتخابات نرخ مشارکت را ۸۵ درصد اعلام کرده است. به این ترتیب امامعلی رحمان، سیاستمدار ۶۸ ساله که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ قدرت را در تاجیکستان در دست گرفته به مدت هفت سال دیگر در این سمت ابقا شد. حزب سوسیال دموکرات تاجیکستان، تنها حزب مخالف رحمان که در آن کشور به رسمیت شناخته شده انتخابات ریاست‌جمهوری را تحریم کرده بود. رحمان رهبری حزب خلق دموکرات تاجیکستان را به عهده دارد. بیش از یک میلیون نفر از جمعیت تاجیکستان در خارج از آن کشور کار می‌کنند. درآمد ارزی تاجیکستان از طریق دستمزد کارگران مهاجر در سال جاری ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است. اقتصاد تاجیکستان در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ درصد کوچک شده و بدهی خارجی آن کشور معادل یک سوم درآمد سرانه ملی آن است.

نماینده مجلس شورای اسلامی: «۳ میلیون دانش‌آموز گوشی و تبلت برای #آموزش_مجازی ندارند»

احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ۲۱ مهر در گفت‌وگو با سایت خبری مدآرا گفت: «متاسفانه حدود ۳ میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارد که از امکانات سخت‌افزاری شامل گوشی و تبلت برای آموزش مجازی برخوردار نیستند.» او همچنین گفت «که باید این‌گونه افراد از طریق تلویزیون آموزش ببینند اما متاسفانه در این زمینه کم‌کاری صورت گرفته و بیشتر دانش‌آموزان مجبور شده‌اند که از برنامه شاد استفاده کنند.» به گفته نماینده همدان اپلیکیشن شاد به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب سرعت خوبی ندارد: «در برخی موارد ما شاهد این هستیم که مشکلاتی برای بارگذاری فیلم در این برنامه به وجود می‌آید. به گونه‌ای که بارگذاری فیلم از سوی معلم به قدری طول می‌کشد که زمان کلاس به پایان رسیده و دانش‌آموزان هم می‌روند.» احمد حسین فلاحی با اشاره به زیرساخت‌های آموزشی گفت: «وزیر ارتباطات مدعی است که در ۹۰ درصد روستاها پهنای باند اینترنت توسعه پیدا کرده و به اینترنت دسترسی دارند در صورتی که اصلا اینگونه نیست و می‌توان گفت که بالای ۵۰ درصد از روستاها به اینترنت دسترسی ندارند و با مشکل مواجه هستند.» در همین حال یک‌شنبه ۲۰ مهر خبری مبنی بر خودکشی یک دانش‌آموز یازده ساله در بندر دیر به دلیل نداشتن گوشی هوشمند در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. وزارت آموزش و پرورش طبق روال معمول این ادعا را تکذیب کرده است.

سخنگوی #شورای_نگهبان: وضع جسمانی آیت‌الله #جنتی خوب است، کسالتی داشت رفع شد، برای ادامه وظیفه مشکلی ندارد

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره وضعیت جسمانی احمد جنتی، دبیر این شورا گفت: «الحمدلله وضع جسمانی ایشان خوب است. چند روزی مسافرتی رفت. مقداری کوفتگی بدن داشت و با ایشان هم صحبت کردم که گفت خوب است. مشکل جدی ندارد». کدخدایی در پاسخ به این پرسش که آیا پس در انتخابات بعدی هم جنتی انجام وظیفه خواهد کرد، گفت: «من نسبت به خودم هم نمی‌توانم چنین چیزی بگویم. (...) فعلاً الحمدلله مشکلی ندارند». پیش از این شایع شده بود که احمد جنتی به کرونا مبتلا شده است اما شورای نگهبان آن را تکذیب کرد. احمد جنتی با ۹۳ سال سن یکی از مسن‌ترین مسئولان جمهوری اسلامی است. جنتی در سال ۱۳۵۹ به‌عنوان عضو فقهای شورای نگهبان منصوب شد و از سال ۱۳۷۱ دبیری شورا را بر عهده داشته ‌و همچنان در این مسئولیت فعالیت دارد.